RFID vs EMC 14 mhz

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
pe2hf
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 mar 2009, 23:43

RFID vs EMC 14 mhz

#1 Bericht door pe2hf »

Beste,

Als klus heb ik de optimalisatie van een RFID systeem.
Nu is het zo dat op een locatie er veel problemen optreden met het lezen van een RFID tag.
Er bestaan gedachten dat deze problemen te maken hebben met EMC.
Echter zijn er al een paar onderzoeken gedaan en het volgende opgevallen:

De RFID tags worden in tapijt gebruikt en bij sommige kwaliteiten lijkt het erop dat de snelheid van het materiaal de ontvangst beïnvloed van de lezer.
Wat vreemd is, wij pakken een lengte tapijt welke met een snelheid X voorbij komt.
De tag halen wij langs de lezer en de tag lezer herkent hem en leest hem.
Wij verhogen de snelheid van het tapijt en doen deze actie nog een keer (LET OP de snelheid van de tag blijft het zelflde).
En daarmee valt het op dat het bereik minder wordt.

Mijn vraag is hoe is dit mogelijk? Er worden geen metaaldeeltjes (metaalcomplexen) oid gebruik in het materiaal.
Kortom wat zou allemaal het bereik kunnen beïnvloeden van deze tag?
Ik begreep wel dat de reader op een zijband AM modulatie de signalen lees / uitzend?

Ik hoop dat iemand hier wat meer over dit probleem kan vertellen.

Alvast bedankt.
Laatst gewijzigd door pe2hf op 06 dec 2011, 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: RFID vs EMC 14 mhz

#2 Bericht door Thijzer »

Als het tapijt synthetisch is en er ontstaan ladingsverschillen, dan kan het gebeuren dat er vonkjes overslaan, net als wanneer je een wollen trui over je hoofd/haren uittrekt. Die overslag dat zijn redelijk forse pulsen met een zeer breed frequentiespectrum, die komen dus op zeer veel frequenties voor.

Het zou kunnen dat de RFID-ontvanger gevoelig is hiervoor. Een bandpassfilter voor alleen de lees/schrijffrequentie zou de spikes buiten die frequentie kunnen tegenhouden, wellicht dat de ontvanger hierdoor wordt overstemd. Je kunt ook kijken of de aarding van de hele installatie afdoende is, zwevende potentialen en onvoldoende afscherming kunnen een hoop kapot maken.

Misschien helpt het, ik zou dit als eerste verdenken. Hou ons op de hoogte!

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: RFID vs EMC 14 mhz

#3 Bericht door PD0MV »

Ja dat zou inderdaad goed mogelijk zijn dat door statische ladingen, het proces beïnvloed wordt.
van het lezen van de RFID tag.
Statische vonken zijn wel in het klein, maar een klein beetje te vergelijken met bliksem in het groot.
Om even een voorbeeld te hebben.

Zeer interessant, hou ons maar op de hoogte.

73 de PD0MV
Ik ben ook maar een mens :wink:

pe2hf
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 mar 2009, 23:43

Re: RFID vs EMC 14 mhz

#4 Bericht door pe2hf »

Installatie aarding is als eerste gecontroleerd en waar nodig aangepast.
Enige wat ik mezelf inderdaad nog kan voorstellen is wrijving en statische ontlading.
Ik zit er aan te denken om iets te maken wat de lading kan wegnemen (denk aan een strip koolstofhoudend welke er overheen sleept).
Echter is de vraag als ik de ontlading weg neem of dit geen stoorpuls gaat geven.

Ik ga dit eens bekijken, bedankt voor je antwoord.

Ps. ik zat eraan te denken om dmv een ontvanger de frequentie te beluisteren of er niks te ontvangen is.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: RFID vs EMC 14 mhz

#5 Bericht door Thijzer »

Lading afleiden met een sleepcontact lijkt me een zinnig idee. De stoorpulsen ontstaan wanneer er een doorslag door lucht plaatsvindt, dan ontlaadt namelijk alle opgebouwde lading zich in een fractie van een seconde terwijl dit met een sleepcontact voortdurend gebeurt of zelfs het opbouwen van lading wordt voorkomen.

De lading in een rol wordt veroorzaakt door het van elkaar halen van de lagen. Je ziet het ook vaak bij plastic boterhamzakjes. Niks aan het handje, tot ze van elkaar worden gehaald, zeker als het snel gebeurt.

Enige nadeel lijkt me wel dat de mat zelf niet geleidend is, dus het sleepcontact heeft alleen invloed op de plek waar hij de mat raakt. Maar enkele experimenten zullen het wel aantonen.

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: RFID vs EMC 14 mhz

#6 Bericht door pa5cal »

Anders toch maar een noiseblanker in het RFID circuit? Of zo'n storingsopheffer ding die storing in tegenfase zet.

Al met al, een grappige en interresant!

