Agentschap Telecom vraagt input voor PLC-norm

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Agentschap Telecom vraagt input voor PLC-norm

#16 Bericht door PA2LAD »

PA3FS schreef:Dus we moeten deze storingen blijven melden ,wil er ooit wat veranderen .
Kan wel: een stukje 6 mm kwadraat draad tussen die twee aansluitpennen werkt uitstekend :mrgreen:

TheoDorus
Berichten: 41
Lid geworden op: 06 feb 2012, 11:54

Re: Agentschap Telecom vraagt input voor PLC-norm

#17 Bericht door TheoDorus »

Welk klachten formulier vullen jullie in bij het AT?
Het anonieme of het geregistreerde?
Bij het anonieme kun je wel vaak klagen<<<! :cry:

Gebruikersavatar
PA3FS
Berichten: 1102
Lid geworden op: 11 okt 2006, 21:57
Roepletters: PA3FS
Locatie: Enschede/JO32KF

Re: Agentschap Telecom vraagt input voor PLC-norm

#18 Bericht door PA3FS »

Op de link http://www.agentschaptelecom.nl/actueel ... r-PLC-norm kun je niets meer invullen .
Wat er wel staat is : Een aantal frequentienotches reeds ingebracht
Er is reeds een overzicht opgesteld van gegevens die vanuit Nederland zullen worden ingebracht. Deze hoeft u dus niet meer aan te leveren. Leest u daarom eerst het overzicht om te kijken of uw gegevens al worden meegenomen.

Daar staat een lijst met frequentienotches mbt PLC maar de vraag is wanneer gaat men dat toepassen ??? Weet iemand meer ?
Lijst met frequentienotches :arrow: http://www.agentschaptelecom.nl/actueel ... e+gegevens

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Agentschap Telecom vraagt input voor PLC-norm

#19 Bericht door coolepascal »

Het heeft weinig zin om die noches toe te voegen.
Het probleem ligt voor een deel ook bij ons zelf (aka de huidige toegepaste technologie)
Daar tegenwoordig iedereen gebruik maakt van ontvangers met een breedbandige ingang en dus een preselector ontbreekt, zal die ontvanger hoe dan ook overladen worden met allerlij troep die er niet hoort te zijn.
Zulke noches zijn dus goed bedoeld wil je verlost zijn van de rommel zul je ook de ontvanger van enige selectiviteit moeten voorzien... en helaas krijg je dan geen 100W meer in een sigarendoosje.

Komt natuurlijk nog eens bij dat het eenieder vrij staat om buiten de amateurbanden te mogen luisteren.
Dat is dan nog steeds niet mogelijk.
Kortom AT kan zich welicht ook eens afvragen waarom zij al die storing zou moeten toestaan.
Als een gewone burger zelf aan de knutsel gaat en een hoop troep veroorzaakt is dat immers ook niet toegestaan.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Noobopradiogebied
Berichten: 181
Lid geworden op: 07 mei 2012, 23:24

Re: Agentschap Telecom vraagt input voor PLC-norm

#20 Bericht door Noobopradiogebied »

PLC is voor zoals veel dingen hier nieuw, echter het eerste wat in mijn gedachten schiet is wat er gaat gebeuren als heel NL voorzien wordt van "slimme energiemeters"?

Heeft dit hiermee te maken en is het van belang om hier melding van te maken?

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Agentschap Telecom vraagt input voor PLC-norm

#21 Bericht door PE7EB »

Zover mij bekend, maken die gebruik van een zeer smalbandig signaal, met een dusdanig lage frequentie dat dat geen storing veroorzaakt Noob...
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Agentschap Telecom vraagt input voor PLC-norm

#22 Bericht door coolepascal »

Noobopradiogebied schreef:het eerste wat in mijn gedachten schiet is wat er gaat gebeuren als heel NL voorzien wordt van "slimme energiemeters
Dan komen er slimme energie leveranciers die de domme consumenten nog meer een poot kunnen uitdraaien.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Noobopradiogebied
Berichten: 181
Lid geworden op: 07 mei 2012, 23:24

Re: Agentschap Telecom vraagt input voor PLC-norm

#23 Bericht door Noobopradiogebied »

Eerlijk gezegd zie ik bij die meters alleen nadelen voor de consument, maar dat is misschien voor een ander draadje.

Wat ik me afvraag is dus de communicatie; gaat dit via plc naar een wijk-aansluitkast waar de meterstand wordt opgenomen of via een wifi-signaal naar een auto die voor de deur het signaal oppikt?

