Lader HTC telefoon veroorzaakt QRM

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PD4M
Berichten: 809
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Lader HTC telefoon veroorzaakt QRM

#1 Bericht door PD4M »

Sinds mijn CAT poort het niet meer doet van mijn FT-897 heb ik alles maar weer eens losgekoppeld. Automatische antennetuner (AT-897 van LDG), Microham USBIII koppeling met PC. En alles 'barebone' aangesloten. Dus mijn afgestemde antenne direct op de antenneingang ;-)

En wat een rust! Dan pas besef je hoeveel zooi je zelf die radio inpompt. Alhoewel alles onder de ferrietklemmen zit was het uitschakelen van mijn dure Dell monitor voldoende om een heel laag ruisniveau te bereiken.

Totdat ik mijn telefoon, een HTC Desire HD aansloot op mijn lader. Dat is een stekker met USB poortje. Redelijk sterke zenders verdwenen in een mist van ruis. Ik kan mij best wel wat voorstellen dat dit EMR veroorzaakt. Maar wil daar toch meer van begrijpen. De lader zelf in het stopcontact veroorzaakt niets. Zodra ik de telefoon erop aansluit begint de storing. De telefoon los naast de radio veroorzaakt geen QRM. Het stopcontact waarin de lader zit is een ander dan het stopcontact waaruit ik de radio voedt. Wat gebeurt hier nu precies?

Filmpie: http://www.youtube.com/watch?v=646IAcLc ... rofilepage

Maarten
PD4M
Maarten
PD4M

Gebruikersavatar
pa3agz
Berichten: 176
Lid geworden op: 11 dec 2010, 23:27

Re: Lader HTC telefoon veroorzaakt QRM

#2 Bericht door pa3agz »

Benader de importeur van de HTC telefoon en schrijf een officiele klacht (mbv de EMC commissie)
Verwijs ze ook naar jouw filmpje.
Kijk dan wat hun antwoord is.

P.S. Hoe meer radio-amateurs klagen over hun producten, hoe meer er wordt nagedacht over het ontwerp.
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

PD4M
Berichten: 809
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: Lader HTC telefoon veroorzaakt QRM

#3 Bericht door PD4M »

Deze storing is traceerbaar en te voorkomen. Ik laad niet wanneer ik wil luisteren en zenden. Om daar meteen weer HTC mee te bestoken vind ik iets te veel van het goede. Ik begrijp je reactie overigens wel. Het gemak waarmee men niet goed afgeschermde producten de wereld inslingert om een paar centen te besparen is niet goed. Het gaat mij in dit geval om inzicht te krijgen in wat er nu precies gebeurt. En stiekem hoop ik natuurlijk ook dat mijn filmpje goed wordt bekeken en dat HTC adepten en makers het ook gaat opvallen dat hun product negatief opvalt (vanuit ons beperkte belang).

Maarten
PD4M
Maarten
PD4M

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1167
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Lader HTC telefoon veroorzaakt QRM

#4 Bericht door pa3dsc »

Zelfde probleem met de autolader Mijn Nokia tel aan de lader geeft veel storing om mij auto radio.
Nu heb ik geen HF in de auto, maar ik kan me voorstellen dat het radio spectrum ook op andere plaatsen vervuild is.
Als oplossing laad ik niet als ik naar de radio luister of accepteerd de storing.

73 martin pa3dsc

Johan PD1JMB
Berichten: 91
Lid geworden op: 13 feb 2007, 22:25
Locatie: Utrecht

Re: Lader HTC telefoon veroorzaakt QRM

#5 Bericht door Johan PD1JMB »

Wees blij dat je de storing duidelijk hebt kunnen traceren. Aangezien dit jouw bezit is kan je zelf bepalen wanneer ie aanstaat en desnoods zelfs de kabel die er aan hangt voorzien van ferriet en c'tjes.

Het blijft trouwens wel vechten tegen de bierkaai, onze maatschappij loopt zowat op schakelende voedinkjes. Je kan wel de fabrikant op de hoogte stellen maar voor jouw stoorvoeding zijn er vele, vele anderen die aan blijven staan en de ruisvloer in stedelijk gebied ophogen.

Overigens zijn schakelende voedingen niet per definitie storingsveroorzakend, ik draai zelf ook op een 12V 25A SMPS, alleen op 80m wat rommel, 20m eigenlijk niks.
http://www.dynode.nl - weblog over o.a. zendamateurisme, tevens site van Randstad Repeaters stream

Gebruikersavatar
pa3agz
Berichten: 176
Lid geworden op: 11 dec 2010, 23:27

Re: Lader HTC telefoon veroorzaakt QRM

#6 Bericht door pa3agz »

Misschien kan de EMC een voorbeeld storingsbrief opstellen, zodat wij als zend-amateurs toch een beklag kunnen doen bij de fabrikant.
Mijn ervaring is, dat er bij de verschillende fabrikanten ook zend-amateurs werken, zelfs op de ontwerp-afdeling.

p.s. Zelf heb ik dit ook gedaan voor een laptop voeding, en ik terecht kwam bij de test-afdeling van het bedrijf, die deze keurde voordat werd overgegaan naar algehele inkoop
(Tot mijn verbazing kreeg ik te maken met een zend-amateur die daar werkte en hij was blij met mijn opmerking/kommentaar)
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Lader HTC telefoon veroorzaakt QRM

#7 Bericht door PA1ZP »

Hoi Allemaal

Had ik ook met mijn dochter haar telefoonlader een 6 tal jaren terug,na ruim 10-tal vriendelijke verzoeken om alleen s'nachts te laden en dan de stekker uit het stopkontact te halen was ik het zat en ik heb de snoer van de lader afgeknipt, ik heb nooit geen storing meer gehad van die lader.
Dochterlief is wel een paar weken kwaad geweest.

