Hoogspanningsleidingen en QRM

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
PH1MRF
Berichten: 169
Lid geworden op: 21 apr 2008, 05:33
Locatie: Leeuwarden

Hoogspanningsleidingen en QRM

#1 Bericht door PH1MRF »

Mede amateurs,

Lees op het forum weel heel wat over de qrm die de diverse homepluggen in ons spectrum veroorzaken. Niemand die dat opzoekt, en de enige mogelijkheid is verhuizen naar een open gebeid zonder buren......

Ligt dus in mijn bedoeling. Mooie huis gezien, alleen ligt deze hemelsbreed 100 meter vanaf een 220KV hoogspanningslijn. Weet iemand wat ik daarvan aan QRM kan gaan verwachter?

Groet,

Marcel

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Hoogspanningsleidingen en QRM

#2 Bericht door Steef »

220Kv Hoogspanningslijn?

Of bedoel je 380Kv?

WIj zitten met PI4VHW niet zo ver van een 380Kv net. Maar wel meer dan 100 meter denk ik.

Dit geeft bij ons geen enkele storing, zelfs niet op 2 en 70.

Ik denk dat het zelfs een klein voordeel heeft.
Want ons signaal is over een zeer grote afstand langs het net 59++++
Wie praat luistert niet

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: Hoogspanningsleidingen en QRM

#3 Bericht door EMCees »

Je kunt oom pd0mc of die van Hamshop een e-mail sturen, ze wonen beide zo'n 100 tot 200 mtr van een HV lijn af.
Ik weet dat de eigenaar van Hamshop er wel behoorlijk last van heeft maar dat is ook een 380 kV lijn.

Gebruikersavatar
PE9DX
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 jan 2010, 00:08
Roepletters: PE9DX
Locatie: Winschoten
Contacteer:

Re: Hoogspanningsleidingen en QRM

#4 Bericht door PE9DX »

Wij hebben als contestgroep PI4GN jaren lang gecontest vanaf de Eemscentrale in de Eemshaven op 2 meter tot 3 cm aan toe.
Hadden dus als het ware alle 380 KV lijntjes in het zicht en liepen vandaar het gebouw uit.

Van dit spanningsgeweld hebben wij al die jaren op die freq. nooit geen last gehad.
Het wilde nog wel eens gebeuren dat er ergens in het veld tot een paar kilometer vanaf de centrale een isolator "doorsloeg"of stond te vonken, daar hadden wij dan wel last van.
Maar aangezien wij dit meestal in een beginstadium in de gaten hadden en dan doorgaven aan het personeel werd dit bij de eerstvolgende onderhoudsbeurt aan een lijn direct opgelost.
Niet voor ons, maar als zo'n isolator echt doorsloeg had men van de centrale een veel groter probleem en was de reparatie vele malen duurder.

Wij zochten dit meestal op middels een peilontvanger en dan gewoon langs de lijn te lopen zover mogelijk, je vond hem dan vanzelf....


Johan, PE9DX.
member SATNOGS project

http://www.pe9dx.com

PH1MRF
Berichten: 169
Lid geworden op: 21 apr 2008, 05:33
Locatie: Leeuwarden

Re: Hoogspanningsleidingen en QRM

#5 Bericht door PH1MRF »

Allemaal bedankt voor jullie info. Daar heb ik dus mogelijk niet zovee last van. Kan het natuurlijk altijd zelf in het veld nog eens proberen, het is nog bouwgrond.
Verontrustender vind ik de diverse publicaties m.b.t. de magnetische straling. Ons op het oog liggende kavel ligt 125 meter van een 220KV lijn, het kavel het verst weg op 210 meter. Ben daar nog niet zo zeker van of we er ged aan doen. Zeker met jonge kinderen...