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Agentschap Telecom vraagt input voor PLC-norm

#24 Bericht door pc1mb »

Notches blijft inherent een compleet verkeerde aanpak. Zouden ze m.i. niet eens aan moeten beginnen, daarmee schep je namelijk de verwachting dat het daarna goed is en mag.

Maar die krengen zenden uit op frequenties waar ze niet mogen.
Notches zijn lapmiddelen voor de storing waar het meeste hinder van ondervonden wordt, maar de rest van de storing is OOK verboden !

Of was verboden, totdat het AT slappe knieen kreeg...

Gebruikersavatar
PA3FS
Berichten: 1102
Lid geworden op: 11 okt 2006, 21:57
Roepletters: PA3FS
Locatie: Enschede/JO32KF

Re: Agentschap Telecom vraagt input voor PLC-norm

#25 Bericht door PA3FS »

Een verbod in heel Europa zou beter zijn ,maar om te beginnen zou ik al blij zijn dat de notches verplicht zouden worden . Dan kan ik (en ik denk nog wel meer amateurs) weer wat doen op de HF banden . Ik heb nu al 2 jaar dikke PLC QRM op de HF banden .

Noobopradiogebied
Berichten: 181
Lid geworden op: 07 mei 2012, 23:24

Re: Agentschap Telecom vraagt input voor PLC-norm

#26 Bericht door Noobopradiogebied »

Noobopradiogebied schreef:PLC is voor zoals veel dingen hier nieuw, echter het eerste wat in mijn gedachten schiet is wat er gaat gebeuren als heel NL voorzien wordt van "slimme energiemeters"?

Heeft dit hiermee te maken en is het van belang om hier melding van te maken?
Ojee.......ik heb iets gevonden wat amateurs wellicht niet gaan waarderen:

Lees vooral pagina 70 rechtsonder..........

http://www.agentschaptelecom.nl/binarie ... ether-2010

Daarnaast (ben geen jurist, dus lees het zelf....) is er wellicht ook goed nieuws. Als ik het goed lees is het verboden om apparatuur op de markt te brengen dat stoort of uitzendt (plc) in een gebied dat is toegewezen aan radio-amateurs. Dit totdat er harmonisatie is op het vlak van frequentie-gebruik.
Aangezien plc vaak 1-30mhz opwekt/gebruikt is dit toch voor een groot deel verboden dit op de markt te brengen.


Maar lees zelf dit eens na en geef eens jullie mening: http://www.telecomabc.nl/r/rtte.html

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Agentschap Telecom vraagt input voor PLC-norm

#27 Bericht door elsinga »

PLC voor slimme meters hoeft geen probleem te zijn, aangezien het om heel weinig data gaat. Hiervoor zou prima een heel smal frequentiebandje gebruikt kunnen worden, in een frequentiegebied waar niemand er last van heeft.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Agentschap Telecom vraagt input voor PLC-norm

#28 Bericht door pc1mb »

Interessant leesvoer.

Een ether(!)frequentieband toewijzen aan PLC (zie "Staat v.d. Ether 2010" pg.78) is ook een prima oplossing. Gewoon die dingen als zenders beschouwen (want dat zijn het), en een eigen frequentieband toewijzen.

Maar dat komt wel wat te laat, als de markt al overspoeld is met "foute" PLC apparatuur voordat de nieuwe regels klaar zijn.

Iets dergelijks kun je voor de slimme energiemeters ook doen, dan is dat probleem ook opgelost. De bandbreedte die die dingen nodig hebben is gering, dus het is prima mogelijk om die dingen een eigen frequentie te geven waar je totaal geen last van hebt als zendamateur of SWL.

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Agentschap Telecom vraagt input voor PLC-norm

#29 Bericht door PE7EB »

Als de overheid deze:
Tabel 2: Antenne-uitgangslimieten in ontvangst- of zendstandbymode

Frequentieband Limieten (de hoogste waarde is van toepassing)
0,15 MHz tot 1 000 MHz –57 dBm
1 000 MHz tot 40 GHz –47 dBm
eisen stelt aan (zend)ontvangers, is er voor PLC maar één oplossing en die bestaat uit deze stappen:

Afbeelding

Afbeelding

:mrgreen:
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Agentschap Telecom vraagt input voor PLC-norm

#30 Bericht door pc1mb »

Moeten ze alleen de definitie van "antenne" even wijzigen zodat powerlines daaronder vallen :wink:

Plaats reactie