Controle op storing.

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
on4ma
Berichten: 549
Lid geworden op: 01 nov 2008, 11:52
Roepletters: ON4MA
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Controle op storing.

#16 Bericht door on4ma »

Bij testen zijn de meeste problemen met de B merken plasma schermen. Dit ligt niet aan de voeding maar
door de mindere afscherming van het toestel zelf.
Ik heb een Panasonic viera gehad en die straalde over het ganse HF spectrum. Na vele pogingen
bij Panasonic ( ze zijn hier komen meten met een spectrum analyzer en meetantenne) gaven ze nog
niet hun ongelijk toe. Netfilter en ferrieten over het netsnoer deden geen zier en ze beweerden dan hun toestellen HF dicht zijn.

Ook het BIPT is hierin niet opgetreden na herhaaldelijk vragen om een oplossing. Ik heb het toestel
dan maar verkocht aan een buitenlander gelukkig ver weg van hier.
Ik heb sinds 3 jaar een plasma (ook B merk) van Samsung en die geeft op bepaalde frequenties op 80 en 15m een lichte
storing,gelukkig niet over de ganse band.

Ik heb onlangs een LED TV van LG ( SL9000) kunnen testen en die is HF stil. Ik mocht zelfs met mijn portable ontvanger
naast gaan staan , niks te horen ook al is dit een B merk . Misschien dat er hoger op 430mhz of 23cm een storing kan zijn
maar dat zou mij verbazen. Maar ja je kan zo maar eventjes iedere 3jaar veranderen van TV.

Lcd schermen heb ik nog geen ervaring mee ,, maar dit komt volgende week wel, mijn zoon heeft een LG gekocht
voor bij hem thuis op mijn qrl en ik kan hem vlug eens testen of deze HF stil is.

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

Re: Controle op storing.

#17 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 15 okt 2013, 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: Controle op storing.

#18 Bericht door EMCees »

Er moet eens worden doorgepakt door de verenigingen, die een stoorbron gaan aanpakken.
Het probleem in NL is is dat er geen jurisprudentie is.
Kortom als AT weigert op te treden tegen plasma televisie's die te veel storen dan moet er gewoon een rechtszaak van gemaakt worden.
Het voldoen aan een norm geeft ten slotte slechts een vermoeden van voldoen aan de wet.

Maar ja ik zal wel weer roepende zijn in de woestijn...
QRZ hoor ik niet terug in ieder geval... S9 storing...

PA-een
Berichten: 522
Lid geworden op: 08 nov 2007, 22:41

Re: Controle op storing.

#19 Bericht door PA-een »

Het is geen onwil van het AT, en het is zeker niet de 'taak' van de verenigingen.

Ik zit zelf midden in zo'n geval omtrent een Plasma TV die storing over HF veroorzaakt, waarbij het AT nog steeds bezig is de fabrikant te bewegen het probleem te erkennen en te verhelpen. Ze hebben nu 2 gevallen met dezelfde types plasma in behandeling.

Er zal sowieso wat tijd overheen gaan voordat er een uitkomst vastgesteld is, positief of negatief.

Het enige dat ik kan adviseren is om altijd een storing te melden bij het AT. Hoe meer praktijkgevallen ze hebben, hoe sterker hun zaak richting de fabrikant en waarschijnlijk versnelt het de zaken ook.

73,
Floris
PA1FW

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: Controle op storing.

#20 Bericht door EMCees »

Waar ik op doel is dat de verenigingen eens moeten doorpakken met het ondersteunen van een "gestoorde" om bij in-activiteit van AT of als ze simpel roepen dat de stoorbron voldoet aan de normen. Toch eens naar de rechter stappen wegens het niet handhaven van de wet.
Voldoen aan normen geeft alleen maar een vermoeden van voldoen aan de wet. Normen zijn namelijk geen wetgeving.

Maar een amateur gaat niet 20 of 30 kE uitgeven aan een advocaat om e.e.a. voor de rechter te krijgen.

