Ook storing bij de buren

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Ook storing bij de buren

#1 Bericht door PE1PQX »

Goeden middag,

Sinds een tijdje ben ik bezig geweest een eindtrap te bouwen voor 2m. Deze eindtrap is opgebouwd rond een SD2942 FET (ongeveer 4 watt RF input, en net geen 400 Watt RF output).
Plaatje hier http://i287.photobucket.com/albums/ll12 ... /FETPA.jpg

Ik weet dat de harmonischen onvoldoende onderdrukt worden, maar daar zit het probleem niet in (heb een low-pass filter dat de 2e harmonische nog eens 30dB onderdrukt boven op de iets van 37 dB van de fet module zelf.)
Helaas hebben de buren 'last' van mijn signaal op hun TV (een verouderde CRT breedbeeld model), en ik ben hoorbaar via de luidsprekers van hun radio-set.

Nu wijt ik de TV storing aan coax-kabel van onvoldoende kwaliteit (zo'n kant-en-klare gegoten geval).
De luidsprekers kunnen ontstoord worden met ringkernen.
Mijn vraag is het volgende:Ik heb een aantal 3E1 ringkernen liggen. Zijn dezen ook geschikt in de luidspreker bedrading opgenomen te worden (kabel een 8-10 keer door de ringkern)?

Ik heb al gezocht op datasheets, en het enigste wat ik vinden kan is dat deze een mu hebben van zo'n 4000. Nu schiet mijn kennis over ringkernen ernstig te kort...
Ook heb ik een vrachtje clamps liggen met in het plastic de opdruk 'TDK' en 'ZCAT 2035-0930'

Het EMC document van de VERON heb ik al eens doorgelezen, hier staat waardevolle informatie in over hoe-en-wat.

Misschien van belang: afstand van antenne tot aan de buren is minder dan 25 meter.
Gelukkig zijn deze buren niet van het type 'jij lost het bij jou thuis maar op' en staan ze open voor suggesties en eventuele verbeteringen bij hun thuis.

Op het moment ben ik het wel even zat, wil n.l. de buren niet tot last zijn met mijn hobby....

Alvast bedankt voor de antwoorden.

73', André PE1PQX
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Ook storing bij de buren

#2 Bericht door pa1bvm »

Hi Andre ,

Narigheid dus ...

een paar vragen ..
0) digitenne ? , kabel ? satteliet ? snel internet ..
m.a.w wat is de source van de TV info ???


1) ook als je jouw antenne van hun huis " wegdraait" is dan de storing weg ??

2) is het alleen het " geluid" of gaat de TV op " zwart " , strepen in beeld , etc

3) op alle TV zenders of een "selectie" .. zoek de slechte kanaal nummers uit + qrg in jullie provider

4) heb jij zelf thuis geen last ???


niet wanhopen ..er zijn toch geen condities op 144 ..HIHI

wees blij dat de buren met je willen praten ..
ik heb wel anders meegemaakt ..

73 Rick

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Ook storing bij de buren

#3 Bericht door PE1PQX »

Hoi Rick,

Voor zover ik weet kijken de buren nog analoog. Zelf heb ik geen last van de storingen die de buren bij mij aangeven.
Ook weet ik zo niet welke zender ze kijken, het lijkt allemaal op LFD. Heb ze n.l. nog niet gehoord over het beeld.
Op usenet heb ik al enkele pointers gekregen:

Van Wim, PA3DJS
Dag André,

3E1 maar niet gebruiken, doet niets meer op 2m, je ZCAT 2035-0930 is prima bruikbaar voor 2 m band. Voor 2m band is twee keer door de kern heen genoeg, meer windingen geeft lagere impedantie.

Zoals je uit het EMC boek wellicht weet, heb je geen garantie dat het probleem verholpen wordt met van die kernen. Als je namelijk direct instraalt (dus niet via common mode binnenkomt), dan zul je in het apparaat zelf aan de gang moeten.

Hoe manifesteert de storing zich op TV (omdat je zegt dat het niet door harmonischen komt)? Als je zelf goede coax (met goede connectoren) hebt liggen, zou je dit wellicht bij de buren kunnen proberen. Ook een zcat ferriet om de coax kan verbetering geven (eventueel twee met 50 cm ertussen en/of schuiven). Het maakt de coax beter v.w.b. afscherming.

Afstand is van belang, maar daar kun je wellicht weinig aan veranderen zonder grote modificaties uit te voeren aan je antenne-installatie.
Voor volgend weekeinde iemand vinden die vanuit mijn shack ff een signaal kan zetten.

Ik ben al lang blij dat ze niet al schelden en tierend aan de deur staan... ze denken het zelfde als wat ik ook denk: je woont samen in dezelfde buurt. Houd het gezellig.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Ook storing bij de buren

#4 Bericht door PE7EB »

PE1PQX schreef:Nu wijt ik de TV storing aan coax-kabel van onvoldoende kwaliteit (zo'n kant-en-klare gegoten geval).
Per direct vervangen door een stuk Hirschmann KoKa 799, met kwaliteits stekers van het zelfde merk.
Of iets gelijkwaardigs natuurlijk.
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Ook storing bij de buren

#5 Bericht door PE1PQX »

Ik zal eens kijken of dat hier in Emmen ook eenvoudig is op te halen, voordat ik een webshop rijk maak...
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Ook storing bij de buren

#6 Bericht door PA2LAD »

PE1PQX schreef:Ik zal eens kijken of dat hier in Emmen ook eenvoudig is op te halen, voordat ik een webshop rijk maak...
Een betere radio en TV handelaar heeft dat aan een bord hangen. Meestal zit er ook nog een ferrietblok om de coax heen.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Ook storing bij de buren

#7 Bericht door PE1PQX »

Zal woensdag middag eens kijken hier in Emmen, eerder gaat helaas niet lukken.