Groet,

Marcel

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: Hoogspanningsleidingen en QRM

#6 Bericht door PA2EFR »

Je "bromstraling" binnenshuis openbaart zich door brom als je met je vinger de audio ingang van een (phono of microfoon)voorversterker aanraakt.
Als je het vrije veld in loopt is dat vrijwel niet het geval.
Je zou eens kunnen kijken of de "brom" in de buurt van de hoogspanningslijnen meer of minder dan binnen is.
Door bv. met een cassetterecorder het veld te testen. Best kans dat het meevalt.

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Hoogspanningsleidingen en QRM

#7 Bericht door Steef »

PH1MRF schreef:Allemaal bedankt voor jullie info. Daar heb ik dus mogelijk niet zovee last van. Kan het natuurlijk altijd zelf in het veld nog eens proberen, het is nog bouwgrond.
Verontrustender vind ik de diverse publicaties m.b.t. de magnetische straling. Ons op het oog liggende kavel ligt 125 meter van een 220KV lijn, het kavel het verst weg op 210 meter. Ben daar nog niet zo zeker van of we er ged aan doen. Zeker met jonge kinderen...

Groet,

Marcel
"IK" zou denken: Waarom het risico nemen?

Voor mijzelf, is mijn ding. Voor mijn kinderen.......


BTW: 220Kv is volgens mij Bull S#@T!! Verkoop praatje zeker? Dat is van 220v tussen nul en fase of zo.
Hoogspanning heeft geen nul. De spanning is 380Kv tussen de fasen.


Bedenk dat men volgens de norm moet "rekenen" met het gegeven 30 procent van de mogelijke capaciteid van het net!


Hier wat leesvoer:

pdf
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Hoogspanningsleidingen en QRM

#8 Bericht door PA3DAT »

Steef schreef:BTW: 220Kv is volgens mij Bull S#@T!! Verkoop praatje zeker?
Er zijn (onder meer) netten van 20KV, 50KV, 110KV, 150KV, 220KV en 380KV.
Volgens mijn xyl tenminste, PA3DWK, die heeft vroeger nog 5 jaar voor de IJsselmij gewerkt,
de toenmalige electriciteitsproducent in Overijssel.

Even Googelen leerde:
"Het 220 kV project voor Aluminium Delfzijl, onderdeel van de CORUS Group is gereed.
Precies volgens planning werden de kabels door KEMA getest en op 27 december 2005 in bedrijf genomen."

En de Rijksoverheid schrijft:
"landelijk koppelnet van 380 kV (220 kV in de provincies Groningen, Friesland, Drenthe en Overijssel).
Dit netwerk verbindt alle elektriciteitscentrales in binnen- en buitenland met elkaar. Daarnaast is er
een landelijk koppelnet van 150 kV-net (110 kV in de provincies Groningen, Friesland, Drenthe en Overijssel)."

Ter info Steef. Hoe meer je weet, hoe meer je beseft dat je nog veel meer niet weet. :D :wink:
Laatst gewijzigd door PA3DAT op 29 aug 2010, 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PH1MRF
Berichten: 169
Lid geworden op: 21 apr 2008, 05:33
Locatie: Leeuwarden

Re: Hoogspanningsleidingen en QRM

#9 Bericht door PH1MRF »

Hmm, je mag het ook gewoon zeggen in het Nederlands met onzin hoor.... Maar dat is het echt niet. Zie:

http://www.tennet.org/images/Netkaart%2 ... -17191.pdf

Bovengrondse hoogspanningsleidingen komen in Nederland in ieder geval voor met 110, 150, 220 en 380KV...
En wat de kinderen betreft: ze worden aan nog veel meer straling blootgesteld. Als je toevallig je kind vlak bij de leiding laat slapen waar je iedere nacht (nachtstroom) je wasmachine en droger aan hebt gekoppeld, zijn de nivo'svele malen hoger...

Marcel

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Hoogspanningsleidingen en QRM

#10 Bericht door Steef »

Ja ja...

Ik heb zelf aan die kabeltjes gehangen, voor mijn werk.