-P

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3124
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: RFID vs EMC 14 mhz

#7 Bericht door elsinga »

Rolt dat tapijt niet over rollen? Dan zou je die ook nog kunnen aarden.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

pe2hf
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 mar 2009, 23:43

Re: RFID vs EMC 14 mhz

#8 Bericht door pe2hf »

Situatie is dat de tapijt over rollen loopt inderdaad.
De rollen zijn op een geaard frame gemonteerd.
Echter heeft de tapijt 2 zijdes 1 is de onderkant (loopt over de rol) en de bovenkant raakt geen aarde aan.
Dus wat ik mezelf in kan denken is dat er een statische lading ontstaat in het synthetische gedeelte (bovenzijde).
Maar het vreemde is dan wel weer dat tussen het synthetische gedeelte en de rol alleen wat kalk zit (materiaal waarmee het gelijmd wordt).
Op het moment dat de tapijt de RFID reader passeert is de onderkant nog niet verlijmd.

Het meest vreemde is dat de storingen op 1 plek zich het meest concentreren.
De overige RFID readers hebben veel minder problemen.
Daarnaast kan het zo zijn dat het 1 dag goed gaat en daarna een paar uur niks anders dan problemen (voornamelijk snachts / savonds).

Ik heb ook nog voorgesteld om de antenne en de ontvanger te wisselen met een van een andere locatie.

Even ter info> het betreft het volgende systeem welke wij gebruiken: https://www.automation.siemens.com/mcms ... TTPS=REDIR

Ter illustratie een afbeelding toegevoegd.
Bijlagen
rfid.JPG
rfid.JPG (8.7 KiB) 6980 keer bekeken

Gebruikersavatar
PH4CK
Berichten: 586
Lid geworden op: 29 sep 2006, 16:30
Locatie: JO22XK

Re: RFID vs EMC 14 mhz

#9 Bericht door PH4CK »

Houd er rekening mee dat draaiende rollen een onbetrouwbare verbinding met het geaarde frame hebben.
het moet kunnen anders kan het niet
Denk in oplossingen, niet in problemen

pe5jw
Berichten: 2031
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: RFID vs EMC 14 mhz

#10 Bericht door pe5jw »

Ik zie dat plaatjes van de antenne en wat bij me op komt is de boven kant ook afgeschermd ?
Wat als er van boven iets komt dat dit veroorzaak ?
Maar ik kan me ook haast niet voorstellen dat je loop zoals op dat plaatjes gemonteerd is dat lijkt me veel te kwetsbaar.
Afbeelding
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

pe2hf
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 mar 2009, 23:43

Re: RFID vs EMC 14 mhz

#11 Bericht door pe2hf »

De loop antenne heeft een groundplane op +- 8 cm afstand (welke geaard is).
Deze groundplane wijst naar boven toe en de loop antenne naar beneden.

Mbt de aarde heb ik te horen gekregen dat door het product materiaal zit verwerkt wat statische energie moet geleiden (dus ook afleiden?).
En inderdaad rollen zijn gelagerd en het lagerblok zit op het frame gemonteerd.
Echter zit er rotzooi + lagervet tussen wat voor een isolatie kan zorgen.

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: RFID vs EMC 14 mhz

#12 Bericht door Steef »

Zitten de tags nou op het tapijt of niet?

Want het tapijt gaat sneller maar de tags niet?

Maar eeuuhh, als je de antenne en ontvanger heb uitgewisseld en het probleem blijft bestaan is het locatie gebonden.

Ik zou denken, ergens een frequentieregelaar in de buurt? (hogere/lagere snelheden).

Dan heb je al snel de boosdoener denk ik.
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: RFID vs EMC 14 mhz

#13 Bericht door Thijzer »

Kijk ook eens naar de voeding van die installatie, met name waar de 230V vandaan komt. Als het een forse machine is, kan het zijn dat er forse niet-sinusvormige stromen lopen met dito harmonischen. Dat kan dan weer zorgen voor een instabiele ontvanger.

pe2hf
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 mar 2009, 23:43

Re: RFID vs EMC 14 mhz

#14 Bericht door pe2hf »

De tags zitten gewoon in het tapijt verwerkt.
En af en toe krijgen wij problemen met de readers (noread).

Wij hebben wat testen gedaan met alleen tapijt en dan de tag met de hand langs de reader te halen.
En merkte tijdens deze testen op dat, zodra de tapijt snelheid hoger wordt, het bereik van de reader minder werd (moesten de tag dichter bij de reader houden om hem nog enig sinds iets te laten lezen).

Maar er zit een frequentie regelaar in de buurt, wel op een ander frame +- 3 - 4 meter er vandaan.
Ik zal de aansluitingen van de motor / regelaar / filter eens goed controleren om te zien of ik daar iets in zie.

Wat ik wel vreemd vind is dat hij er op hoge snelheid NIET altijd last van heeft. (ik ben nu oa aan het loggen om te zien of er een patroon te ontdekken is)

Ps. de voeding is 24vdc en er is al eens een separate voeding aangesloten om dit uit te sluiten (zonder soelaas).

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: RFID vs EMC 14 mhz

#15 Bericht door Thijzer »

Als de tag zo snel voorbij gaat, kan het te maken hebben met het feit dat de leesafstand van de tags niet even groot is.

De tags bevatten een spoel en condensator, een resonantiekring, waardoor energie opgepikt wordt, de processor begint te lopen en zijn data uitspuugt. Daarna is de buffer leeg.
Als die kring niet helemaal resonant is door toleranties, dan wordt is bij een snelle passage minder goed energie overgedragen. De ontvangen data is dan te kort en onvolledig.

Kun je de leesafstand nog kleiner maken?

Plaats reactie