PLC/Homerplug > Wet Openbaarheid Bestuur Agentschap Telecom

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: PLC/Homerplug > Wet Openbaarheid Bestuur Agentschap Tele

#16 Bericht door coolepascal »

Hey Paul,

Het lijkt wel of je jouw ogen wilt sluiten voor de realiteit.
Om te beginnen heeft waar jij om vraagt niets met de WOB van doen, maar gewoon met openbaar beleid.
De motivatie niet te handhaven is heel simpel 'commerciele druk' daar hoeven we niet moeilijk over te doen.

Verder wil ik er na je reactie niet te veel woorden aan vuil maken.
Je hebt niet eens onderzocht of de storing daadwerkelijk van die dingen afkomt en hoe het zit met andere devices zoals TV's, dimmers en andere hoogfrequente meuk. bij een WOB verzoek ga je daar al meteen nat...ambtenaren zijn als regel niet onwillig maar moeten hun eigen werk ook doen.

Kortom, je plan heeft een wel heel erg hoog 'Ze moeten er eens voor zorgen dat' gehalte, waar je het echt niet mee gaat redden.

Wat mijzelf betreft:
Ik laat mij echt niet voor een karretje zonder wielen spannen.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: PLC/Homerplug > Wet Openbaarheid Bestuur Agentschap Tele

#17 Bericht door PE7EB »

Dat er achteraf niets meer geregeld kan worden en dat Nederland dat niet zelfstandig kan aanpakken is maar beperkt waar natuurlijk.
Plastic 1:1 replica wapens vroeger ook gewoon toegestaan in Nederland.
Heden ten dage zijn deze in gevolge van de wet "Wapens en Munitie" al weer geruime tijd verboden, dit in tegenstelling tot andere Europese landen.
Ook de wet-/regelgeving m.b.t. consumentenvuurwerk in Nederland wijkt (sterk)af van die van andere landen.
Ik zie derhalve geen enkele reden waarom Nederland niet het voortouw kan nemen (willen altijd al het braafste jongetje van de klas zijn) om de normen voor dit soort toepassingen eens even stevig aan te pakken. Grote kans dat de rest volgt.

Als dit via de verenigingen naar de politiek moet John, waarom hebben die verenigingen dan niet allang een burgerinitiatief en een mobilisatiecampagne gestart?
Alleen de aankomende beurs in Rosmalen is al goed voor minstens 10.000 handtekeningen!
Je kan natuurlijk gaan zitten wachten tot mensen uit zichzelf een klacht gaan indienen, het werkt tig keer sneller als je ze daar toe oproept.
Velen nemen het wellicht maar gewoon voor lief, zeker als het AT ook nog eens schrijft dat we S9 aan storing op 145MHz maar gewoon moeten accepteren.
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
PA0MJM
Berichten: 481
Lid geworden op: 15 sep 2005, 11:43
Roepletters: PA0MJM
Locatie: Oosterhout (Gld)

Re: PLC/Homerplug > Wet Openbaarheid Bestuur Agentschap Tele

#18 Bericht door PA0MJM »

Ik heb begrepen dat er zoveel verzoeken zijn tot notching van allerlei belanghebbende partijen dat er weinig ruimte overblijft voor een 'gereguleerde' storing van PLC-producten. Misschien is er toch nog hoop?

@Eric, PE7EB:
Ondanks het verbod op wapenreplica's zijn er nogal wat van die dingen. De politie gaat ze echt niet allemaal zoeken en en ook bij het vuurwerk worden alleen de de vindbare excessen aangepakt.

