Schrikdraad

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Schrikdraad

#1 Bericht door pa5cal »

-EDIT- dit bericht is gesplitst van het doorvoer subject.

Ohja, dat vergat ik inderdaad ook te melden; ik woon ook in een buitengebied, maar ik ben zo doof als een kwartel op HF door de pleathora aan schrikdraad. Ik tel zo al een paar dozijn verschillende units in een straal van 1km. De Noise Blanker kan ze gewoon op sommige banden en momenten niet meer weg gedraait krijgen. -sugt-

Een hutje op de hei, dat is wellicht nog een uitkomst!

-P

Gebruikersavatar
PE9DX
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 jan 2010, 00:08
Roepletters: PE9DX
Locatie: Winschoten
Contacteer:

Re: Coax kabels invoeren, maar hoe?

#2 Bericht door PE9DX »

Bedankt voor deze tips heren, ik kom er nu wel uit.
Ik laat de pannen met ontluchtingsgaten maar vervallen en zal eens zien wat ik net boven de goot en de eerste rij pannen kan doen om de kabels naar binnen te krijgen.

Wat betreft de storing die kan optreden door schrikdraad is het nu nog wel stil hier.
Ik heb zelfs aan het huis langs schrikdraad lopen, maar geen ene tik hiervan.
Dit bevreemde mij in eerste instantie ook al, maar ik heb eens gekeken hoe deze boer dit spul had geinstalleerd.
Het blijkt dat hij één draadje op een hoogte van 80cm boven de grond rondom het perceel heeft gespannen.
Deze staat onder stroom en niet het hele gazen hek.
Het "tikken" wat je hoort op je radio's is heel vaak de oorzaak van het overslaan van de spanning naar aarde.
Als het gras wat te hoog / lang groeit en het raakt af en toe de onder spannning staande draad is dit een oorzaak.
Ander oorzaak kan zijn slechte verbindingen in de onder spanning staande draad, de draad gaat nog weleens doormidden en de boer knoopt dat dan vaak met een paar slagen om elkaar heen weer aan elkaar. Ook daar treedt zo'n effect op. Maar als je een goede verbinding maakt dan zal dit nihil of bijna geen storing opleveren. Kwestie van goed installeren dus en onderhouden!

Johan-PE9DX.
member SATNOGS project

http://www.pe9dx.com

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Coax kabels invoeren, maar hoe?

#3 Bericht door pa5cal »

Dat is bekend, maar dat doen maar weinig mensen en ik kan lastig een paar dozijn mensen aflopen om hun schrikdraad te repareren en/of een paar kilometer hekwerk met de bosmaaier spriet-vrij te houden. Het zou een verplichting moeten zijn van de eigenaar maar net als met alles: huh wa? geen last van, boeie.

-P

Lezer
Berichten: 456
Lid geworden op: 10 dec 2007, 20:43

Re: Coax kabels invoeren, maar hoe?

#4 Bericht door Lezer »

..
Laatst gewijzigd door Lezer op 02 jan 2012, 11:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PE9DX
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 jan 2010, 00:08
Roepletters: PE9DX
Locatie: Winschoten
Contacteer:

Re: Coax kabels invoeren, maar hoe?

#5 Bericht door PE9DX »

Aangezien wij in een land leven waar alles bij wet is geregeld kan ik je melden dat dit ook voor schrikdraad van toepassing is.

Hebben we voor elektrische installaties de norm NEN1010 en NEN3140, waarin de regelgeving staat waaraan een installatie moet voldoen.
Zo is er ook een NEN-norm voor schrikdraad, weet het nummer zo niet, maar hierin staat dus beschreven waaraan een schrikdraad installatie moet voldoen!

Johan.
member SATNOGS project

http://www.pe9dx.com

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Coax kabels invoeren, maar hoe?

#6 Bericht door pa5cal »

Handig om te weten, staat daar ook in dat de installatie niet mag stralen? (dus een vonkenzender spelen). In amerika heeft de fcc dat wel en kun je dus het AT (de fcc) op hun dak sturen als het moet.

Enfin, we geraken off-topic :) Excuseer, maar dit is wel interresante info

-P

Gebruikersavatar
PE9DX
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 jan 2010, 00:08
Roepletters: PE9DX
Locatie: Winschoten
Contacteer:

Re: Schrikdraad

#7 Bericht door PE9DX »

Jazeker dat staat er in!
Ik weet het aangezien ik dagelijks inspectie uitvoer aan elektrische installaties en veel met dit soort regelgeving te maken heb.
Ik heb de regelgeving niet zo bij de hand en thuis zit alles in de verhuisdozen anders kreeg je van mij de betreffende norm.

