RFID vs EMC 14 mhz

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
pe2hf
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 mar 2009, 23:43

Re: RFID vs EMC 14 mhz

#16 Bericht door pe2hf »

Nee het gaat om dezelfde tag die ik met de hand er langs haal.
Dus qua tag zou er geen lees afstand variatie in moeten zitten, lijkt me?

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: RFID vs EMC 14 mhz

#17 Bericht door Steef »

Met een porto met breedband ontvanger of een scanner hoor je al snel wat die frequentieregelaar doet.

En als de tags op snelheid op het randje zitten, dan gooit een frequentieregelaar als heel snel roet in het eten.

En als je hem hoort op een scanner of zo, luister dan maar eens wanneer dat ding flinke signalen afgeeft.
Dat is niet allen met opstarten en afremmen, maar ook tijden het bijregelen dat die dingen kunnen stroren dat het je voorstelling te boven gaat.
Wie praat luistert niet

pe2hf
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 mar 2009, 23:43

Re: RFID vs EMC 14 mhz

#18 Bericht door pe2hf »

Ik ga eens kijken of ik een scanner kan regelen :)
Thx alvast!

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: RFID vs EMC 14 mhz

#19 Bericht door Ton_O_E »

Een frequentie-regelaar stoort net zo veel tijdens normaal bedrijf, het is namelijk geen sinus, maar een hele vreemde blokgolf, die kan zelfs in één periode meerdere malen van maximaal positief naar maximaal negatief gaan. Als er rollen tapijt op de band liggen, wordt de stroom groter, en daarmee ook de storing. Er bestaan filters voor frequentie-regelaars, bij veel typen zijn die zelfs verplicht, maar worden en (bijna) nooit bijgeleverd.
Voorheen PA3TON

pe2hf
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 mar 2009, 23:43

Re: RFID vs EMC 14 mhz

#20 Bericht door pe2hf »

Zo weer even een kleine update;

Ik heb met de scanner geconstateerd dat ik een stoor signaal door het RFID signaal heen hoorde.
Daarbij kreeg ik het idee dat het om statische ontladingen ging welke ontstond op de rollen waar het tapijt over loopt.
De rollen heb ik geïsoleerd van het frame en de stoor signalen (leken, moet het nog goed vaststellen heb het in ieder geval niet meer gehoord) verdwenen.

Echter nu vroeg ik mezelf iets af, stel voor de scanners zijn zo gevoelig van storingen van buitenaf wat kan ik dan doen?
1. De zend/ontvanger + antenne in een kast plaatsen (aluminium / staal) ?
1a. Aan welke voorwaarde zou z'n kast moeten voldoen?
3. Een afscherming plaatsen rondom de antenne?
etc ?

Ik vrees dat bij het inbouwen van de antenne / zend/ontvanger dat er reflecties op gaan treden die dan weer problemen geven.
En wellicht dat de statische ladingen (en andere storingsbronnen) toch nog toegang hebben tot de antenne?

Graag hoor ik jullie mening hierover.

Thx :)

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: RFID vs EMC 14 mhz

#21 Bericht door PE1PQX »

Ik heb het idee dat de leessnelheid van de reader te traag is als de tags er te vlug voorbij schieten.
Als de reader geen tijd krijgt om een x-aantal bits uit te lezen uit de tag kan er een leesfout ontstaan.
(Als de reader 2/10 sec nodig heeft om de tag te lezen en de tag schiet in 1/10 sec de reader voorbij lees je onvoldoende data uit)

Vergelijk het met het lezen van een verkeersbord met een hele lange plaatsnaam dat net op het aller laatste moment in zicht komt, waar je een kleine fractie van tijd hebt om het te lezen.

Ik bedoel "Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch" (plaats in Wales) lees je ook niet in een 1/100 seconde.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

pe2hf
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 mar 2009, 23:43

Re: RFID vs EMC 14 mhz

#22 Bericht door pe2hf »

Het vreemde is, wij hebben een stuk of 7 tag readers in het systeem zitten waarbij ze op dezelfde snelheid voorbij gaan.
Echter op 2 posities hebben wij de meeste problemen terwijl de configuratie het zelfde is (instellingen / hardware / software).
Daarmee kan ik denk wel uitsluiten dat het aan de snelheid ligt :)

Oja, volgens de fabrikant zouden de tagreaders geen problemen hebben met een snelheid welke 10x zo snel is als de snelheid waar wij op produceren.

