Info gevraagd

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1821
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Info gevraagd

#31 Bericht door PA2RU »

Even een update :
Het lijkt er op dat het een spannend spelletje gaat worden.
Direct na de metingen door medewerkers van AT kreeg ik van de klagende partij te horen dat we er wel uit zouden komen.
Intussen zijn we ruim 3 weken verder.
De zondag na de meting heb ik ze gevraagd of ze die spullen om de zaak te immuniseren al hadden besteld.
Antwoord : nee want er zijn problemen met het leveren er van want niet vooorradig.
Vraag : bij wie staat die bestelling?? antwoord : Conrad
2 weken geleden nog eens gevraagd : kreeg er geen antwoord op.
Afgelopen dinsdag die mensen nog eens benaderd en weer kreeg ik te horen dat het spul niet te leveren is en ook dat ze eigenlijk niet willen opdraaien voor de kosten , ze hadden het over 90 euro.
Ik heb ze duidelijk gemaakt dat ze zich aan de gemaakte afspraken dienen te houden en dat ik ze nog enkele weken in de gelegenheid stel om die spullen in huis te halen.

Mocht dan actie uitblijven dan zoek ik contact met AT en deel ze dan mede dat de klagende partij zich niet aan de afspraken wenst te houden.
Dat heb ik de mensen ook duidelijk gemaakt en dat het ook 2 gevolgen kan hebben :
Grote kans dat AT contact met hun zoekt en er op aandringen alsnog de zaak te ontstoren , of ze krijgen de rekening gepresenteerd : voorrij kosten van 2 auto's + 2 man personeel.

Ik hanteer als 'einddatum' 2'de helft oktober , we zijn dan 3 maanden verder.
Als actie uitblijft dan gaat bij mij in de shack de outputkraan weer vol open.
En ze doen er dan verstandig aan om vooral NIET aan de voordeur te komen klagen.
Gemaakte afspraken dienen redelijkerwijs nagekomen te worden.
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Info gevraagd

#32 Bericht door Steef »

Misschien een gekke gedachte, maar....

Waarom koop jij die spulletjes niet voor die mensen?
Samen met een nieuwe speaker die zogezegd defect is gegaan?
En dan heel sympathiek helpt om die spulletjes te plaatsen?

Als je dan een keer stoort bellen zij misschien niet gelijk het AT!

Een redelijk bijdehand iemand heeft ooit eens geroepen;
"Met stroop vang je meer vliegen dan met stront" :wink:
Wie praat luistert niet

PA0DOM
Berichten: 104
Lid geworden op: 24 okt 2007, 21:31

Re: Info gevraagd

#33 Bericht door PA0DOM »

PA2RU schreef:Even een update :
Het lijkt er op dat het een spannend spelletje gaat worden.
Direct na de metingen door medewerkers van AT kreeg ik van de klagende partij te horen dat we er wel uit zouden komen.
Intussen zijn we ruim 3 weken verder.
De zondag na de meting heb ik ze gevraagd of ze die spullen om de zaak te immuniseren al hadden besteld.
Antwoord : nee want er zijn problemen met het leveren er van want niet vooorradig.
Vraag : bij wie staat die bestelling?? antwoord : Conrad
2 weken geleden nog eens gevraagd : kreeg er geen antwoord op.
Afgelopen dinsdag die mensen nog eens benaderd en weer kreeg ik te horen dat het spul niet te leveren is en ook dat ze eigenlijk niet willen opdraaien voor de kosten , ze hadden het over 90 euro.
Ik heb ze duidelijk gemaakt dat ze zich aan de gemaakte afspraken dienen te houden en dat ik ze nog enkele weken in de gelegenheid stel om die spullen in huis te halen.

Mocht dan actie uitblijven dan zoek ik contact met AT en deel ze dan mede dat de klagende partij zich niet aan de afspraken wenst te houden.
Dat heb ik de mensen ook duidelijk gemaakt en dat het ook 2 gevolgen kan hebben :
Grote kans dat AT contact met hun zoekt en er op aandringen alsnog de zaak te ontstoren , of ze krijgen de rekening gepresenteerd : voorrij kosten van 2 auto's + 2 man personeel.

