Zeer sterke grondgolf in woonwijk

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Michiel
Berichten: 443
Lid geworden op: 06 okt 2010, 14:09
Roepletters: PD7MD
Locatie: JO22IW

Zeer sterke grondgolf in woonwijk

#1 Bericht door Michiel »

Ik woon in Nieuw Den Helder Zuid/Oost en ongeveer 1 KM van onze woonwijk staat een groot marine basis.
Nu is het zo dat er vanaf deze locatie veel verbinding verkeer word gehouden ,met het lucht/scheepvaart van de marine.
Nu hebben ze een Stanag 4285 zender staan met een paar KW wat continu in de lucht staat. (4.230Mhz)

Deze produceert zo`n sterke grondgolf dat ik mijn draad antenne`s niet kan afregelen met de antenne analyzer.
Sterker nog zodra ik de analyzer aan mijn antenne aansluit , begint deze al gelijk uit te slaan terwijl hij nog uit staat.
Mijn Mag. loop antenne kan ik alleen afregelen als deze noord/zuid staat.
Erg vervelend allemaal.

Sterker nog op mijn bouwmarkt pc boxjes was het signaal ook te horen.
Wel makkelijk een goedkoop monitor kanaal , maar niet gewenst.
Dit was gauw verholpen door wat ferriet om de snoertjes te klemmen.

Waar wil ik eigenlijk heen met mijn verhaal?
- Ten eerste vind ik dit eigenlijk niet mogen .
Ik weet, als ik storing zou veroorzaken komen de heren ook lang om even te gluren waar ik mee bezig ben.
Mocht dat niet door de beugel kunnen word ik daar voor gestraft.

- ten 2e , hoe zit het eigenlijk met de gezondheid van de mensen die hier wonen ?
Ik heb kennissen wonen op de Langevliet en ga eerdaags daar op visite met mijn veldsterkte meter om eens te kijken hoe sterk het bij hun in huis is .
Ik wil niemand bang maken, en zal het daar ook niet over hebben als ik mijn kopie koffie leeg lurk.

- Ten 3e kan ik niet even langslopen en vragen of ze de boel wat omlaag willen draaien .
Ik denk dat ik de poort nog net haal , en dan staan de marshaussee al naast mij .
Niet echt een optie dus.
Dit is vechten tegen de grote beer.
Tevens is dit ook voor ons veiligheid van belang.

Nu weet ik dat dit een moeilijk verhaal is ,en ben ook bewust dat ik of moet verhuizen of mijn antennes zo plaatsen/maken dat ik hier geen last meer van heb .
Nu zijn daar ook die mooie apparaatjes voor die het signaal in tegenfase onderdrukken .
MFJ maakt ook een kant en klaar apparaat hiervoor de MFJ 1026 DELUXE .
Zou dit apparaat mijn probleem gaan oplossen?
Op een ander forum word gesproken van een zuigkring , maar ik denk dat dit weinig oplost .
Ik maak gebruik van preselector`s en die onderdrukken het wel goed , maar de grondgolf en mijn antenne meet problemen worden hier niet door opgelost.


Mijn antenne`s die ik gebruik zijn een 1:9 balun met 10 meter draad eraan.
Hoogte 10 meter naar 2,5 m hoog .
En een zelfbouw vertikaal van een meter lang ook met een aanpassing balun onderin.
En een X50 op de top van de mast , maar daar zijn geen problemen mee.
Een mag. loop die op de voorkamer staat die ik over het HF gebied kan tunnen voor rx .
De mast is voorzien van een goede aardpin ,en ook is de shack op een goede eigen aarde aangesloten .

Nu is er vorig jaar een bunker met antenne bijgekomen en ik weet niet zeker of ik daar nu juist de problemen van zijn gekomen .

Wat is wijs ????
Laatst gewijzigd door Michiel op 09 okt 2010, 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.

PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

Re: Zeer sterke grondgolf in woonwijk

#2 Bericht door PE9PE »

Michiel schreef:Ik woon in Nieuw Den Helder Zuid/Oost en ongeveer 1 KM van onze woonwijk staat een groot marine basis.
Nu is het zo dat er vanaf deze locatie veel verbinding verkeer word gehouden ,met het lucht/scheepvaart van de marine.
Nu hebben ze een Stanag 4285 zender staan met een paar KW wat continu in de lucht staat. (4.230Mhz)

Deze produceert zo`n sterke grondgolf dat ik mijn draad antenne`s niet kan afregelen met de antenne analyzer.
Sterker nog zodra ik de analyzer aan mijn antenne aansluit , begint deze al gelijk uit te slaan terwijl hij nog uit staat.
Mijn Mag. loop antenne kan ik alleen afregelen als deze noord/zuid staat.
Erg vervelend allemaal.

