Info gevraagd

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1821
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Info gevraagd

#1 Bericht door PA2RU »

Luitjes...
Na aanleiding van een klacht afkomstig van de achterburen heb ik de volgende vragen :

Na een zoektocht op de site van Agentschap Telecom kan ik de regelgeving niet vinden mbt de minimale harmonischen onderdrukken van een zender.
Dat geld ook voor de maximale veldsterkte die je mag produceren.
Die getallen zijn bij mij wel bekend maar zou die ergens online willen zien.

Wie oh wie heeft die info ergens online??

Reden daarvan is dat namelijk een CV monteur , die zowel bij mij als bij mijn directe buren is geweest ivm problemen met de ketel , het probleem van de buren bij mij heeft neergelegd zonder daar gedegen onderzoek naar te doen.
De buren hebben al ruim een half jaar problemen in huis.
De woningstichting blijft , zoals dat is gebleken uit gesprekken met deze buren , in gebreke om deze problemen op te lossen.

Komende dinsdag 26-7 komt AT veldsterkte metingen doen om de oorzaak van LFD in goedkope computerspeakertjes van de achterburen te onderzoeken.
Tevens heb ik aan de betreffende ambtenaar gevraagd of ik die resultaten op schrift kan krijgen , als blijkt dat ik onder de maximum voorgeschreven veldsterkte zit.
Met die gegevens kan ik de woningstichting er alsnog toe bewegen de problemen bij mijn directe buren op te lossen , en kan ik excuus eisen van de betreffende CV monteur.
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5102
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Info gevraagd

#2 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

QSY
Berichten: 635
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:55

Re: Info gevraagd

#3 Bericht door QSY »

..
Laatst gewijzigd door QSY op 19 mar 2013, 00:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1821
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Info gevraagd

#4 Bericht door PA2RU »

Bij de directe buren in huis is meer aan de hand..
Ben daar eens 10 minuten binnen geweest en voelde me nogal raar in mijn hoofd.
Dat is al meerdere keren aangegeven en metingen mbt koolmonoxide zijn er niet gedaan.
Ook na een week niet actief geweest te zijn is dat probleem er nog steeds.
Het probleem is dat de woningstichting zijn handen er van af heeft getrokken en de buren heeft geadviseerd AT in te schakelen.
Het rare is dat ik aantoonbaar een week niet radio-actief ben geweest.
PA3GNZ, Tjeerd schreef:Volgens mij zoek je dit: http://www.agentschaptelecom.nl/binarie ... ebruik.pdf
Die heb ik ook gevonden , daar staan alleen getallen aangeven in db's.
Ik zoek een document waarin de veldsterkte in volt per meter word aangeduid.
73 René PA2RU

pe5t
Berichten: 1550
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Info gevraagd

#5 Bericht door pe5t »

Rene,

Ga naar de AT-website en zoek naar de EMC-beleidsregel. Daar vind je de waarden die je zoekt. En ook het beleid van AT in jouw soort situaties.
Overigens vallen gastoestellen voor wat beterft hun imuniteit tegen EM velden en andere storingen onder de EU-gastoestellenrichtlijn. Er worden aan gastoestellen zwaardere eisen gesteld dan aan b.v. huishoudelijke apparaten en telecomspul. Ik meen dat een gastoestel 10 V/m moet kunnen verdragen zonder in de fout te gaan. Er is ongetwijfeld een Europese norm voor. Op gastoestellen moet nu eenmaal ook CE staan en daartoe strekt die norm.

Kees

PE1RIK
Berichten: 181
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:25

Re: Info gevraagd

#6 Bericht door PE1RIK »

Ik denk dat je die waarden niet bij het agentschap telecom gaat vinden.

Dat zijn de immunisatienormen die gelden voor huishuidelijke of industriele apparatuur. En dan kom je meer uit bij wat vroeger de KEMA was en nu vastgelegd is (zou moeten zijn?) in de CE-normering. En gegarandeerd dat daar ook een NEN-norm over zou moeten zijn.

Wat het agentschap telecom dan vervolgens kan doen, is meten wat de geijkte veldsterkte is en als die onder de norm ligt, mag je het probleem zondermeer bij de fabrikant van het apparaat wat storing vertoont, neerleggen. Dat laatste is dus geen AT-aangelegenheid, enkel het meten van de veldsterkte.

Kijk eens op: http://emc-emf.veron.nl of zoek eens op normen omtrent immunisatie (ik heb zo vlug geen link)

Edit: Ik vond deze met mooie aanknopingspunten: http://emc-emf.veron.nl/Documenten/Rege ... dingen.pdf

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: Info gevraagd

#7 Bericht door PA3JMS »

In dit document worden waarden genoemd.

http://emc-emf.veron.nl/Documenten/SC97 ... sregel.pdf

Pittig stuk. Maar bied mogelijk wat meer houvast om van de kant te komen.

Voor het QRL hier ook eens mee aan de gang gegaan en vond het lastig.

