PLC/Homerplug > Wet Openbaarheid Bestuur Agentschap Telecom

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
PD0PSB

PLC/Homerplug > Wet Openbaarheid Bestuur Agentschap Telecom

#1 Bericht door PD0PSB »

Beste groep,

Graag zou ik een Wet Openbaarheid Bestuur verzoek bij het AT indienen om te weten te komen hoe haar beleid t.o.v PLC/Homeplug in elkaar steekt.

Graag zou ik ook weten welke vragen daarin het beste gesteld zouden kunnen worden.

Wat het belangrijkst is (denk ik) is om te weten te komen:
-Waarom Homeplug/PLC blijkbaar een uitzondering op de regel is en mag storen.
-Of er door AT zelf metingen of onderzoek is geweest naar deze apparatuur + resultaten.
-Wat de toekomstvisie is voor HF maar ook voor hogere banden daar Homeplug grote expansiedrift heeft in het VHF spectrum.

Nog meer ideeën?

73
Paul
PD0PSB

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: PLC/Homerplug > Wet Openbaarheid Bestuur Agentschap Tele

#2 Bericht door PE7EB »

Waarom, is er geen gedegen wet-/regelgeving die bepaalt dat vanaf, of vanuit, apparaten die niet primair bedoeld zijn voor het uitzenden van elektromagnetische velden, geen enkele uitstraling van die velden op welke wijze dan ook mag plaats vinden?

Dit geldt dus niet alleen voor PLC, maar voor alle commerciële zooi die stoort op welke frequentie dan ook!
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

PD0PSB

Re: PLC/Homerplug > Wet Openbaarheid Bestuur Agentschap Tele

#3 Bericht door PD0PSB »

Die is er misschien wel (dacht ik altijd) maar ik weet ook zeker dat AT heel goed weet dat er duizenden Homeplug apparaten per maand worden verkocht zonder dat ze hier iets aan doen.

Ik zou graag precies willen weten wat de reden is dat men niet handhaaft...

73
Paul
PD0PSB

PD4M
Berichten: 809
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: PLC/Homerplug > Wet Openbaarheid Bestuur Agentschap Tele

#4 Bericht door PD4M »

WOB verzoeken zijn uitermate lastig en kunnen daarbij ook nog eens prijzig uitvallen. Alhoewel het een plicht is te leveren maakt men er ook een sport van niet te leveren wat men niet graag openbaar heeft. Je moet de juiste vragen stellen want anders kan men niet leveren. Een andere strategie is dat men noodgedwongen voor je gaat samenvatten (tegen een prijs). Dat doet ook nog vaak een jurist. Of je krijgt drie dikke mappen met 400 vel a 35 cent per vel kopieerkosten.

Een betere strategie lijkt mij als een vertegenwoordiger van Veron of VRZA, adequaat onderlegd in de voorliggende vraagstukken, in gesprek gaat met het AT. Een andere mogelijkheid is een politicus vinden die kamervragen gaat stellen. Nog een andere mogelijkheid is petities.nl. Bij voldoende handtekeningen moet men de burgervraag behandelen. Maar als zelfs alle zendamateurs zouden tekenen hebben we er te weinig. Maar hier zou de aluhoedjes brigade ons nu wel eens van pas kunnen komen. Die dingen zenden natuurlijk de hele tijd door ons stopcontact kwalijke straling uit!
Maarten
PD4M

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: PLC/Homerplug > Wet Openbaarheid Bestuur Agentschap Tele

#5 Bericht door PE7EB »

Als ik de informatie van EMCees in andere topics en gesprekken met hem op 2m goed begrijp, komt dat omdat er geen harde regels zijn die ze kunnen handhaven, correct me if I'm wrong Cees!

PD4M, zie ook mijn POLL :)
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: PLC/Homerplug > Wet Openbaarheid Bestuur Agentschap Tele

#6 Bericht door pc1mb »

Beperk je tot de belangrijkste vragen, om te voorkomen dat je een uitgebreid antwoord krijgt op een onbelangrijke vraag, en ze de kernpunten 'vergeten'.

Kernpunt is waarom bestaande wet- en regelgeving niet toegepast wordt op Homeplug(-achtigen). Zijn de testmethodes niet toereikend (wordt het lichtnet als antenne niet meegetest?) of zit er echt een hiaat in de regelgeving op dit punt? Misschien een vraag die EMCees al beantwoord heeft, maar probeer daar dan wel de formele bron bij te krijgen (wetsteksten e.d.)

