EN 50561-1 (PLC/homeplug excluded bands)

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pe1rdp
Berichten: 710
Lid geworden op: 22 dec 2006, 23:46
Roepletters: pe1rdp
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

EN 50561-1 (PLC/homeplug excluded bands)

#1 Bericht door pe1rdp »

Volgens (draft) EN 50561-1 worden dit de excluded banden:

275 Table A.1 - Permanently excluded frequency ranges
Excluded frequency range (MHz) Service
1,80 – 2,00 Radio amateur
2,85 – 3,025 Aeronautical mobile
3,4 – 4,0 Aeronautical mobile (3,4-3,5), radio amateur (3,5-4,0)
4,65 – 4,7 Aeronautical mobile
5,25 – 5,41 Radio amateur
5,48 – 5,68 Aeronautical mobile
6,525 – 6,685 Aeronautical mobile
7,00 – 7,30 Radio amateur
8,815 – 8,965 Aeronautical mobile
10,005 – 10,15 Aeronautical mobile (10,005-10,1), radio amateur (10,1-
10,15)
11,275 – 11,4 Aeronautical mobile
13,26 – 13,36 Aeronautical mobile
14,00 – 14,35 Radio amateur
17,9 –17,97 Aeronautical mobile
18,068 – 18,168 Radio amateur
21,00 – 21,45 Radio amateur
21,924 – 22,00 Aeronautical mobile
24,89 – 24,99 Radio amateur
26,965 – 28,00 CB radio (26,965 – 27,405), model control, elderly alarms
28,00 – 29,7 Radio amateur


277 Table A.2 - Permanent or dynamically excluded frequency ranges
Excluded frequency range (MHz) Service
2,30 – 2,498 Broadcasting
3,20 – 3,40 Broadcasting
3,90 – 4,05 Broadcasting
4,75 – 5,11 Broadcasting
5,75 – 6,20 Broadcasting
7,20 – 7,7 Broadcasting
9,30 – 9,95 Broadcasting
11,55 – 12,10 Broadcasting
13,55 – 13,90 Broadcasting
15,05 – 15,85 Broadcasting
17,40 – 17,95 Broadcasting
18,90 – 19,02 Broadcasting
21,45 – 21,85 Broadcasting
25,65 – 26,10 Broadcasting
NOTE The bands in this table include frequency ranges allocated under Article 5 of the Radio Regulations to the Broadcasting
Service, plus a realistic appraisal of use for broadcasting under Article 4.4 of the Radio Regulations



Dus zendamateurs worden gelukkig ontzien. Eens kijken wat hiervan in de praktijk terecht komt.

73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
http://www.qsl.net/pe1rdp/
https://www.twitter.com/pe1rdp/

Gebruikersavatar
PA0MJM
Berichten: 481
Lid geworden op: 15 sep 2005, 11:43
Roepletters: PA0MJM
Locatie: Oosterhout (Gld)

Re: EN 50561-1 (PLC/homeplug excluded bands)

#2 Bericht door PA0MJM »

Volgens mij sluiten de verschillende frequentiebandjes aardig op elkaar aan en zijn de resterende 'gaten' niet zo groot. Het lijkt mij een hoop filters te vragen en dat betekent een forse prijsverhoging. En maakt die dingen mogelijk weer minder aantrekkelijk. :twisted:

Blijft de vraag: hoeveel dB ze moeten onderdrukken, op welke afstand en hoe meet je dat gestandaardiseerd?

Ik ben nog niet overtuigd dat e.e.a. de hinder gaat voorkomen en vraag me af welke hinder er over blijft. :?
73, Martin, PA0MJM
DXCC mixed (219), phone (192), digital (173), 40m (103), 30m (108), 20m (151), 17m (108), 15m (143), 12m (100), 10m (114) met een IC-735/IC-7300, 2 doublets van 2x9m en een multiband vertical en 100W

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: EN 50561-1 (PLC/homeplug excluded bands)

#3 Bericht door PA5COR »

http://www.schurter.com/de/content/down ... 011+DE.pdf

Nogal verhelderend PDFje met de nodige data....

Al deze apparaten gebruiken meestal dezelfde chipset, en in de UK hebben ze er nogal last van....
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

Paul PD0PSB

Re: EN 50561-1 (PLC/homeplug excluded bands)

#4 Bericht door Paul PD0PSB »

Dat is nou precies de reactie die de fabrikanten voor ogen hadden.
"Kijk, het valt allemaal wel mee door al die notchen..."

