24/7 harde ruisstoring op 2 meter

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA7RP
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 apr 2011, 09:18

24/7 harde ruisstoring op 2 meter

#1 Bericht door PA7RP »

Het is om soms moedeloos van te worden....ik heb al langere tijd last van een enorm ruisfront op twee meter (en daarbuiten). De ruis piekt op 308 en 333 graden. Het gaat om twee bronnen. Meestal zijn ze allebei zo rond S9 (minder nooit :evil: ) of iets daarboven, maar af en toe is die op 308 graden S9+20dB. Dan krijg ik hem ook in andere richtingen bijna niet meer weggedraaid en kan ik defacto geen DX meer werken.
De ruis die 24/7 doorblaast, zit echt op twee meter. Ik heb de ruis ook zonder voorversterker en ook met een low-pass of met een bandfilter voor de ontvangers.

Ik heb vele malen met een oude FT290 en een HB9CV door de wijk gelopen (dat trekt bekijks!) en ja dan kom je de nodige huizen tegen waar enige ruis uitkomt....maar bij de verdachte huizen in de juiste richting is die ruis op straatniveau niet altijd aanwezig.

De dichtsbijzijnde GSM/UMTS masten staan hier zo'n 2 kilometer vandaan en hoewel er één precies in de richting staat, kan ik me toch niet voorstellen dat zo'n 2GHz station ruis op VHF uitzendt. Een andere amateur hier zo'n 2 kilometer vandaan hoort in ieder geval niets, dus het moet dichterbij zitten.

Agentschap Telecom heeft door de wijk gereden en niets gevonden, alleen hadden ze van te voren geen afspraak gemaakt, zodat de zoekactie waarschijnlijk niet erg gericht was. Ze hebben het signaal dus ook niet zelf bij mij in de shack gehoord.
Het komt 100% zeker niet uit mijn eigen huis en ook niet van de naaste buren. Zowel bij mij als bij de buren is de electricteit er vanaf geweest en dan blijft de ruis aanwezig.

De ruis klinkt als redelijk natuurlijk, alleen als dat signaal op 308 graden harder wordt, dan heb ik de indruk dat er iets van ongedefinieerde modulatie op zit.

Ik wil binnenkort kijken of ik met een grote yagi een kruispeiling kan doen, maar dat is nog niet zo eenvoudig. Het liefst wil je dan ergens een dak op.....en ja men ziet je aankomen.

Herkent iemand dit type storing? Tips?


73's

Ruud PA7RP

Vervallen
Berichten: 289
Lid geworden op: 13 jul 2010, 22:20

Re: 24/7 harde ruisstoring op 2 meter

#2 Bericht door Vervallen »

.
Laatst gewijzigd door Vervallen op 29 mar 2012, 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: 24/7 harde ruisstoring op 2 meter

#3 Bericht door EMCees »

Ik zou zelf ook even de antenne constructie nalopen op corrosie.
Rusty bolt noise kan dit soort gedoe ook veroorzaken.
http://en.wikipedia.org/wiki/Rusty_bolt_effect

Gebruikersavatar
pe1rdp
Berichten: 711
Lid geworden op: 22 dec 2006, 23:46
Roepletters: pe1rdp
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: 24/7 harde ruisstoring op 2 meter

#4 Bericht door pe1rdp »

Op 70cm had ik ook een zeer breedbandige ruisbult. Ver beneden en boven de 70cm hoorbaar. Signalen waren vele dB's boven s9 dus deze band was geheel ongeschikt voor EME.

Mijn omringende 70cm amateurs hadden deze qrm totaal niet en bleek afkomstig van het huis van de m'n buurman.
Deze buurman is trouwens ook hobbiest en heeft in het verleden wel eens enkele Velleman kits in mekaar gezet. Een van deze kits bleek het probleem. Het was namelijk een digitale klok opgebouwd uit led's en met een afstandsbediening in de LPD band (voor instellen van tijd en datum). De gebruikte transistor in de ontvanger van de klok was geschikt voor het maken van een 100mW zender en het zaakje stond dus flink te oscilleren.

We hebben de ontvanger uitgeschakeld en enkele knopjes op de klok gemonteerd. Nu is de 70cm heerlijk rustig en bepaalde frequenties zelfs geheel birdy-vrij.

73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21Qk
73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
http://www.qsl.net/pe1rdp/
https://www.twitter.com/pe1rdp/

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: 24/7 harde ruisstoring op 2 meter

#5 Bericht door coolepascal »

Ja regeneratieve ontvangertjes, heerlijk... die goedkope dingen van de Gamma waarmee je op afstand lampen kan schakkelen hebben dat ook, enig...
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1396
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: 24/7 harde ruisstoring op 2 meter

#6 Bericht door Thijzer »

Over die stopcontact dingen gesproken, die zitten dus in elkaars vaarwater als je ze dicht bij elkaar hebt zitten.

Ik heb in mijn tuin 3 verlichtingsgroepen, die schakel ik via die pluggen. Eerst zaten die gedrieën op een stekkerdoos en dan elk een stekker erin met een kabel naar de verdeeldoos. Leuk idee maar je krijgt er nooit eentje aan. Los van elkaar werkt het wel.

Ik vroeg me toen af hoe dat kon, plaatste ze uit elkaar en had het probleem verholpen maar niet opgelost. Met een ontvangertje in de buurt merk je dat die dingen op de 70cm band aardig jengelen inderdaad.

Maar wie werkt er nog op de 70cm ? Serieus he, dat zijn er niet veel...

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: 24/7 harde ruisstoring op 2 meter

#7 Bericht door pa5cal »

Correctie, het zijn er te weinig wellicht ;)

Plaats reactie