Waarom neemt het AT kennelijk genoegen met een handvol 'notches', en wordt er niet onder ogen gezien dat het hele concept van die dingen verkeerd is? Rotzooi over niet-afgeschermde powerlines sturen dus.

Ik zou het ook een stapje hoger zoeken ; wat vindt de ITU van een apparaatje wat een groot stuk spectrum onbruikbaar maakt in residentiele gebieden?
Zijn die dingen er ook in de VS, wat vindt de FCC?

TheoDorus
Berichten: 41
Lid geworden op: 06 feb 2012, 11:54

Re: PLC/Homerplug > Wet Openbaarheid Bestuur Agentschap Tele

#7 Bericht door TheoDorus »

Vergeet ook niet de plasma TV want die kunnen er ook wat van en die zijn niet genotched.
En die ratelen ook met een dikke S9+!

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: PLC/Homerplug > Wet Openbaarheid Bestuur Agentschap Tele

#8 Bericht door coolepascal »

<advocaat van de duivel>
Beste Paul,

Je vragen zijn te inconcreet en veel te breed om een WOB verzoek in te dienen.
Verder moet je jezelf afvragen of hetgeen waar je om vraagt niet gewoon al openbaar is.
Verder moet je ook bedenken of je dit pad wil bewandelen en wat je er dan mee wilt doen.
Bedenk bijvoorbeeld dat met je huidige vraagstelling jij verantwoordelijkbent voor alle gemaakte kosten
Immers jou gaat het nu om je persoonlijk belang.

</advocaat van de duivel>\

Kortom wil je echt je verhaal halen... kom dan met een duidelijke vraag.. (een tegelijk) en verdiep je grondig in de materie,
Je doelstelling is ongetwijfeld zuiver maar je plan van aanpak happert nogal.
Als je zeker bent van je zaak gaan dan eens op bezoek bij http://www.bigwobber.nl/ en leer dan enkel echte volhouders hun doel zullen bereiken !
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PA0MJM
Berichten: 481
Lid geworden op: 15 sep 2005, 11:43
Roepletters: PA0MJM
Locatie: Oosterhout (Gld)

Re: PLC/Homerplug > Wet Openbaarheid Bestuur Agentschap Tele

#9 Bericht door PA0MJM »

Er is in een vorig jaar een uistekende lezing geweest op de DvdA in Apeldoorn door de EMC-commissie van de VERON. Helaas kan ik die niet reproduceren :cry: . Maar ik weet dat de EMC-commissie goed benaderbaar is, dus vraag het hen eens via een mail. Of nodig een lid uit voor een lezing op de afdeling. Men is uiterst bereid om antwoord te geven en is zeer deskundig (ook qua regelgeving!), omdat diverse leden ook in internationale overleggen zitting hebben waar o.a. dit soort zaken aan de orde komen.

Maak gerust gebruik van de mogelijkheden van de vereniging. Daar is ze voor!
73, Martin, PA0MJM
DXCC mixed (219), phone (192), digital (173), 40m (103), 30m (108), 20m (151), 17m (108), 15m (143), 12m (100), 10m (114) met een IC-735/IC-7300, 2 doublets van 2x9m en een multiband vertical en 100W

Gebruikersavatar
PA0MJM
Berichten: 481
Lid geworden op: 15 sep 2005, 11:43
Roepletters: PA0MJM
Locatie: Oosterhout (Gld)

Re: PLC/Homerplug > Wet Openbaarheid Bestuur Agentschap Tele

#10 Bericht door PA0MJM »

Toevoeging:
De EMC-EMF commissie tracht haar doelstellingen te bereiken door:

De VERON-leden bij te staan met het oplossen en voorkomen van elektromagnetische storingen.
De VERON-leden te adviseren over milieu- en gezondheidseffecten van de elektromagnetische velden die zij opwekken.
Hierover voorlichting te geven, onder andere via een rubriek in het maandblad Electron en het houden van lezingen.
Hoofdbestuur van de VERON te informeren en adviseren over alle technische ontwikkelingen welke, in de vorm van het optreden van storingen, een bedreiging kunnen vormen voor de amateurdienst.
Invloed uit te oefenen op emissie- en immuniteitseisen die aan elektrische of elektronische apparatuur worden gesteld. Hiertoe is de VERON vertegenwoordigd in de Normcommissie voor EMC van het Nederlands Elektrotechnisch Comité (NEC) van het Nederlands Normalisatie instituut (NEN) en lid van de IARU-R1 EMC werkgroep.
Invloed uit te oefenen op de eisen, die in verband met milieu- en gezondheidseffecten van elektromagnetische velden, aan amateurstations kunnen worden gesteld.
Deel te nemen in de "HF-gebruikersgroep" om de belangen van de HF-gebruiker te beschermen, met name als gevolg van de problematiek rond de Power Line Communication (PLC).
De voorzitter komt regelmatig op afdelingen om een lezing te geven. (punt 3) Edit: Nog een aanvulling: zij kunnen heel degelijk de (on)mogelijkheden van AT aangeven.
Laatst gewijzigd door PA0MJM op 11 feb 2012, 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.
73, Martin, PA0MJM
DXCC mixed (219), phone (192), digital (173), 40m (103), 30m (108), 20m (151), 17m (108), 15m (143), 12m (100), 10m (114) met een IC-735/IC-7300, 2 doublets van 2x9m en een multiband vertical en 100W

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: PLC/Homerplug > Wet Openbaarheid Bestuur Agentschap Tele

#11 Bericht door pc1mb »

Vast geen typfout trouwens, de titel :wink:

Afbeelding

Gebruikersavatar
PA0MJM
Berichten: 481
Lid geworden op: 15 sep 2005, 11:43
Roepletters: PA0MJM
Locatie: Oosterhout (Gld)

Re: PLC/Homerplug > Wet Openbaarheid Bestuur Agentschap Tele

#12 Bericht door PA0MJM »

:lol: :lol: :lol:
73, Martin, PA0MJM
DXCC mixed (219), phone (192), digital (173), 40m (103), 30m (108), 20m (151), 17m (108), 15m (143), 12m (100), 10m (114) met een IC-735/IC-7300, 2 doublets van 2x9m en een multiband vertical en 100W

PD0PSB

Re: PLC/Homerplug > Wet Openbaarheid Bestuur Agentschap Tele

#13 Bericht door PD0PSB »

Beste coolepascal,

Het lijkt wel alsof je wilt dat er niets gedaan wordt.

Welk plan van aanpak? Dat heb ik nog niet.
Dat is nou juist de vraag die ik hier stel:
"Wat moeten wij als amateurs bij de handhaver (die blijkbaar een motivatie heeft niet te handhaven) boven tafel krijgen"

Verhalen over hoe moeilijk,lastig en duur dit is daar heb ik echt heel weinig aan.
Ik wil graag opties onderzoeken die WEL mogelijk zijn, want nu gebeurt er niets,
en neemt de storing overal onverminderd toe. Dat vind ik zeer zorgwekkend.

Een van de dingen waarmee jij ons bijvoorbeeld zou kunnen helpen is die vriend van je die deze apparaten ontwerpt. Misschien kan hij me uitleggen waarom hij vind dat PLC wél aan normen voldoet, dan hebben we twee kanten van het verhaal.

Ik heb je daar al twee keer naar gevraagd, maar krijg van jou alleen input waarom we als amateurs deze zaak maar beter kunnen laten liggen.

Graag zou ik juist mensen, kennis en input verzamelen waarmee we de andere kant op kunnen. Haperend of niet...

73
Paul
PD0PSB





coolepascal schreef:<advocaat van de duivel>
Beste Paul,

Je vragen zijn te inconcreet en veel te breed om een WOB verzoek in te dienen.
Verder moet je jezelf afvragen of hetgeen waar je om vraagt niet gewoon al openbaar is.
Verder moet je ook bedenken of je dit pad wil bewandelen en wat je er dan mee wilt doen.
Bedenk bijvoorbeeld dat met je huidige vraagstelling jij verantwoordelijkbent voor alle gemaakte kosten
Immers jou gaat het nu om je persoonlijk belang.

</advocaat van de duivel>\

Kortom wil je echt je verhaal halen... kom dan met een duidelijke vraag.. (een tegelijk) en verdiep je grondig in de materie,
Je doelstelling is ongetwijfeld zuiver maar je plan van aanpak happert nogal.
Als je zeker bent van je zaak gaan dan eens op bezoek bij http://www.bigwobber.nl/ en leer dan enkel echte volhouders hun doel zullen bereiken !

