Elektriciteitsnet ingezet als domotica-antenne

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Elektriciteitsnet ingezet als domotica-antenne

#2 Bericht door Ton_O_E »

Gelukkig, is deze keer de 27mc aan de beurt!
Voorheen PA3TON

Lezer
Berichten: 456
Lid geworden op: 10 dec 2007, 20:43

Re: Elektriciteitsnet ingezet als domotica-antenne

#3 Bericht door Lezer »

..
Laatst gewijzigd door Lezer op 02 jan 2012, 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Elektriciteitsnet ingezet als domotica-antenne

#4 Bericht door elsinga »

Voor beveiliging zijn er ook aparte frequenties. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Elektriciteitsnet ingezet als domotica-antenne

#5 Bericht door PE7EB »

PB1SAM schreef:Heel leuk allemaal die vergunningsvrije frequentie's voor domotica apparatuur.
Ik ken ook apparatuur die op 70cm werkt.
Daarvan heb ik persoonlijk een mooi geval van meegemaakt bij de renovatie van een ouderen huisvesting.
Met had daar gekozen om de zusteroproep uit te breiden met draadloze elementen, in de vorm van een hals- dan wel pols zender en een ontvanger.
De desbetreffende leverancier had gekozen voor een goedkoop systeem op 433,920 MHz zonder enige vorm van codering of wat dan ook.
Nu speelde dit alles in een kustdorp met een zeer hoog gehalte aan weerstations met draadloze opnemers voor diverse meteorologische grootheden, dus de gevolgen lieten zich raden ...
Na inbedrijfstelling kwam ontvanger na ontvanger in alarm als er toevallig een pulstreintje met de juiste waarde voorbij kwam.
Zelf had ik met mijn porto al eens op die frequentie geluisterd en mijn bevindingen doorgegeven, echter dat werd als ongeloofwaardig afgedaan, het zou wel loslopen.
Pas nadat metingen waren gedaan door een derde partij, die in een vernietigend rapport stelde dat de toegepaste apparatuur volkomen onbruikbaar was voor deze toepassing op deze locatie, haalde men bakzeil en heeft men uiteindelijk professionele apparatuur op een "veilige" frequentie toegepast.
Maar je moet eens weten wat er allemaal voor "professioneel" spul werkt op 433,920 MHz, tot beveiligingen in musea aan toe.

Eric
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Elektriciteitsnet ingezet als domotica-antenne

#6 Bericht door PA2LAD »

Zulke dingen zijn ook heel vermakelijk. Ik weet dat bij iemand in de wijk men ook allemaal van die draadloze deurbellen op 70 cm heeft. Krijgt iemand bezoek, dan lopen er zeker 5 personen voor de korte achternaam naar de deur, want de gong gaat bij hun ook af :P Bewaking van huizen, van alles zit erop. Ook radiozendertjes om huisdieren op te sporen zitten op 70 cm. Lekker als je hond of kat jouw dxverbinding om zeep helpt.

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Elektriciteitsnet ingezet als domotica-antenne

#7 Bericht door PE7EB »

PA2LAD schreef:Lekker als je hond of kat jouw dxverbinding om zeep helpt.
Dat heet balen Leen, lekker is als hele volksstammen hun auto niet open krijgen omdat jij om de hoek van de parkeerplaats met zeg 25W een QSO op 70 maakt ;-)
En dan te bedenken dat wij met een F licentie rond die frequentie gewoon legaal 400W mogen maken, nog afgezien van de antenne gain :-)
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Plaats reactie