En toen alleen maar met 380kV te maken gehad. Zo zie je maar, tijden veranderen :shock:

"vroeger" was 10kV hoogspanning, later was 20kV middenspanning.

En nu is het "net" 220kV...... :oops:

Maar ik weet nog heel goed hoe de ozon ruikt in de 20 kV stations.
En weet ook nog heel goed hoe het voelt om in een station te lopen dat in bedrijf is.

Ben laatst ook nog op een 380kV schakelstation op de maasvlakte geweest voor mijn werk.
(wat helemaal niks meer te maken heeft met HS)

Het is en blijft toch altijd een beetje van "hum"

Ikzelf zou er met mijn kinderen in ieder geval niet vlak onder willen wonen.
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Hoogspanningsleidingen en QRM

#11 Bericht door Steef »

PH1MRF schreef:Hmm, je mag het ook gewoon zeggen in het Nederlands met onzin hoor.... Maar dat is het echt niet. Zie:

http://www.tennet.org/images/Netkaart%2 ... -17191.pdf

Bovengrondse hoogspanningsleidingen komen in Nederland in ieder geval voor met 110, 150, 220 en 380KV...
En wat de kinderen betreft: ze worden aan nog veel meer straling blootgesteld. Als je toevallig je kind vlak bij de leiding laat slapen waar je iedere nacht (nachtstroom) je wasmachine en droger aan hebt gekoppeld, zijn de nivo'svele malen hoger...

Marcel
Ik lees dit nu pas goed.
Misschien heb je het al gekocht?

Ik wil niks ten nadele van jou of jouw (eventuele) beslissing zeggen!
En heb daar geen enkel oordeel over!

Lijkt mij niet meer als logies, maar toch even ter verduidelijking!!

Ik wens je veel wijsheid bij een eventueel nog te nemen beslissing!
Wie praat luistert niet

PH1MRF
Berichten: 169
Lid geworden op: 21 apr 2008, 05:33
Locatie: Leeuwarden

Re: Hoogspanningsleidingen en QRM

#12 Bericht door PH1MRF »

Citeer,

Hoi Steef.


Nee, nog niets gekocht. Één ding is zeker, ik ga niet op 120 meter van die masten zitten. Dat zit meer tussen mijn eigen oren:-) Of het dan het verste kavel op 220 meter wordt, geen idee. Het is ver weg van uitlaatgassen, midden in de natuur (aan doorgaand vaarwater met 300 meter water voor je deur, en daarachter weide natuur... Een ander woont aan de ring A10, ook niet gezond. Het blijft altijd een afweging, en dat is lastig.
Als je je gaat verdiepen in deze materie, dan lijkt het sprekend op het verhaal van GSM/UMTS masten. Onderzoeken spreken alles tegen, en een enkele beweert anders. Men is het er dan wel weer over eens dat je niet voor een antenne moet gaan staan, maar wanneer het dan weer veilig is...? ëén ding is zeker, er zijn grote belangen mee gemoeid. Eigenlijk wil iedereen graag horen dat die GSM mast in de buurt niet schadelijk is. Toch lastig als je huis daardoor moeilijk verkoopbaar wordt, en ja je wilt je mobieltje toch ook blijven gebruiken. Hetzelfde geldt voor hoogspanning. Je weet wel dat er iets aan de hand is (je beschrijft het heel mooi), maar hoe graag wil je dat ook weten? Tijd zal het leren...

Groet Marcel

PA2DB
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 okt 2008, 17:39

Re: Hoogspanningsleidingen en QRM

#13 Bericht door PA2DB »

Hoi,

Bij ons staan de hoogspanningsmasten zeer dichtbij. Sinds een jaar zijn ze vernieuwd en is de capaciteit uitgebreid van 250kv (of zoiets) naar 380KV (of zoiets).

