Veel storing op 2m

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA2O
Berichten: 85
Lid geworden op: 06 jan 2009, 23:11
Locatie: Omgeving Uden, Oss
Contacteer:

Veel storing op 2m

#1 Bericht door PA2O »

Al enige tijd heb ik wat storing op 2m wat ergens uit de buurt van mijn huis komt. Sinds afgelopen weekend is deze storing echter een flink stuk sterker te worden. Ik heb er even een opname van gemaakt (in dit geval 145,2625 MHz in FM): http://www.youtube.com/watch?v=66S65cOKYl0

Deze storing treedt hier op verschillende frequenties op rond de 2m band, allen klinken ze het zelfde, in FM het geluid zoals in het filmpje, op SSB een piep van een sterke carrier, in AM een carrier met wat rommel erop. in mijn geval lijken 145,2625 en 145,325 het sterkst te zijn. Na wat rondrijden met een porto in de auto lijkt het signaal uit een glasvezelhuisje (PoP) te komen tegenover ons huis.

Zijn er andere mensen die ook deze storing herkennen? Misschien is het ook in hun geval afgelopen weekend sterker geworden.

Wat zijn de ervaringen van mensen met dit soort storing? De beheerder van de PoP (in dit geval Reggefiber) aanschrijven? Meteen naar AT? Aangezien het ding tegenover mijn huis staat word ik een beetje vervelend van het gestoor.


Om een idee te geven van hoe sterk dit doorkomt, het filmpje is van de radio in huis met een V2000 antenne buiten.
Voorheen PA1RVK
Met een hamer past alles en met plakband plakt alles, als het dan nog niet blijft hangen, gebruik dan tie-wraps.

Theo

Re: Veel storing op 2m

#2 Bericht door Theo »

Heftig hoor, lijkt wel een puls te zijn.
Ik gok op een voeding oid.

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: Veel storing op 2m

#3 Bericht door xxxx »

Zo dat is zeker een heftige storing......Je kan beginnen door een accu aan je set te hangen en dan in je meterkast alle groepen uitzetten zodat je weet dat in jou eigen huis niks meer onder stroom staat. Zet je dan je TRX aan op accu en ga je weer luisteren en je hoort het nog steeds dan weet je zeker dat het niet uit je eigen huis komt. Dan kun je opzoek gaan in de buurt met een vossen jacht ontvangen om te peilen waar het vandaan zou komen en anders contact opnemen met het AT.....

Ik wens je in ieder geval al heel veel suc6 en houd ons op de hoogte want dit zal nog veel meer HAMS overkomen......ben ik helaas bang voor. :?

Groeten Jelle

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Veel storing op 2m

#4 Bericht door pa5cal »

Beginnen bij reggefiber, als die niet op de juiste manier reageren: AT. Maar een oplossing is wel nodig, dat lijkt me vast staan.

-P

Gebruikersavatar
PA2O
Berichten: 85
Lid geworden op: 06 jan 2009, 23:11
Locatie: Omgeving Uden, Oss
Contacteer:

Re: Veel storing op 2m

#5 Bericht door PA2O »

Ik heb in ieder geval Reggefiber aangescreven en ben benieuwd wat eruit komt. Wat vaststaat is dat deze storing ook in dorpen om me heen voorkomt. Eerst dacht ik dat het aan mijn radio lag, of gezien de sterkte het uit mijn huis kwam, maar toen ik het ook in de auto hoorde (met een andere radio) uit de buurt van huis ging ik zoeken.

Deze week eens kijken in de dorpen om me heen, of ook daar het signaal bij de PoP zo sterk wordt.
Voorheen PA1RVK
Met een hamer past alles en met plakband plakt alles, als het dan nog niet blijft hangen, gebruik dan tie-wraps.

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: Veel storing op 2m

#6 Bericht door EMCees »

Hebben ze er op de vliegbasis geen last van?
als je er met reggefiber niet uitkomt dan AT inschakelen. Zeker als ze er op volkel opok last van hebben

Gebruikersavatar
pb1a
Berichten: 413
Lid geworden op: 18 nov 2008, 21:56
Contacteer:

Re: Veel storing op 2m

#7 Bericht door pb1a »

Heb ik ook. Precies op dezelfde frequentie als jij. Mijn buurman heeft glasvezel. Die tuners staan nogal wat te sproeien.
Antenne om hoog is het beste middel.
Als er is mijn radioshack stof op waait pak ik een stofzuiger om het op te zuigen!!

