Ethervervuiling door ....

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

Ethervervuiling door ....

#1 Bericht door wbeekman »

Er is nog meer ether-vervuiling in aankomst nl.

- Wireless HDMI.

Hier de aankondiging van Philips...
http://www.ces.philips.com/press-releas ... 20HDMI.doc

Als ik goed ben ingelicht is, vindt alles plaats op een frequentie van ong. 60 Ghz.
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

Gebruikersavatar
PH7W
Berichten: 401
Lid geworden op: 10 apr 2005, 20:33
Locatie: Seoul

#2 Bericht door PH7W »

Over dat 60 GHz systeem heb ik ergens vorig jaar een lezing bijgewoond. De lezing ging over SDR, maar 60 GHz was een hot item, net als wireless HDMI.

Zie het attachment...
Bijlagen
Philips%20research%20FHI%20-%20Trends%20in%20RF%20Applications%20(Bird)%20-%20Final.pdf
(4.11 MiB) 483 keer gedownload
Jorg | PH7W

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

#3 Bericht door wbeekman »

Jorg,

Met belangstelling het document zitten lezen, vooral het 60 en 77GHz gebeuren.
Las al in andere comp.bladen dat ze ook naar wireless-USB willen overgaan.
Nog meer rommel in de ether....
Tja RFID in de ziekenhuizen, is nu ook weer een HOT item ivm storingen.
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#4 Bericht door angelo »

ik ken mensen, die worden al misselijk wanneer ze mobiel langer dan een uur liggen babbelen op 70cm... wat voor electrosmog genereert dat spul dan wel niet ? de effecten van deze frequenties kennen we amper... we weten wet dat 2.45Ghz al genoeg is om ons eten klaar te maken... okay, we hebben geen 600W wifi accesspoints, maar toch, gezond lijkt het mij geenzins...

overigens, wat ik wel vreemd vond was dat mijn HF set zorgde voor positieve effecten, terwijl de dect-telefoon weer het tegenovergestelde deed.

ongetwijfeld zal er zoiets zijn als 'goede frequenties/modulatie' en slechte, zoals je ook bacterieren hebt die goed en slecht zijn en cellen die goed en slecht zijn.
No good deed goes unpunished.

Gebruikersavatar
PH7W
Berichten: 401
Lid geworden op: 10 apr 2005, 20:33
Locatie: Seoul

#5 Bericht door PH7W »

Propagatie-eigenschappen van het menselijk lichaam dus eigenlijk. :wink:

Om even terug te komen op de opermking van Wim. Tja, wat heet rommel? In principe zijn die signalen "zuiver" en wordt er rekening gehouden met het bandplan. In die zin is het minder "smerig", maar als het signaal zich bevindt in een amateurband, wordt het een ander verhaal natuurlijk.

Toch is het wel anders als bijvoorbeeld powerline ethernet. Dat spettert de HF helemaal dicht (S9+ zeker geen uitzondering).

Ik ben benieuwd wanneer we iets van deze producten terug gaan zien in onze huiskamer. Al dat draadloze blijkt in de praktijk toch nog net iets minder meewerkend te zijn dan men in eerste instantie had gehoopt. WLAN is een mooi voorbeeld daarvan. Ik spreek nog regelmatig mensen die er een hoop ellende mee hebben, om welke reden dan ook.
Jorg | PH7W

PD2NLX
Berichten: 89
Lid geworden op: 11 dec 2006, 01:10
Roepletters: PD2NLX
Locatie: Zierikzee
Contacteer:

#6 Bericht door PD2NLX »

angelo schreef:ongetwijfeld zal er zoiets zijn als 'goede frequenties/modulatie' en slechte, zoals je ook bacterieren hebt die goed en slecht zijn en cellen die goed en slecht zijn.
het gaat om pulserende apparatuur wat slecht voor mens en dier is.
Wifi, UMTS, DECT etc. etc.

Dus je Set is no problem :)

PA3GVQ
Berichten: 105
Lid geworden op: 24 apr 2005, 19:53

#7 Bericht door PA3GVQ »

het gaat om pulserende apparatuur wat slecht voor mens en dier is.
Wifi, UMTS, DECT etc. etc.
Dat is een broodje aap verhaal...

Maar goed sommige mensen willen het geloven, dus wordt het overal geroepen op wazige sites.

Maar goed, we weten zelf dat de meeste uitzendingen die wij doen als zendamateur bijna allemaal gepulseerd zijn. Dus dan zouden wij ook super gevaarlijk bezig zijn... :? Nou gezien het hoge aantal PA0-stations die al jaren driftig met de sleutel bezig zijn, ga ik daar toch sterk aan twijfelen.

Maar goed zolang er mensen zijn die geloven dat een stukje magneet aan een ketting er voorzorgt dan zendsignalen verdwijnen in de buurt van je lichaam, zijn er ook mensen die denken dat pulssignalen gevaarlijker zijn dan constante draaggolven. :D

Tot zo ver mijn gepulseerde SSB uitzending :-)

Johan PD1JMB
Berichten: 91
Lid geworden op: 13 feb 2007, 22:25
Locatie: Utrecht

#8 Bericht door Johan PD1JMB »

PD2NLX schreef:
angelo schreef:ongetwijfeld zal er zoiets zijn als 'goede frequenties/modulatie' en slechte, zoals je ook bacterieren hebt die goed en slecht zijn en cellen die goed en slecht zijn.
het gaat om pulserende apparatuur wat slecht voor mens en dier is.
Wifi, UMTS, DECT etc. etc.