Ik ben actief op alle banden en heb sinds de nieuwe er staan 0.0 last. Echter in de oude situatie had ik met name op VHF soms gigantische storing (s9+20). Dit lag in het feit dat de mast is opgebouwd uit platen die tegen elkaar aan zijn genageld. Daartussen gaat het na 30 jaar echt wel roesten. Op iedere mast zijn de bovenste en de buitenste (totaal dus 3) de aardingsdraden die hard op de mast zijn aagesloten zonder isolator. Via de mast gaat dit de aarde in. Maarja dat verrot ook na 30 jaar of het koper wordt gejat:-). In ieder geval kan de statische electrische tijd en de lekstromen niet gemakkelijk wegvloeien. Tja en dan krijg je storing. De grootse storing wordt eigenlijk veroorzaakt dat het tussen de staanders vd mast gaat vonken (rusty bolt effect http://en.wikipedia.org/wiki/Rusty_bolt_effect
). Als het dan weer even regent dan gaat het weer een tijdje goed. En wat ook gebeurt is dat bij het schilderen (zink verf) ze enorm morsen op de isolatoren. OP een gegeven moment wordt dat bijna een geleider. Er lopen dan zelfs stromen. Dit stoort op zich niet maar die krengen worden bloedheet en het moet ook weer wegvloeien via de aarde en dan krijg je weer het rusty bolt effect. Bij mij hebben ze toen een aantal van die isolatoren vervangen en toen is het heel lang goed gegaan.

Ik heb toen het AT, Tennet, Brandweer met warmtekijkers, en zelfs Kema erbij gehad. Er is bij een van die (oude) masten een grote lus om de mast gelegd en aangesloten op meetapparatuur. Kostte wat:-) maar toen wisten we welke mast stoorde. De brandweer stelde temparaturen van meer dan 60" op sommige delen vd mast en isolatoren.

Succes ... Marcus

PH1MRF
Berichten: 169
Lid geworden op: 21 apr 2008, 05:33
Locatie: Leeuwarden

Re: Hoogspanningsleidingen en QRM

#14 Bericht door PH1MRF »

Marcus,


Bedankt voor je uitgebreide info! Ik heb nog steeds een optie op een woning 220 meter verwijderd. Hoe ver zit jij er eigenlijk van af? Het lijkt me niet dat tennet de masten heeft vervangen voor jouw radiogenot. Wat was uiteindelijk de reden, en hoe kreeg je al die partijen zo gek om te komen kijken/meten

73, Marcel

PA2DB
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 okt 2008, 17:39

Re: Hoogspanningsleidingen en QRM

#15 Bericht door PA2DB »

Hi Marcel,

De reden dat de masten werden vervangen was omdat ze heel oud waren en op dit traject de capaciteit ruim verdubbeld moest worden. Utrecht moest veilig gestelt worden voor het geval de Utrechtse centrale zou uitvallen. Dat is nl een keer gebeurd. Nu was het alleen om overschotten op het landelijke net te zeten en niet andersom.

Tennet was toevallig met de oude masten hier en daar bezig en ik kreeg ze met behulp van AT zover om dit - zover ze daar tijd voor hadden - op te lossen. Ik moest dus zelf aan de gang om de storing te lokaliseren want dat kon Tennet niet. Het opsporen was heel moeilijk omdat de storing over alle geleiders (draden) gaat. Werken als antennes. Zelfs in breukelen 5km verderop konden ze de storing nog met S5 (geen Audi) waarnemen (richtantenne 2mtr).

Ik raad je aan om met een 2mtr setje en een hb9cvtje en een 80mtr peildoosje een aantal keer te controleren of het frequentiespectrum schoon is. Mocht het systeem redelijk recent zijn zou ik me daarover geen zorgen maken. Oja ons systeem is ook een nieuw systeem. Er staat het een en ander in fase waardoor de uitstraling veel minder is als de oude 150kv lijn. Dus een ruime verdubbeling van capaciteit met veel minder straling. Zeggen ze:-)

Ik woon nu 100mtr van de masten/draden en destijds 400mtr.

Groeten Marcus

Plaats reactie