jammer(s)!

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA2LO
Berichten: 815
Lid geworden op: 23 jun 2008, 21:25
Locatie: Ermelo, Gelderland
Contacteer:

jammer(s)!

#1 Bericht door PA2LO »

Agentschap Telecom en Marktplaats slaan handen ineen in strijd tegen jammers
29 maart 2011

Agentschap Telecom is gestart met het opsporen van GSM en GPS jammers die aangeboden worden via Marktplaats. Jammers zijn stoorzenders die het gebruik van een mobiele telefoon en van GPS signalen onmogelijk maken of beperken

Jammers worden veelal aangeboden via internet. Het adverteren, gebruiken en verhandelen van jammers is illegaal.

De afgelopen periode is het aantal klachten van aanbieders van mobiele telefoonnetwerken toegenomen. Steeds meer bedrijven en particulieren ondervinden storing op hun mobiele telefoon als gevolg van jammers.
Ook politie, brandweer en ambulance ondervinden in toenemende mate hinder van jammers. Door de verstorende werking van jammers komt het voor dat hulpdiensten niet meer onderling kunnen communiceren. Dit kan levensgevaarlijke situaties opleveren.

Samenwerking
Het aanbieden van jammers is verboden bij wet en dus ook op Marktplaats. Aangezien dagelijks ruim 300.000 nieuwe advertenties op Marktplaats worden geplaatst, is het voor Marktplaats onmogelijk om deze te controleren op legaliteit. Ook heeft Marktplaats daar de benodigde expertise niet voor. Daarom hebben Agentschap Telecom en Marktplaats de handen ineen geslagen. Treft Agentschap Telecom een advertentie voor bijvoorbeeld GSM of GPS jammers aan op de site, dan meldt het agentschap dit bij Marktplaats. Die verwijdert vervolgens de advertentie op basis van deze melding. De adverteerder ontvangt een bericht hierover en kan voor vragen bij Agentschap Telecom terecht. Bij herhaling vordert Agentschap Telecom de gegevens van de adverteerder voor verder strafrechtelijk onderzoek. Bovendien heeft Marktplaats in samenwerking met Agentschap Telecom een speciale voorlichtingspagina ingericht met informatie over jammers.

Actieve opsporing
Ook met E-Bay is in Europees verband samenwerking op het gebied van opsporing van jammers in voorbereiding. Daarnaast gaat Agentschap Telecom in 2011 actief onderzoek doen naar andere verkoopkanalen van jammers, zoals spyshops en webshops.

(bron: http://www.agentschap-telecom.nl)

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: jammer(s)!

#2 Bericht door pa5cal »

een goede zaak, ik mag hopen dat we ook eens zo voortvarend tegen PLC devices op (kunnen) gaan treden.

-P

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: jammer(s)!

#3 Bericht door PA2LAD »

pa5cal schreef:een goede zaak, ik mag hopen dat we ook eens zo voortvarend tegen PLC devices op (kunnen) gaan treden.

-P
Die gaan we de naam van hF-bandenjammer geven en misschien wordt dan ook de verkoop en gebruik in ene aangepakt. :wink:

PE1LGW
Berichten: 975
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: jammer(s)!

#4 Bericht door PE1LGW »

Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: jammer(s)!

#5 Bericht door Steef »

"Ook de hulpdiensten in de directe omgeving van de jammer zijn meestal onbereikbaar en kunnen dan niet meer onderling communiceren."

Pas nog een moordaanslag geweest waar de ONGEWAPENDE politie naast zat in een aanhangertje.
Die konden ook niemand bereiken.

Zou dat daar ook gebruikt zijn?
Wie praat luistert niet

PG7M
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 apr 2008, 13:40
Roepletters: PG7M
Locatie: Maassluis

Re: jammer(s)!

#6 Bericht door PG7M »

In sommige gevallen zou ik het wel handig vinden als ze wel gebruikt mogen worden, bijv. openbaar vervoer, waar tegenwoordig een legertje "belgeiten" de boel terroriseren en je verplicht bent om naar dat geneuzel te luisteren, wanneer ze naast je gaan zitten :mrgreen:

Ze gaan naast je zitten, beginnen te bellen/sms'en en pas op het moment, dat ze bij de bestemming zijn, verbreken ze de verbinding.
PG7M Robert

Lezer
Berichten: 456
Lid geworden op: 10 dec 2007, 20:43

Re: jammer(s)!

#7 Bericht door Lezer »

..
Laatst gewijzigd door Lezer op 02 jan 2012, 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: jammer(s)!

#8 Bericht door PA0ETE »

PD7RB schreef:In sommige gevallen zou ik het wel handig vinden als ze wel gebruikt mogen worden, bijv. openbaar vervoer, waar tegenwoordig een legertje "belgeiten" de boel terroriseren en je verplicht bent om naar dat geneuzel te luisteren, wanneer ze naast je gaan zitten :mrgreen:

Ze gaan naast je zitten, beginnen te bellen/sms'en en pas op het moment, dat ze bij de bestemming zijn, verbreken ze de verbinding.
Wat is er mis tegen het ouderwets handhaven tegen dat soort uitwassen? In een aantal bussen mag niet gebeld worden, en overlast veroorzaken mag volgens de vervoersvoorwaarden van de bedrijven sowieso niet.