Ik zie in eerste blik al dat MF scheepvaartband inclusief 2182 in ider geval niet meer te horen is. Ook wordt geen enkele omroepband bij voorbaat genotched.
Onder de 30 MHz wordt er in TOTAAL zo'n 5,5 MHz genotched!
(van 0 tot 10MHz slechts 2 MHz)
De overige 24,5 MHz van de HF zijn voortaan in bezit van de Homeplug Alliance!
Valt wel mee?

En dan blijft het volgende:
-Die notches (Martin, dit geschied door simpele programmering van DSP!) zijn slechts 30dB diep. Heb je een buurman met een 9+30 Homeplug, dan mag hij jouw amateurband dus storen met s9, zijn apparaat voldoet dan aan de notch van -30dB....
-Als een netleiding toevallig een kwart,halve of hele golflengte van je amteurband lang is moet je rekening houden met een onbruikbare amateurband, ook met notch.
-Als je in een rijtje woont en 5 van 10 mensen hebben een Homeplug, dan mag je de storing bij elkaar optellen.
-Als PLC signalen op het lichtnet een diodebrug (dimmer/voeding in aparaat) raken krijg je intermodulatieproducten, deze laten zich niet voorspellen, en dit effect wordt angstvallig buiten meting gehouden.

Als ik dit lijstje notchen zie dan denk ik als fabrikant met een glimlach:
"Zo, dat is erdoor, en mooi precedent voor mijn verdere handel.
Die zendamateurs zijn zo lastig nog niet..."

Prima geregeld AT! (voor de Homeplug Alliance)

Oh ja, en gaat de overheid de nu al verkochte 289000 Supermarkt Homeplugs terughalen om aan een eventuele nieuwe richtlijn te voldoen?

Het hád allemaal ook tussen de 30 en 50 MHz gekund,
maar ja, visie, waar vind je dat nog...

73
Paul
PD0PSB

Gebruikersavatar
PA0MJM
Berichten: 481
Lid geworden op: 15 sep 2005, 11:43
Roepletters: PA0MJM
Locatie: Oosterhout (Gld)

Re: EN 50561-1 (PLC/homeplug excluded bands)

#5 Bericht door PA0MJM »

Paul,


Tnx toelichting. De EMC-cie van de VERON had op de DvdA had er ook een interessante lezing over. Conclusie: Klagen als je er last van hebt.
Die 30dB was ik al bang voor. :evil:

Terzijde: AT handhaaft alleen maar de regels. Een groep in het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie doet de regelgeving en dan nog in internationaal verband. (o.a. CISPR [special international committee on radio interference] en die is weer een sub binnen het IEC [International Electrotechnical Commission]). 't Is niet voor niets dat wereldwijd zusterverenigingen ook luidkeels protesteren.
73, Martin, PA0MJM
DXCC mixed (219), phone (192), digital (173), 40m (103), 30m (108), 20m (151), 17m (108), 15m (143), 12m (100), 10m (114) met een IC-735/IC-7300, 2 doublets van 2x9m en een multiband vertical en 100W

Paul PD0PSB

Re: EN 50561-1 (PLC/homeplug excluded bands)

#6 Bericht door Paul PD0PSB »

Terzijde: AT handhaaft alleen maar de regels. Een groep in het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie doet de regelgeving en dan nog in internationaal verband. (o.a. CISPR [special international committee on radio interference] en die is weer een sub binnen het IEC [International Electrotechnical Commission]). 't Is niet voor niets dat wereldwijd zusterverenigingen ook luidkeels protesteren.[/quote]