Ik hanteer als 'einddatum' 2'de helft oktober , we zijn dan 3 maanden verder.
Als actie uitblijft dan gaat bij mij in de shack de outputkraan weer vol open.
En ze doen er dan verstandig aan om vooral NIET aan de voordeur te komen klagen.
Gemaakte afspraken dienen redelijkerwijs nagekomen te worden.
René ik zou de kraan maar open draaien.Die zeurpieten zijn toch fout. Jouw spullekes zijn oke.Zullie moeten zorgen voor ontstoring, of de storing voor lief nemen.Hier het a.t. nog steeds nie gezien nie.Die lopen precies nie hard.
Christa

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1821
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Info gevraagd

#34 Bericht door PA2RU »

Steef schreef:Misschien een gekke gedachte, maar....

Waarom koop jij die spulletjes niet voor die mensen?
Samen met een nieuwe speaker die zogezegd defect is gegaan?
En dan heel sympathiek helpt om die spulletjes te plaatsen?

Als je dan een keer stoort bellen zij misschien niet gelijk het AT!

Een redelijk bijdehand iemand heeft ooit eens geroepen;
"Met stroop vang je meer vliegen dan met stront" :wink:
In de eerste instantie ging het om 1 speakerset zoals de klagende partij me vertelde , en niet om 5 zoals dat bij die meting van AT bleek.
Bovendien zijn over eventuele kosten geen afspraken gemaakt wie dat zou vergoeden , kreeg zelfs in bijzijn van de 2 medewerkers de toezegging dat we er wel uit zouden komen , en dat word nu wel twijfelachtig.
En als laatste was die puber nogal grof gebekt naar m'n xyl toen die de deur opendeed , dat is voor mij al reden om niet in die kosten tegemoet te komen.
Daar komt nog bij dat ze van mij al een aantal ferrietclamps kado hebben gekregen a 15 euro per stuk.

Als het in werkelijkheid 1 speakerset ging die rottigheid gaf , dan hadden ze hoogstwaarschijnlijk van mij een set kado gehad die wel immuun is voor LFD.
5 word te gortig , en moet m'n xyl ook te vriend houden in de huishouding.
PA0DOM schreef: René ik zou de kraan maar open draaien.Die zeurpieten zijn toch fout. Jouw spullekes zijn oke.Zullie moeten zorgen voor ontstoring, of de storing voor lief nemen.Hier het a.t. nog steeds nie gezien nie.Die lopen precies nie hard.
Christa
Die stelling dat mijn spullen in orde zijn gaat niet helemaal op.
De gebruikte zenders zijn niet gemeten op de spectrum analyzer , want er is geen sprake van TVI.
Er zijn alleen veldsterkte metingen gedaan en op 6 en 2 meter lag dat vrij hoog boven de 3v/meter.
Ook met laag vermogen ( 10 watt op alle beschikbare banden ) gaf dat nog overlast in de betreffende speakers , de veldsterktes lagen dan ver onder die 3v/meter.
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1821
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Info gevraagd

#35 Bericht door PA2RU »

Het ventje kwam afgelopen zaterdag aan de deur en hij had enigzins goed nieuws te melden :

Hij heeft de spulletjes toch maar besteld en heeft enkele van die speakersetjes volledig kunnen ontstoren.
De anderen hadden nog wel last maar in mindere mate dan voorheen.
Gaat nog contact zoeken met AT hoe nu verder , schijnt de toezegging gehad te hebben dat hij wat spul in bruikleen kon krijgen om verder te ontstoren.

Hij heeft van mij het advies gehad als dat ook niet helpt eens te kijken naar een speakersetje van Creative .
Die schijnen eebstuk beter te zijn dan die dingen van Logitec als het om imuniteit gaat
Kreeg te horen dat hij die zich niet kon veroorloven , misschien dat ik daar in tegemoet kan/ga komen mocht het nog om 1 enkele speakerset gaan.

Keiharde toezeggingen in die richting heb ik niet gedaan , kunnen alle kanten daar nog mee op.