Uit informatie die ik heb blijkt inderdaad dat het gegenereerde magnetsiche veld boven de norm ligt.
Echter de fabrikanten roepen beneden 30 MHz zijn geen emissie eisen (wel conducted)

pd2rw
Berichten: 130
Lid geworden op: 30 nov 2008, 19:57
Locatie: Vlaardingen

Re: Controle op storing.

#21 Bericht door pd2rw »

PF3CH
Al zouden het GEEN…TVs zijn dan nog is die storing er sinds een half jaar wel.
Maar ben bang dat ik er niet naast zit.
Maar los van mij, PD2RW (het gaat niet alleen om dit persoontje!)
er zijn dus nog veel meer mensen die er last van hebben….

Het nare is ik heb er voor de rest niet zo veel verstand van.
Het is geen onwil van het AT, en het is zeker niet de 'taak' van de verenigingen.
Misschien is het inderdaad geen onwil van het AT (dat kan!)
niet de 'taak' van de verenigingen (ook dat is waarschijnlijk wel zo!)
Maar mag ik hopen dat ze wel aan onze kant staan,
En dat ze willen meehelpen om dit steeds groter wordende probleem tegen te gaan?

Vr Gr PD2RW.

Schiet mij trouwens iets te boven!
Is er misschien in de tussentijd een vereniging die daar WEL mee bezig is?
Zo ja welke?
Ik ben al die tijd nog nergens geen lid van geworden.
Of misschien is er een persoon die daar HEEL ERG actief mee bezig is?
Knutselen das de hobby!

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: Controle op storing.

#22 Bericht door EMCees »

Schiet mij trouwens iets te boven!
Is er misschien in de tussentijd een vereniging die daar WEL mee bezig is?
Zo ja welke?
Wat bedoel je met daar??? De VERON heeft een EMC cie met zeer capabele mensen daarin. En ze doen ook het nodige massage werk ri AT. Maar zijn formeel geen partij, dit omdat de klacht door de "gestoorde" moet worden ingediend, en de cie slechts ondersteunend is en via het amateur overleg wat kan doen. Maar dat is meer op beleids nivo.
Ik ben zelf namelijk een aantal jaar secretaris geweest van die commissie.

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Controle op storing.

#23 Bericht door PE7EB »

Wellicht dat de "cie" dan eens wat aan de weg moet gaan timmeren Cees :?:
Een mailing aan alle leden, of een bijlage bij de volgende Electron waarin wordt aangegeven wat de "cie" wel en niet kan, hoe de "cie" kan helpen, maar vooral aangeven dat de storingen door berustend achteroverleunen niet minder worden.
Misschien wel door het indienen van formele klachten en eventueel het doen van aangifte als blijkt dat de klacht blijbaar niet goed wordt behandeld.
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

pd2rw
Berichten: 130
Lid geworden op: 30 nov 2008, 19:57
Locatie: Vlaardingen

Re: Controle op storing.

#24 Bericht door pd2rw »

Ik bedoelde met daar,
Eigenlijk een instantie die de belangen van de amateurs verdedigen.
Dit is op deze manier wat lomp getikt misschien maar zo bedoel ik dit natuurlijk niet.

Vr Gr PD2RW.
Knutselen das de hobby!

pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Controle op storing.

#25 Bericht door pe5t »

