Storing bij de buren

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Storing bij de buren

#16 Bericht door Steef »

Dan heet het dus triax.
Bijlagen
triax.jpg
Wie praat luistert niet

Edwin42

Re: Storing bij de buren

#17 Bericht door Edwin42 »

Nou inmiddels een poosje verder, ik heb de storing bij de subwoofer opgelost idd door een goede dubbel afgeschermde kabbel ertussen te plaatsen.
Nu komt mijn buurman thuis van vakantie en hoort die mij over z,n 4 satelliet speakers (ook ik heb dit waargenomen) hier word je toch wel simpel van.
Gelukkig is mijn buurman niet de moeilijkste dus gaan we eerdaags beginnen zijn draden boel achter z,n kastje netjes te leggen en de kabels te controleren.

Maar ik moet zeggen dat ik eigenlijk niet goed weet waar of hoe ik moet beginnen, iemand een idee om dit in 1x te laten slagen.?
Dus de situatie is dat achter het kastje van mijn buurman z,n apparatuur 1 grote dradenboel is zowel van 220 en interlink.

Ook hebben we al geprobeerd om zijn apparatuur aan een geaard stopcontact te leggen maar dit helpt niks.

pe5ed
Berichten: 280
Lid geworden op: 11 jan 2009, 21:13
Locatie: Haarlem

Re: Storing bij de buren

#18 Bericht door pe5ed »

http://pan.fotovista.com/dev/7/0/035830 ... 583007.jpg

Dergelijke dingen al geprobeerd ?
Anders even EMCees vragen, de man voor dergelijke dingen.

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: Storing bij de buren

#19 Bericht door EMCees »

Ach ja het bekende gedoe.
Oppervlakte beperken. dus de speaker kabels zoveel mogelijk naast elkaar laten lopen. En alle kabels voorzien van een klik ferrite. Dit op ca 5 tot 10 cm van de versterker,
Ook de 230V doen.
Zitten er versterkers in de satelliet speakers?
Zit er een netfilter in de amp, en heeft deze een stalen kast?
Indien stalen kast dan het netfilter goed contact laten maken met de buitenkant van de kast.
Ook goede pluggen en pig-tails voorkomen kan helpen.

En eventueel de fabrikant benaderen. Een symmetrische antenne kan ook wat problemen voorkomen. Eventueel mantelstroom filter toepassen op de coax van je antenne.

suc7

pe5ed
Berichten: 280
Lid geworden op: 11 jan 2009, 21:13
Locatie: Haarlem

Re: Storing bij de buren

#20 Bericht door pe5ed »

je roept en hopla \o/

Edwin42

Re: Storing bij de buren

#21 Bericht door Edwin42 »

Er zitten geen versterkers in de speakers, 5.1 speakers lopen de draden 4 verschillende kanten op.
En of er een netfilter in de amp zit weet ik niet (open maken is geen optie).
Mantelstroom filter heb ik al.
Nou we gaan ermee aan de gang in iedergeval bedankt.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1395
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Storing bij de buren

#22 Bericht door Thijzer »

Je signaal wordt aan de versterker aangeboden via de luidsprekerdraden, die werken als antenne. Vervolgens gaat het versterkt als laagfrequent over dezelfde draden naar je speakers maar dat is toeval.

Dus ontstoren aan de versterkerkant, misschien is een C over de aansluitingen van de satellieten al voldoende, kwestie van proberen. Veel vermogen is dat niet dus geen superdeluxe condensatoren nodig.

Dat surroundsysteem is dus wel een prul he, als het hier al niet tegen kan. Als je dure kabel moet vervangen door fatsoenlijke kabel, is het helemaal triest gesteld met het dure merk. Ik heb in het verleden veel van dat soort kabels verkocht, ook hele dure, waren allemaal prut qua afscherming. Je kon nog beter coax gebruiken, dan wist je dat er folie omheen zat.

Edwin42

Re: Storing bij de buren

#23 Bericht door Edwin42 »

Thijzer

Kan ik gewoon een condensator over de + en - (van elke speaker uitgang aan de versterker zijde zetten) zo ja welk condensator (waarde) zal ik gebruiken?
Of aan de zijde van de speakers.

Niet dat ik de versterker van de buren naar z,n grootje help.

lloyd
Berichten: 320
Lid geworden op: 24 jan 2011, 21:28

Re: Storing bij de buren

#24 Bericht door lloyd »

ik heb hier http://www.arrl.org/shop/The-ARRL-RFI-Book-3rd-Edition en daarin staat de waarschuwing bij moderne versterkers NIET simpelweg een condensator over de speakeraansluitingen te zetten:

Don't do it!

je kunt beter even contact opnemen met de fabrikant van die spullen en hen om een advies vragen

Edwin42

Re: Storing bij de buren

#25 Bericht door Edwin42 »

Fabrikant geeft niet thuis

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: Storing bij de buren

#26 Bericht door EMCees »

Stuur me fff een e-mail met de details van het apparaat.

Of een pm

Edwin42

Re: Storing bij de buren

#27 Bericht door Edwin42 »

Zal ik zsm doen.

PA4JAN
Berichten: 862
Lid geworden op: 25 mei 2008, 17:55
Roepletters: PA0JCN
Locatie: Nijmegen

Re: Storing bij de buren

#28 Bericht door PA4JAN »

Edwin42 schreef:Thijzer

Kan ik gewoon een condensator over de + en - (van elke speaker uitgang aan de versterker zijde zetten) zo ja welk condensator (waarde) zal ik gebruiken?
Of aan de zijde van de speakers.

Niet dat ik de versterker van de buren naar z,n grootje help.
Ik zou ook graag de waarde weten
thanks

Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 911
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

Re: Storing bij de buren

#29 Bericht door 19DT2120 »

PA0FRI gebruikt 10nF C's op zijn site :http://pa0fri.home.xs4all.nl/Diversen/O ... storen.htm
Laatst gewijzigd door 19DT2120 op 16 dec 2011, 09:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Soms weet ik het ook niet meer.........

Edwin42

Re: Storing bij de buren

#30 Bericht door Edwin42 »

19DT2120 schreef:PA0FRI gebruikt 10nF C's op zijn site :http://pa0fri.home.xs4all.nl/Diversen/O ... storen.htm

Ik zie even niet bij het linkje waar Pa0FRI die c,s over de speaker klemmen zet??

Plaats reactie