Sindsdien is hier een van de eerste vragen van mijn dochter als ze weer eens een nieuwe telefoon heeft, pap je hebt toch geen storing van mijn nieuwe telefoonlader?

2 jaar geleden had storing van de voeding van de LCD-TV redelijk weg gefilterd, ik mocht van mijn vrouw de stekker van de TV niet afknippen, ze werd er kwaad om toen ik dt suggereerde om van de storing van dat rotding af te zijn.
Ik mocht de boel wel ontstoren met een dikke ferrietstaaf om de netsnoer.

Ik heb sinds enige tijd een Noise-canceler en die helpt behoorlijk goed tegen die geschakelde chinese prul-voedinkjes.
Blijft de vrouw, dochter en zoon ook vrolijker.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1487
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Lader HTC telefoon veroorzaakt QRM

#8 Bericht door pa3met »

pa3agz schreef:Benader de importeur van de HTC telefoon en schrijf een officiele klacht (mbv de EMC commissie)
ik heb mijn lader zo ongeveer IN de set geduwd en ik hoor echt niks aan QRM toenemen van mijn HTC Desire Z.
Voordat je zoiets doet, eerst maar eens kijken of het niet gewoon een exemplarische afwijking is.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

PD4M
Berichten: 809
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: Lader HTC telefoon veroorzaakt QRM

#9 Bericht door PD4M »

Ik gaf het maar aan... In dit forum hebben we het regelmatig over storingsniveaus, QRM, PLC etc. En onze speurtochten naar oorzaken. Dit is weer zo'n (onvermoede) bron van storing. Overigens is het niets anders dan een USB stekker. Geen schakelende voeding. Ik heb er inmiddels talloze om van alles en nog wat op te laden. Mijn Kodak sport filmcameraatje heeft ook zo'n ding maar die veroorzaakt geen qrm op 20 meter. Ze zien er praktisch hetzelfde uit en doen ook hetzelfde. Het zal de combi lader en telefoon wel zijn die dit veroorzaakt.

Maarten
PD4M
Maarten
PD4M

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Lader HTC telefoon veroorzaakt QRM

#10 Bericht door pa5cal »

Een usb stekker, is ook een schakelende voeding in de meeste gevallen. Vanwege de efficientie tov een spanningsregelaar die een boel warmte opstook worden er heel veel "buck " converters gebruikt. Dit geld met name ook voor dc/dc toepassingen. Even googelen.

-P

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1487
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Lader HTC telefoon veroorzaakt QRM

#11 Bericht door pa3met »

en elke USB lader/supply kan gebruikt worden met de HTC, dus als er een is die geen rommel maakt, gewoon die pakken ;-)
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

PE1RYY
Berichten: 89
Lid geworden op: 18 jun 2007, 10:12
Roepletters: PE1RYY
Locatie: Mijdrecht

Re: Lader HTC telefoon veroorzaakt QRM

#12 Bericht door PE1RYY »

In mijn auto ook problemen met een lader, heb ik in een ander thread als eens aangegeven. In dit geval is het in combinatie met een Iphone 3GS. Overigens laadt de lader prima en met de telefoon heb ik ook geen problemen.
PE1RYY schreef:Onlangs heb ik onderstaande lader voor de telefoon gekocht.
Onbelast merk je niks, maar als de telefoon er aan hangt te laden, dan heb ik S7 aan storing op 2 meter. Hoeveel last je daar op HF van hebt kan je vast wel bedenken.

Ik kan alleen maar bedenken dat ze in verband met het low-profile ontwerp de condensatoren, spoelen en afscherming zijn vergeten te monteren.

Afbeelding
PE1RYY, Milan.

Lezer
Berichten: 456
Lid geworden op: 10 dec 2007, 20:43

Re: Lader HTC telefoon veroorzaakt QRM

#13 Bericht door Lezer »

..
Laatst gewijzigd door Lezer op 02 jan 2012, 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.

PE1RYY
Berichten: 89
Lid geworden op: 18 jun 2007, 10:12
Roepletters: PE1RYY
Locatie: Mijdrecht

Re: Lader HTC telefoon veroorzaakt QRM

#14 Bericht door PE1RYY »

De start-eind portalen van de trajectcontrole op de A12 bij Utrecht storen ook op 2m... Altijd een goede herinnering om niet te hard te rijden.
PE1RYY, Milan.

Plaats reactie