Info gevraagd

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1821
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Info gevraagd

#16 Bericht door PA2RU »

Ik wacht rustig die meting af komende dinsdag , ik heb er alle vertrouwen in.
Dat jong gedraagt zich nogal opzichtig , ook naar andere mensen in de buurt terwijl ze hier koud 3 maanden wonen.
Het probleem doet zich voor als ik op 6meter actief ben en heb op mijn eigen speakers dan geen last , wel als ik op 80 actief ben.
Maar dat is zelden dat ik daar zit ;) dus in principe geen probleem.
Ik houd jullie op de hoogte!
73 René PA2RU

PA0DOM
Berichten: 104
Lid geworden op: 24 okt 2007, 21:31

Re: Info gevraagd

#17 Bericht door PA0DOM »

[quote="PA2RU"]Luitjes...
Na aanleiding van een klacht afkomstig van de achterburen heb ik de volgende vragen :

Na een zoektocht op de site van Agentschap Telecom kan ik de regelgeving niet vinden mbt de minimale harmonischen onderdrukken van een zender.
Dat geld ook voor de maximale veldsterkte die je mag produceren.
Die getallen zijn bij mij wel bekend maar zou die ergens online willen zien.

Wie oh wie heeft die info ergens online??

Ik zit met een analoog probleem.Er staat in de voorwaarde 400 watt+xxxdb.Maar hoeveel mag ik nu aflezen als draag golf op mijn power meter???Ik heb vreselijk gedonder met mijn naaste buren over instraling op de boxen.Ben van een linear AL-572 die max 1300 watt produceert overgeschakeld op een Yeasu FL7000 met max 500-600 watt.Allemaal om die buren te plezieren, maar wat denk de? met de fl7000 nog meer gezever.Het A.T is langs geweest, en men zou terug komen om ook veld sterkte te meten.Dat is al 2 maanden geleden.Niks meer gehoord. Omdat de situatie serieus escaleert, kijk ik met verlangen uit naar het A.T.Als gevolg van de ruzie zijn die buren niet voor reden vatbaar, en zijn niet van plan ferriet te laten plaatsen, want zij hebben toch prima spul.!!!Mij is het zenden onmogelijk gemaakt. En de mike ligt in de kast, om mijn voordeur te sparen.Die man van A.T zou met vakantie zijn, en ik heb geen idee wanneer hij terug komt.De set is een Ft1000MP en de antenne Steppir.Ik heb er niets meer aan nie,zolang het A.T verstek laat gaan.Ga morgen weer bellen.Erg treurig allemaal.
To be continued.
Christa

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1821
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Info gevraagd

#18 Bericht door PA2RU »

Ik heb AT niet ingeschakeld , dat heeft de achterbuurjongen gedaan.
Je zou zelf contact kunnen zoeken met AT en ze vertellen dat je buren niet mee willen werken aan een oplossing.
Hamer er er ook op bij je buren dat als ze niet mee werken ze met de overlast blijven zitten en als ze dat blijven volhouden ze niet moeten zeuren.

Dat geld ook als AT alsnog komt en ze niet meewerken : als ze daar voor kiezen krijgen ze een gepeperde rekening , dat heb ik dat achterbuurjong ook al duidelijk gemaakt want die was dat in de eerste instantie helemaal niet van plan.
73 René PA2RU

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: Info gevraagd

#19 Bericht door EMCees »

@christa, Die antenne is dat een yagi?

Dan zou je eens naar mantel stromen op de coax kunnen kijken, een goed mantelstroom filter plaatsen of volledig symmetrisch aansturen.
Een DM (Differential mode)stroom veroorzaakt een factor 10^8 E veld minder dan een CM (common mode) stroom. Dat is ca 80 dB verschil in uitgestraald veld.

(bron Clayton Paul Introduction to EMC)

PA0DOM
Berichten: 104
Lid geworden op: 24 okt 2007, 21:31

Re: Info gevraagd

#20 Bericht door PA0DOM »

EMCees schreef:@christa, Die antenne is dat een yagi?

Dan zou je eens naar mantel stromen op de coax kunnen kijken, een goed mantelstroom filter plaatsen of volledig symmetrisch aansturen.
Een DM (Differential mode)stroom veroorzaakt een factor 10^8 E veld minder dan een CM (common mode) stroom. Dat is ca 80 dB verschil in uitgestraald veld.

