schrikdraad

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

schrikdraad

#1 Bericht door pe5t »

Mijn achterbuurman heeft in de weide achter mijn huis een maal per jaar, gedurende een maand of twee schapen. Hij zet dan schrikdraad om het perceel. Deze schrikdraad loopt op een paar meter van mijn beverages parallel over de volle lengte. D.w.z. bijna 200 meter in de ene richting en 100 meter in de andere. Met de noiseblanker van moderne sets is de puls wel aardig weg te filteren. In de loop der jaren kwamen er steeds meer knopen in het schrikdraad. Wandelend langs het draad kon ik de vonken bij de knopen horen.
Ik heb hem 400 meter schrikdraad kado gedaan in een poging de storing wat te verminderen. kunsstofvezels met roestvrijstalen draadjes erin geweven. Mooi met haspel en al. Zelf heeft hij nieuwe paaltjes aangeschaft.
Het leek goed, ik hoorde bijna niets meer. Tot vandaag. Harde pulzen op mijn beverages. tientallen dB's over S9, moeilijk helemaal weg te krijgen met de noiseblanker

Nader onderzoek wees uit dat de ellende veroorzaakt werd door de koppeling van de draad om het perceel met de draad die van zijn woning (50 meter daar vandaan) komt. Hier zit weer een....knoop. De draad vanuit de woning is met een simpele knoop om de doorgaande draad van de omheining gelegd. Bij die knoop kon je de vonken horen.

Ik gaf er met mijn schoen een duw tegenaan waardoor de knoop een paar centimeter verschoof en weg was het gevonk.

En weg waren de S9 plus tientallen dB pulsen op mijn ontvanger.

De moraal van dit verhaal: storing door schrikdraad wordt met name veroorzaakt door vonken in slechte verbindingen. Tja wij wisten al dat er in de beginjaren van de radio met vonkzenders werd gepionierd. En dan is zo'n schrikdraad ook nog eens een hele goede antenne....

73,

Kees

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: schrikdraad

#2 Bericht door PE7EB »

Zorgen voor een voorraad
krokosnoertjes.jpg
krokosnoertjes.jpg (4.24 KiB) 6988 keer bekeken
als (tijdelijke) overbrugging van knopen Kees. :mrgreen:
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: schrikdraad

#3 Bericht door coolepascal »

Leuk verhaal Kees,
Tijdje geleden was ik met de hond van een vriend aan het wandelen en stelde ik ook zoiets vast.
op bepaalde plaatsen kon je de schrikdraad flink horen knetteren.
Ook als ik ergens rij waar een lange wei met schrikdraad is, hoor ik het op de autoradio (heb toch wel regelmatig de middengolf op staan) of als ik met de jeep ben op de HF set.
Echt ver stoort het niet, maar je moet er ook niet naast wonen.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: schrikdraad

#4 Bericht door PE7EB »

Ik ken het verschijnsel ook hoor, op de boerencamping waar wij als PA6ARC onze velddagen houden wordt het ook gebruikt.
Duidelijk tick tick tick op veel banden.
Gelukkig hebben we goede afspraken met boer Bram en gaat gedurende die weekenden de stekker er uit.
De koeien zijn zodanig geconditioneerd dat ze toch wel uit de buurt van de draad blijven de eerste dagen.
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: schrikdraad

#5 Bericht door ON5GM »

PE7EB schreef:De koeien zijn zodanig geconditioneerd dat ze toch wel uit de buurt van de draad blijven de eerste dagen.
:lol:
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m

Lezer
Berichten: 456
Lid geworden op: 10 dec 2007, 20:43

Re: schrikdraad

#6 Bericht door Lezer »

..
Laatst gewijzigd door Lezer op 02 jan 2012, 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: schrikdraad

#7 Bericht door pa5cal »

Hmm zo hoor ik hier niks meer op HF. Een grote kakofonie. Aan 3 zijden ingeklemd tussen dat teringspul. Anders zouden de paardjes, die hele dagen staan te staren en waar 10 minuten per dag (soms nog niet eens) aandacht aan wordt besteed wel eens tegen het hekje kunnen lopen. Zwaar irritant.