Gebruikersavatar
PA2O
Berichten: 85
Lid geworden op: 06 jan 2009, 23:11
Locatie: Omgeving Uden, Oss
Contacteer:

Re: Veel storing op 2m

#8 Bericht door PA2O »

De interactieve TV-ontvangers heb ik in de checks meegenomen, aangezien ik die ook in huis heb. Deze bleken echter geen storing te veroorzaken. Inmiddels is de storing van een pulserende storing S9++ veranderd in een constante draaggolf van overdag S7, 's avonds S5 gegaan op dezelfde frequenties.

Er lijkt dus iets wat storing veroorzaakte uitgeschakeld / stukgegaan te zijn. Ik meet nu ook de storing niet meer sterker dan de omgeving rond de glasvezel PoP.

Oftewel: terug bij af, verder zoeken dus

Na wat onderzoek in huis verder gedaan te hebben, ben ik nog tot het volgende gekomen:
Stroom van het hele huis af (alle groepen uit, aardlek uit), nog steeds dezelfde storing (getest met porto).
Vreemde is dat ik op dat moment in mijn meterkast de storing wel sterker meet, dan in de rest van het huis.

Bij het uitschakelen van alles, staan alleen nog een TF-ontvanger (dag/nachtstroom) en een kilowattuurmeter aan, aangezien ik daar in het verleden geen problemen mee gehad heb, verwacht ik daar niet nu ineens een bak storing van te hebben. Ik sluit echter niet uit, dat iets via het net mijn huis binnenkomt.
Voorheen PA1RVK
Met een hamer past alles en met plakband plakt alles, als het dan nog niet blijft hangen, gebruik dan tie-wraps.

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Veel storing op 2m

#9 Bericht door PA2OLD »

Misschien een 'slimme' (data)elektriciteitsmeter, zodat de storing via het 230V net binnenkomt?
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Gebruikersavatar
pe1rdp
Berichten: 709
Lid geworden op: 22 dec 2006, 23:46
Roepletters: pe1rdp
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Veel storing op 2m

#10 Bericht door pe1rdp »

PA2O schreef:De interactieve TV-ontvangers heb ik in de checks meegenomen, aangezien ik die ook in huis heb. Deze bleken echter geen storing te veroorzaken. Inmiddels is de storing van een pulserende storing S9++ veranderd in een constante draaggolf van overdag S7, 's avonds S5 gegaan op dezelfde frequenties.

Er lijkt dus iets wat storing veroorzaakte uitgeschakeld / stukgegaan te zijn. Ik meet nu ook de storing niet meer sterker dan de omgeving rond de glasvezel PoP.

Oftewel: terug bij af, verder zoeken dus

Na wat onderzoek in huis verder gedaan te hebben, ben ik nog tot het volgende gekomen:
Stroom van het hele huis af (alle groepen uit, aardlek uit), nog steeds dezelfde storing (getest met porto).
Vreemde is dat ik op dat moment in mijn meterkast de storing wel sterker meet, dan in de rest van het huis.

Bij het uitschakelen van alles, staan alleen nog een TF-ontvanger (dag/nachtstroom) en een kilowattuurmeter aan, aangezien ik daar in het verleden geen problemen mee gehad heb, verwacht ik daar niet nu ineens een bak storing van te hebben. Ik sluit echter niet uit, dat iets via het net mijn huis binnenkomt.
Yep! Deze qrm heb ik ook gehad.
Het bleek een oplader te zijn van een handset van een Wii.
Iemand in de buurt heeft zo'n ding.

De ontvangst in de 2mtr was helemaal onmogelijk. De pulsen (4 maal per seconde) piekten s9+40 en de qrm was van 120 tot 160 MHz.
Later zakte de pulsar naar 110 tot 150 MHz. Het signaal in de 2mtr band was al minder.
Aangezien ik op 1km van de toren van vliegveld Eindhoven woon, zal het vliegverkeer hier niet blij mee zijn.

Omdat ik de exacte positie van de bron niet kon bepalen, heb ik het AT ingeschakeld. Enkele dagen na mijn melding op internet kreeg ik een telefoontje van een medewerker. Hij zou mijn klacht in behandeling nemen en enkele weken later kreeg ik de melding dat de lader ter controle was meegenomen. De lader bleek echter aan de EMC eisen te voldoen en is teruggegeven aan de eigenaar.
Wel is gevraagd om de lader, na gebruik, uit te trekken en de eigenaar heeft dit gelukkig gedaan.
Dus het AT heeft mij prima geholpen.

73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
http://www.qsl.net/pe1rdp/
https://www.twitter.com/pe1rdp/

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: Veel storing op 2m

#11 Bericht door EMCees »

Koop gewoon zo'n bioenergie verbeteraar.
Zie ook uitzending gemist trosradar van 7 nov.

Plaats reactie