(bron Clayton Paul Introduction to EMC)
"--"

Ja bedankt voor je reactie.Het is een 3 el yagi, en voorzien van mantelstroom filter.coax om riool pijp.Ook is een Bencher YA-1 low-pass filter geplaatst.Ik zou nie weten wat ik nog meer moet doen.Niemand in de buurt heeft last.Ook nie bij mij in eigen huis.De huizen staan ook redelijk ver uit elkaar. Vrijstaand met 10 meter spatie.
Christa

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: Info gevraagd

#21 Bericht door EMCees »

ik zou een beter mantelstroom filter voorstellen, iets met ferriet zeker omdat de windingen op de pijp capacitief gekoppeld zijn

PA0DOM
Berichten: 104
Lid geworden op: 24 okt 2007, 21:31

Re: Info gevraagd

#22 Bericht door PA0DOM »

EMCees schreef:ik zou een beter mantelstroom filter voorstellen, iets met ferriet zeker omdat de windingen op de pijp capacitief gekoppeld zijn
Ja heb ik ook al aan gedacht.Ik ga ferriet kralen steken.Dat kan ik alleen uit een raam,op ongeveer 6 meter onder de antenne.Boven in kan ik niet bij geraken.Desnoods kunnen er nog ferriet kralen bij de zender.Het vreemde is dat ik ruim 10 maanden niks van hem heb gehoord, en er is hier niks veranderd nie.Plotseling stond hij weer voor de deur te zeveren.Ik krijg wat van dien vent. Heb hem al eens laten staan, maar dan gaat ie bonzen. Bedankt.
Christa

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Info gevraagd

#23 Bericht door coolepascal »

Tja, dat soort excessen komt voor.
Mijn buurman heeft mij verzocht niet meer om half twaalf ('s avonds) op mijn basgitaar te spelen, daar kan ik me eigenlijk best iets bij voorstellen, dus ik ga daarin met hem mee.

Ook heb ik mee gemaakt dat een buur vroeg of het kan dat ik op zijn radio stoorde met snelle klikjes.
(in die tijd deed ik af en toe cw op 30M), de goede buur loste heb op door gewoon een andere radio aan te zetten. het is gewoon een kwestie hoe we met elkaar om gaan.

@Christa heb je werkelijk zoveel vermogen nodig ?
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PA0DOM
Berichten: 104
Lid geworden op: 24 okt 2007, 21:31

Re: Info gevraagd

#24 Bericht door PA0DOM »

coolepascal schreef:Tja, dat soort excessen komt voor.
Mijn buurman heeft mij verzocht niet meer om half twaalf ('s avonds) op mijn basgitaar te spelen, daar kan ik me eigenlijk best iets bij voorstellen, dus ik ga daarin met hem mee.

Ook heb ik mee gemaakt dat een buur vroeg of het kan dat ik op zijn radio stoorde met snelle klikjes.
(in die tijd deed ik af en toe cw op 30M), de goede buur loste heb op door gewoon een andere radio aan te zetten. het is gewoon een kwestie hoe we met elkaar om gaan.

@Christa heb je werkelijk zoveel vermogen nodig ?
"--"

Oh ja ik werk graag in pile up,s met dx stations, en dan ga je vermorzeld worden door Italië,ect.Met 100 watt in de steppir kom ik juust in Europa.Ge moet weten Lelystad ligt in de polder 5,5, meter onder n.a.p. Dat is een problemeke.Vroeger in Brabant werkte dat stukken beter.Maar ik zit hier vrij bij de Oostvaarders plassen, dus da,s weer mee genomen.Die 500 watten van de Yeasu heb ik precies nodig.Maar is aan de dunne kant.De Ameritron kwam overal boven uit.Was wel tof.
Christa

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Info gevraagd

#25 Bericht door coolepascal »

Kijkt scheef naar een hoekje waar ergens diep onder het stof nog een eindtrapje moet staan.

Tja ik ben geen DX-er he, in fact als radio-amateur ben ik niet erg sucsesvol vrees ik.
Heel veel jaren geleden wel met een gorepje op UHF SHF contesten gedraaid, maar das dus al ruim twintig jaar geleden.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PA0DOM
Berichten: 104
Lid geworden op: 24 okt 2007, 21:31

Re: Info gevraagd

#26 Bericht door PA0DOM »

coolepascal schreef:Kijkt scheef naar een hoekje waar ergens diep onder het stof nog een eindtrapje moet staan.

Tja ik ben geen DX-er he, in fact als radio-amateur ben ik niet erg sucsesvol vrees ik.
Heel veel jaren geleden wel met een gorepje op UHF SHF contesten gedraaid, maar das dus al ruim twintig jaar geleden.
"--"

Dat kun de nie vergelijken met thans.Het is vaak nie plezant meer.Elkander van de band drukken is de regel,helaas.
en dan moet je wel met full power er tegen aan.anders ben je een roepende in de woestijn.:-( en kun je alleen nog met Rusland werken.

