EMC. Killer

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

EMC. Killer

#1 Bericht door PA1ZP »

Hi Allemaal

Misschien iets voor uw EMC problemen??
Bijlagen
The Антонов.doc
Betrouwbare koude oorlog "Sovjet" techniek in design jasje
(754 KiB) 709 keer gedownload
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
PE1NBD
Berichten: 800
Lid geworden op: 05 nov 2006, 10:42
Roepletters: PE1NBD
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: EMC. Killer

#2 Bericht door PE1NBD »

Nulls out all manmade noise from power line arcing, lamp dimmers, vibrators, PLC, Plasma/LCD TV, electric motors, ignition systems etc.

Nooit geweten dat mijn buurvrouw ook storing veroorzaakte. HI.

PS. Waar kan ik het schema vinden?
73 de PE1NBD, Oene.

Icom 7600, LZA 10-5, HyEndFed 40 mtr., 12JXX2. Diamond F-22.

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: EMC. Killer

#3 Bericht door PA1ZP »

Hoi Oene

Ik heb alleen het schema van de feitelijke QRM killer.
Het schema van de omschakelrelais voor RX TX moet je zelf even bedenken.

Het TX/RX schakeldeel werkt hier op de TX ground uitgang van de HF set.

Over de koppeltrafo naar de RX ingang en antenne ingang staan 2 silicium diodes antiparalel eveneens aan de noiseantenne ingang.
Letw el op dat deze maar een kleine capaciteit hebben zodat deze het circuit niet teveel belasten.

Op TX wordt ook de noiseantenne ingang kortgesloten naar aarde omdat de noise-antenne ingang wel eens heel wat RF kan oppikken van de zendantenne.
Bijlagen
Canceler die ik heb gebouwd.doc
Schema van Canceler zonder RX/TX relaisschakeling
(43.5 KiB) 468 keer gedownload
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
PE1NBD
Berichten: 800
Lid geworden op: 05 nov 2006, 10:42
Roepletters: PE1NBD
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: EMC. Killer

#4 Bericht door PE1NBD »

Hai Jos,

Bedankt voor de bijlages. Leuk project. Ga ik dit jaar eens mee aan de slag. Denk dat er wel meer mede-amateurs zijn die hier hun voordeel mee kunnen doen.
73 de PE1NBD, Oene.

Icom 7600, LZA 10-5, HyEndFed 40 mtr., 12JXX2. Diamond F-22.

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: EMC. Killer

#5 Bericht door fred101 »

Jos, hoe bevalt hij ? Ik heb ook zoiets eens gemaakt, maar die was anders dan die van jou. Het doet wel wat. Bij mij werkt het prima maar ik heb weinig QRM dus als er wat is krijgt hij het wel weg maar ik had hem voor een vriend in een flat gemaakt en je hoort dat het wel iets doet maar veel te weinig om er daar wat aan te hebben. Tot nu toe heeft hij het beste resultaat met een aperiodisch raam op de loop aansluiting van zijn telefunken.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: EMC. Killer

#6 Bericht door PA1ZP »

Hoi Fred

Ik heb hier ook niet veel storing op dit moment.
Maar in het verleden genoeg last van gehad, ook besef ik dat ik dat hier midden in een stad iedere dag zomaar weer voor mijn kiezen kan krijgen.
PA3ERT hier in de buurt van me had ontzettend veel storing en die had zo een Noise-killer ding gebouwd.
Dat ding werkte echt ontzettend goed tegen die ratel en ruis van een schakelende voeding bij hem in de buurt.
Ik dacht die onderdelen heb ik ook allemaal dus zo een speelgoedje maak ik ook.

Ik heb de storing die ik wel heb van electronische rotzooi in de buurt al wel een heel eind weg kunnen draaien, dat is echter op een heel laag niveau , maar goed ik kreeg het meeste keurig een eind omlaag gewerkt.
Om te testen hoe goed het nu eigenlijk is en werkt, heb ik een aantal kristaloscilatoren in de lucht gezet namelijk op 80, 40, en 20 meter en die kreeg ik allemaal zo ver weggedraaid dat de fluittonen ervan in SSB/CW weg waren de signalen gingen van s9+10dB terug naar S2 op mijn high-tec FT450 hihi .
Alle stations die op deze frequenties in de lucht waren kwamen weer keurig tevoorschijn vanachter het onderdrukte oscilatorsignaal en hun signaal werd helemaal niet verzwakt, vervormd of aangetast.

Wel is het belangrijk dat de noise-antenne wel de storing oppikt en weinig gewenste signalen, ik en Piet PA3ERT gebruiken hiervoor
een 10 tal meters draad dat binnenshuis is weggespannen.

Toen heb ik me ook nog eens een keer een beetje uitgeleefd op het kastje en het uiterlijk van het apparaatje.
Ik denk zo een mooie gloeiende 12AT7 (ECC81) dubbeltriode met blauwe LED in het buisvoetje op RX, en een rode led op de top van de buis in TX, als speciale TX/RX omschakelindicator daar wordt het ding alleen maar spannender van.

Zo ook de gegraveerde Russische tekst op het kastje en het hele "AHTONOB" verhaaltje geschreven door mijn kennis PA3ERT en mij, wat vol staat met subjectieve kreten dragen alleen maar bij aan het grotere geheimzinnige geheel.
Zulke subjectieve en interresante kreten verhalen kom je trouwens ook tegen in iedere folder van amateurradio's.

"The dream of every top DX-er" "The legacy of the FT1000" , je kent deze nietszeggende kretologie wel uit de folders hihi.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: EMC. Killer

#7 Bericht door fred101 »

Net zoals in het high end audio, plastic schijfjes om je kamer akoestiek aan te passen voor 1500 euro.

Ik kon ook inderdaad een signaal perfect weg draaien maar bij hem in de flat was er teveel en bovendien stonden de antennes te dicht bij elkaar. Ik gebruikte thuis als test een sprietje op het kastje en de dipool buiten. Als storing had ik een draad als antenne om een spaarlamp gewikkeld. Dat gaf S9 storing.

Maar ik had alleen het schema gezien, nu ook de fotos, hij is echt gaaf met die nepbuis. Je zou ipv die twee torren natuurlijk ook een 829B kunnen gebruiken of zo' n dubbel-anode QQ nog wat. Kan je ook nog zeggen dat hij voor 2 meter werkt :mrgreen:
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: EMC. Killer

#8 Bericht door EMCees »

Ik heb hier nog een 100 W 60 dB attenuator liggen gegarandeerd dat de qrm weg is.

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: EMC. Killer

#9 Bericht door PA1ZP »

Hoi Fred

Het is bij de noise killer belangrijk dat je ook aandacht besteed aan de noise antenne.

Die moet vooral het storingsignal kunnen opvangen.
Ik gebruik hiervoor nu 8 meter draad in huis.
Deze draad is ook anders weggespannen als mijn dipool zodat het stralingsdiagram van de noise dipool echt recht de huizenrij hier inkijkt.

Verder doet die noise killer wat zelfs de IC7800 en de FT5000dxmpgti en TS950SDX niet kunnen.
Hij kan storing afkomstig van lokale electronica of auto,s etc op de frequentie weghalen.
dat lukt niet met DSP en of filters in de set.

Ik kan gewoon een oscilator op 3575 KHz aan met een signaal van 9 + 10 dB zetten en dan deze wegdraaien en met een station met S3 of S4 op 3575 gaan zitten werken in CW.
Dat lukt me niet met de notch niet met smal filter niet met DSP , niet met de NB niet met de Noise-rdduction, helemaal niet met alle toeters op de set want de signalen zitten gewoon zero beat op elkaar.
Zodra ze alletwee in je set komen ben je helemaal klaar en krijg je het stoorsignaal niet meer weg.
De lokale oscilator verdwijnt compleet en de CW stations komen dan gewoon weer door op de frequentie.
Ik moet Geert mijn zoon PD1QLF eens vragen of hij dat met zijn laptop en webcam kan filmen zullen we dat is op U-tube laten zien en horen.

73 Jos
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: EMC. Killer

#10 Bericht door fred101 »

Bij die vriend ging dat niet. Hij heeft alleen een klein balkon. Daar heb ik een 6 meter draad voor hem opgehangen en een aperiodisch raam gemaakt met 50 meter draad. Maar dat balkon steekt niet uit dus alle twee de antennes zien de zelfde zooi maar ook de zelfde radio signalen. Daarom had ik ook twee verschillende antennes. Hier heb ik eigenlijk geen QRM dus heb ik er zelf niet verder mee geëxperimenteerd.
http://www.pa4tim.nl/?p=2088 Daar staat de mijne, de pdf van de ontwerper staat er als download.

Fred
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: EMC. Killer

#11 Bericht door PA1ZP »

Hoi Fred .

Ik heb hier ook de schema's van de ANC4 van Timewave en het schema van de MFJ-1026.
Ik heb verder ook een tekening van de werking van de PTT switch van de canceler
Bijlagen
PTT-SWITCH NOISE CANCELER.bmp
PTT switch canceler
(2.15 MiB) 1513 keer gedownload
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Marco
Berichten: 423
Lid geworden op: 22 apr 2009, 19:42

Re: EMC. Killer

#12 Bericht door Marco »

Hoi

Ik heb me zelf maar een MFJ1026 kado gedaan. Het ontwerp is niet veel anders dan wat Jos laat zien.
Op youtube heb ik een filmpje gezet. En moet zeggen. S9 troep is voor 90% verleden tijd.

Wel is het afstemmen een klein klusje dat even tijd kost. Maar dan heb je ook wat. Geen storing meer.
Dus wie beweerd dat de MFJ1026 niet werkt. Kan hier gratis een Demo krijgen.

PD4M
Berichten: 809
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: EMC. Killer

#13 Bericht door PD4M »

EN hier staat ie!
http://www.youtube.com/watch?v=vryuEjsx0r8

Maarten
PD4M
Maarten
PD4M

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6274
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: EMC. Killer

#14 Bericht door PA3DAT »

Ik heb een paar keer heel goed geluisterd. Ik zie de s-meter naar beneden gaan, maar
ik hoor nog net zoveel rommel... Doet ie echt meer dan een verzwakker? Ik bedoel, als
je de attanuator inschakelt, 20dB, krijg je toch hetzelfde effect?

Het filmpje had eigenlijk een zwak signaal moeten laten horen, zeg eens s5. En die moet
je dan wél horen met die MFJ aan, maar niet zonder de MFJ. Dat was leuk geweest! Nu
zie ik alleen dat de s-meter minder aangeeft... :(

En er wordt een vertical gebruikt voor ontvangst? (Een "whip antenna"?) Zou voor de
ontvangst een horizontale antenne niet een beter resultaat geven?

Ik ben misschien wat kritisch, maar als het écht werkt ben ik ook wel geïnteresseerd. Ik
ben alleen nog niet overtuigd...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PE1NBD
Berichten: 800
Lid geworden op: 05 nov 2006, 10:42
Roepletters: PE1NBD
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: EMC. Killer

#15 Bericht door PE1NBD »

Voor wie goedkoop dit soort van MFJ wil proberen. http://www.tweedehands.nl/zendamateur/a ... 1&start=42
73 de PE1NBD, Oene.

Icom 7600, LZA 10-5, HyEndFed 40 mtr., 12JXX2. Diamond F-22.

Plaats reactie