En ineens was er QRM

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: En ineens was er QRM

#76 Bericht door PA2OLD »

Volgens mij is Paul helemaal niet negatief maar realistisch!
Ik zelf heb nog een redelijke ontvangst, behalve 's avonds als de Plasma TV aanstaat...
Maar vraag maar eens aan Lodewijk PA0BNX die sinds kort een ruisbult van S9+ heeft staat van 80 meter tot 6 meter wat hij van PLC's vindt.
Het aantal amateurs dat problemen krijgt neem zeer snel toe.
De verenigingen kunnen of willen niets meer doen.
Het AT zal niets doen als het een PLC betreft, bel ze maar eens op en zeg dat je last hebt van een PLC!

Het op afstand ontvangen lijkt leuk, maar stel je voor dat er ineens 200 amateurs naar verschillende frequenties willen luisteren, loopt het dan niet totaal vast?
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Gebruikersavatar
Dopp
Berichten: 1242
Lid geworden op: 08 mei 2011, 18:03
Roepletters: PA3BNX

Re: En ineens was er QRM

#77 Bericht door Dopp »

Hallo Allemaal,


Ik denk dat WebSDR totaal geen oplossing is.

Halve hobby...

Als je weinig doet op HF en in de bebouwde kom woont
ruil je HF spulletjes alvast in want ze gaan super snel dalen
in prijs.

Anders op zolder bewaren voor een velddag 1 a 2 x per jaar ?

Ohj a de hoge mast in de tuin blijft voorlopig nog bruikbaar voor VHF, UHF en SHF antennes .

En misschien al te laat moeten we niet voedinkjes adapters gaan inslaan
die niet storen voor de buren zodat we ze snel kunnen omwisselen.
op onze kosten.
73's
PA3BNX
Lodewijk

Mijn Credo!

Zelfbouw:
Minimaal hardware
en maximaal software.

Paul PD0PSB

Re: En ineens was er QRM

#78 Bericht door Paul PD0PSB »

Lodewijk,

Er is verschil tussen WebSDR en "client-server" remote operating.
Dat laatste doe je echt zelf. Volgens mij halen velen dit door de war.

Mijn SDR-IQ bedien ik bijvoorbeeld met de software van Simon Brown HB9DRV:
SDR-Radio.

Je SDR is dan niet langer rechtstreeks via een USB kabeltje verbonden aan je computer maar via TCP/IP. Je hebt dan aan de andere kant een redelijk eenvoudige "server" computer nodig die je kunt bereiken.
Je bedient je SDR daar volledig op afstand, inclusief alle functies (AGC,NB,filtering,etc) en je ziet op je "client" programma het spectrum schermvullend voorbij komen voorzien van goede audio. Precies zoals je je SDR lokaal ook zou gebruiken.

Zelf schakel ik daarvoor nog mijn antennes via een USB print met relais, die ik ook met zo'n client-server programma bedien. Ik kan via een matrix ontvangers en antennes kiezen.

Mijn Icom IC-703 bedien ik via het Remoterig systeem van Microbit in Zweden. Dat zijn twee VOIP netwerk kastjes waardoor het bedieningspaneel (frontje) van de radio gescheiden is en de communicatie eveneens via internet verloopt. Dit werkt echt realtime, dus als je aan de VFO knop draait fietst 10km verderop (of in Noord Finland) je radio keurig mee.

Vanaf een paar jaar geleden, toen klagen echt niet meer hielp want ik moest bijna iedere week op een nieuw adres mijn verhaal doen, ben ik al deze opties gaan bekijken.
Ik heb toen heel bewust apparatuur verkocht (bijvoorbeeld mijn trouwe K3) en heb geherinvesteerd in spullen die remote te bedienen zijn.