Maar misschien dat je hem ergens bij de NEN-norm commissie kunt vinden.

Johan.
member SATNOGS project

http://www.pe9dx.com

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1395
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Schrikdraad

#8 Bericht door Thijzer »

Pulsen leveren een zeer breed spectrum aan rommel op. Hoe korter de puls, hoe meer frequenties met troep.

De beste schrikdraad is nog die met 230V, afgetakt VOOR de aardlek. Als de inbreker die vastpakt, duurt het wel even voordat de automaat aanspreekt. Doorgaans kun je direct na de ambulance de politie bellen (als de ambulance nog zin heeft, anders een lokale begrafenisondernemer met gunstige tarieven).

Zonder gekkigheid: veel oudere schrikdraadmasjientjes werkten als een soort lastrafo en slingerden zo de spanning omhoog. Ik denk dat je best zo'n spanning kunt genereren zonder storing, toch? Ik bedoel, de hoogspanning van de HF PA stoort toch ook niet?!

Lezer
Berichten: 456
Lid geworden op: 10 dec 2007, 20:43

Re: Schrikdraad

#9 Bericht door Lezer »

..
Laatst gewijzigd door Lezer op 02 jan 2012, 11:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1395
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Schrikdraad

#10 Bericht door Thijzer »

Ja, dan heb je dus die pulsen uit dezelfde posting.

Maar hoe dan ook, die zijn lastig te voorkomen als er een struik in de buurt staat of tegenaan waait. Alle normen en eisen ten spijt.

Lezer
Berichten: 456
Lid geworden op: 10 dec 2007, 20:43

Re: Schrikdraad

#11 Bericht door Lezer »

..
Laatst gewijzigd door Lezer op 02 jan 2012, 11:38, 1 keer totaal gewijzigd.

pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Schrikdraad teken opplakken.

#12 Bericht door pe5t »

Voor schikdraadapparatuur zijn normen beschikbaar voor zowel de electrische veligheid (EN60335 serie) en EMC (EN55014-1=emissie en EN55014-2=immuniteit).
Deze normen dienen om het voldoen aan de EU richtlijnen voor veiligheid en EMC te faciliteren. Aldus kan de fabrikant een CE-markering op zijn product plakken.
De gebruiker wordt geacht de installatie overeenkomstig de gebruiksaanwijzing aan te leggen. Doet hij dat niet en treedt ontoelaatbare storing op dan kan de gebruiker daarop worden aangesproken. Sanctioneren door AT is mogelijk.

Een goed geinstalleerde schrikdraadinstallatie geeft niet veel storing.

Kees

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1487
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Schrikdraad teken opplakken.

#13 Bericht door pa3met »

pe5t schreef:Voor schikdraadapparatuur zijn normen beschikbaar voor zowel de electrische veligheid (EN60335 serie) en EMC (EN55014-1=emissie en EN55014-2=immuniteit).
Deze normen dienen om het voldoen aan de EU richtlijnen voor veiligheid en EMC te faciliteren. Aldus kan de fabrikant een CE-markering op zijn product plakken.
De gebruiker wordt geacht de installatie overeenkomstig de gebruiksaanwijzing aan te leggen. Doet hij dat niet en treedt ontoelaatbare storing op dan kan de gebruiker daarop worden aangesproken. Sanctioneren door AT is mogelijk.

Een goed geinstalleerde schrikdraadinstallatie geeft niet veel storing.

Kees
wellicht dat pascal er nog eens wat aan heeft ;-)

Enfin, Nu nog even de tram aan de overkant vd straat.. ;-) (met ijs op de rijdraad, veeel vonken. oh well)
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Schrikdraad

#14 Bericht door pe5t »

PA3MET,

EMC normen voor tractie zijn er volgens mij ook. Treinen, trams en trolleybussen zijn niet van de EMC richtlijn uitgezonderd, dus moet er een CE-sticker op gezet worden (als ze op de markt komen, veel zijn van voor de richtlijn)
Zoek er maar eens naar bij CENELEC.

Kees

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Schrikdraad

#15 Bericht door PA2LAD »

pe5t schreef:PA3MET,

EMC normen voor tractie zijn er volgens mij ook. Treinen, trams en trolleybussen zijn niet van de EMC richtlijn uitgezonderd, dus moet er een CE-sticker op gezet worden (als ze op de markt komen, veel zijn van voor de richtlijn)
Zoek er maar eens naar bij CENELEC.

Kees
Alleen het toezicht daarop valt weer niet onder AT, maar dat doet de RDW weer.
Ook voor bussen die na de inbouw van de OV-chiplezers een leger rijdende stoorzenders vormen.
Laatst gewijzigd door PA2LAD op 24 jun 2011, 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie