pulserende storing

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pa2st
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 aug 2010, 07:52
Roepletters: PA2ST

pulserende storing

#1 Bericht door pa2st »

Hallo,

Misschien kan iemand mij helpen met het identificeren van een 3MHz brede storingsbron. Deze ontdekte ik na het installeren van een nieuwe 28MHz antenne. Ik ben al even snel door het huis gelopen, maar ik vermoed dat het hier niet vandaan komt. Binnenkort zal ik ook even door de buurt wandelen. Ik ben benieuwd of iemand dit al eens eerder gehoord heeft.

Bijgevoegd heb ik een waveform plaatje en audio in FM en USB. Op het plaatje is de ontvangst in FM te zien. De vlakke lijn tussen de ruisbulten in is het storende signaal. De frequentie is zo'n 7 maal per seconde. Soms duurt een cyclus iets langer, niet echt stabiel dus.

Het sterkste signaal ontvang ik op 26.250 MHz, maar het is hoorbaar vanaf 25.300 t/m 28.300. Op de achtergrond (in FM) kun je een pager systeem horen, maar dat is vermoedelijk niet de boosdoener. Verder heb ik geen intelligentie in het signaal kunnen ontdekken. Het signaal is hier 9+60dB en met de ATT 9+40dB. De gebruikte antenne is een 1/4 golf voor de 10 meter band.

73 Ben
Bijlagen

[De extensie mp3 is uitgeschakeld en kan niet langer worden weergegeven.]

[De extensie mp3 is uitgeschakeld en kan niet langer worden weergegeven.]

storing
storing
CWops #2897

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: pulserende storing

#2 Bericht door PA2LAD »

Heb je in de buurt geen zorginstelling? Kijk eens rond of je geen groundplane ziet voor de 27 MHz. Er kan een zender stuk zijn voor een pagersysteem.

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: pulserende storing

#3 Bericht door coolepascal »

Zit idd wat pager achttige rommel in.
Als je nu in SSB met een bandbreedte van pakweg 10kHz kon opnemen
dan zou ik er welicht nog een analise op los kunnen laten.
Maar ik denk dat de afkomst al duidelijk is.
kan eventueel intermodulatie in je ontvanger zijn.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: pulserende storing

#4 Bericht door PA2LAD »

Het lijkt me een zender met oscillerende eintrap. Je hebt van die eindtrappen waar spanning op blijft staan omdat het classe C is. Eenmaal getriggerd blijven ze dan zelf signaal opwekken.

pa2st
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 aug 2010, 07:52
Roepletters: PA2ST

Re: pulserende storing

#5 Bericht door pa2st »

Ik ben op de fiets gestapt. Eerst met antenne geluisterd, toen met ATT aan en daarna zonder antenne. Het signaal was op het laatst zonder antenne op de porto nog steeds te horen. Het was niet hier in de buurt maar ruim 800 meter (hemelsbreed) verderop vlak bij een verzorgingshuis.

Tja, maar eens bedenken hoe nu verder...
CWops #2897

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: pulserende storing

#6 Bericht door PE7EB »

Contact zoeken met de TD daar en vragen of de PZI nog wel werkt ;)
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: pulserende storing

#7 Bericht door PA2LAD »

PE7EB schreef:Contact zoeken met de TD daar en vragen of de PZI nog wel werkt ;)
Lijkt me ook de weg. Waarschijnlijk werkt het oproepsysteem ook niet meer en moet er toch aan gesleuteld worden. Vraag in ieder geval of ze de boel in afwachting van een technicus spanningsloos zetten. De storing kan ontstaan zijn na een onweersbui. Geef die mensen dat in ieder geval mee. Jij hebt op dit moment er last van, maar wie weet heeft de luchtvaart er ook nog storing van. Uitzetten is dan de enige en wijste weg.

pa2st
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 aug 2010, 07:52
Roepletters: PA2ST

Re: pulserende storing

#8 Bericht door pa2st »

Eindelijk tijd gemaakt om te bellen, is de TD er pas maandag weer. De storing is er nog steeds. Wordt vervolgd...
CWops #2897

pd0wfs
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 jul 2010, 19:48

Re: pulserende storing

#9 Bericht door pd0wfs »

pd0b schreef:Eindelijk tijd gemaakt om te bellen, is de TD er pas maandag weer. De storing is er nog steeds. Wordt vervolgd...
wanneer ?? tis inmiddels 01-12-2011.

Plaats reactie