Christa

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Info gevraagd

#27 Bericht door coolepascal »

De Amerikanen en de Russen hebben op een zeker moment besloten om iets aan de wapenwedloop te doen, maar ik begrijp je wel hoor. ik kan er niet over oordelen ik kom nooit boven de eerste 100kHz uit.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1821
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Info gevraagd

#28 Bericht door PA2RU »

We zijn er uit , en het lijkt voor zowel mij als de achterburen niet erg gunstig.
Er zijn alleen veldsterkte metingen gedaan want van TVI is namelijk geen sprake.
http://i51.photobucket.com/albums/f384/ ... ge0022.jpg
Met de inverted V produceer ik verldsterkte's die wat boven het maximum liggen
Op 6meter ( antenne 5 el. I0JXX ) heb ik ruim 10volt/meter als ik met vol vermogen zit ( max 80watt ) maar met slechts 10 watt zit ik onder de grens van 3 volt/meter en dan nog gaan de luidsprekers over z'n nek.
Dat geld ook voor de 100 watt in de inverted V hoewel ik niet een idioot hoge veldsterkte produceer.
Met laag vermogen ( 10 watt ) zit ik ruim onder de 3volt en toch nog overlast.
Op 160 zijn geen metingen gedaan omdat ik de tuner niet afgestemd krijg : antenne is 2*20 meter en dus te kort.

Onderstaand schetsje is gemaakt met de vertical die ik voor hf beschikbaar heb
http://i51.photobucket.com/albums/f384/ ... ge0023.jpg

EEA houd in dat ik een vermogensbeperking krijg daar waar ik de norm ruim overschrijd en de buren krijgen adviezen mbt imuniseren.
Andere kant van het verhaal is dat ik zelfs niet volledig op de hoogte was van de situatie , want het ging om meerdere luidsprekerssetjes waarvan er 1 zelfs is gesneuveld volgens zeggen.
De medewerkers van AT hebben duidelijk gemaakt dat het niet aantoonbaar is dat ik daar schuld aan heb.
Tevens werd er ge-eist dat ik m'n vertical moest verwijderen , ook daar is gezegd dat dat niet van mij verlangd kan worden , want staat op eigen erf en staat op veilige hoogte zodat niemand er bij kan.

De beperking qua vermogen op HF boeit me niet zo veel want daar ben ik nauwelijks actief..wel op 2 en 6 meter.
73 René PA2RU

PA0DOM
Berichten: 104
Lid geworden op: 24 okt 2007, 21:31

Re: Info gevraagd

#29 Bericht door PA0DOM »

PA2RU schreef:We zijn er uit , en het lijkt voor zowel mij als de achterburen niet erg gunstig.
Er zijn alleen veldsterkte metingen gedaan want van TVI is namelijk geen sprake.
http://i51.photobucket.com/albums/f384/ ... ge0022.jpg
Met de inverted V produceer ik verldsterkte's die wat boven het maximum liggen
Op 6meter ( antenne 5 el. I0JXX ) heb ik ruim 10volt/meter als ik met vol vermogen zit ( max 80watt ) maar met slechts 10 watt zit ik onder de grens van 3 volt/meter en dan nog gaan de luidsprekers over z'n nek.
Dat geld ook voor de 100 watt in de inverted V hoewel ik niet een idioot hoge veldsterkte produceer.
Met laag vermogen ( 10 watt ) zit ik ruim onder de 3volt en toch nog overlast.
Op 160 zijn geen metingen gedaan omdat ik de tuner niet afgestemd krijg : antenne is 2*20 meter en dus te kort.

Onderstaand schetsje is gemaakt met de vertical die ik voor hf beschikbaar heb
http://i51.photobucket.com/albums/f384/ ... ge0023.jpg

EEA houd in dat ik een vermogensbeperking krijg daar waar ik de norm ruim overschrijd en de buren krijgen adviezen mbt imuniseren.
Andere kant van het verhaal is dat ik zelfs niet volledig op de hoogte was van de situatie , want het ging om meerdere luidsprekerssetjes waarvan er 1 zelfs is gesneuveld volgens zeggen.
De medewerkers van AT hebben duidelijk gemaakt dat het niet aantoonbaar is dat ik daar schuld aan heb.
Tevens werd er ge-eist dat ik m'n vertical moest verwijderen , ook daar is gezegd dat dat niet van mij verlangd kan worden , want staat op eigen erf en staat op veilige hoogte zodat niemand er bij kan.

De beperking qua vermogen op HF boeit me niet zo veel want daar ben ik nauwelijks actief..wel op 2 en 6 meter.
"--"

Als ik dit zo lees René heb ik schrik.Jij hebt al 10 v per meter met 100 watt.Dan heb ik met mijn 500 watten in de steppir op 13 meter hoogte een groot probleem.Maar ik zie het a.t. nog steeds nie komen.gaat wel Kerst worden vrees ik. We wachten af.
Christa

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1821
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Info gevraagd

#30 Bericht door PA2RU »

Kan die 10volt/meter wel beperken maar dat gaat nogal wat geld kosten.
Ik denk dan aan een hogere mast en een grotere antenne die vergeleken bij deze een veel kleinere openinghoek heeft in het horizontale en vertikale vlak.

Op 2meter heb ik met 1 enkele ( kleinere ) antenne in het betreffende huis een hogere veldsterkte staan dan 8 jaar geleden met het zelfde vermogen maar dan met 2 heel andere gestackte antenne's op de zelfde hoogte.

Daaruit blijkt dus maar weer eens dat al die zaken gerelateerd aan elkaar zijn.
73 René PA2RU

Plaats reactie