Robot grasmaaier

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
SM0FLY
Berichten: 471
Lid geworden op: 09 jul 2007, 13:12
Locatie: Sorunda_Grödby bij Stockholm/ Zweden
Contacteer:

Robot grasmaaier

#1 Bericht door SM0FLY »

and now something completely different..

'k zit al een tijdje te denken om een robot grasmaaier aan te schaffen en heb naar verschilende frabrikanten (o.m. Husqvarna hier in SM land) geschreven over de EMC eigenschappen als dit apparaat bestraald wordt met 1.8 - 30MHz in een nabij E/H veld met 1KW+ 8) . Tot nu toe geen antwoord, is er iemand hier die daar iets zinnigs over kan zeggen?

73/Bram
Bijlagen
AutoMower_1.jpg
AutoMower_1.jpg (9.89 KiB) 2847 keer bekeken

PA2LO
Berichten: 815
Lid geworden op: 23 jun 2008, 21:25
Locatie: Ermelo, Gelderland
Contacteer:

Re: Robot grasmaaier

#2 Bericht door PA2LO »

Ik heb er een van het merk G.E.I.T.
Nooit gemerkt dat die last van een E/H veld heeft, maar ja...ik zit dan ook met minder dan 10% van de KW. :mrgreen:

PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: Robot grasmaaier

#3 Bericht door PA3LS »

Klinkt interessant, heeft ie ook een automatische mestdispenser?

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: Robot grasmaaier

#4 Bericht door EMCees »

Volgens de declaration of conformity is dat ding getest tegen de EN 55014-1 en 55014-2,


55014-1 is de emissie test voor op de mains, en dan met name de clicks.
Immuniteit conducted
OP de dc powerport van 0.15 tot 230MHz 1V rms over 150 ohm
en voor de ac powerport 3Vrms over 150 ohm e
In het EM veld van 80 MHz tot 1GHz 3V/m kortom dat ding gaat misschien hinkelen als je de zender aanzet. Maar hij is wel relatief klein t.o.v. de golflengte dus heb je misschien mazzel.
PS Maak een filmpje als ie gaat springen :lol:
Bijlagen
husqac230.png

PA2LO
Berichten: 815
Lid geworden op: 23 jun 2008, 21:25
Locatie: Ermelo, Gelderland
Contacteer:

Re: Robot grasmaaier

#5 Bericht door PA2LO »

Hmmm...dat hinkelen en springen (soms hele rare bokkesprongen) herken ik wel van mijn G.E.I.T.
Zou die dan toch last hebben van het E/H-veld? Moet ik toch eens gaan uitzoeken. :mrgreen:

Gebruikersavatar
SM0FLY
Berichten: 471
Lid geworden op: 09 jul 2007, 13:12
Locatie: Sorunda_Grödby bij Stockholm/ Zweden
Contacteer:

Re: Robot grasmaaier

#6 Bericht door SM0FLY »

EMCees schreef:Volgens de declaration of conformity is dat ding getest tegen de EN 55014-1 en 55014-2,

....

Tnx Cees,

Die standaard normen zijn bekend. Aangezien deze maaiers met een draad-'grens' werkt (een draad van 100-200 meter lang die vlak onder de grond ligt) aan de kanten van het maaiveld zijn deze normen nogal moeilijk te intepreteren/toe-te-passen. Dat de robot aan de gebruikelijke EN normen voldoet is dus geen bewijs dat het in de werkelijke wereld zal werken in de nabijheid van een sterk HF veld.
Maar goed, ik heb naar de R&D van Husqvarna een interessante brief geschreven met wat HF veld berekeningen en schattingen. Zal hun antwoord tzt hier vermelden.

cheers,

73/Bram

Plaats reactie