"But-plug" toch niet zo "but"

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

"But-plug" toch niet zo "but"

#1 Bericht door andre »

Liep gisteren via een kennis tegen een Homeplug aan. Uiteraard werd hij door mij met enige sceptische benadering bekeken.
Heb het ding even mogen lenen om een te kijken of er nog ontvangst was op hf. Ik ging er gemakshalve maar vanuit dat ondanks dat er diverse banden "dicht "waren, er toch veel S9+++ signalen te zien zouden zijn.
Wat schetst mijn verbazing? Het ding is op alle amateur banden geheel schoon. Ik heb geluisterd op alle banden van 160 t/m 10 meter. Naast de amateur en omroep banden echter was het een herrie van van jewelste, inderdaad de verwachtte S9++.
10 meter is mooi schoon, maar aangekomen op 27.800Mhz en lager...Arme arme cb ers.

Wanneer de gelegenheid er is zal ik een filmpje bijplaatsen, maar heb het ding nu niet meer in bezit, en mocht hem ook niet open zagen.. :mrgreen:
(gelukkig de foto's nog)
DSCN0092.JPG
DSCN0094.JPG
En dan zit dit ook nog bij de verpakking:
rules.jpg
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

PD4M
Berichten: 809
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: "But-plug" toch niet zo "but"

#2 Bericht door PD4M »

Wat is het merk? Gezien het felgroen gekleurde doosje zou het die van de KPN kunnen zijn? Ik heb ooit navraag gedaan bij de maker/leverancier van de Devolo en die beweerde bij hoog en laag dat de zendamateurfrequenties adequaat worden ontzien door filters. Jouw observatie lijkt dat ook bij dit ding te bevestigen.
Maarten
PD4M

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: "But-plug" toch niet zo "but"

#3 Bericht door EMCees »

Hoe oud zijn die, de emc richtlijn is al weer gewijzigd in 2004/104 EC en is effectief van juli 2007.
Dus die zooi lag al lang op de plank of de maker weet van niks.

Verder zijn er notches voor de amateurbanden in die homeplug zooi, end at kun je ook uitzetten, probeer het dan nog eens.

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: "But-plug" toch niet zo "but"

#4 Bericht door coolepascal »

Ik ken iemand die dat soort dingen ontwerpt.... notabene zelf zendamateur.
Hij beweerde dat de genotchte amateurbanden ook echt genotched zijn.
Het probleem ligt voor een deel bij ons zelf.... amateur ontvangers met een breedbandige ingang (dus ALLE moderne troep) worden gewoon overstuurd of hebben last van intermodulatie als gevolg van troep buiten de amateurbanden.
Preselector helpt een hoop.

Komt nog bij dat dit toestel vast prima zal werken, er is echgter nog steeds een hoop troep op de markt.

@emckees zit er een webmenuutje op dat ding ? er zitten immers geen schakelaars op.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: "But-plug" toch niet zo "but"

#5 Bericht door andre »

Nee, er zit geen enkel menu instelling, schakelaartjes af andere instel mogelijkheden op. Plug & Play.
Zou niet weten wat voor merk het is. Enige wat ik weet dat het met de boot uit China is gekomen en iets van 40 dollar kost.
Notches werken in ieder geval op de amateur banden, geconstateerd met een ic7700 uitstekend.

Even koekulun op het type nummer biedt wel de nodige herkomst informatie.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: "But-plug" toch niet zo "but"

#6 Bericht door PE7EB »

Leuk voor ons, maar het is en blijft gewoon troep die verboden moet worden :D
Er zijn genoeg gebruikers op de HF banden die er (nog) wel last van hebben.
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

PD0PSB

Re: "But-plug" toch niet zo "but"

#7 Bericht door PD0PSB »

[quote="coolepascal"]Ik ken iemand die dat soort dingen ontwerpt.... notabene zelf zendamateur.
Hij beweerde dat de genotchte amateurbanden ook echt genotched zijn.
Het probleem ligt voor een deel bij ons zelf.... amateur ontvangers met een breedbandige ingang (dus ALLE moderne troep) worden gewoon overstuurd of hebben last van intermodulatie als gevolg van troep buiten de amateurbanden.
Preselector helpt een hoop.

Pascal,
Heb je voor mij de call van deze ontwerper?
Ik zou graag met hem in contact komen over je bovengenoemde beweringen.

Op vrijwel perfecte ontvangers is er m.i. nog steeds te veel residu, ondanks de notches.
Ook voldoet deze apparatuur buiten de notches op geen enkele manier aan de EN55022 richtlijnen.

Graag zou ik dus horen welk deel van het probleem bij onszelf ligt ipv de fabrikant en ontwerper van deze spullen...

Als je een call hebt zoek ik de rest verder wel op.

Dank!
73
Paul
PD0PSB

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: "But-plug" toch niet zo "but"

#8 Bericht door EMCees »

Ook voldoet deze apparatuur buiten de notches op geen enkele manier aan de EN55022 richtlijn
Klopt niet helemaal die richtlijn is slechts deels van toepassing.
Het grote probleem is dat er geen emissie eisen zijn beneden de 30MHz/ alleen conducted.
PLC maakt gewoon gebruik van een hiaat in de normen, als je de emc richtlijn zou toepassen zijn ze verboden, omdat ze primaire radio diensten storen, namelijk defensie.
Echter AT verschuilt zich achter normen en die zijn er niet, dus.....

Paul PD0PSB

Re: "But-plug" toch niet zo "but"

#9 Bericht door Paul PD0PSB »

EMCees schreef: Het grote probleem is dat er geen emissie eisen zijn beneden de 30MHz/ alleen conducted.
Cees, als er alleen "conducted" eisen zijn onder de 30MHz, hoe kunnen deze apparaten dan toegelaten worden?
Het is nou juist die *conducted* data aansluiting naar het lichtnet die emissie veroorzaakt!
Als een TV zoveel RF aan het lichtnet aanbiedt komt hij toch niet door de APK?

Ik snap uberhaupt niet hoe dit maar door de mazen heen blijft wurmen, trek het eens parallel met CO2 emissies en het hek is van de dam.

Weet jij nog iets over de laatste Cenelec voting?

73
Paul
PD0PSB

Gebruikersavatar
maarten_c
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 nov 2010, 23:07
Roepletters: pa5mc

Re: "But-plug" toch niet zo "but"

#10 Bericht door maarten_c »

Heel mooi en aardig dat er notches inzitten voor de amateurbanden.
Maar er is meer te horen op kortegolf dan amateurs en omroepzenders.

Schat dat er geen notches inzitten voor de vliegtuigbanden op HF.
Ook het ontvangen van fax-stations of synops is dan meteen gedaan.

Als zo een ding bij jou in de buurt zit, bepaalt de fabrikant van die home-plugs wat ik wel en niet kan horen.
Die dingen hadden gewoon nooit moeten worden toegelaten.

PD0PSB

Re: "But-plug" toch niet zo "but"

#11 Bericht door PD0PSB »

Correctie Maarten; Ook de omroepbanden "mogen" vanaf nu gestoord worden.

Waar elders hoge boetes worden uitgedeeld voor zogenaamde "jammers" wordt dit op HF op grote schaal toegelaten.
Alleen de amateurbanden zijn 30dB genotched, daar verwachtte men blijkbaar de meeste (terechte) klachten.

Men lijkt gezwicht voor commercie en vage toverwoorden als broadband-for-all en smartgrid.
Op deze hypes liften de Homeplug fabrikanten vrolijk mee. Zij hebben dé techniek voor de toekomst.
Kost allemaal wel wat meer stroom dan een CAT6 kabeltje die miljarden Homeplugjes maar dat doet er niet toe.

In hun ogen is de Korte Golf inmiddels achterhaald en afgedankt.
Ookal is dit het enige(!!!) medium met gratis mogelijkheid voor internationale en intercontinentale verbindingen dat we hebben,
volledig gebaseerd op moeder natuur.

73
Paul
PD0PSB

PD0PSB

Re: "But-plug" toch niet zo "but"

#12 Bericht door PD0PSB »

-----------------------------------
[quote="coolepascal"]Ik ken iemand die dat soort dingen ontwerpt.... notabene zelf zendamateur.
Hij beweerde dat de genotchte amateurbanden ook echt genotched zijn.
Het probleem ligt voor een deel bij ons zelf.... amateur ontvangers met een breedbandige ingang (dus ALLE moderne troep) worden gewoon overstuurd of hebben last van intermodulatie als gevolg van troep buiten de amateurbanden.
Preselector helpt een hoop.
------------------------------------

Nou ja, coolepascal reageert niet meer.
Blijkbaar was het een hele verre kennis....

Een tijdje geleden heb ik mij K3 verkocht omdat gebruik van het apparaat geen zin meer had in de buurt van Homeplugjes op de buurt.

Als ik de verre kennis annex plc designer van coolepascal goed begrijp kwam dat dus door het frontend van K3 en vooral niet door de Homeplugjes.

Weer wat geleerd.

73
Paul
PD0PSB

Plaats reactie