Beste luiden,

Wat mij aan deze discussie opvalt is (het geldt bijna voor iedere reactie) is het gebrek aan kennis van (Europese- en nationale) regelgeving. Mijn advies: alvorens allerlei gekrakeel uit te slaan, neem eerst eens de moeite om je te verdiepen in de EMC regelgeving van de EU (de EMC-richtlijn en andere richtlijnen die iets regelen op het gebied van EMC) goedgekeurd door de ministerraad van de EU, de EMC normen (het ontstaan ervan -democratisch, jawel- binnen de IEC, IEC/CISPR, CENELEC en ETSI-kringen) en de betekenis van normen onder de EU-EMC richtlijnen, de alternatieve methoden voor fabrikanten om apparatuur op de markt te brengen zonder gebruik te maken van normen (dit alles in het kader van de CE-markering); Ga ook eens na welke mogelijkheden (en budgetten) EU-lidstaten hebben m.b.t. controle. Ga na welke rol de amateur(-organisaties) spelen in dit geheel en de mogelijkheden die de amateurbudgetten bieden.
Merk op: de IARU is al tientallen jaren officieel waarnemer in de IEC/CISPR commissie en doet wat zij kan om het normalisatie proces te beinvloeden. Hetzelfde geldt voor de deelname van de Europese amateurs aan de normalisatie binnen CENELEC en ETSI. Ze zijn er! Er zit een amateurvertegenwoordiger in deze groepen, afgevaardigd door de IARU; en die doet zijn stinkende best om er het maximale voor de amateurs uit te slepen....
Er zitten amateur (-vertegenwoordigers) in heel veel normalisatiegroepen in de Europese landen. Vanuit hun professionele werk, maar vaak zijn het ook zendamateurs die naast de belangen van de baas ook aan hun eigen belangen denken. Al sinds jaar en dag zit de VERON met een vertegenwoordiger in NEC/CISPR/NNI, onze nationale vertegenwoordiging in IEC/CISPR/CENELEC en ETSI.
Die mensen doen allemaal hun best om er voor amateurs het maximale uit te slepen.

Besef dat de bescherming van de ether die amateurs graag zouden willen ('liefst tot diep onder de ruis nog iets kunnen ontvangen') een moeilijk haalbare kaart is. De commerciele belangen van miljoenen fabrikanten die miljarden apparaten willen verkopen staan dat een beetje in de weg....

Eigenlijk mogen we blij zijn dat we onze liefhebberij nog kunnen beoefenen (mede dankzij alle amateurs die zich inzetten om de belangen van de amateurs te behartigen)

Maar dit alles neemt niet weg dat sommige leveranciers (plasma tv's en weet ik veel) de neiging hebben om de kantjes eraf te lopen. Zich volstrekt niet houden aan de regels.

Dien bij het AT een klacht in als je denkt dat je daarmee te maken hebt. Doe het nodige voorwerk (gestoorde banden, tijdstippen en het mogelijk met een draagbare ontvanger localiseren van de bron). Het helpt AT. In het verleden zijn er zeker successen geboekt tegen fabrikanten die een slecht product leverden. Maar er is geen garantie.

Er blijft hoe dan ook een significant verschil tussen de limietwaarden die amateurs graag zouden willen en de limietwaarden waartoe de markt bereid is. Statistiek helpt daarbij de amateur gelukkig nog behoorlijk.


En, nu maar schieten maar op mijn betoog! Want dat doen jullie toch het liefst?

Groeten,

Kees Nijdam, PE5T (10 jaar voorzitter geweest van de NEC-EMC commissie in Nederland en bijwoner van talloze IEC/CENELEC/EU bijeenkomsten

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: Controle op storing.

#26 Bericht door EMCees »

Dat neemt nog steeds niet weg, dat een norm slechts een vermoeden geeft van voldoen aan de emc richtlijn, die bij ons in de telecom wet is geïmplementeerd. OF diverse product richtlijnen R/TTE bijv.

Dat normen democratisch tot stand komen is ook alleen maar omdat bedrijven afvaardigingen hebben in de NEC IEC of wat al niet meer zij.

Pas als een norm expliciet in een wet of AMVB is genoemd is het wetgeving (zie NEN 1010 in het bouwbesluit), daar loopt nu btw een rechtszaak over of deze norm dan niet openbaar zou moeten zijn.

De EMC richtlijn is alleen bedoeld om binnen Europa een "level playing field" voor alle bedrijven te hebben, die producten op de markt willen zetten binnen Europa. En om die producten in zijn EM milieu te laten functioneren.

