QRM van 0 - 30 Mhz

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
PD1JRN
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 apr 2009, 20:52

QRM van 0 - 30 Mhz

#1 Bericht door PD1JRN »

Sinds eind 2010 heb ik vanaf 0-30 Mhz een constante ratel op diverse frequenties, voorheen viel dit net buiten de amateurbanden. Echter is dit nu niet meer het geval. Vanaf dit weekend staat er op de 20 meter band een S9 ratel

Ik ben reeds op onderzoek geweest om uit te sluiten wat het kan zijn zowel hier in huis als bij mijn directe buren met de vraag of er sinds kort PLC is aangeschaft echter is dit niet het geval.

Mogelijk kunnen jullie naar de opname luisteren en mogelijk een hint kunnen geven wat dit kan zijn?
Bijlagen

[De extensie mp3 is uitgeschakeld en kan niet langer worden weergegeven.]

Laatst gewijzigd door PD1JRN op 27 apr 2011, 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.

PD4M
Berichten: 809
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: QRM van 0 - 30 Mhz

#2 Bericht door PD4M »

Het doet me denken aan radar!
http://www.youtube.com/watch?v=HiFVx5joZfE&NR=1

Maarten
PD4M
Maarten
PD4M

PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: QRM van 0 - 30 Mhz

#3 Bericht door PA3LS »

Die heb ik ook eens gehoord op 20m! Ik dacht dat het een stationair draaiende motor was, maar die kon ik in de wijde omgeving niet zien/horen. Die ratel had flinke fading- soms was ie slechts op de achtergrond een beetje aanwezig en had ik er geen last van, op andere momenten kon ik niet meer verstaan wat er gezegd werd.

Paul PD0PSB

Re: QRM van 0 - 30 Mhz

#4 Bericht door Paul PD0PSB »

Ja, dit klinkt helemaal als PLC/Homeplug...

Houd het op bij 28MHz of pas bij 30MHz?
Is de storing op de Ham banden zwakker dan erbuiten?

Ik zou eens bij de buren langsgaan met een portable radio.
Als de storing blijft: melden AT!!

73
Paul
PD0PSB

Paul PD0PSB

Re: QRM van 0 - 30 Mhz

#5 Bericht door Paul PD0PSB »

NB: Er zijn ook modem/routers in omloop waar PLC/Homeplug alvast zit "ingebouwd".
Zonder het te weten heb je dan toch een zender in huis gehaald.
Onlangs hoorde ik eenzelfde verhaal over solar-converters.
Eveneens met ingebouwde (actieve) PLC unit.

In deze apparaten zit dan een actieve PLC zender, vaak zonder dat deze daadwerkelijk gebruikt wordt.
Eigenaars weten dan ook niet dat ze PLC in huis hebben gehaald.

De ratel die jij hoort klinkt in ieder geval als PLC zonder data-overdracht.
Dit is het type puls dat wordt uitgezonden in standby mode, waardoor de units contact houden.

73
Paul
PD0PSB

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1395
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: QRM van 0 - 30 Mhz

#6 Bericht door Thijzer »

Ik zou zeggen: klacht indienen bij AT en kopie naar de consumentenorganisaties. Eens kijken of er wat mee gebeurt.

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: QRM van 0 - 30 Mhz

#7 Bericht door PA9X »

Zou het echt PLC zijn? Ik ken dit geluid al uit mijn beginjaren op HF zo'n 20 jaar geleden.

pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: QRM van 0 - 30 Mhz

#8 Bericht door pe5t »

Klinkt niet als PLC en het scopeplaatje lijkt niet op PLC.
Ziet eruit als een gedempt trillinkje. Intermitterend contact van b.v. slecht (aquarium)thermostaat, verrotte scheertrafo, op hol geslagen -neon-verlichtingontsteker, versleten collector van een motortje. Iets in die geest.
Soms verdwijnen storingen na enige tijd vanzelf omdat het apparaat vroeg of laat de geest geeft. Maar opsporen kan ook heel spannend zijn. Met een 20 meter ontvanger de buurt in.

Kees

Paul PD0PSB

Re: QRM van 0 - 30 Mhz

#9 Bericht door Paul PD0PSB »

pe5t schreef:Klinkt niet als PLC en het scopeplaatje lijkt niet op PLC.
Ziet eruit als een gedempt trillinkje. Intermitterend contact van b.v. slecht (aquarium)thermostaat, verrotte scheertrafo, op hol geslagen -neon-verlichtingontsteker, versleten collector van een motortje. Iets in die geest.
Soms verdwijnen storingen na enige tijd vanzelf omdat het apparaat vroeg of laat de geest geeft. Maar opsporen kan ook heel spannend zijn. Met een 20 meter ontvanger de buurt in.

Kees

Merkwaardig.
Ik heb hier exact dezelfde storing met notches rond de amateurbanden.
Zal een aquarium of neonlamp met notches zijn dan...

73
Paul
PD0PSB

pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: QRM van 0 - 30 Mhz

#10 Bericht door pe5t »

Lezen, beste Paul!

PD1JRN schrijft dat de storing de 20 meterband ingeschoven is.
Kennelijk zijn de PLC notches van de apparaten bij jou in de buurt stabieler.