Gebruikersavatar
PA0MJM
Berichten: 481
Lid geworden op: 15 sep 2005, 11:43
Roepletters: PA0MJM
Locatie: Oosterhout (Gld)

Re: PLC/Homerplug > Wet Openbaarheid Bestuur Agentschap Tele

#14 Bericht door PA0MJM »

Wat er wel gedaan kan worden: politiek benaderen, o.a. via je vereniging. Samen staan we sterk, vooral internationaal omdat het een internationaal probleem is. Je lost het niet alleen binnen Nederland op, want dan komen de spullen via een evt. buurman middels bestellingen uit China weer binnen. :evil:
Het internationale karakter maakt dat de oplossing ook niet ff snel is geregeld.

Links van zusterorganisaties (snel bij elkaar gegraaid, er zijn er veel meer!):
Zie RSGB:
http://www.rsgb.org/news/articlelinks.php?id=0276
Zie ARRL:
http://www.arrl.org/power-line-noise-faq-page (o.a!!)
DARC:
http://www.darc.de/geschaeftsstelle/tec ... euung/plc/

Verder veel info op: http://www.nutwooduk.co.uk/default.aspx?id=17 o.a. de CISPR-normen.

Overigens protesteert de NATO ook: http://www.compliance-club.com/PLT/NATO ... 083-07.doc

Je vereniging kan je helpen met storingsmeldingen. Zie oproep EMC-commissie in DvdA 2010, deze krijgen er weinig kruit aangeleverd. :evil: Of is de praktijk het probleem niet zo groot???
73, Martin, PA0MJM
DXCC mixed (219), phone (192), digital (173), 40m (103), 30m (108), 20m (151), 17m (108), 15m (143), 12m (100), 10m (114) met een IC-735/IC-7300, 2 doublets van 2x9m en een multiband vertical en 100W

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: PLC/Homerplug > Wet Openbaarheid Bestuur Agentschap Tele

#15 Bericht door PA0ETE »

Het is allemaal een klein beetje oude koek dit verhaal.

Ik heb drie jaar geleden over deze materie een uitgebreid artikel geschreven voor het blad Verbinding. Agentschap Telecom was daarbij in het geheel niet geheimzinnig over de materie. In tegendeel, ik kreeg juist alle medewerking.

Waar ik tegenop liep was een bikkelharde lobby-werkwijze vanuit de HomePlug-organisatie. Die heb ik niet eens zozeer zelf gevoeld, maar ik heb zelden meegemaakt dat ik als journalist zoveel mensen tegenkwam die meenden niet het achterste van hun tong te kunnen laten zien uit vrees voor juridische actie van deze club. Dat ging zo ver dat mensen mij doorgaans geen foto's durfden te laten maken van de verpakkingen van dit soort apparatuur.

Ik heb me niet ingehouden, het artikel is er gewoon gekomen, mét eigen foto's van de toen verkrijgbare HomePlug-artikelen, zowel in als uit de verpakking. Ik heb er naderhand vanuit HomePlug nooit wat over gehoord.

Ik ben niet totaal op de hoogte van de huidige situatie. Waar het destijds op neerkwam dat was dat men vanuit Europa nog niet klaar was met regelgeving op dit gebied en dat HomePlug van die impasse handig gebruik maakte om de Europese markt alvast vol te plempen met deze apparatuur, zodat de regelgevers daarmee achteraf dan voor een voldongen feit zouden staan. (Je kunt inmiddels denk ik zeggen dat daar nu sprake van is).

Het enige dat ik van de recente ontwikkelingen weet is dat er meermalen geprobeerd is om notching verplicht te stellen bij alle in de Europese economische ruimte verkochte PLC-apparatuur. Deze notching geldt een groot aantal (met name) kortegolfbanden voor amateurs en banden voor wetenschappelijk onderzoek. Uitgesloten was vanwege bepaalde praktische redenen 160 m.

Als ik niet nog een recente ontwikkeling over het hoofd heb gezien is de laatste poging om tot een regeling te komen hieromtrent eind vorig jaar op een haar na niet doorgegaan, maar is men wel bezig om de gelederen gesloten te krijgen.

Agentschap Telecom heeft in de afgelopen jaren veel informatie hierover verspreid, en er is zelfs een rondvraag geweest onder radioamateurs waarbij de amateurs hun wensen mochten aangeven met betrekking tot frequenties waar de notching in de PLC-apparatuur op zou moeten werken. Daar zijn overigens op zendamateur.com ook meerdere topics over te vinden.

Ik snap overigens je frustratie wel, en ik heb daar ook veel begrip voor, maar ik denk niet dat een WOB-verzoek de juiste weg is om op dit terrein iets te bereiken.

Plaats reactie