schrikdraad

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: schrikdraad

#16 Bericht door pa5cal »

OF je mooie apparaat hier onder het genot van een glas cola aan mijn antenne komen knopen ? ;)

Ik moet weer eens meer de set aanzetten en minder werken, je hebt gelijk. Kan wel boeiend zijn voor anderen ook of die QRM filters ook op verSCHRIKkelijk draad werken.

-P

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: schrikdraad

#17 Bericht door pe5t »

Beste lieden,

Het onderwerp dreef wat af, maar de moraal van mijn bijdrage lijkt nog steeds staande: wanneer een schrikdraad-installatie correct is aangelegd, dan hoef je er als zendamateur niet veel van te vrezen (zie hieronder). Zelfs niet wanneer je beverage antennes over een afstand van bijna 200 meter op een paar meter afstand parallel lopen aan het schrikdraad. Voorwaarde is een goede aanleg. Geen vonkvorming en geen sluipwegen naar aarde. Resteert er dan nog een puls, dan kan die meestal eenvoudig met de noise-blanker worden weggefilterd.

Die ''goede aanleg'' heb je deels zelf in handen. Kwestie van een goede relatie met de eigenaar. En de bereidheid er zelf in te willen investeren. Realiseer je dat de eigenaar doorgaans niets van je beweegredenen snapt. Hij knoopt maar wat aan elkaar....Het vergt dan enige verbale- en intellectuele lenigheid om je doel te bereiken.

Regels voor schrikdraad
Denk niet dat er geen regels gelden. Het apparaat in mijn situatie was voorzien van het ''Funkschutz-symbool" van het VDE, een gezaghebbend, en door de authoriteiten erkend, Duits instituut van voor de tijd van de algemene Europese emc-richtlijn. Voordat de Europese EMC richtlijn van kracht werd bestond er al Europese regelgeving voor apparaten die vielen onder het regiem van de CENELEC normen EN 50014(huishoudelijke apparaten, w.o schrikdraad-apparaten) en EN 50015 (verlichting). In Duitsland was in dit kader een ''Funkschutz''-teken verplicht....Ten teken dat het product niet zou mogen/kunnen storen. Het afgeven van een dergelijke certificatie was toen, 30 jaar geleden, al op Europese (en identieke Duitse-) normen gebaseerd, m.n EN 50014. Er is voor dit type apparaten weinig veranderd.
Schrikdraadinstallaties vallen nu onder de EMC richtlijn van de Europese Unie. Er moet CE op staan. Er is een norm waarin de eisen en beproevingsmethoden worden beschreven (nog steeds EN50014). Mijn inschatting is: wanneer schrikdraadinstallaties aan deze norm voldoen en ook met vakmanschap zijn aangelegd, dan valt met de stoorpulzen te leven. Mijn inschatting is ook dat de meeste leveranciers wel aan de productnorm voldoen. (Callagher enz, daar hoef je niet aan te twijfelen). Het eventuele stoorprobleem zit hem helemaal in de aanleg door die leken-buren. Die knopen alles maar aan elkaar en hebben geen enkele notie van isolatie, enz.


Kees, PE5T

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: schrikdraad

#18 Bericht door pa5cal »

Waarschijnlijk heb je daar gelijk in. Ik zou wel eens van emcees willen horen hoe het precies in elkaar steekt :) Want CE weten we ondertussen is een richtlijn en geen wet ofzo.

Ik kan gelukkig met 1 buurman prima overweg, de 2e is boer (pardon agrarier) en die zal het een rotzorg zijn, als ik daar tijd in wil steken naja dat moet dan maar, maar hij gaat me echt niet bij elke wijziging informeren :) Dat wordt dan dus elke keer langs het enorme hek lopen. En de andere buurman, daar zeg ik maar niks over teneinde politiek correct te blijven. Tevens zijn er nogal zeer goedkope units op de markt waarvan het kastje zelf al stoort, zonder dat er en draadje aanhangt.

Maargoed, goed te weten dat het ook wel goed kan gaan bij sommige mensen, geeft een mensch hoop!

-P

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: schrikdraad

#19 Bericht door EMCees »

Door het gedrag van de installatie korte pulsen met een lange tussentijd zal het moeizaam zijn om e.e.a te meten.
Dus het meten van clicks... en dat is lastig

TheoDorus
Berichten: 41
Lid geworden op: 06 feb 2012, 11:54

Re: schrikdraad

#20 Bericht door TheoDorus »


Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: schrikdraad

#21 Bericht door PA2OLD »

Heel mooi die regels, maar wat dacht je van die rommel die sinds de jaren 60, 70 en 80 nog steeds werken en storen...
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: schrikdraad

#22 Bericht door PE7EB »

Mooi commercieel blablaatje, CE is eigen vleeskeuring en geeft tevens geen enkele garantie voor geen storing.
Storing wordt voornamelijk veroorzaakt door fouten tijdens installatie en het niet uitvoeren van onderhoud.
Dat zijn toch echt zaken waar de fabrikant geen invloed op heeft.
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: schrikdraad

#23 Bericht door pe1rea »

PE7EB schreef:Mooi commercieel blablaatje, CE is eigen vleeskeuring en geeft tevens geen enkele garantie voor geen storing.
Storing wordt voornamelijk veroorzaakt door fouten tijdens installatie en het niet uitvoeren van onderhoud.
Dat zijn toch echt zaken waar de fabrikant geen invloed op heeft.
Als de isolatoren slecht zijn bv.
Weten we alles van met velddagen...... :mrgreen:
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: schrikdraad

#24 Bericht door ON9KVE »

Goedemorgen allemaal,

Hoe klinkt dat schrikdraad eigenlijk?
Sinds enige tijd hoor ik over het hele HF spectrum een tikkend geluid, frequentie ervan is ca 44 keer per minuut.
Het signaal is echter niet zo hard (S2 max) en wisselend per band en de drukte daarop.
En met de NB aangezet van mijn TS590S is er niks meer van te horen.

Is dat schrikdraad? Denk dat ik met mijn portable maar eens ga peilen of zo om het te localiseren.

73
Kees
PA3KVE
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: schrikdraad

#25 Bericht door pe1rea »

Zou inderdaad zomaar schrikdraad kunnen zijn.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: schrikdraad

#26 Bericht door ON9KVE »

jimrea schreef:Zou inderdaad zomaar schrikdraad kunnen zijn.
Oei, da's schrikken :mrgreen:
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: schrikdraad

#27 Bericht door pa5cal »

het kan schrikdraad zijn inderdaad. De pulsen zijn meestal rondom 1 per seconde. 44x per minuut komt in de buurt ;)

-P

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: schrikdraad

#28 Bericht door ON9KVE »

pa5cal schreef:het kan schrikdraad zijn inderdaad. De pulsen zijn meestal rondom 1 per seconde. 44x per minuut komt in de buurt ;)

-P
Moet nog iets toevoegen wat nu pas te binnenschiet.
Kan het zijn dat er een tijdklok op staat of een lichtschakelaar?
Ik dacht te bespeuren namelijk, dat het 's avonds en 's nachts niet te horen was.

(ik ga overdag eens peilen)
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: schrikdraad

#29 Bericht door pe1rea »

Dat kan, net hoe inventief de boer is.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: schrikdraad

#30 Bericht door pa5cal »

of paardenhouder... OVerdag beestje buiten en prik aan, snachts binnen...

-P

Plaats reactie