EA5JEX
Berichten: 1472
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: RFID vs EMC 14 mhz

#23 Bericht door EA5JEX »

Bij veel proeven is gebleken dat bij veel ID installaties, de omgeving grote invloed is.
Met name metalen voorwerpen in de buurt beïnvloeden het signaal en de leesbetrouwbaarheid. De firma waar wij mee samenwerken heeft hier heel veel tijd en moeite aan besteed.

Zo bleek bijvoorbeeld dat het lezen van dozen in een magazijn niet werkte omdat er in de doos chips met aluminium folie zit die de werking verstoorde, ook tandpasta verstoorde de werking. Dit is opgelost door aan het etiket een flapje te maken dat uitsteekt en dus niet plat op de doos ligt.

Zitten er in het tapijt misschien ook metaal sporen, of is de layout anders dan bij de andere leesunits (metaal in de buurt).
(de rollen)
Soms werd het opgelost door meerdere ontvangantennes te plaatsen (in dit geval om pallets met vorkheftrucks te lezen).

RFID blijkt in de praktijk voor vele problemen te zorgen en trial and error is de oplossing.
(ik dacht ook nog even aan het Doppler effect maar dat zal het wel niet zijn).

Kees PA5CW

pe2hf
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 mar 2009, 23:43

Re: RFID vs EMC 14 mhz

#24 Bericht door pe2hf »

Bedankt voor de reactie, zijn er ook ervaringen met statische ontladingen? (op de ontvanger die ik had hoorde ik echt gekraak van de ontladingen via het lagerhuis)
Want het staal heb ik volgens de spec's buiten het bereik gelaten.

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: RFID vs EMC 14 mhz

#25 Bericht door EMCees »

Forbo?, statische lading afvoer van snelbewegende banen materiaal is een probleem.
Zo zie je bijv. bij de copieer machines van OCE een metalen veersysteem op de uitvoer om oppervlakte lading af te voeren.

Het keizen van andere materialen voor de rollen kan een oplossing zijn.
Maar lucht vochtigheid verhogen kan ook het probleem oplossen.

Kortom een schouw door iemand met ervaring op dit vlak kan veel helderheid verschaffen dan via het digitale karrespoor vragen te stellen.

Bijv. bij van der lande hebben ze ook behoorlijk esd problemen (transport banen bagage voor grote vliegvelden) en ook goed opgelost!

pe2hf
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 mar 2009, 23:43

Re: RFID vs EMC 14 mhz

#26 Bericht door pe2hf »

Nee geen forbo!
Maar ze zijn hier in het verleden wel eens mee bezig geweest (ionasatoren etc.) maar geen verbetering gezien.
En ja, via de digitale weg is misschien niet de beste maar het heeft mij nu wel aan het denken gezet over bepaalde zaken waardoor ik al een groot probleem heb kunnen wegnemen (isoleren ophanging rollen).

Nu hoor ik een oplossing van een metalen veersysteem (platen) welke ik ook wel eens voor wil stellen.

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: RFID vs EMC 14 mhz

#27 Bericht door EMCees »

Bij oce zijn het dunne staaldraad haren die met de transport richting zijn mee gebogen.

Dus eigenlijk verenstaal die in de flow >> staan zeg maar /^ zo'n soort vorm maar dan rond op ca 1 cm afstand.

Die voeren de oppervlakte lading af..

Ook het materiaal van de transport rollen kan ook een probleem zijn, zie tribo elektrische lijst.

pe2hf
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 mar 2009, 23:43

Re: RFID vs EMC 14 mhz

#28 Bericht door pe2hf »

Bedankt!

De transportrollen zijn puur staal echter de ontlading verliep via de lagerblokken waarop wrijving ontstond (en wellicht door de vervuiling in het lagervet etc. uiteindelijk de overslag).
Zo ging ik de isolatieweerstand meten rol tov aarding met de megger op 1000v en er kwam gewoon rook uit de lagerblokken 8)

Ps. het idee met verenstaal is volgens mij ook al eens geprobeerd, ik ga de proef die destijds is gedaan eens erbij zoeken (deze heb ik niet meegemaakt).

Plaats reactie