Voor alsnog bedankt...
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Ook storing bij de buren

#8 Bericht door PE1PQX »

Inmiddels de Hirschmann Koka 799 kabel gehaald (à €0,99 per meter) en Hirschmann stekkertjes.
Nu nog een afspraak maken bij de buurtjes om deze kabel te leggen....
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PA0AM
Berichten: 102
Lid geworden op: 16 aug 2010, 15:26

Re: Ook storing bij de buren

#9 Bericht door PA0AM »

Hallo OM.
Niet zo leuk maar je klacht is erg onvolledig. Ook zie ik nog geen antwoord op de vragen van PA1BVM? En die stelt de juiste vragen. Bij storing eerst altijd alles testen en dan kun je pas een conclusie trekken! Dat het wel in de coax zal zitten betwijfel ik ten zeerste! En ook al niet in de plastiek connectors! Ook op de vraag van kijken ze digitaal geef je het antwoord zal wel analoog zijn! Er zijn in West Europa geen analoge uitzendingen meer via de ether, wel via het kabelnet. Dus uit jou snelle conclusie maak ik dan maar op dat ze kabel hebben. Ik denk dat de fout gewoon in de versterker zit die op de tv is aangesloten om een beter geluid te maken. En jij straald dus in op die versterker. Onstoor de luidsprekerleidingen zo kort mogelijk bij de versterker uitgang en ook het netsnoer en ook de verbindingskabel naar de tv en ook alle andere in/uitgangen van deze versterker. Eventueel eerst alle stekkers eruit en met een koptelefoon luisteren hoor je niets een voor een aansluiten (netsnoer wel ontstoren!) En misschien heb je wel een portofoon en een 70cm transceiver of een lpd setje, een neem je mee naar de buren en een leg je voor de microfoon in de shack. Dan kun je alles in je eentje testen. Voor de kernen een vhf type nemen met lage mu. Of een clip on type met enkele windingen er rond.
Succes 73 Cor

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Ook storing bij de buren

#10 Bericht door PE1PQX »

Hallo Cor,

Tot enkele dagen terug keken de buren nog analoog. De buurman gaf aan net een digitale receiver met harddisk recorder aangesloten te hebben.
Helaas (voor mij zou je denken) zit in dat Ziggo pakket ook zo'n heerlijke breedband versterker. Uiteraard heb ik gewezen op de mogelijke verschijnselen die dat kan gaan opleveren.

De buren hebben van mij ferriet clamps gekregen, en heb er bij uitgelegd dat deze zo dicht mogelijk bij de surround-versterker geplaatst dienen te worden en daarbij de luidspreker kabels hooguit 2 maal door de kern te halen (zie citaat PA3DJS).
Overigens kan inferieure coax wel degelijk van invloed zijn op ongewenste effecten, denk daarbij aan slechte afscherming, zie VERON immunisatie document. (Ziggo levert nog steeds analoge TV via haar kabelnet.)
Ook heb ik de buren het advies gegeven overtollige kabel, zowel coax als luidspreker, niet op te rollen (fijne op-pik lus) maar juist op lengte te maken => dus inkorten waar het kan.
De storing was ongewenste geluiden (LFD) via de luidsprekers van hun surround-set. Bij mijn laatste bezoek vertelde de buurman dat de TV zelf ook af-en-toe in de 'error-mode' schiet. TV is een CRT breedbeeld model gekocht in 2003, als ik het goed onthouden heb een Sony.

Mijn aanbod van nieuwe goede coax hebben ze eerst afgeslagen: 'dan moet ik alle plintjes losbreken'. (ik merkte nog op 'leg dan eerst de coax los neer langs de plintjes en kijk de situatie aan, geen storing meer => dan pas coax vervangen!)
Wel liet de buurman doorschemeren contact gehad te hebben met AT, en die vertelden het zelfde als wat ik al gedaan had: Het KAN aan uw eigen (verouderde) apparatuur liggen! (wat dus niet wil zeggen dat het ook zo is.)

Komend weekeinde wil ik de proef op de som nemen, en met meer vermogen (max 400Watt) hopen of er dan wat openingen zijn op 2m. Buurman had toegezegd de clamps voor dit weekeinde te plaatsen.

Samen gevat: situatie is iets veranderd.

- Buren kijken nu digitaal, was tot voor kort analoog en hebben daar een fijne breedbandversterker bij in gebruik.
- Clamps zijn afgeven, zodat de luidspreker kabels voorzien kunnen worden. (uitleg hoe-en-wat er bij gegeven)
- Coax ook aangeboden, maar eerst afgeslagen (plintjes zijn blijkbaar belangrijk). Jammer...
- Buren weten dat het aan hun oudere TV KAN liggen (bevestigd door AT) en zijn nog steeds bereid kleine aanpassingen te doen.

Gelukkig is het contact nog goed. Er wordt normaal met elkaar gesproken, en op vragen wordt voor zover de kennis het toe laat geantwoord.

Verder zie ik het niet zitten om zelf condensatoren in hun TV en versterker te gaan monteren, ook omdat het ook hier mis kan gaan met alle gevolgen van dien.

Volgende stap zou een 144 MHz notch filter kunnen zijn dat in de TV antenne kabel opgenomen kan worden.

Cor, in ieder geval bedankt voor je bijdrage.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Plaats reactie