Word vervolgd!
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PH0NO
Berichten: 66
Lid geworden op: 20 nov 2010, 16:08
Contacteer:

Re: Info gevraagd

#36 Bericht door PH0NO »

Rene,

Ik lift graag even mee op je onderwerp.

Mijn directe buren hebben ook last van mij. Ze horen ook storing via de luidsprekers. Dit is al vanaf een vermogen van plm. 50-60w
Het zijn uitermate vriendelijke mensen en de relatie is goed dus alle mogelijkheid om het netjes op te lossen (ze zeggen zelf dat ze het niet erg vinden maar dat geeft mij geen goed gevoel als ik achter de radio zit).

Als ik er mee aan de slag ga wil ik geen verkeerde verwachtingen wekken, vandaar even een check hier.
Wat hebben jouw buren gebruikt om de luidsprekers te immuniseren?

Ik heb nog een paar ferrietstaafjes van plm. 6cm lang en denk aan het aanbrengen van 1 van die staafjes per luidspreker door het luidsprekersnoer hier omheen te wikkelen.
Ik weet niet of dat een goed idee / voldoende is.

Verder pas ik sinds kort bij mezelf een mantelstroomfilter toe aan de basis van de antenne (eindgevoede dipool, sloping van de zolder naar de tuin).

De praktijk zal leren of het werkt maar als er bij voorbaat betere ideeen zijn dan zijn die welkom.

Groeten,
Lars / PH0NO
Coordinator PAFF & COTA-PA
TRX: IC-756P3 / FT857d / FT817nd
Antennes /P: DL1ELU portable hexbeam / 10m 3el yagi / Ventenna portable dipole / HyEndFeds / Inverted V / C-Pole / AlexLoop Walkham / DX-UHV mobile antenne
http://www.ph0no.net

Lezer
Berichten: 456
Lid geworden op: 10 dec 2007, 20:43

Re: Info gevraagd

#37 Bericht door Lezer »

..
Laatst gewijzigd door Lezer op 02 jan 2012, 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.

PA0DOM
Berichten: 104
Lid geworden op: 24 okt 2007, 21:31

Re: Info gevraagd

#38 Bericht door PA0DOM »

PB1SAM schreef:
PH0NO schreef: Ik heb nog een paar ferrietstaafjes van plm. 6cm lang en denk aan het aanbrengen van 1 van die staafjes per luidspreker door het luidsprekersnoer hier omheen te wikkelen.
Ik weet niet of dat een goed idee / voldoende is.
Hoi Lars,

Die ferriet staafjes zijn ideaal.
Je moet de luidsprekerkabel wikkelen aan de kant waar de versterker zit
( in het geval van actieve luidsprekers dus aan de luidsprekerkant ).
Als je gaat wikkelen, denk dan niet als je een meter heb opgewikkeld dat het niets helpt...
Ik kreeg na een metertje of drie pas de indruk dat de storing minder werd...
Door blijven wikkelen tot de storing helemaal weg is.
Ik vond het zelf "magic" toen ik de eerste keer constateerde dat dit echt effectief werkt..
Storing verdwijnt als sneeuw voor de zon. :-)
Ahwel ik heb met staafkes nie zulke goeie ervaringen. Stuk beter ferriet ringen.De echte paarse.Draad er 12 x doorhalen.Helaas geraak ik er bij mijn naaste buren nie bij nie.Die bellen liever het A.T.Gaaf plan, maar ........ze komen niet.Intussen staat buurman bij het minste wat hij hoort aan de deur te zeveren, en verwacht dat ik het station in Australie laat barsten om hem eerst open te doen.Wie stoort wie.???Ge moogt het zeggen.
Christa

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1821
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Info gevraagd

#39 Bericht door PA2RU »

@PH0NO
Ik heb geen idee wat er is gebruikt om te ontstoren..
Als ik ze weer spreek zal ik daar eens naar vragen.