>>> Sterke velden komen overal voor vlakbij zenders en daar is niets aan te doen.

Sterker nog op mijn bouwmarkt pc boxjes was het signaal ook te horen.
Wel makkelijk een goedkoop monitor kanaal , maar niet gewenst.
Dit was gauw verholpen door wat ferriet om de snoertjes te klemmen.

>>>>>Hier blijkt dat jouw PC boxjes niet aan de CE norm voldeden betreft instraling.

Waar wil ik eigenlijk heen met mijn verhaal?
- Ten eerste vind ik dit eigenlijk niet mogen .
Ik weet, als ik storing zou veroorzaken komen de heren ook lang om even te gluren waar ik mee bezig ben.
Mocht dat niet door de beugel kunnen word ik daar voor gestraft.

>>>>> De storing die ze veroorzaken in je "bouwmarkt" PC boxjes, was gewoon een kwestie van slechte kwaliteit en niet de schuld van het Marine station.

- ten 2e , hoe zit het eigenlijk met de gezondheid van de mensen die hier wonen ?
Ik heb kennissen wonen op de Langevliet en ga eerdaags daar op visite met mijn veldsterkte meter om eens te kijken hoe sterk het bij hun in huis is .
Ik wil niemand bang maken, en zal het daar ook niet over hebben als ik mijn kopie koffie leeg lurk.

>> De straling waar jij over praat is een onderwerp waar door vele, vooral pseudo wetenschappers, wordt geroepen dat het gevaarlijk zou kunnen zijn.
1) Straling gedraagt zich per frequentieband anders.
2) Straling van UMTS, GSM etc. is bewezen niet schadelijk te zijn. Zie http://www.nu.nl/internet/747151/umts-s ... rlijk.html .
3) Er zijn geen gevallen bekend van meer Stralingsgevoeligheden en Gezondheidsproblemen in de Noord Oostpolder en Lopik en daar zijn de vermogens vele malen groter dan van "jouw" Stanag zendertje.
Deze zenders werken op Middengolf, Kortegolf en VHF en UHF.
4) Zolang je (nog) niet weet waar je het over hebt ga je dan zeker niet roeren in de discussie over straling en gezondheid want je hebt nog geen (technische) basiskennis om de deze discussie zuiver te voeren.
5) Ik zou die veldsterktemeter dus maar thuis laten omdat je geen idee hebt wat je meet en zelfs als je het zou weten, deze meter ook niet ge-eikt is.


- Ten 3e kan ik niet even langslopen en vragen of ze de boel wat omlaag willen draaien .
Ik denk dat ik de poort nog net haal , en dan staan de marshaussee al naast mij .
Niet echt een optie dus.
Dit is vechten tegen de grote beer.
Tevens is dit ook voor ons veiligheid van belang.

>>> Terugdraaien? Waarom? Omdat jouw antennemeter op tilt gaat?
Het is maar jouw hobby tegenover landsbelang.
Volgens mij ben jij de werkelijkheid hiermee toch wat uit het oog aan het verliezen.


Nu weet ik dat dit een moeilijk verhaal is ,en ben ook bewust dat ik of moet verhuizen of mijn antennes zo plaatsen/maken dat ik hier geen last meer van heb .
Nu zijn daar ook die mooie apparaatjes voor die het signaal in tegenfase onderdrukken .
MFJ maakt ook een kant en klaar apparaat hiervoor de MFJ 1026 DELUXE .
Zou dit apparaat mijn probleem gaan oplossen?
Op een ander forum word gesproken van een zuigkring , maar ik denk dat dit weinig oplost .
Ik maak gebruik van preselector`s en die onderdrukken het wel goed , maar de grondgolf en mijn antenne meet problemen worden hier niet door opgelost.

>>> Zuigkringen en Preselectors helpen uitstekend.
Op de directe frequentie luisteren dan blijft binnen een bepaalde afstand alles hard.
Antenne meetprobleem niet op te lossen omdat deze meter een breedband versie is zonder enige filtering.
Verhuizen? Ja een uitstekend idee. Mooi boerderijtje midden in de polder.


Mijn antenne`s die ik gebruik zijn een 1:9 balun met 10 meter draad eraan.
Hoogte 10 meter naar 2,5 m hoog .
En een zelfbouw vertikaal van een meter lang ook met een aanpassing balun onderin.
En een X50 op de top van de mast , maar daar zijn geen problemen mee.
Een mag. loop die op de voorkamer staat die ik over het HF gebied kan tunnen voor rx .
De mast is voorzien van een goede aardpin ,en ook is de shack op een goede eigen aarde aangesloten .

>>> De antenne met 1 op 9 Balun die jij gebruikt is ook breedband en niet gepiekt op enige band.

Kijk eens op deze link: http://www.pi4zi.nl/filters/coaxfilter/ ... n/img2.php.
Reken het 80mtr filter om naar 4230 en je bent van je problemen voor het grootste gedeelte af.
High Power conteststations gebruiken dit met antennes die maar enkele meters van elkaar vandaan hangen.


Nu is er vorig jaar een bunker met antenne bijgekomen en ik weet niet zeker of ik daar nu juist de problemen van zij gekomen .

>>> Ik weet niet wat deze bunker ermee te maken zou hebben.
Die zendt toch niet uit op dezelfde frequentie 4230?
Want daar heb je het steeds over.
Overigens aan de antenne kan je heel goed zien wat de frequentieband is die ze daar gebruiken.



Wat is wijs ????
>>> Wijs is:
A) Doe geen aannames zolang je geen idee nog hebt hoe het allemaal in elkaar zit.
B) Praat met de lokale amateurs en laat hen eens bij jou luisteren of het echt wel zo is als jij denkt.
C) Ten overvloede: Blijf weg uit de non-discussie dat straling gevaarlijk zou kunnen zijn, omdat je het zelf nog niet helemaal begrijpt.
Daar is overigens niets mis mee. Het is nu eenmaal complex.
D) Laat ons eens horen hoe het afgelopen is na het installeren van het Filter en je bevindingen van je medeamateurs.

73
Rob
PE9PE
Life is too short for QRP.

Gebruikersavatar
Michiel
Berichten: 443
Lid geworden op: 06 okt 2010, 14:09
Roepletters: PD7MD
Locatie: JO22IW

Re: Zeer sterke grondgolf in woonwijk

#3 Bericht door Michiel »

Hoi Rob ,

Bedankt voor je antwoorden op mijn verhaal.
Het is niet mijn bedoeling om mensen bang te maken voor straling , absolut niet .
Laat ik dat wel voorop stellen
>>> Ten 3e kan ik niet even langslopen en vragen of ze de boel wat omlaag willen draaien .
>>> Ik denk dat ik de poort nog net haal , en dan staan de marshaussee al naast mij .
>>> Niet echt een optie dus.
>>> Dit is vechten tegen de grote beer.
>>> Tevens is dit ook voor ons veiligheid van belang.

>>> Terugdraaien? Waarom? Omdat jouw antennemeter op tilt gaat?
Het is maar jouw hobby tegenover landsbelang.
Volgens mij ben jij de werkelijkheid hiermee toch wat uit het oog aan het verliezen.
Dit is gekkigheid natuurlijk , en bedoel ook hier eigenlijk mee te vertellen wat jij daar ook op antwoord .
>>> Ik weet niet wat deze bunker ermee te maken zou hebben.
Die zendt toch niet uit op dezelfde frequentie 4230?
Want daar heb je het steeds over.
Overigens aan de antenne kan je heel goed zien wat de frequentieband is die ze daar gebruiken.
Die bunker is er net bij geplaatst plus die extra antenne .
Op dat terrein staan tientallen antenne`s , en ik weet niet welke er bij is geplaatst is.
Er had een stuk in de Helderse krant gestaan hier over een x maanden terug.

De link die je daar geeft is een interessant iets .
Daar zal ik mij zeker eens over buigen , over die coax notch filter .