Dus je Set is no problem :)
Een beetje raar dat juist een zendamateur gaat lopen raaskallen over "pulserende" straling. Dit is precies de onzin waar alle paranoide figuren mee aankomen.
Omdat het "pulserend" is is het slecht. Met pulseren bedoelen ze dat een signaal snel aan en uit wordt gezet, zoals in veel moderne digitale modulatiemethodes.
Waarom dit nu precies schadelijk is kunnen ze niet uitleggen.
Bij straling gaat het meestal over de totale dosis waar je aan wordt blootgesteld, niet hoe vaak de straling aan en uit wordt gezet.

Als ik een radioactieve straler heb, en daarvoor een loden scherm dat steeds 100x per seconde 1 milliseconde de straling doorlaat dan wordt de straling echt niet gevaarlijker door het "gepulste" karakter. Het wordt juist minder schadelijk, omdat het loden scherm een gedeelte van de tijd de straling tegenhoudt!

Hetzelfde kan je zeggen voor UV, Rontgen en dus ook radiostraling. Niet de pulsen maken uit, maar de totale tijd die iemand blootgesteld wordt aan bepaalde straling.

Die onzin over "pulserende" straling is een hersenspinsel van mensen die zich niet gehinderd voelen door enige kennis van natuurkundige zaken.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#9 Bericht door PA5COR »

Wat wij gebruiken als radiozendamateur is NIET ioniserende electromagnetische velden.

Radio isotopen, U239 etc zijn ioniserende straling afgevende elementen.

Ioniserende straling is straling die voldoende energetisch is om een elektron uit de buitenste schil van een atoom weg te slaan. Hierdoor krijgt het atoom in totaal een positieve lading in plaats van een neutrale lading, het atoom wordt geïoniseerd, wordt een ion.

Om dit te kunnen doen moet de straling een voldoende hoge frequentie (of voldoende lage golflengte, immers "golflengte maal frequentie = snelheid licht")hebben. Want de energie van de fotonen, de deeltjes waarmee de straling beschreven kan worden, hangt hiermee samen. "Energie foton = constante van Planck (6,63 * 10 − 34) maal frequentie".

Ionisatie kan op twee manieren gebeuren: direct of indirect. De directe wijze kan alleen plaatsvinden door geladen deeltjesstraling. De indirecte wijze gebeurt in stappen. Een ongeladen deeltje of een foton (elektromagnetische straling) gaat een reactie aan met een atoom of een atoomkern. Hierbij ontstaan geladen deeltjes die op hun beurt andere atomen ioniseren.

De energie die een foton nodig heeft om een atoom te ioniseren hangt af van het soort atoom. Zo is er bijvoorbeeld voor waterstof een foton met een energie van 13,6 eV (één elektronvolt = 1,6 * 10 − 19 joule) nodig om het te ioniseren, dus straling van een frequentie van ongeveer 3,28 * 1015 hertz, wat overeenkomt met de frequentie van ultraviolet licht. Voor andere atomen gelden dan andere waarden.

Het is bekend dat ioniserende straling schadelijk kan zijn voor het lichaam. De aard en ernst van de schade en de kans op optreden van de schade hangt sterk af van de hoogte van de blootstelling. Bij zeer hoge dosis ioniserende straling worden lichaamscellen gedood en treedt directe gezondheidsschade op. Van zowel hoge als van relatief lage dosis is bekend dat er een verhoogde kans op kanker wordt veroorzaakt. Zelfs in geval van zeer lage blootstelling aan ioniserende straling, zoals de meeste mensen in hun leven ondervinden, kan een nadelig effect op de gezondheid niet worden uitgesloten.

Niet-ioniserende straling: Vele stralingsvormen, zoals warmte, zichtbaar licht, microgolven, of radiogolven hebben onvoldoende energie om elektronen uit atomen verwijderd te laten raken, en worden daarom niet-ioniserende straling genoemd. Zo wordt in het geval van warmtestraling, bij voorwerpen op kamertemperatuur, de meeste energie uitgezonden in de golflengten van infraroodgebied.

En nu maar hopen dat het fabeltje van onze "schadelijke "radio golven uit de wereld is.
Al op meerdere fora geplaatst, ik verbaas me erover met hoe weinig kennis hierover mensen toch een stelling nemen....

Cor

Gebruikersavatar
PE1PUP
Berichten: 261
Lid geworden op: 16 mei 2005, 18:10
Roepletters: PE1PUP
Locatie: Culemborg (Gelderland)

Aanvullend.

#10 Bericht door PE1PUP »

Hallo Allemaal,

Om de woorden van Cor nog wat extra kracht te geven is het misschien interresant om het zeer recente artikel van Wim van Gaalen (PA0WJG) eens na te lezen:...

:arrow: http://home.hccnet.nl/w.j.van.gaalen/UMTSsh1.html

Hierboven de URL voor diegenen die het niet in Electron hebben kunnen lezen.

Wim heeft recht van spreken in deze materie, want in het dagelijks leven is hij werkzaam als "Senior stralingshygiënist en plaatsvervangend hoofd, o.a. belast met advies en voorlichting, onderzoeken op het gebied van niet-ioniserende straling en het bewaken van de kwaliteit van een stralingsbeschermingsdienst." (Zie http://home.hccnet.nl/w.j.van.gaalen/Wiga/WG.html voor meer info waarom Wim van de hoed en de rand weet...)

Leuk en nuttig artikel trouwens.

Groetjes, Johan.
________________________________________
Johan Evers (PE1PUP) QTH: Culemborg
Voorzitter/Webmaster VERON afdeling A29 Nieuwgein
Zie: http://a29.veron.nl/
________________________________________

Plaats reactie