@PA0DOM
Als je buren niet mee willen werken om tot een oplossing te komen : gewoon je eigen gang gaan
Laten hun AT maar inschakelen , de kans dat ze contact met je zoeken is dan vrij groot.
73 René PA2RU

PA0DOM
Berichten: 104
Lid geworden op: 24 okt 2007, 21:31

Re: Info gevraagd

#40 Bericht door PA0DOM »

PA2RU schreef:@PH0NO
Ik heb geen idee wat er is gebruikt om te ontstoren..
Als ik ze weer spreek zal ik daar eens naar vragen.

@PA0DOM
Als je buren niet mee willen werken om tot een oplossing te komen : gewoon je eigen gang gaan
Laten hun AT maar inschakelen , de kans dat ze contact met je zoeken is dan vrij groot.
Mij gedacht.Maar het is nie hendig DX,en terwijl je voordeur gaat worden ingetrapt.Ik heb al uit het raam geroepen de politie te verwittigen, maar hij blijft sap zeveren.Ik gaf hem mijn mobiel nummer met advies 1 x te laten overgaan bij overlast.Da wil da menneke nie.Hij komt veel liever zagen aan de deur.A.T is hier reeds geweest.Ze zouden terug komen bij die buren. Nooit meer wat gehoord niet.Mailen en bellen helpt toch nie.Ik weet niet hoe die lui werken.Ik kijk nu eerst of die buren naar bed zijn. Ga dan alle registers open trekken.Nog een probleem is da ze geen werk hebben denk ik, en den helen dag aan dien rot radio zitten.

Gebruikersavatar
PH0NO
Berichten: 66
Lid geworden op: 20 nov 2010, 16:08
Contacteer:

Re: Info gevraagd

#41 Bericht door PH0NO »

@PB1SAM
Bedankt voor je reactie Pascal. 3m klinkt wel als een heel eind op 6cm ferriet...
Ik ga een poging wagen met een staafje aan elke kant dichtbij de versterker.

@PA0DOM
Bedankt voor je tip Christa. Mochten die staafjes niet werken dan stap ik over op de ringkern.
Ik zie op de pagina van PA3AYJ dat de paarse ringkernen niet meer paars zijn maar ik denk dat ik deze moet hebben:

4C65 23 MM 7.5mm AL170 U125 VIOLET /nu blank 2.35 De vroeger PAARSE KERNEN
4C65 36 MM 15.8mm AL133 U125 VIOLET /nu blank 5.95 De vroeger PAARSE KERNEN

Met 12 doorsteken is 3,6cm diameter denk ik geen gekke maat.

@PA2RU
Mocht je nog wat te weten komen over de immunisatieoplossing dan hoor ik dat graag.

Groeten,
Lars / PH0NO
Coordinator PAFF & COTA-PA
TRX: IC-756P3 / FT857d / FT817nd
Antennes /P: DL1ELU portable hexbeam / 10m 3el yagi / Ventenna portable dipole / HyEndFeds / Inverted V / C-Pole / AlexLoop Walkham / DX-UHV mobile antenne
http://www.ph0no.net

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1821
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Info gevraagd

#42 Bericht door PA2RU »

Update :
Oktober vorig jaar hadden de betreffende buren weer overlast , blijkt dat ze nieuwe spullen hebben gekocht en op de oude alle middelen hebben laten zitten om de boel te ontstoren : die mensen zijn dit keer niet aan de deur verschenen
Weer is AT veldsterkte metingen komen doen en die wijken niet veel af van wat de vorige keer is vastgesteld.
Ook toen is er weer het advies gegeven om te ontstoren want ook met veldsterkte's beneden de 3v/m ging de boel wederom plat.
Na de 2'de meting van AT heb ik 1 poot van mijn dipool verplaatst naar een boom aan de overkant van de straat , die hing deels over de schutting die parallel aan dat huis loopt en daarmee is de overlast met die antenne ( ook op hoog vermogen = 100watt ) zo goed als verdwenen wat ik begrepen heb van andere mensen , nadien zijn die mensen niet aan de deur geweest ondanks hun toezegging aan de mensen van AT dat wel te doen.,

Ze zijn gisteren trouwens verhuisd....
73 René PA2RU

Plaats reactie