Ik ben natuurlijk niet van plan om in een hutje op de wei te zitten ivm wat hobby probleempjes .
Al zou ik het voor de omgeving niet erg vinden .
Maar waar het mij omgaat ,is dat ik ook een hobby heb waar ik in belemmerd word.
Maar het lijkt wel als je geen "zendamateur" bent ,vaak niet serieus word genomen .
Ik ben er nu ook meer van overtuigd dat ik eens op moet voor dat papiertje , ook al zal ik weinig uitkomen op het freq.
Zelf ben ik zeker al 30 jaar bezig met deze hobby , en heb wel wat hobby ervaring .

Wat mijn draad antenne aangaat , deze is alleen voor rx en hoeft dus niet echt gepiekt te worden.
Ik ben "luister amateur" maar wil wel eens kijken wat mijn antenne doet.
Ik heb de laatste tijd veel antennes weg gespannen van een V tot dipool en ben geëindigd in deze 1:9 draad .
Gewoonweg omdat deze voor mij het meeste geschikt is , en bescheiden is en geen coax halverwege mijn tuin heb hangen.
Ik denk ook wel een beetje aan mijn buren , qua antenne`s op het dak.
Ik heb een eigen huis , maar het liefst zou ik deze vol behangen met antenne`s.
(praat wel stoer , maar moeders is er ook niet echt blij mee)

Ik was overigens vrijdag van plan om naar de vereniging te gaan en daar eens over te praten.
Jammer genoeg moest mijn vrouw weg , en moest ik thuisblijven voor mijn dochtertje .
De vrza zit hier hemelsbreed 750 meter vandaan , en daar zullen we hetzelfde zien.
Dus dat zal zeker wel goed komen.

73`s , Michiel

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

Re: Zeer sterke grondgolf in woonwijk

#4 Bericht door vk2gwk »

Als die paar KW zender (en zo veel is dat nou ook weer niet) altijd maar op een vaste frequentie uitzendt, dan kun je inderdaad het beste een zuigkring voor die freq. in je antennes opnemen. Dan ben je m.i. het hele probleem gelijk kwijt.
Ik zou me over "straling' maar geen zorgen maken (en zeker andere menen niet bezorgd maken......!!!) Niemand heeft nog ooit iets schadelijks kunnen ontdekken aan straling in de 70M band.
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Gebruikersavatar
Michiel
Berichten: 443
Lid geworden op: 06 okt 2010, 14:09
Roepletters: PD7MD
Locatie: JO22IW

Re: Zeer sterke grondgolf in woonwijk

#5 Bericht door Michiel »

Ik zal eens wat experimenteren met een zuigkring .
Ik ben al even op zoek geweest voor wat de mooiste manieren zijn.
Daar ben ik nog niet helemaal uit.

Ik zag hier op het forum ook iets anders moois nl deze , http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=14&t=5735
Daar wil ik ook eens mee spelen.
Alle onderdelen heb ik wel in huis ,dus het gaat alleen wat tijd kosten .
Iemand ervaring met dit soort schakelingen ?

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Zeer sterke grondgolf in woonwijk

#6 Bericht door PA2LAD »

Voor die X-phase heb je zo aan het schema te zien 2 antenne,s nodig. Een coax zuigkring opgerold in een lege schone verfbus is vast afgestemd en kan gewoon in je antenneleiding blijven zitten. Theoretisch zou de afstemming wat kunnen verschuiven met uitzetten/krimpen van het koper onder invloed van temperatuur, maar tot op heden heb ik daar geen opmerkingen over gezien.

Gebruikersavatar
Michiel
Berichten: 443
Lid geworden op: 06 okt 2010, 14:09
Roepletters: PD7MD
Locatie: JO22IW

Re: Zeer sterke grondgolf in woonwijk

#7 Bericht door Michiel »

PA2LAD schreef:Voor die X-phase heb je zo aan het schema te zien 2 antenne,s nodig. Een coax zuigkring opgerold in een lege schone verfbus is vast afgestemd en kan gewoon in je antenneleiding blijven zitten. Theoretisch zou de afstemming wat kunnen verschuiven met uitzetten/krimpen van het koper onder invloed van temperatuur, maar tot op heden heb ik daar geen opmerkingen over gezien.
die X-Phase is idd een klein sprietje nodig.
Ik heb het schema al voor mezelf vereenvoudigd voor alleen rx.
Ik moet alleen nog even berekenen hoeveel inductie die 2 spoeltjes op die t50-77 core hebben .
Dat word een andere core bij mij want dat is het enige die ik niet heb liggen.

