Blikseminslag en wat nu

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE0SAT
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:19

Blikseminslag en wat nu

#1 Bericht door PE0SAT »

Hallo,

Afgelopen weekend twee huizen verder een blikseminslag geweest en een hele waslijst aan defecte apparatuur.

Tot nu toe is het vooral computer apparatuur en lijken de HF spullen het nog prima te doen.

Wie heeft hier ervaring mee en wil dat delen zodat ik niet maanden later er achter kom dat er nog iets defect is.


73 Jan PE0SAT
Call: PE0SAT
Location: JO21
Website: PE0SAT

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: Blikseminslag en wat nu

#2 Bericht door EMCees »

In ieder geval melden dat je dit bent overkomen, En dat je latente fouten ook wilt melden.

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Blikseminslag en wat nu

#3 Bericht door Steef »

Een bekende heeft het ook gehad!

Radio ging langzaam steeds minder horen!!

Moest toch gerepareerd worden!!

Is wel vergoed door de verzekering!!!
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Blikseminslag en wat nu

#4 Bericht door coolepascal »

Ik heb ook wel eens begrepen dat dit verhaald kan worden op de electriciteits leverancier.
maar het fijne daarvan weet ik ook niet, bovendien klinkt de oplossing van Steef meer plausibel
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
gelderjg
Berichten: 339
Lid geworden op: 06 sep 2005, 08:03
Roepletters: PA3ANF
Locatie: Utrecht (JO22MC)

Re: Blikseminslag en wat nu

#5 Bericht door gelderjg »

Was alle apparatuur ontkoppeld van lichtnet en antenne?
Wanneer er omweer aankomt gaan alle stekkers er uit en de antennes ontkoppeld.
Gaan uberhaupt eruit als ik niet in de shack ben.

Best 73 de PA3ANF :D
Amateurradio is a way of life...but life is more then amateurradio....

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Blikseminslag en wat nu

#6 Bericht door PA2LAD »

coolepascal schreef:Ik heb ook wel eens begrepen dat dit verhaald kan worden op de electriciteits leverancier.
maar het fijne daarvan weet ik ook niet, bovendien klinkt de oplossing van Steef meer plausibel
Je energieleverancier is alleen aansprakelijk voor overspanning, maar die kunnen er echt niks aan doen dat je een directe of indirecte blikseminslag krijgt. Altijd melden bij de verzekering. Vaak lijkt eerst alles in orde en gaan dingen daarna alsnog ter ziele.

Gebruikersavatar
PE0SAT
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:19

Re: Blikseminslag en wat nu

#7 Bericht door PE0SAT »

Bedankt voor al de reacties.

Even een Update:

We zijn nu inderdaad in slag met de verzekeringsmaatschappij. De eerste contacten zijn niet al te best.

Het feit dat er meer dan een computer in huis is en er door mij gesproken wordt over transceivers, SWR meters
en andere niet standaard electronica zorgt voor een hoop onbegrip. Eens kijken hoe dat af gaat lopen.

Ik krijg nu een schade formulier toegestuurd, en moet dat maar eens invullen :? (was de reactie van de verzekeringsman)

Wordt vervolgd

73 Jan PE0SAT
Call: PE0SAT
Location: JO21
Website: PE0SAT

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Blikseminslag en wat nu

#8 Bericht door PD2R »

FT 1000D van een maat van mij hield er van de ene op de andere dag ook mee op. Bij reparatie gaf de man die de reparatie deed aan dat het een en ander gesneuveld was door statische electriciteit danwel indirecte bliksem inslag.
Dit heeft hij toen op papier gezet en dat werd met de nota naar de verzekering gestuurd. Alles netjes vergoed gekregen.
Het kan dus wel maar je moet wel met een goed verhaal komen.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: Blikseminslag en wat nu

#9 Bericht door fred101 »

Mij FT897D+LDG tuner was gesneuveld na onweer. Eerst er zelf naar gekeken, na een maand opgegeven, een maand later hoorde ik dat het verzekerd was. Ik heb op internet inslaggegevens gezocht van die dag en ik moest een taxatie laten doen of het idd niet te repareren was (opgezwollen printplaat door intern geroosterde sporen, weggesmolten onderdelen) Dat heeft Venhorst gedaan. Ik moest ook een offerte overleggen van de huidige nieuwprijs. Venhorst had voor dat geld toevallig net een zo goed als nieuwe FT950 (3 weken oud) in de aanbieding. Geld was een paar dagen later binnen.

Veder ooit een infrarood kookplaat en verwarming gesneuveld door onweer. Ook vergoed.

Ik laat nooit antennes aangekoppeld en op een stekkerdoos na (daar zitten een GPS gestuurde TCXO, een gewone TCXO met deler en een counter met TCXO op) is de hele shack verder altijd stroomloos. Mijn masten zijn ook geaard met diverse aardpennen. Volgens een vriend die daar verstand van heeft ook op de juiste manier. Hij zelf heeft speciale beveiligings gevallen in de meterkast. Dat wil ik ook nog wel. Bij een directe inslag bij de buren had hij zelf helemaal geen schade, de halve straat zat wel met defect spul.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Blikseminslag en wat nu

#10 Bericht door Steef »

fred101 schreef: Hij zelf heeft speciale beveiligings gevallen in de meterkast. Dat wil ik ook nog wel. Bij een directe inslag bij de buren had hij zelf helemaal geen schade, de halve straat zat wel met defect spul.
Overspanningsbeveiliging.

Goede zijn best wel duur...
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
pb1a
Berichten: 413
Lid geworden op: 18 nov 2008, 21:56
Contacteer:

Re: Blikseminslag en wat nu

#11 Bericht door pb1a »

Beste Jan pa1sat

Ik heb zelf in junie 2009 een voledige blinkseminslag gehad. Alleen mijn FT 897D was overleden.
Mijn Tr 9130 en TS 2000 speelde nog gewoon door Wat je kan doen als je een menugestuurde set heb dat ding zeker 10 maal resetten. Probeer alles uit gooi je instellingen maar overhoop. Als je hem reset kom je erachter. Verder is het in onzekerheid afwachten. Bij mij waren verder
Mijn meterkast kapot, waterleiding geknalt TV en dvd's recorders alles was overleden. Gelukkig was ik goed verzekerd. Kenwood kan beter tegen statische lading dan Yeasu. Dat heb ik vernomen van de Firma Venhorst te Hilversum. Maar ga alles maar een paar keer uitproberen wat je set moet kunnen. Doet ie dingen niet kan je hem af laten keuren en kan jee een neiuwe bestellen (indien vooradig natuurlijk) Ik hoop dat je er verder zonder kleerschuren af ben gekomen. Ik heb een volledioge inslag achter de rug en daar wordt je niet vrolijk van. Sterkte er verder mee.

Gr. Anne PB1A
Als er is mijn radioshack stof op waait pak ik een stofzuiger om het op te zuigen!!

Plaats reactie