In 1 van de eerste artikelen van de EMC richtlijn staat ook dat een apparaat radio diensten niet mag storen, en volgens de ITU is de amateurdienst zo'n dienst.

Het enige probleem is dat AT onder EZ valt en daar wringt zo af en toe de schoen.

Dus het handhaven van de formele regels ten opzicht van de zelf regulering van de bedrijven.. Een complex vlak dunkt mij. Tevens is het pre-compliance verhaal ook een leuk traject. Een leverancier roept tenslotte mijn apparaat voldoet tenzij..... anders aangetoond.

Kortom een boeiende discussie...

O ja voor de duidelijkheid volg ik even het voorbeeld van de vorige.
Cees Keyer
Docent EMC
Bestuurslid ned. EMC-ESd vereniging
Bestuurslid BeNeLux EMC chapter IEEE.

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

Re: Controle op storing.

#27 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 15 okt 2013, 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: Controle op storing.

#28 Bericht door EMCees »

ok zo'n leuke.. je neemt een omvormer 12VDC- 230 V AC

Die meet je volgens de automotive normen, die minder stringent zijn voor emissie dan de "huishoudelijke normen" Dus het is een product voor toepassing in de auto. En als je hem dan thuis inzet.. is dat verkeerd gebruik maar je kan de korte golf wel schudden..........

Of zoals een grote schreeuwer op de markt voor TV , koop je een TV maar blijkt ie voor industriele toepassingen te zijn.. maar als consument weet je dat niet dus zet je die thuis in.... mag dat?

Of het testen van een adapter voor een laptop.... ehh belast die maar ohms dan is ie goed, maar hang je er een laptop aan... dan is de impedantie complex, dus emissie. Wat zal de adapter fabrikant doen?????

pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Controle op storing.

#29 Bericht door pe5t »

Kees Keyer,

Ja, inderdaad het voldoen aan normen geeft een vermoeden van overeenstemming met de essentiele vereisten: niet storen en voldoende immuun. Maar met nuances. De normen worden toch democratischer dan menig ander besluit vastgesteld. Maar je moet uiteraard wel aan het proces deelnemen en dat vergt tijd en geld.
Diensten mogen niet gestoord worden, maar dat is niet zo gedefinieerd als wij amateurs graag zouden willen. De normalisatieclubs leggen de toelaatbaare emissieniveaus b.v. niet daar waar amateurs de grens zouden willen hebben voor succesvolle EME communicatie.
Dat valt door de amateurdeelnemers in de commissies niet af te dwingen. Belangen van de industrie, die miljarden apparaten verkoopt, wegen vaak zwaarder dan de belangen van die paar amateurs die aan EME doen. Dat is jammer voor ons amateurs maar er is niet veel meer tegen in te brengen dan de amateurs in de diverse normalisatiegremia nu al doen.

Het is overigens maar de vraag of een in de wet verankerde norm voordeel heeft: een fabrikant kan zich er dan op beroepen, nu niet. Maar afgezien daarvan: de ''Nieuwe Aanpak'' richtlijnen van de EU verdragen zich niet met het verplicht voldoen aan normen. Dat station is 20 jaar geleden al gepasseerd.

Het is niet erg waarschijnlijk dat AT wat betreft toezicht op EMC door EZ beinvloed wordt, het is niet voor niets een agentschap.

Toch leuk dat we nog wat kunnen uitleggen aan de forumleden.

Groeten,

Kees Nijdam

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: Controle op storing.

#30 Bericht door EMCees »

Daarom schreef ik ook, we zitten nu in een soort inter bellum m.b.t. regelgeving, er moet eens wat jurisprudentie komen.
Hoe de regelgeving te interpreteren.

Kortom... Duidelijkheid moet er komen en als AT niet actief is dan eens een formeel handhavings verzoek doen, daar moeten ze iets mee volgens het AWB, dus dan komt er een juridisch afdwingbaar traject...

Plaats reactie