En daar zitten hem nou precies de instinkers:
-De Homeplug Powerline Alliance presenteert zich als een innovatief consortium (lees multi-company lobby) om "smart-grid" applicaties te leveren. Dwz, slimme meters met feedback in ieder apparaat met als doel energiebesparing (claimt men..) Politici en regelgevers zijn overgevoelig voor het woord "innovatie", dat woord lijkt zonder verdere motivatie altijd te staan voor positieve verbetering.
Wat men over het hoofd ziet is dat deze smart-grid technologie simpelweg mega-big-business is voor de Alliance.
De politiek wordt dus doormiddel van smart-lobbying voor het karretje gespannen.
-Als het aan de Homeplug Powerline Alliance ligt zit er straks in iedere apparaat een smart-grid unit (oftewel slimme meter) welke energie verbruik reguleert. Reken maar uit wat het voor inkomsten oplevert als er in IEDER huishoudelijk apparaat straks een Homeplug unit zit!
Tot nu toe wordt er echter nergens verteld dat de huidige generatie Homeplug units per set zo'n 10W verbruikt, 24uur per dag, 365 dagen per jaar. Dit terwijl een simpele CAT6 kabel vele malen goedkoper en sneller is met een verbruik van 0 Watt. De miljoenen Homeplug units die onder het mom van "groene innovatie" de markt op gaan, staan straks MegaWatts te verbruiken met het genereren van HF velden, ook als er géén data verkeer is. Puur en alleen omdat het trekken van een CAT6 kabeltje zo onhandig is...Groene innovatie?
-De CISPR (controlerende instantie voor spectrum bescherming) lijkt voor meer dan de helft uit personen te bestaan die een commercieel belang in PLC toepassingen hebben, daar hoven we dus ook niet op te rekenen.
-Er is bij de Europese Unie gevraagd om de EMC regelgeving voor PLC wat te "laten vieren" vanwege het belang van "groene" smart-grid applicaties.
-Kortom; we kunnen stellen dat de Homeplug Powerline Alliance een heel slim spel speelt met vele commissies en dat politici hier met open ogen intuinen. Het is onvoorstelbaar dat apparaten met een aangetoonde grove (tot in de duizenden maal) overschrijding van EMC normen door wetgeving weten te komen...

Vrijelijk vertaald uit vele websites over dit onderwerp in Engeland.

73
Paul
PD0PSB

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: EN 50561-1 (PLC/homeplug excluded bands)

#7 Bericht door PE7EB »

Wellicht een idee om de hierboven door jou geposte informatie ook te mailen aan alle kamer fracties?
Als deze informatie waar is, lijkt het me hoog tijd dat onze volksvertegenwoordiging snel op de hoogte wordt gebracht dat ze door die commerciële #$%$$@$%&%$#% botweg worden voorgelogen in dienst van het scrupuleuze grote geld.
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Paul PD0PSB

Re: EN 50561-1 (PLC/homeplug excluded bands)

#8 Bericht door Paul PD0PSB »

PE7EB schreef:Wellicht een idee om de hierboven door jou geposte informatie ook te mailen aan alle kamer fracties?
Als deze informatie waar is, lijkt het me hoog tijd dat onze volksvertegenwoordiging snel op de hoogte wordt gebracht dat ze door die commerciële #$%$$@$%&%$#% botweg worden voorgelogen in dienst van het scrupuleuze grote geld.

Ik weet het niet Eric.
Volgens mij is onze overheid al jaren in dienst van het grote geld, vaak zonder dat men dat zelf doorheeft of door wil hebben ;-)

Ik denk dat kamerfracties weinig kunnen met HF storing, aangezien men niet weet wat HF of storing is.

Volgens mij helpt het vooral te klagen bij instanties die de HF professioneel gebruiken (en daar ook geld voor betalen)
Als omroepzenders,marine,luchtvaart,overheid,leger etc van ons radiohobbyisten horen dat ze nergens meer te ontvangen zijn, moet men zich toch langzaamaan op het hoofd gaan krabben. Ook moeten we iedere klacht van Homeplug/PLC melden bij AT, zodat ze zicht krijgen over de groeiende omvang van het probleem. Meld dan niet alleen storing op onze Ham bandjes, maar ook daarbuiten.

Schrijf eens vaker een "luister"-QSL kaart naar je favoriete HF stations (ook kustwacht, luchthavens,etc) en vertel dat je ze na jaren luistergenot niet meer kunt horen omdat je in een land woont waar de overheid niet toeziet op spectrum misbruik.

Ik hoor hier zelfs Homeplug devices waar bijna NOOIT data overheen gaat. Deze staan wel 24 uur per dag 365 dagen per jaar standby de HF dicht te ratelen a 5 Watt per stuk. Volslagen achterlijke techniek, van een Alliantie die zich als "groen" profileert.

73
Paul
PD0PSB

Plaats reactie