Samsung TV gaat aan/uit tijdens zenden?!

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA3HHO
Berichten: 914
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:17
Roepletters: PA3HHO
Locatie: Druten

Samsung TV gaat aan/uit tijdens zenden?!

#1 Bericht door PA3HHO »

Hallo allemaal,

Sinds enige tijd werk ik QRO met 400W. Geen enkel probleem met storing maar wel een vreemd probleem dat zich in de periode daarvoor heel soms ook voor deed (met 100 - 200W): de (Samsung) TV op de slaapkamer gaat spontaan aan en soms ook weer uit. Als de TV door het zenden aan is gegaan, kan ik 'm soms niet meer uitzetten met de AB. De TV staat ong. 6m onder de antenne, het voedingspunt van de (eindgevoede) antenne zit er recht boven op ong. 10m AGL en loopt dan ong. 25m de achtertuin in naar 6m AGL. Het probleem deed zich zoals gezegd ook voor met lagere vermogens met symmetrische en OCF dipools, ik heb niet het idee dat het aan de antenne ligt.

Ik heb de (Digitenne) antennekabel al een aantal keer door een ferrietring gewikkeld en ook de voedingskabel van de TV heeft twee windingen om een ferrietkern maar dat helpt dus niet.

Enig idee hoe dit kan? Het aan/uitzetten gaat via een normale (IR?) AB, ik kan me niet voorstellen dat mijn antenne ook IR produceert. Ik ga er vanuit dat de netvoedingskabel ontstoord moet worden? Er zit ook nog een scartkabel in van de DVD speler maar het lijkt me niet waarschijnlijk dat dat het is.

Alle info/tips welkom!

73 de PA3HHO (Pleun)
IC-7300 | IC-7100 | 80/40/20 EFHW | Fritzel MFB-13 | Diamond V-2000 | Bezoek PA3HHO HWEF blog |

dxhunter
Berichten: 409
Lid geworden op: 15 jan 2010, 18:32

Re: Samsung TV gaat aan/uit tijdens zenden?!

#2 Bericht door dxhunter »

Is al eens eerder besproken geweest, kijk hier maar eens:
http://www.zendamateur.com/viewtopic.ph ... it=samsung

Het schijnt te liggen aan de 'touch' bediening.

Mijn buren hebben hetzelfde probleem met hun Samsung, en een ander toestel verspring van kanaal. Dit alleen als ik met 100W op 40 meter zit, bij 50W of andere banden geen probleem hier.

Marco
Berichten: 423
Lid geworden op: 22 apr 2009, 19:42

Re: Samsung TV gaat aan/uit tijdens zenden?!

#3 Bericht door Marco »

De grote vraag is de volgende

Is de TV een 40 inch of kleiner.
Als deze kleiner is dan zit het touch gedeelte op de print met de infrarood.
Dan zal je het volgende moeten doen.

Kap open en 2 draadjes letterlijk doorknippen. Het touch gedeelte werkt dan niet meer wel de infrarood.
Ik heb dit bij me tv boven ook gedaan en werkt prima.

AUB maak een klacht bij AT in groningen. Want Samsung maakt dit touch gedeelte in de 30/40mtr en dan hoort gewoon niet.
Als er steeds meer klachten komen dan zal Samsung toch iets aan hun systeem moeten gaan doen.

Dit kan een doorbraak zijn met het oplossen van die probleem. Je bent niet de enige op dit forum. En naar mijn idee zijn er veel meer mensen die dit probleem ondervinden.

Marco

Gebruikersavatar
pa3agz
Berichten: 176
Lid geworden op: 11 dec 2010, 23:27

Re: Samsung TV gaat aan/uit tijdens zenden?!

#4 Bericht door pa3agz »

Marco,

Kan je ook een Samsung serie aangeven, die hier last van heeft ??? b.v. UE40 series oid.

P.S.
Heb nog even nagekeken, welke model mijn IR - AB is:
Model: BN59-01039A.
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

Marco
Berichten: 423
Lid geworden op: 22 apr 2009, 19:42

Re: Samsung TV gaat aan/uit tijdens zenden?!

#5 Bericht door Marco »

Hoi

Heeft niks met serie of Type nummer te maken .
Enige verschil is dat bij een groot scherm het een aparte print is. En bij een klein scherm minder ruimte het op 1 print is gemonteerd.

Als er een Touch optie op je scherm zit heb je het probleem.
Heb je geen Touch op je scherm is er niets aan de hand.

PA3HHO
Berichten: 914
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:17
Roepletters: PA3HHO
Locatie: Druten

Re: Samsung TV gaat aan/uit tijdens zenden?!

#6 Bericht door PA3HHO »

Het gaat om een kleine TV, 22" multifunctioneel, ook als monitor te gebruiken en heeft ook een DI slot voor Digitenne kaartje. Het aan/uitzetten kan inderdaad door aanraken (iets boven het LED-je), is dat wat bedoeld wordt met "touch systeem"?? Of bedoelen julie dat het scherm zelf aanraakgevoelig is? (touch screen). Ik heb met drie grote ferriet clamps (kan net 1 winding doorheen) en één kleine clamp (kan alleen om de kabel heen) het probleem al een beetje weten te onderdrukken; kan al met 200W probleemloos werken dus dat geeft de burger moed. Ik ga in het weekend even spitten in de TV en de touchbediening onschadelijk maken. Zal ook even het type opzoeken en wat foto's maken (mijne heeft waarschijnlijk één geintegreerde print). Mocht het niet lukken, dan meld ik me uiteraard ook weer ;-)
IC-7300 | IC-7100 | 80/40/20 EFHW | Fritzel MFB-13 | Diamond V-2000 | Bezoek PA3HHO HWEF blog |

Marco
Berichten: 423
Lid geworden op: 22 apr 2009, 19:42

Re: Samsung TV gaat aan/uit tijdens zenden?!

#7 Bericht door Marco »

Klopt helemaal

Het touch gedeelte zit naast de aan uit led op je scherm.
Het is de complete achterplaat verwijderen.
Speaker verwijderen die er boven op zit.
Dan 2 draadjes verwijderen die het touch printje voeden. Er zitten er meer op. !!! dus even uitzoeken.

Dan kap weer dicht probleem opgelost.

Bekijk deze post eens met foto's

http://zendamateur.com/viewtopic.php?f= ... 561#p67561

Plaats reactie