Storing bij de buren

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Edwin42

Storing bij de buren

#1 Bericht door Edwin42 »

Hallo, sinds kort heeft mijn buurman een nieuwe versterker etcetra van (NAD) 5.1.
Als ik nu op 10 meter wil gaan zenden hoort mijn buurman mij over zijn versterkte subwoofer, of ik nou met 10 of 25 watt zit maakt niet uit.

Wat heb ik zelf uitgezocht (mijn buurman is de moeilijkste gelukkig niet).
Het komt via de interlink kabel zijn subwoofer binnen, want als ik die eruit trek is het weg.
Ik heb kortere kabel ertussen gedaan (Incl Ferriet erom gedraaid), dit scheelde al 70% maar nog niet weg.

Heeft iemand een idee hoe ik dit het snelst/makkelijkst verhelp, zonder de buurman er tig keren mee lastig te vallen.
Mijn set is een Icom 7600
Antenne is een vertical GPA 404 met 10 wikkelingen in de coax en ferriet erbij geklemt.

En ik vraag mij af als ik nu een horizontale antenne plaatst zou deze storing er dan nog steeds zijn ( ik heb mijn omgevings vergunning binnen) maar ja dat word een investering van ca €4500,- als ik dan nog steeds stoor word ik daar niet vrolijk van.

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Storing bij de buren

#2 Bericht door coolepascal »

is de woofer geaard ?
- eventueel paar Ctjes aan de ingang zetten.
- Fabrikant om advies vragen

Je bakkie maakt niet uit maar wat voor antenne heb je ?
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Storing bij de buren

#3 Bericht door pa1bvm »

wat voor kabel is die interlink kabel ??
is dat een goedkoop afgeschermd draadje ???
ik schrok hier thuis ook van de kwaliteit van een sub-woofer kabel ( drie draadjes afscherming ..echt bagger )


beter stuk kabel gebruiken .. ( eventueel in de plug die het verst van de versterker zit de C-tjes alvast monteren , iets van 1000pF naar aarde ... misschien wel meer mijn " probleem zat op 144 Mhz )
en voor ferriet iets van een toroid gebruiken .. tig keer die kabel erdoor

gelukkig wil je buurman meewerken .. da's superrrrrrr

Rick

Edwin42

Re: Storing bij de buren

#4 Bericht door Edwin42 »

Die interlink kabel is van Oelach,
En de woofer is niet geaard zit ook geen rand aarde stekker aan.

En hoe moet ik me dat voorstellen die C tjes in of aan de kabel maken? hoe ga ik dat doen?

Bedankt

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Storing bij de buren

#5 Bericht door PA1ZP »

Hoi Edwin

Als ferriet wel een ferriet gebruiken met een heel hoge MU anders gaat het niet werken.
Verder inderdaad is die tip van 2 C-tjes nar aarde aan de ingang een heel goede, mag natuurlijk ook 1 nano zijn hihi.

De antenne is een GPA404 vertical, ik weet niet hoe hoog deze stat en hoe ver weg van de buurman?
Zo ver mogelijk van de buurman weg kan helpen.
En genoeg tegencapaciteiten die goed afgestemd zijn.
Voor mantelstromen kan je ook een 4C65 kern pakken en daar RG58 een keer of 6 doorheen halen.

Zie deze link naar Bob ON9CV:
http://sharon.esrac.ele.tue.nl/~on9cvd/Balun%20kern.htm

Als je de storing dan nog hebt dan is de sterkte van het HF veld geproduceerd door de antenne zelf en niet de coaxkbel ter plekke van de buurman zijn versterker nog te groot en kan je met mantelstroomfilters niks meer bereiken.
Een horizontale antenne kan schelen maar mijn ervaring is dat het dan ook wel eens erger kan worden.
Als de buurman zijn versterker over de flos gaat door de veldsterkte van de antenne zelf kan dat ook gebeuren met een horizontale antenne Edwin.