Als ik hier in Amersfoort met een zak friet wil instappen dan moet ik die eerst weggooien voordat ik de bus in mag. Dat kan ik snappen. Bel-overlast kan toch op dezelfde manier worden aangepakt. Tegen SMS-en zonder al teveel geluid heb ik geen enkel bezwaar.

Ik vind de overlast van bellers soms ook heel groot, maar ik vraag me ook wel eens af wat het verschil is tussen bellen en mensen die onderling een gesprek op luide toon voeren. En moet dat dan ook verboden worden?

(En volgens dezelfde analogie: wat is nou gevaarlijker? Iemand die niet-handsfree achter het stuur zit te bellen of iemand die achter het stuur hooglopende ruzie heeft met zijn recalcitrante schoonmoeder op de achterbank? En moet er dan naast een verbod op niet-handsfree bellen niet ook een verbod komen op lastige schoonmoeders op de achterbank :lol: )

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: jammer(s)!

#9 Bericht door PA0ETE »

PB1SAM schreef:
PD7RB schreef:In sommige gevallen zou ik het wel handig vinden als ze wel gebruikt mogen worden, bijv. openbaar vervoer, waar tegenwoordig een legertje "belgeiten" de boel terroriseren en je verplicht bent om naar dat geneuzel te luisteren, wanneer ze naast je gaan zitten :mrgreen:
Ze gaan naast je zitten, beginnen te bellen/sms'en en pas op het moment, dat ze bij de bestemming zijn, verbreken ze de verbinding.
Ik ben het wel met je eens, in sommige gelegenheden is het niet verstandig of netjes om met de GSM te bellen.
Maar kwaad doe je niet met kwaad vergelden, daar krijg je alleen maar herrie van.
We zijn het allemaal met elkaar eens, maar ik denk dat we ons er allemaal ook (bewust of onbewust)
wel eens schuldig aan maken.
Btw: Er is een heleboel te doen over privacy (Electronisch Patienten Dosier, de OV-chipkaart, ed.),
maar ik vraag mij wel eens af hoe bewust zijn de mensen ervan dat ze een privé gesprek voeren,
waarbij ze heleboel informatie leveren, waar de hele bus/bioscoop/restaurant van mee kan genieten!
Ik vind het zeer irritant en ongepast als mensen in een restaurant gaan zitten bellen,
of als ze gaan zitten boeren laten,
met veel zichtbare bijproducten of opmerkingen daarover hun neus luidruchtig snuiten,
al te luid praten,
zich op vreemde plekken gaan zitten krabben,
of nog erger dat bij elkaar doen,
of terwijl ik net mijn toetje heb (toen het nog mocht) een dikke stinksigaar opsteken,
hun nagels of neusharen gaan zitten bijwerken.

Ik weet niet of dat wel zoveel met bellen te maken heeft of met een soort van boertigheid of onbegrip voor andere mansen, verkeerde onverschilligheid of respectloosheid.

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: jammer(s)!

#10 Bericht door coolepascal »

Tja soms wil je telefoons en een heel scala aan andere objecten op een plaats stoppen waar de zon niet schijnt.
Maar.... het wordt zo langzaam aan wel erg vol daar :oops:
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: jammer(s)!

#11 Bericht door PA2LAD »

coolepascal schreef:Tja soms wil je telefoons en een heel scala aan andere objecten op een plaats stoppen waar de zon niet schijnt.
Maar.... het wordt zo langzaam aan wel erg vol daar :oops:
En dan een soort "Wedden dat" gaan doen wie dan wel de eigenaar van de telefoon is.
Ik doe niet mee, dan weet je dat alvast..... :mrgreen:

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: jammer(s)!

#12 Bericht door pa5cal »

Mja... Het aanpakken alleen al klinkt nogal, tjah, politie staatje he? Ik denk dat bij de bron aanpakken veel verstandiger is. Zoals met zo verschrikkelijk veel zaken, het is een mentaliteits kwestie. Mijn schoonpa, nu met pensioen, was als buschauffeur niet te lullig. Even je OV wapperen kwam je niet mee weg dan kon je terug komen (hij controleerde ook echt) en bellend een gesprek willen voeren? Helaas, ophangen hoefde van hem niet maar je zette je gesprek maar ff on hold totdat je de chauffeur te woord had gestaan. Niet? zonder pardoes werd je de bus uitgezet hoor :)

(zijn chef grapte nog dat de bba na zijn vertrek een hele lege plank overhad omdat alle mappen met "klachten" opgeborgen konden worden :P )

Plaats reactie