Edit: Het zelfde document als wat PE1RIK blijkbaar gelijktijdig heeft gevonden. :)
73 Jan

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1821
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Info gevraagd

#8 Bericht door PA2RU »

PE1RIK schreef:Wat het agentschap telecom dan vervolgens kan doen, is meten wat de geijkte veldsterkte is en als die onder de norm ligt, mag je het probleem zondermeer bij de fabrikant van het apparaat wat storing vertoont, neerleggen. Dat laatste is dus geen AT-aangelegenheid, enkel het meten van de veldsterkte.
In dat geval is het mijn pakkie an niet meer en mag de achterbuurjongen het zelf op gaan lossen met de leverancier van die speakers.
Ik ben wel zo coulant geweest hem enkele ferrietclamps te geven ( kostenloos ) met wat info hoe en waar die dingen te plaatsen.
Blijkbaar was dat niet afdoende en heeft 'ie AT ingeschakeld en met die stap de gelegenheid door m'n neus geboort het probleem alsnog zonder tussenkomst van AT op te lossen.
PE1RIK schreef: Kijk eens op: http://emc-emf.veron.nl of zoek eens op normen omtrent immunisatie (ik heb zo vlug geen link)

Edit: Ik vond deze met mooie aanknopingspunten: http://emc-emf.veron.nl/Documenten/Rege ... dingen.pdf
Zal dat eens gaan bestuderen , mocht het eea voor mij gunstig uitvallen heb ik een paar mooie aanknopingspunten om de woningstichting/cv monteur er mee om de oren te slaan wat betrefd de verwamingsketel van mijn directe buren.
73 René PA2RU

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Info gevraagd

#9 Bericht door PA2LAD »

PA2RU schreef:In dat geval is het mijn pakkie an niet meer en mag de achterbuurjongen het zelf op gaan lossen met de leverancier van die speakers. Ik ben wel zo coulant geweest hem enkele ferrietclamps te geven ( kostenloos ) met wat info hoe en waar die dingen te plaatsen.
Blijkbaar was dat niet afdoende en heeft 'ie AT ingeschakeld en met die stap de gelegenheid door m'n neus geboort het probleem alsnog zonder tussenkomst van AT op te lossen.
Ah, dat had ik nog niet begrepen uit je verhaal. Als hij zelf de klacht ingediend heeft, dan zal hem ongetwijfeld ook verteld zijn dat hij kan rekenen op een factuur van AT bij een onterechte klacht of weigering om zelf mee te werken aan de oplossing van het probleem. Je hebt in ieder geval gedaan wat je als amateur hoort te doen en als hij niet meewerkt, dan zal AT hem dat ook duidelijk maken.

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1821
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Info gevraagd

#10 Bericht door PA2RU »

Ik weet dat AT 'm dat duidelijk heeft gemaakt..
Die jongen was nogal grofgebekt op het moment dat m'n xyl de deur opendeed en dat was 'ie ook naar de medewerkers van AT.

Heb al een pittig gesprekje met 'm gehad naar aanleiding daarvan , en na die meting komende dinsdag ga ik zeer duidelijke afspraken met 'm maken : vooral als de schuldvraag niet bij mij ligt.
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Info gevraagd

#11 Bericht door coolepascal »

Tja een oud chinees preekwoord zegt 'het verre AT is beter dan een slechte buur'
Als de men in kwestie niet cooperatief is dan houd het voor jou ook snel op.
Met computerspeakertjes maakt het AT iig korte mette, ze hebben wel wat beters te doen.
Kans overigens dat de verliezer voor de kosten mag opdraaien.
AT komt tegenwoordig niet meer voor een bakje koffie.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1389
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Info gevraagd

#12 Bericht door Thijzer »

Informeer eens bij Bicon in Helmond dacht ik. Werkt ook een amateur. Die kunnen je misschien een stukje verder helpen, doen namelijk EMC metingen aan apparatuur en ook immuniteitstesten.

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1821
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Info gevraagd

#13 Bericht door PA2RU »

Thijzer schreef:Informeer eens bij Bicon in Helmond dacht ik. Werkt ook een amateur. Die kunnen je misschien een stukje verder helpen, doen namelijk EMC metingen aan apparatuur en ook immuniteitstesten.
Zou ik kunnen doen , maar lijkt me niet nodig.
De achterbuurjongen beweert dat zijn speakertsetje die CE keur heeft , en dus aan die eisen voldoet.
coolepascal schreef:AT komt tegenwoordig niet meer voor een bakje koffie.
Bakkie leut waarderen ze wel ;)

8 jaar geleden had ik ze zelfs in de shack om de zender te meten omdat die TVI zou veroorzaken.
Bleek dat ik een harmonischen onderdrukking had van 70db gemeten op de eindtrap.
Oorzaak :een rotte CAI aansluiting , die man heeft na die tijd tot hij ging verhuizen kortgeleden nooit meer een woord tegen me gezegd.
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: Info gevraagd

#14 Bericht door PA3JMS »

Ik dacht dat huishoudelijk apparaten tegen iets van 3 V/m zouden moeten kunnen. Als het apparaat goed getest en ontworpen is zou hij hier tegen bestand moeten zijn. Betekent dus wel dat je tijdens het zenden op de plaats waar het apparaat staat niet boven deze veldsterkte moet komen doe je het wel dan kan dit dus storing veroorzaken. Blijf je er onder dan zou het goed moeten gaan.

Zegt overigens niet over wat je mag produceren aan veldsterkte. Hier spelen ook andere zaken een rol. Afstand, blootstelling. Het kan wel eens zo zijn dat deze waarde lager liggen als de 3V/m.
73 Jan

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Info gevraagd

#15 Bericht door coolepascal »

PA2RU schreef: De achterbuurjongen beweert dat zijn speakertsetje die CE keur heeft , en dus aan die eisen voldoet.
Dan is het jouw fout Rene, als die jongen top qualiteit speakers heeft aangeschaft dan moet jouw apparatuur wel inferieur zijn !
PA2RU schreef: die man heeft na die tijd tot hij ging verhuizen kortgeleden nooit meer een woord tegen me gezegd.
Heerlijk rustig toch, problem solved.

Het probleem is dat in ons landje geen plaats is voor mensen die zich met andere dingen bezighouden dan voetbal, en idols, en dat we een ander niets dat we zelf niet kunnen permiteren of begrijpen gunnen.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Plaats reactie