Agentschap Telecom vraagt input voor PLC-norm

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pd1rh
Berichten: 532
Lid geworden op: 11 aug 2007, 16:12
Locatie: Ass'n ( jo33ga )

Agentschap Telecom vraagt input voor PLC-norm

#1 Bericht door pd1rh »

Gelezen op de website van het AT :
http://www.agentschap-telecom.nl/actuee ... r-PLC-norm



Citaat:

De Europese Commissie wil binnen een jaar een goedgekeurde norm voor Power Line Communication (PLC) producten. Om bij het bepalen van deze norm de belangen van de frequentiegebruikers in Nederland zo goed mogelijk te behartigen, wil Agentschap Telecom wensen van deze gebruikers met betrekking tot frequentienotches verzamelen.

Daarom roept het agentschap Nederlandse frequentiegebruikers op om relevante informatie aan te leveren die kan bijdragen aan het opstellen van de Europese norm. U kunt hiervoor gebruik maken van onderstaand formulier.

Een aantal frequentienotches reeds ingebracht
Er is reeds een overzicht opgesteld van gegevens die vanuit Nederland zullen worden ingebracht. Deze hoeft u dus niet meer aan te leveren. Leest u daarom eerst het overzicht om te kijken of uw gegevens al worden meegenomen.

Wat gebeurt er met mijn reactie?
Het agentschap zal deze reacties inbrengen in het proces van de normontwikkeling en informeert de Nederlandse gebruikers de voortgang van het proces. Bovendien zal deze informatie besproken worden met de leden van het forum van waaruit de Nederlandse stem zal worden uitgebracht op de PLC norm.

Agentschap Telecom kan niet garanderen dat alle wensen met betrekking tot frequentienotches in de norm zullen worden opgenomen. Het agentschap is namelijk slechts één van de partijen die invloed kan uitoefenen in het normalisatieproces.

Waarom een norm voor PLC-apparaten?
PLC-producten zijn apparaten die datacommunicatie via het elektriciteitsnetwerk mogelijk maken. De norm is nodig, omdat adequaat markttoezicht in de huidige situatie niet mogelijk is. Hierdoor kan schadelijke interferentie op radiodiensten ontstaan.

Een belangrijk aspect bij het opstellen van de norm zijn de zogenaamde frequentienotches die in een PLC-apparaat moeten worden geïnstalleerd. Deze moeten verstoring met radiodiensten voorkomen.
Condor16,KENWOOD480SAT,YAESU857D, KENWOOD TH-F7E en AOR8000 RX

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: Agentschap Telecom vraagt input voor PLC-norm

#2 Bericht door PA3JMS »

Interessant, in het overzicht staan er voor de amateur banden permanente notches. Het Agentschap Telecom gaat dit dus inbrengen in de totstandkoming van de norm (dus eigenlijk de amateur banden verdedigen). Dit is denk ik voor ons amateurs toch wel positief als ik alle andere verhalen over de PLC ellende lees.

Ik heb het overzicht niet volledig zitten uit pluizen en weet niet of alle banden genoemd worden. Ik weet ook niet hoe effectief deze notches zijn.

Tevens vragen zij om input. Dus ook hier ligt een kans om iets in te brengen als er een band vergeten is. Zo zie ik bijvoorbeeld 50 Mhz en 70 Mhz (toekomst) niet staan.
73 Jan

Gebruikersavatar
on4ma
Berichten: 549
Lid geworden op: 01 nov 2008, 11:52
Roepletters: ON4MA
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Agentschap Telecom vraagt input voor PLC-norm

#3 Bericht door on4ma »

even lezen als je interesse hebt ,metingen ivm PLC in 2005.
http://www.uba.be/nl/dossiers/bpl/uba-t ... plc-system

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: Agentschap Telecom vraagt input voor PLC-norm

#4 Bericht door EMCees »

Ik heb gewoon gemeld dat ik alle frequenties tussen 0 en 30 MHZ gebruik.
Tenslotte gebruik ik een HF ontvanger tussen 150 Kc en 30 Mc.

Notches zijn niet acceptabel in mijn beleving omdat ze niet voldoen aan de emc richtlijn.
Waarom moet ik storing accepteren op mijn HF ontvanger, dat is strijdig met de emc richtlijn.
En daarbij komt dat het voldoen aan een norm niets zegt over het voldoen aan de emc richtlijn.

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Agentschap Telecom vraagt input voor PLC-norm

#5 Bericht door PE7EB »

Ik heb aangegeven dat men niet moet gaan werken aan een norm voor, maar aan een verbod op PLC.
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Agentschap Telecom vraagt input voor PLC-norm

#6 Bericht door PA5COR »

Gebruiker amateur banden EN luisterend over de hele H.F bandenn, 6 meter 70 MHz, en VHF/UHF.
Dat dekt het meeste denk ik :mrgreen:
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

Re: Agentschap Telecom vraagt input voor PLC-norm

#7 Bericht door wbeekman »

Hier nog een video over Belkin Power Line Adapter en de storing die het veroorzaakt op onze amateurbanden.

http://www.southgatearc.org/news/septem ... _pla_2.htm
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: Agentschap Telecom vraagt input voor PLC-norm

#8 Bericht door PA3JMS »

Het stukje, waar ON4MA naar verwijst, op de UBA site snel gelezen. Ik maak hier uit op dat de notch filters onvoldoende zijn. Er blijft een ruisvloer over die te hoog is en aan de randen van de banden neemt de storing toe omdat het notch filter niet breed genoeg is. Sluit aan op de opmerking van EMCees.