Wat die coax zuigkring aangaat , die ga ik van de week maken.
Zal daarvoor coax moeten halen en een blik .
ook hier zal ik eerst moeten berekenen hoeveel ik ongeveer nodig heb .

Bedankt voor je reactie.

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

Re: Zeer sterke grondgolf in woonwijk

#8 Bericht door vk2gwk »

Dat X-ding geeft geen oplossing voor een sterke lokale zender. Zo'n apparaatje is bedoeld om lokale storing (geschakelde voedingen, powerline noise enz) in tegenfase aan je eigenlijke antenne signaal toe te voegen en daarmee de lokale noise te elimineren.
Je hebt echt een zuigkring nodig. Met coax in een blik is mooi, maar feitelijk bedoeld voor antennes waar ook mee gezonden wordt. Voor alleen luisteren kun je veel simpeler een spoel en variable condensatortje nemen. Die twee in serie, afstemmen en klaar is kees.
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Zeer sterke grondgolf in woonwijk

#9 Bericht door Steef »

PE9PE, in dienst van de overheid?

Ik zou lekker wel mijn veldsterkte metertje mee nemen!

Ook defencie heeft zich aan de afgeproken normen te houden, toch?

Maar een coax stub als zuigkring is zeker goed te doen.
Met een antenne analyzer is die echt goed af te regelen.

Daarbij zou je nog bandfilters kunnen gebruiken.
Ik heb ze van ICE, en ben daar zeer tevreden over.

http://www.iceradioproducts.com/filtersrf.html
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
Michiel
Berichten: 443
Lid geworden op: 06 okt 2010, 14:09
Roepletters: PD7MD
Locatie: JO22IW

Re: Zeer sterke grondgolf in woonwijk

#10 Bericht door Michiel »

Oke , dat is een duidelijk antwoord.
Die x-phase zal het voor dat probleem niet oplossen , maar wel voor mijn schrikdraad probleem wat ik hier ook hoor pulsen.
Dus dat is geen probleem.

Ik heb even een spoel en c in serie gezet naar massa , en merk dat dit erg goed gaat.

Uiteindelijk wil ik gaan voor een band-stop filter met wat kristallen , omdat deze toch wat strakker is lijkt mij en de freq toch vast staat .
Laatst gewijzigd door Michiel op 07 feb 2011, 14:28, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Zeer sterke grondgolf in woonwijk

#11 Bericht door Steef »

van een coax stub weet je dat het 400 watt wel goed gaat, van een spoeltje en een c tje zou ik dat niet weten :wink:
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

Re: Zeer sterke grondgolf in woonwijk

#12 Bericht door vk2gwk »

Steef schreef:van een coax stub weet je dat het 400 watt wel goed gaat, van een spoeltje en een c tje zou ik dat niet weten :wink:
Steef, Michiel is luister-amateur (even de draad goed lezen....). Dan is een spoeltje (met een redelijk hoge Q) en een c-tje prima te doen.
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Zeer sterke grondgolf in woonwijk

#13 Bericht door Steef »

Ja ja ...


Ben er alweer genoeg op gewezen...
Michiel is luisteramateur :shock:

Idd gewoon een spoeltje en een c, dan kom je er wel.

En dan natuurlijk even EXAMEN doen :mrgreen:

Hebben we er weer een amateur bij 8)
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
Michiel
Berichten: 443
Lid geworden op: 06 okt 2010, 14:09
Roepletters: PD7MD
Locatie: JO22IW

Re: Zeer sterke grondgolf in woonwijk

#14 Bericht door Michiel »

Steef schreef:
Idd gewoon een spoeltje en een c, dan kom je er wel.

En dan natuurlijk even EXAMEN doen :mrgreen:

Hebben we er weer een amateur bij 8)
Ja, en dan weer mijn notch moeten aanpassen. :lol:
Nee ,zonder gekheid dit werkt idd goed.
Ik heb nu dus 2uH met een 500 pF naar aarde staan .
Even in een snel in een alu kastje gebouwd , en moet zeggen dat dit erg goed werkt.
Dit laat ik even rusten , want ik heb nog even wat andere dingen af te maken.

1 ding blijft toch jammer , dat ik mijn mooie nieuwe ant analyzer niet kan gebruiken voor hf .
En dat is toch wel iets waar ik hem voor gekocht had.

bedankt voor jullie antwoorden iig.

Plaats reactie