Gelukkig komen deze mogelijkheden er steeds meer.
SDRs die je remote kunt bedienen zijn momenteel bijvoorbeeld de RFSpace SDR's, de Perseus en de Winradio Excalibur pro. Sets die je via Remoterig kunt bedienen zijn de TS480, IC703/706 en de toekomstige IC7100. Ook heb je een aantal sets die in "twin" kunnen werken maar dat betekent dat je lokaal en remote 2 identieke sets moet hebben staan.
De goedkoopste optie is momenteel een SDR-IQ met Simon Browns programma, overigens een zeer goede combinatie met erg veel mogelijkheden.

Kortom, er zijn redelijk wat opties om aan de lokale storing te ontsnappen maar die staan of vallen bij de lokatie die je elders kan/mag benutten, en de tijd en moeite die je daarvoor over hebt.

Het liefst zou ik nog steeds een mooie Collins 51S-1 op de kop tikken en een draadje uit het raam gooien, maar dat is er helaas niet meer bij...

Mocht je weer eens ongestoord willen luisteren, download Simon's software en log in op mijn SDR-IQ. Hij staat bijna continu online en wordt dagelijks door zo'n 10-20 amateurs uit de hele wereld gebruikt. In mijn server log kom ik de mooiste landen tegen, ook een vorm van DX :-)
Regelmatig krijg ik mailtjes van luisteraars die eindelijk weer eens storingsvrij hebben kunnen luisteren, in veel landen zijn stedelijke gebieden inmiddels ongeschikt voor HF communicatie.

Ik hoop dat ik met dit verhaal genoeg tegenwicht aan mijn geklaag heb kunnen geven ;-)

73
Paul
PD0PSB

Theo

Re: En ineens was er QRM

#79 Bericht door Theo »

Dat verschil had ik wel door Paul, ook wat je aan het doen bent is anders denken en doen.
Mss kan ik mijn plek verhuren?
Ik doe toch niets aan korte golf, en heb geen storing van de buren.
Dit bij gebrek aan buren :wink:

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: En ineens was er QRM

#80 Bericht door PE1PQX »

Voor zover ik weet is het remote bedienen van een amateurstation in Nederland niet toegestaan. Men moet fysiek aanwezig zijn bij de tranceiver bij gebruik er van.
De laatste keer dat ik de voorwaarden doorgelezen heb was het nog niet toegestaan....
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Theo

Re: En ineens was er QRM

#81 Bericht door Theo »

laat ik nu begrepen hebben, dat het wel mag?
Jij en jij alleen kan er mee werken, das wat anders dan wat niet mag.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: En ineens was er QRM

#82 Bericht door PE1PQX »

Je kunt best gelijk hebben, maar voor zover mij bekend moet je fysiek bij de TRX aanwezig zijn.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: En ineens was er QRM

#83 Bericht door elsinga »

Uit de gebruikersbepalingen:
De radiozendamateur die het radiozendapparaat bedient, is bij het station aanwezig,
of draagt er zorg voor dat allen hij zijn station op afstand kan bedienen.
(inclusief typefaut :))

Dus zolang jij alle(e)en het station op afstand kunt bedienen... geen probleem. :) Overigens is dit voornamelijk bedeoeld voor een eigen (crossband) repeater, die niet door onbekenden gebruikt mag worden (dan ATOF nodig).

Ik vraag me even af: hoe zou dat bij een clubstation zijn? Zou elk lid dat station op afstand mogen bedienen?
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
Dopp
Berichten: 1242
Lid geworden op: 08 mei 2011, 18:03
Roepletters: PA3BNX

Re: En ineens was er QRM

#84 Bericht door Dopp »

Hallo Allemaal,


Tsja allemaal prachtige oplossingen maar helaas niet voor mij.

Ik ben juist bezig met het bouwen van een HF peiler
op de 80 meter band bv.

Dan heb ik niks aan een SDR ontvanger met antenne op afstand.

Maar ik stel voor dat we een PLC demo moeten geven
op de Dag Van de Radio Amateur

Ik merk dat er nog steeds veel slapende amateurs zijn
en amateurs die niet op de hoogte zijn met dit FENOMINALE Fenomeen.


