Aarden van voeding en radio

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

Re: Aarden van voeding en radio

#16 Bericht door vk2gwk »

Heb over veiligheid eigenlijk nog geen vragen gezien in de examens die ik de laatste jaren heb doorgeneusd. Nou is de meeste "koop" apparatuur tegenwoordig best veilig dus hoef je je daar niet zo veel zorgen over te maken, denk ik.

En... als je als zendamateur nog nooit een "flinke tik" hebt meegemaakt dan ben je eigenlijk nog geen echte zendamateur.... :) Wilde ooit eens het chassis verplaatsen van mijn "drie etage" AM zender anno 1965 en greep toen midden aan de 650V geladen electrolieten van de modulator voeding.....
Afbeelding
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Lezer
Berichten: 456
Lid geworden op: 10 dec 2007, 20:43

Re: Aarden van voeding en radio

#17 Bericht door Lezer »

..
Laatst gewijzigd door Lezer op 02 jan 2012, 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Aarden van voeding en radio

#18 Bericht door Steef »

PB1SAM schreef:
vk2gwk schreef:Wilde ooit eens het chassis verplaatsen van mijn "drie etage" AM zender anno 1965 en greep toen midden aan de 650V geladen electrolieten van de modulator voeding.....
Oei... :oops:
Als elektromonteur wel vaker 220V vastgehad..
Niet echt prettig... 380V nog nooit aangeraakt,
en staat ook niet op mijn wenslijstje van dingen die ik ooit nog wil doen in mijn leven..
Laat staan 650V....... :roll:

380 Volt bestaat niet meer :shock:

Dat is nu 400 Volt.

En om dat te voellen moet je er eerst 2 beet pakken :mrgreen:
Wie praat luistert niet

Lezer
Berichten: 456
Lid geworden op: 10 dec 2007, 20:43

Re: Aarden van voeding en radio

#19 Bericht door Lezer »

..
Laatst gewijzigd door Lezer op 02 jan 2012, 11:02, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2565
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Aarden van voeding en radio

#20 Bericht door PA5COR »

Altijd de werk schakelaar uit zetten en met je eigen rood geverfde slot vergrendelen.
Controleren of de motor is uitgereden in de centrale voor je een schroefje losmaakt.

Anders raakte ik niks aan.
En dan was ik nog maar TIG lasser/pijpfitter... :wink:
Eerst veiligheid, dan controle, en extra controle.
Dan als alles ECHT veilig is eraan werken.
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

Lezer
Berichten: 456
Lid geworden op: 10 dec 2007, 20:43

Re: Aarden van voeding en radio

#21 Bericht door Lezer »

..
Laatst gewijzigd door Lezer op 02 jan 2012, 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2565
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Aarden van voeding en radio

#22 Bericht door PA5COR »

^^ vandaar ook de controle of de aansluitingen van de motor in de centrale uitgereden waren ;)
En de kaart erbij hing waarom dat was gebeurd en wie dat had gedaan, en na elke pauze eerst controleren of daar niks was veranderd.

Met werkzaamheden aan of IN de machine maak je geen schijn van kans als er wat mis gaat.
En ik ben van plan 100 jaar te worden, 58 is al gelukt... :lol:
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

PD4M
Berichten: 809
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: Aarden van voeding en radio

#23 Bericht door PD4M »

Ah de ervaringsdeskundigen haken in... :D

Kun je eigenlijk meten of je een 'goede aarde' hebt? En zo ja hoe doe je dit met huis-, tuin- en keukenmiddelen?

Maarten
PD4M
Maarten
PD4M

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Aarden van voeding en radio

#24 Bericht door Ton_O_E »

Een werkschakelaar, is er eigenlijk alleen voor, als je in de buurt aan het werk moet.
Veel werkschakelaars, schakelen alleen de stuurstroom. Als er een relais is vastgebrand, of als iemand het
relais indrukt, komt er alsnog spanning op de kabel ter staan, je moet altijd de zekeringen er uit halen, en
vervangen voor dummy's, en een kaartje met je telefoon-nummer er op er bij hangen!
Als de kabel met veel andere kabels langs een lang traject ligt, is het zelfs raadzaam om de aders aan aarde te leggen.
Ik heb tijdens mijn werk nog nooit onder (elektrische) spanning gestaan, thuis wel natuurlijk :D
Om de aarde te meten, heb je een speciaal apparaat, dit kun je wellicht even lenen/huren bij een locale installateur.
Ik weet eigenlijk niet of het ook met huis tuin en keuken middelen kan.
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Aarden van voeding en radio

#25 Bericht door Steef »

PD4M schreef:Ah de ervaringsdeskundigen haken in... :D

Kun je eigenlijk meten of je een 'goede aarde' hebt? En zo ja hoe doe je dit met huis-, tuin- en keukenmiddelen?

Maarten
PD4M
Aardverspreidingsweerstandmeter is eigenlijk niks anders dan een Brug van Wheatstone.

Als je aan de aardpen kan meten, zou je dat zelf kunnen maken.
Met het gebruik van 2 hulp elektrodes........ :shock:

En de randaarde meten bij een wcd doe je door middel van de aanraakspanning te meten.
Daarvoor denk ik dat je echt een meetapparaat nodig heb. De aardlek schakelaar slaat dan als het goed is uit.
Je meet dan de spanning die maximaal op de aarde kan komen te staan, op het punt waar je meet.

Je meet daarmee NIET de aardverspreidingsweerstand!

Ik heb wel de beschikking over de benodigde meters, maar kan die helaas niet zo makkelijk mee naar Zoetermeer zeulen.
Wie praat luistert niet

Plaats reactie