Wat overigens wel grappig was om te lezen in het UBA stuk dat de PLC techniek zelf niet goed bestand is tegen onze uitzendingen :lol: , citaat:

The PLC system tested is extremely sensitive to interference from legitimate transmitter signals inside the amateur bands. Power levels as low as 5 Watt have shown to disrupt the link. Tests were done by pinging the network and by transmitting a film over the network.

Is overigens ook een leuk argument om mensen het kopen van dit spul te ontraden. Sterft het vanzelf uit omdat het niets oplevert.

Wat PA5COR en andere hebben gedaan ga ik denk ik ook maar doen. Wellicht ook een idee voor alle ander amateurs, luisteramateurs en CB'ers (Zij zullen hier ook last van hebben).

Persoonlijk vind ik het ook onaanvaardbaar dat de PLC zoveel storing veroorzaakt. Ik durf bijna te stellen dat ik in mijn vrijheid van ontvangst (en daar bedoel ik niet alleen de amateur banden mee) gehindert wordt. En dat is in mijn ogen toch een zwaar wegend recht.
73 Jan

Paul PD0PSB

Re: Agentschap Telecom vraagt input voor PLC-norm

#9 Bericht door Paul PD0PSB »

Agentschap Telecom vraagt input voor PLC-norm

Alweer in september 2010 is deze oproep gedaan onder NL zend- en luisteramateurs.
In de tekst stond destijds het volgende:
---------------------------------------------
Wat gebeurt er met mijn reactie?
Het agentschap zal deze reacties inbrengen in het proces van de normontwikkeling en informeert de Nederlandse gebruikers de voortgang van het proces. Bovendien zal deze informatie besproken worden met de leden van het forum van waaruit de Nederlandse stem zal worden uitgebracht op de PLC norm.
----------------------------------------------

Mijn vraag: Heeft iemand ooit iets van AT vernomen over de bovengenoemde "voortgang van het proces" ??
Is er ooit weer een algemeen rondschrijven geweest vanuit AT over de resultaten van deze enquete?

Zoniet, is dat niet een beetje raar?

73
Paul
PD0PSB

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Agentschap Telecom vraagt input voor PLC-norm

#10 Bericht door coolepascal »

PA3JMS schreef:IZo zie ik bijvoorbeeld 50 Mhz en 70 Mhz (toekomst) niet staan.
Beide banden zitten vol met spread spectrum meuk, daar merk je niets van.
Voor die PLC zooi zou eigenlijk hetzelfde moeten gelden maar helaas is dat niet zo.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

TheoDorus
Berichten: 41
Lid geworden op: 06 feb 2012, 11:54

Re: Agentschap Telecom vraagt input voor PLC-norm

#11 Bericht door TheoDorus »

Die site is dus nu weer opnieuw opengesteld?
Want een tijd geleden werkte die link niet!
Zullen ze bij het AT dan toch weer nieuwe klachten hebben gekregen?

Ik heb wel ongeveer een kleine maand geleden met een monteur van KPN gesproken over die plc's.
Hij zij dat die nu standaard gebruikt worden bij nieuwe klanten omdat dit kosten besparend was tegenover utp kabels leggen.

Gebruikersavatar
PA3FS
Berichten: 1102
Lid geworden op: 11 okt 2006, 21:57
Roepletters: PA3FS
Locatie: Enschede/JO32KF

Re: Agentschap Telecom vraagt input voor PLC-norm

#12 Bericht door PA3FS »

Ja ik heb een tijd geleden een klacht gemeld . Ik nog steeds last van PLC want oplossen doen ze tot nu toe nog niet . Heb op de bovenstaande link van het AT ook ooit aangegeven wat ik er van dacht. Zouden meer amateurs moeten doen ,en natuurlijk de storing blijven melden bij het AT en de Veron EMC commissie .

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Agentschap Telecom vraagt input voor PLC-norm

#13 Bericht door pc1mb »

Vermeld ook het niet meer kunnen luisteren naar omroepzenders in de SW-banden, weerfaxen, maritiem SSB en noem de overige HF-toepassingen maar op...

En dat het notchen sowieso een compleet verkeerde aanpak is.

Sinds wanneer is "alles storen, behalve..." de aanpak van het AT?

Gebruikersavatar
kees - pa3deb
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 dec 2008, 14:57
Roepletters: pa3deb
Locatie: Feanwalden, FRL
Contacteer:

Re: Agentschap Telecom vraagt input voor PLC-norm

#14 Bericht door kees - pa3deb »

Mijn opmerkingen aan AT:

Als zendamateur gebruik ik de toegestane banden vanaf 160m t/m 70 cm. Die worden reeds door allerlei commerciele apparatuur gestoord, dus liever helemaal geen PLC, ook niet genotched.
Als luisteramateur gebruik ik het gehele spectrum zoals hierboven genoemd, daaruit volgt dat een eventuele ontstoringsnorm voor PLC-apparatuur deze gehele bandbreedte zou moeten bestrijken. Hopelijk wordt deze apparatuur niet toegelaten.
73
Kees, PA3DEB

Gebruikersavatar
PA3FS
Berichten: 1102
Lid geworden op: 11 okt 2006, 21:57
Roepletters: PA3FS
Locatie: Enschede/JO32KF

Re: Agentschap Telecom vraagt input voor PLC-norm

#15 Bericht door PA3FS »

Dus we moeten deze storingen blijven melden ,wil er ooit wat veranderen .

Plaats reactie