Helaas in Nederland zover ik weet geen regelgeving over, maar in de US is het VERBODEN dat je schrikdaad zend. Je kunt er dus geowon de FCC bijhalen (het AT dus) en die gaan dan pontificaal die meneer vertellen dat hij zijn boeltje moet oplossen... Hadden wij dat hier maar :(

-P

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: schrikdraad

#8 Bericht door PA5COR »

Je kan ook zelf eerst even met die mensen een gesprek aanknopen?
Eerst met tactiek proberen en zien wat er van komt,desnoods zelf de problemen oplossen.

Als dat gestoor lang duurt kan je altijd het A.T. inschakelen.
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: schrikdraad

#9 Bericht door pa5cal »

Uiteraard, een van de buren echter staat op op de persona-non-grata list (ongetwijfeld een wederzijds (on)genoegen) maar ach, de vuile was buitenhangen doe ik wel ergens anders (op zijn schrikdraad wellicht?)

-P

PE1KXY
Berichten: 230
Lid geworden op: 11 nov 2009, 13:44
Roepletters: PE1KXY
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: schrikdraad

#10 Bericht door PE1KXY »

Zit me te bedenken dat dit schrikdraad wel heeel erg zou kunnen storen op je digitenne (die je niet hebt). IK denk dat de AT dan wel in actie moet komen, want de normale NED 1 2 en 3 worden verstoord....
Dus even een digitenne lenen :)

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: schrikdraad

#11 Bericht door pa5cal »

neuh, digitenne is digitaal :) er zit FEC (forward error correction in het signaal dus een pulsje zo nu en dan wordt mooi door software afgevangen. Pas als je ongeveer 600 pulsjes per seconde ontvangt ofzoiets (ik noem maar wat!) iig een groot aantal dan pas kan de boel niet meer gefatsoeneerd worden.

-P

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: schrikdraad

#12 Bericht door pa3met »

pa5cal schreef:neuh, digitenne is digitaal :) er zit FEC (forward error correction in het signaal dus een pulsje zo nu en dan wordt mooi door software afgevangen. Pas als je ongeveer 600 pulsjes per seconde ontvangt ofzoiets (ik noem maar wat!) iig een groot aantal dan pas kan de boel niet meer gefatsoeneerd worden.

-P
dan is digitenne's FEC niet zo best gezien de baggerbeelden die het af en toe produceert (en ja, het is signaal hard zat....)
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: schrikdraad

#13 Bericht door EMCees »

FEC staat klaarblijkelijk voor Fatal Error Corruption.

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: schrikdraad

#14 Bericht door pa5cal »

Het grootste probleem van digitenne is de bagger antenne's die erbij geleverd worden (tip, laat je dakhark staan!) en de fors hoge snr getallen die door de gekozen modulatie soort nodig zijn, dus met iets midner dan 9+60db aan signaal heb je nog niks :)

Mnee! prima spul dat digitale zooitje, het kost echter honderden keren meer energie, maar we beginnen OT te raken :P

-P

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: schrikdraad

#15 Bericht door PA1ZP »

Hoi Schrikdraadjes en anderen.

Ik weet niet of de AHTOHOB EMC killer (en dus ook de dure MFJ's en timewave en of DX-engeneering apparaten) tegen schrikdraadstoringen werkt.
Ik heb hier nauwelijks last van storingen , ik zal eens met Piet de mede ontwerper van de Blue Tube DSP1 er over buurten of het er tegen kan ingezet worden.

Ik laat het nog wel weten Pascal, of anders als je Piet hoort op 562.5 kan je het gewoon FFen aan hem vragen.
Anders een keer schrikdraadstoring opwekken hier en kijken of het ertegen inzetbaar is

73 Jos
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Plaats reactie