Het is een erg vervelend gebeuren storen bij de buren, gelukkig de laatste 10 jaar sinds ik amateur ben helemaal geen last meer van gehad.
Storing bij de buren was de reden waarom ik 12 jaar geleden amateur ben geworden, in plaats van piraat gebleven hihi.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Edwin42

Re: Storing bij de buren

#6 Bericht door Edwin42 »

Bedankt zover, ik ga deze week eens een mooie kabel kopen en daar 2 Ctjes in zetten, ik hoop dat ik ze kwijt kan in de connector.
De antenne staat trouwens ca 10 meter hoog, en dus ook ongeveer 10 tot 15 meter van de buurman z,n subwoofer.

PS
Die C tjes moeten die aan de versterker zijde of aan de subwooferzijde komen.? mij lijkt toch bij de sub?

PA4JAN
Berichten: 862
Lid geworden op: 25 mei 2008, 17:55
Roepletters: PA0JCN
Locatie: Nijmegen

Re: Storing bij de buren

#7 Bericht door PA4JAN »

Waarom al dat werk als het aan de buurman kan liggen ?????????

Ik bedoel zijn zijn spullen wel in orde ?????

Edwin42

Re: Storing bij de buren

#8 Bericht door Edwin42 »

PD1JAN schreef:Waarom al dat werk als het aan de buurman kan liggen ?????????

Ik bedoel zijn zijn spullen wel in orde ?????

Mijn buurman is niet de moeilijkste dus waarom zou ik niet proberen dit op een fatsoenlijke manier op te lossen.
Daar komt bij dat we nogal eens bij elkaar over de vloer komen, en de buurman bereid is tot een oplossing en daar ook moeite voor doet.

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1489
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Storing bij de buren

#9 Bericht door pa3met »

PD1JAN schreef:Waarom al dat werk als het aan de buurman kan liggen ?????????

Ik bedoel zijn zijn spullen wel in orde ?????
omdat het je buurman is en het wel handig is als de verstandhouding zo blijft zoals die is...?
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

PA4JAN
Berichten: 862
Lid geworden op: 25 mei 2008, 17:55
Roepletters: PA0JCN
Locatie: Nijmegen

Re: Storing bij de buren

#10 Bericht door PA4JAN »

ergens heb je gelijk

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Storing bij de buren

#11 Bericht door pc1mb »

Het zijn ook niet de goedkoopste spullen, dus een belletje naar de fabrikant kan ook geen kwaad denk ik. Je zou bij zo'n merk service verwachten tenslotte. Dat belletje kun jij ook doen, jij hebt immers de meeste technische info.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Storing bij de buren

#12 Bericht door PA0FRI »

En ik vraag mij af als ik nu een horizontale antenne plaatst zou deze storing er dan nog steeds zijn
Een andere antenne is niet altijd de oplossing want als die effectiever werkt is de lokale veldsterkte ook groter.
Probeer zoveel mogelijk bij de buurman afgeschermde verbindingen aan te brengen.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

EA5JEX
Berichten: 1472
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Storing bij de buren

#13 Bericht door EA5JEX »

Ik heb dit probleem ook vaak bij de hand gehad.

Inderdaad ferriet clamp helpt meestal wel.

Als dat nog niet helpt, dan C-tjes.

Er is wel een klein risico dat dat eindtrap gaat oscilleren door de C-tjes.

Kees

Edwin42

Re: Storing bij de buren

#14 Bericht door Edwin42 »

Wat houd dat oscilleren in, niet dat ik straks daar een versterker kapot maak

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Storing bij de buren

#15 Bericht door Steef »

Ik weet NIET of het werkt!

Maar ik zat te denken;

Interlink is volgens mij nagenoeg het zelfde als 75ohm coax.
Die heb je ook dubbel afgeschermd.

De kern en de eerste mantel gebruik je gewoon als interlink.
De buitenste (2e) mantel doe je aan 2 kanten aan aarde knopen verder nergens aan.
Dan misschien nog een paar keer door een ringkern aan de speaker kant.

Ben benieuwd wat anderen er van denken, maar naar mijn idee zou het kunnen werken.
Wie praat luistert niet

Plaats reactie