KPN start nu met draadloze verbinding via stopcontact

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1396
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: KPN start nu met draadloze verbinding via stopcontact

#16 Bericht door Thijzer »

HF injecteren hoeft op zich geen probleem te zijn, zolang je maar weg blijft van de gebieden waar wij nou juist willen zijn.

Als je een fatsoenlijke ontvanger hebt, dan telt hetgeen buiten het luistergebied niet mee. Heb je een slechte ontvanger, dan pik je natuurlijk ook rommel van in de buurt op, da's logisch.

Hoe heb je trouwens vastgesteld dat die 9+20 storing van homeplugs afkomstig is en niet van iets anders (LED voorschakelapparaten e.d.)?

Paul PD0PSB

Re: KPN start nu met draadloze verbinding via stopcontact

#17 Bericht door Paul PD0PSB »

PD0MV schreef:ja ze zijn ook vollop bij de aldi te verkrijgen die powerline homeplugs voor internet.
naja een goede filter erin plaatsen, mochten ze er nog niet inzitten.
dat zou je dan zelf kunnen oplossen mits het mogelijk is uiteraard met het SMD techniek.
ik volg dit topic kan altijd van pas komen die informatie

73 de PD0MV
Helaas een filter heeft geen enkele zin, het *DOEL* van deze apparaatjes is om HF op je lichtnet te injecteren.
Via die breedband HF pulsen (2-28MHz) gaat vervolgens je data...

Als je dus een netfilter inbouwt ben je ook je datacommunicatie kwijt.

73
Paul
PD0PSB

Paul PD0PSB

Re: KPN start nu met draadloze verbinding via stopcontact

#18 Bericht door Paul PD0PSB »

Thijzer schreef:HF injecteren hoeft op zich geen probleem te zijn, zolang je maar weg blijft van de gebieden waar wij nou juist willen zijn.
Mijn hobby is helaas de gehele HF, ik vind dat dit stuk spectrum met zulke unieke lange-afstand eigenschappen beschermd zou moeten worden tegen spectrum-misbruik. Er is vreselijk veel meer op de HF te beleven dan Ham verbindingen. Om data in je huis te versturen en daarmee het gehele spectrum van 2-28MHz te vervuilen vind ik spectrum misbruik...
Thijzer schreef:Als je een fatsoenlijke ontvanger hebt, dan telt hetgeen buiten het luistergebied niet mee. Heb je een slechte ontvanger, dan pik je natuurlijk ook rommel van in de buurt op, da's logisch.
Het maakt niets uit of je een zeer goed ontvanger hebt. Deze stoorsignalen zijn geen intermodulatie- of mengproducten maar worden simpelweg direct op HF als breedbandige pulsstoring uitgezonden van 2-28MHz.
Iedere ontvanger pikt deze dus op. Deze signalen worden door een Homeplug 24 uur per dag uitgezonden, ook als er geen dataverkeer is. De laatste generatie Homeplugs schijnt zelfs tot 300MHz hetzelfde resultaat te boeken.
Thijzer schreef:Hoe heb je trouwens vastgesteld dat die 9+20 storing van homeplugs afkomstig is en niet van iets anders (LED voorschakelapparaten e.d.)?
Met het spectrumdisplay van een SDR kun je PLC/Homeplug eenvoudig herkennen door de notch-dips van 40dB op de Ham banden. Het signaal klinkt in standby als een zeer sterke ratel, bij data overdracht wordt dit een soort pulserende hele harde ruis. Helaas ben je met deze notches van (slechts) 40dB niet verzekerd van een onvervuilde ham band als je buurman een Homeplug heeft aan een mooi stuk netleiding als zend antenne. Laat staan als je straks 5 buurmannen hebt met eenzelfde ongemachtigde zend installatie...

Dat is bij mij inmiddels aan de hand.
Terwijl ik altijd mijn uiterste best heb gedaan bij niemand storing te veroorzaken :-(
Op mijn remotestation (waar het aanvankelijk vrij schoon was) verschijnen nu ook steeds meer Homeplug ratels op de band.

73
Paul
PD0PSB

Plaats reactie