ADSL met bv home plug stoort net zo als glasvezel met home plug.

De geschakelde voedinkjes geven soms ook QRM maar in geen vergelijking
met PLC pluggen.


Domme onwetende opmerkingen.

Opmerkingen van een amateur:

Ja maar ik heb geen storing ik heb kabeltjes aangelegt.

Maar wat gebeurd er als je buren verderop in de straat ( tot 500 meter)
deze zaken wel nemen.

Dan krijg je het probleem.

Geniet van HF zolang er nog geen PLC pluggen in jou buurt zijn !
Daarna is het einde van de HF gekomen.
73's
PA3BNX
Lodewijk

Mijn Credo!

Zelfbouw:
Minimaal hardware
en maximaal software.

Gebruikersavatar
Dopp
Berichten: 1242
Lid geworden op: 08 mei 2011, 18:03
Roepletters: PA3BNX

Re: En ineens was er QRM

#85 Bericht door Dopp »

73's
PA3BNX
Lodewijk

Mijn Credo!

Zelfbouw:
Minimaal hardware
en maximaal software.

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: En ineens was er QRM

#86 Bericht door PA2OLD »

Weinig reactie op jouw laatste bijdrage Lodewijk.
Wel praten over alternatieve maar dat IS niet de oplossing!

Ik sprak vanmorgen een (bij mij bekend) amateur en die vertelde dat hij de VERON had gebeld en eens had gevraagd wat de VERON gaat doen.
Er werd hem verteld dat ze niet wisten waar hij het over had... en dat het geheel nieuw voor hun was.
Met andere woorden, het speelt allemaal niet zo bij de vereniging(en).
Wel is er een mooie DVD waarop er wordt verteld en ook te zien is 'dat dit toch zo'n fanatische hobby is en dat je verbindingen over de hele wereld kan maken'.
Die DVD kan straks in de prullenbak!

In Nederland zijn 13.000 geregistreerden en zo'n 8000 actieve amateurs?
En in Duitsland, Engeland, Frankrijk en Italie en Spanje zitten er nog veel meer, over heel Europa geschat minstens 80.000 of misschien wel 100.000 amateurs?
Hebben die straks (5 jaar?) ook last van die PLC's?
Misschien moeten we het Europees aanpakken?

Maar misschien ligt het niet in de 'aard van het beestje' misschien zijn amateurs liever bezig met alternatieve en willen ze liever niet hun mening geven, wij knutselen liever.
Ik zelf ben ook niet zo'n organisator, ook al niet omdat ik qua gezondheid mij juist niet mag opwinden.
Maar ik baal er wel van dat onze mooie hobby wordt bedreigd.
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

dc2dc

Re: En ineens was er QRM

#87 Bericht door dc2dc »

Alleen al in Duitsland ~80.000 gelicenseerde radioamateurs (waarvan ~40.000 aangesloten bij de DARC).
Dus ik zou het aantal nog maar even "iets" ophogen, Ben :wink:

73 de Daniel, DC2DC.

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: En ineens was er QRM

#88 Bericht door PA2EFR »

Neemt het echt zo sterk toe?
Je zou toch zeggen dat de meeste mensen geen bedrade netwerkdingen meer hebben,maar alles via wifi doen.

Theo

Re: En ineens was er QRM

#89 Bericht door Theo »

Ik zie regelmatig in de Electron wat staan over plc, geschreven door het bestuur.
Het lijkt me dan vreemd dat de Veron van niets zou weten.
Ik zelf zit er niet mee, korte golf kan me niet bekoren.
Lange en middengolf wel, en daar werkt plc niet begrijp ik.

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: En ineens was er QRM

#90 Bericht door PA2OLD »

PLC's werken van 2 MHz tot 30 MHz en in de toekomst gaat het nog hoger, 50 MHz.
Zie: The PLC Story voor meer info.
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Plaats reactie