Kees

Paul PD0PSB

Re: QRM van 0 - 30 Mhz

#11 Bericht door Paul PD0PSB »

Ah, dus jij denkt dat notches van 40dB PLC buiten de hambanden houdt?
(bestrijkt jouw s-meter en RX dynamic range slechts 40dB?)

Wat denk je dat er gebeurt als PD1JRN's buurman een 220V verlengsnoer met exact een kwartgolf op 20m aan zijn Homeplug hangt?

Wat ik aan wil geven is dat de stroring van PLC geheel afhankelijk is van variaties in de 220V bekabeling in een huis en daardoor volledig onvoorspelbaar zijn.
De lengtes van netleidingen en plaatsing van de units bepaalt waar en hoeveel QRM je tegenkomt.

De soundfile van PD1JRN klink exact als de QRM die ik op 2 lokaties ondervind van Homeplug PLC. In standby-mode klinken hun handshake-pulsen inderdaad als onstekers,motoren,etc.. Precies zoals jij dat beschrijft.

Maar ik zal er geen welles/nietes van maken, ik hoop dat Jeroen's QRM snel opgelost is.
En wellicht is het inderdaad een aquarium of neon lamp.

73
Paul
PD0PSB













pe5t schreef:Lezen, beste Paul!

PD1JRN schrijft dat de storing de 20 meterband ingeschoven is.
Kennelijk zijn de PLC notches van de apparaten bij jou in de buurt stabieler.

Kees

Gebruikersavatar
PA3FS
Berichten: 1102
Lid geworden op: 11 okt 2006, 21:57
Roepletters: PA3FS
Locatie: Enschede/JO32KF

Re: QRM van 0 - 30 Mhz

#12 Bericht door PA3FS »

Lijkt er veel op de qrm die ik hier ook sinds een week heb . Op de amateurbanden is de qrm wel minder dan als ik daar buiten luister . Met name tussen 20 en 30 Mhz is bij de qrm het sterkst .Gisteren merkt ik op dat het ook een keer een half uur weg was. Als je dit soort storingen meld bij het AT doen deze er dan wat aan ? Hoe pakt het AT dit aan ,heeft iemand daar ervaring mee ?

73 Frank

lloyd
Berichten: 320
Lid geworden op: 24 jan 2011, 21:28

Re: QRM van 0 - 30 Mhz

#13 Bericht door lloyd »

lijkt toch erg veel op wat in dit youtube filmpje te horen is

http://www.youtube.com/watch?v=6m82LjXRh0Q

of ook in deze (na 2 minuten)

http://www.youtube.com/watch?v=MmMBEM7zSxw

Paul PD0PSB

Re: QRM van 0 - 30 Mhz

#14 Bericht door Paul PD0PSB »

lloyd schreef:lijkt toch erg veel op wat in dit youtube filmpje te horen is

http://www.youtube.com/watch?v=6m82LjXRh0Q

of ook in deze (na 2 minuten)

http://www.youtube.com/watch?v=MmMBEM7zSxw

Exact. Dit is het type Homeplug waar ik het meest last van heb.
De ratel aan het begin van het filmpje is de standby-modus, vanaf halverwege het filmpje hoor je de data-bursts. Zo klinkt de QRM als je luistert in AM mode.

Dit lijkt de karakteristieke QRM van de goedkopere units. Klinkt als een soort ratelende vonkoverslag. Andere Homeplugs maken een meer piepend/krijsend geluid, zoals de vroegere computermodems. De laatste generatie kun je ook tegenkomen tot aan zo'n 300MHz.

Als je dit soort geluiden hoort en je ziet een duidelijke afname op zo'n 100kHz aan weerszijde buiten de amateurbanden, heb je (alweer) een Homeplugje in de buurt.

Een zeer lokale Homeplug hoor je ook binnen de amateurbanden en is dan buiten de amateurband nog 30-40dB sterker.

De signalen kunnen aan of uit gaan als gebruikers ze uitpluggen of in een schakelende stekkerdoos hebben. Ook kan het signaal plotseling sterker of zwakker worden als bv een lamp wordt aangezet. Door het omzetten van schakelaars in de net-installatie varieert tevens ook de "antennelengte" die de Homeplug unit aanstuurt.

Een standaard Noise Blanker geeft enige verlichting op de standby-puls maar niet tijdens data overdracht.

73
Paul
PD0PSB

PD1JRN
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 apr 2009, 20:52

Re: QRM van 0 - 30 Mhz

#15 Bericht door PD1JRN »

Bedankt voor de antwoorden tot nu toe!

Buiten de amateur banden is de "rate" in iedergeval harder en je merkt een onderdrukking in de amateurbanden echter is dit zo gering zoals in de opname te horen valt.

Ik heb nogmaals contact gehad met mijn directe buren en deze hebben aangeven "mogelijk" PLC Homeplug adapters te hebben, deze zullen binnenkort even uitgeschakeld worden zodat het voor mij mogelijk om te "testen" of dit de storingsbron is

Hoorde trouwens dat er gebruikt wordt gemaakt van een Homeplug adapter van Sitecom.

Tot slot ik heb contact gehad met het AT hierover opzich een positief gesprek gehad maar ze hebben liever dat je eerst zelf op onderzoek gaat.

Plaats reactie