T.a.v. van PLC zijn er per jaar maar een handvol klachten geregistreerde klachten, heb ik begrepen in de lezing van de EMC-commissie. Hoe groot is het probleem nu eigenlijk echt?
73, Martin, PA0MJM
DXCC mixed (219), phone (192), digital (173), 40m (103), 30m (108), 20m (151), 17m (108), 15m (143), 12m (100), 10m (114) met een IC-735/IC-7300, 2 doublets van 2x9m en een multiband vertical en 100W

Paul PD0PSB

Re: PLC/Homerplug > Wet Openbaarheid Bestuur Agentschap Tele

#19 Bericht door Paul PD0PSB »

coolepascal schreef:Hey Paul,

Het lijkt wel of je jouw ogen wilt sluiten voor de realiteit.
Om te beginnen heeft waar jij om vraagt niets met de WOB van doen, maar gewoon met openbaar beleid.
De motivatie niet te handhaven is heel simpel 'commerciele druk' daar hoeven we niet moeilijk over te doen.

Wat mijzelf betreft:
Ik laat mij echt niet voor een karretje zonder wielen spannen.
Beste Pascal,

>>>"De motivatie niet te handhaven is heel simpel commerciële druk"<<<
Lees dat nog eens goed en laat het op je inwerken.

Als dit land zijn regels laat varen onder commerciële druk:
>>>"daar hoeven we niet moeilijk over te doen"<<<
Lees ook die zin ook nog eens goed.

En laat je hiervoor vooral niet voor enig karretje spannen.
De realiteit is prima zoals hij is.

73
Paul
PD0PSB

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: PLC/Homerplug > Wet Openbaarheid Bestuur Agentschap Tele

#20 Bericht door PE7EB »

PA0MJM schreef:Ondanks het verbod op wapenreplica's zijn er nogal wat van die dingen. De politie gaat ze echt niet allemaal zoeken en en ook bij het vuurwerk worden alleen de de vindbare excessen aangepakt.
Met je eens Martin, maar die wetgeving maakt het de politie wel mogelijk op het moment van aantreffen van deze goederen, al dan niet als gevolg van een melding/aangifte door derden om direct handhavend op te treden.
PA0MJM schreef:T.a.v. van PLC zijn er per jaar maar een handvol klachten geregistreerde klachten, heb ik begrepen in de lezing van de EMC-commissie. Hoe groot is het probleem nu eigenlijk echt?
Kan zijn dat mensen de hoop al op hebben gegeven en er vanuit gaan dat klagen toch niets oplevert aangezien AT schrijft dat S9 storing op 145MHz acceptabel is!
Hoe meer ik me inlees in de materie, hoe meer ik van mening ben dat alle gestelde eisen m.b.t. ongewenste uitstraling die aan onze zend- en ontvangstapparatuur worden gesteld, ook maar weg moeten, we zien wel wie er last van heeft en doen daar niets aan!
Dat is namelijk de algemene indruk die ik krijg van het hele gebeuren.
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: PLC/Homerplug > Wet Openbaarheid Bestuur Agentschap Tele

#21 Bericht door EMCees »

S9 op 145 MHz aan storing is niet acceptabel.
Immers staat er in de EMC richtlijn, die overigens gaat verdwijnen: Gij zult niet storen noch gestoord worden.
OPLC maakt gebruik van een loop hole in de normen, maar ik moet meteen opmerken dat:
NORMEN EEN VERMOEDEN VAN VOLDOEN AAN DE RICHTLIJN (aka wetgeving) OPLEVEREN.
En hier gaat het dus fout AT verschuilt zich achter de normen.
Artikel 6 uit het besluit electromagnetische comp.
Artikel 6

1.Uitrusting wordt vermoed te voldoen aan één of meer van de in artikel 4, eerste en tweede lid, bedoelde eisen, indien is voldaan aan de met betrekking tot richtlijn nr. 2004/108/EG vastgestelde geharmoniseerde normen of delen daarvan, die betrekking hebben op de desbetreffende eisen.

2.Van een vermoeden van overeenstemming als bedoeld in het eerste lid is slechts sprake indien de referentienummers van de bij de conformiteitsbeoordelingsprocedure gehanteerde geharmoniseerde normen zijn gepubliceerd in het Publicatieblad van de Europese Unie en deze normen van kracht zijn.

Nu dan PLC PLC is nergens geregeld en onder de 30MHz zijn geen emissie eisen m.u.v. van wat conducted normen.

Er moet eens gehandhaafd gaan worden door iemand met lange adem en voldoende financiële middelen.
Procedure zoals ik denk dat het moet.
Buurman heeft PLC amateur heeft er last van ==> dient klacht in en wacht af.
AT komt meten en doet de zaak af met voldoet aan de normen ==> bezwaar aantekenen via algemene wet bestuursrecht.
Daarna beroep en gang naar de bestuurs rechter en uiteindelijke Raad van state

AT komt en doet niets.
Dan een formeel handhavingsverzoek indienen, conform de AWB.
HIerop moet een besluit genomen worden, weigeren ze dan is dit voor bezwaar en beroep vatbaar zie hierboven.
Doen ze niets dan is het een kennelijke weigering en dat is ook voor bezwaar en beroep vatbaar.

En zodra er jurisprudentie is dan heb je een stok()je) om mee te slaan.

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: PLC/Homerplug > Wet Openbaarheid Bestuur Agentschap Tele

#22 Bericht door PE7EB »

73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: PLC/Homerplug > Wet Openbaarheid Bestuur Agentschap Tele

#23 Bericht door EMCees »

Dat verhaal, geschreven door een goede kennis van me, gaat uit van normen. En is daarom niet van toepassing.
Gelet op het feit dat de amateur dienst een officiële ITU dienst is en niet zomaar wat hobby moet AT in actie komen.
Waarom wordt dan in DL country een plasma TV uitgezet en hier in NL niet??? ging daar immers ook om buren.
En die richtlijn is in de hele EU hetzelfde, dus waarom in PA land zo uitgelegd dat ze niets hoeven te doen....

Kortom AT zit bij EZ en dat is het probleem.

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: PLC/Homerplug > Wet Openbaarheid Bestuur Agentschap Tele

#24 Bericht door PE7EB »

Toch vrees ik dat veel amateurs door een dergelijke publicatie, zeker als die wordt uitgeven door het "heilige" AT, iets hebben van dat zal dan wel zo zijn.
Zo als ik al eerder schreef, het AT is niet (meer) onze vriend, maar begint steeds meer op een vijand te lijken!
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Paul PD0PSB

Re: PLC/Homerplug > Wet Openbaarheid Bestuur Agentschap Tele

#25 Bericht door Paul PD0PSB »

Daar zit m.i. precies het probleem.

AT = EZ, landbouw en INNOVATIE.

Iedere politicus is zwaar onder de indruk als iemand in een strak pak een verhaal ophangt over een toekomst waarin "broadband-for-all" uit het stopcontact komt en waarin we vreselijk goed CO2 uitstoot verminderen door in ieder huis PLC Smart Grid installaties te plaatsen.

Bovendien mag vrije markt geen strobreed in de weg worden gelegd, dat merken we bijvoorbeeld aan onze bankiers en NS/ProRail.
Uitstekende verbeteringen allemaal.

Het zou zo mooi zijn om juist die belangenverstrengeling bloot te leggen.
En ik denk EMCees dat jouw methode de beste zou zijn.

Maar.....Hierbij zou het uitermate prettig zijn als een VERENIGING ter belangenbehartiging, bijspringt als backup voor de amateur die zich aandient als vrijwillig "slachtoffer". Ik denk dat vrijwel niemand dit juridische avontuur geheel solo wenst aan te gaan.

Daarom nogmaals: hoe kunnen amateurs zich verenigen en iets ondernemen?
Welke werkgroep/jurist in één (liever beide) vereniging zou zo'n back-up kunnen vormen?
Daarom ook mijn vele knuppels in het hoenderhok: het zou zo vreselijk mooi zijn als een vereniging alle steun zou bieden aan het individu die de EMCees procedure zou durven starten.

73
Paul
PD0PSB

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: PLC/Homerplug > Wet Openbaarheid Bestuur Agentschap Tele

#26 Bericht door PE7EB »

En dan gooi ik daar meteen weer tegen in, waarom moet een individuele amateur zich daar aan gaan wagen terwijl beide verenigingen nota bene een jurist met de nodige kennis en kennissen in hun gelederen hebben?
Onze belangenbehartiging in deze kwestie is zwaar, maar dan ook zwaar en eigenlijk zeer zwaar, onder de maat!
Een beetje herhalen wat het AT zit te raaskallen kan iedereen, het is tijd voor actie, harde actie en wel nu!
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

PD9R
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 nov 2010, 20:16

Re: PLC/Homerplug > Wet Openbaarheid Bestuur Agentschap Tele

#27 Bericht door PD9R »

Misschien een rare vraag, maar zijn er überhaupt landen waar het gebruik van powerline adapters verboden is? En zo ja, hoe is men daartoe gekomen?
73, PD9R Rob

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: PLC/Homerplug > Wet Openbaarheid Bestuur Agentschap Tele

#28 Bericht door EMCees »

In oostenrijk valt een plc modem onder cispr 22 en is dus in weze onmogelijk gemaakt

voor zover ik weet

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: PLC/Homerplug > Wet Openbaarheid Bestuur Agentschap Tele

#29 Bericht door coolepascal »

Paul PD0PSB schreef:Daar zit m.i. precies het probleem.

AT = EZ, landbouw en INNOVATIE.

Iedere politicus is zwaar onder de indruk als iemand in een strak pak een verhaal ophangt over een toekomst waarin "broadband-for-all" uit het stopcontact komt en waarin we vreselijk goed CO2 uitstoot verminderen door in ieder huis PLC Smart Grid installaties te plaatsen.

Bovendien mag vrije markt geen strobreed in de weg worden gelegd, dat merken we bijvoorbeeld aan onze bankiers en NS/ProRail.
Uitstekende verbeteringen allemaal.

Het zou zo mooi zijn om juist die belangenverstrengeling bloot te leggen.
Kijk Paul, nu spreken wij weer de zelfde taal !
Hoe we dit gaan oplossen is een lastige zaak.... ik ben geen lid meer van een der verenigingen omdat ik niet echt de indruk heb dat mijn belangen als radioamateur door deze niet echt behartigt worden of iig niet zoals ik dat graag zou zien.
Het handhaven van de zowel de normen als de practische impact heeft zoals je zelf wel begrijpt enorme implicaties.
Voor een enkele amateur is dat welhaast een ondoenlijke zaak.
Voor een sterke organisatie die niet enkel de belangen van de radio amateur maar ook van andere diensten die van deze techniek gebruik maken behartigd is het wellicht haalbare kaart.

Je poll kan ik helaas niet invullen. hoewel goed bedoeld lijkt deze gewoon teveel op een poll naar het verbod op gsm masten (waar overigens op politiek vlak wel meer gelijkenissen mee zijn, dus zo vreemd is dat nog niet eens)
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

TheoDorus
Berichten: 41
Lid geworden op: 06 feb 2012, 11:54

Re: PLC/Homerplug > Wet Openbaarheid Bestuur Agentschap Tele

#30 Bericht door TheoDorus »

Storingen die gemeld worden licht natuurlijk ook aan de amateur zelf, hoe actief is hij nog op de HF banden?
Iemand die veel op 80 meter actief is in (lokaal) qso zal minder last hebben dan iemand die aan de ruisgrens dx probeert te maken.

Ik hoor toch regelmatig mensen zeggen ik kan hem niet horen ik heb hier s7 qrm staan.
En ik ken ook OM's die zeggen voor mij hoeft het niet meer met al die storing.
Maar er zijn ook OM's die zeggen voor mij hoeft het niet meer vanwege het taalgebruik tijdens een pile-up, de woorden like a ZOO zie je dan ook met regelmaat in het cluster staan.

Trouwens ik moet wel zeggen die HOME-PLUG van KPN is goed genotched voor de amateurbanden maar erbuiten is het prijs, zie deze link waar ik het getest heb. http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=20&t=8694

Dus de luisteramateur buiten de amateurbanden heeft een probleem en dat is juist heel jammer want er zijn volgens mij best veel mensen die deze hobby NOG beoefenen.

mvg TheoDorus

Plaats reactie