Nieuw draadloos netwerk met storingen tot 370MHz

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

Nieuw draadloos netwerk met storingen tot 370MHz

#1 Bericht door PE9PE »

Beste radiovrienden,


Lees en huiver over deze nieuwe storingsbron tot 370 MHz.
http://plt.g7cnf.me.uk/belkin.htm

73
Rob
PE9PE
Life is too short for QRP.

PA2RUS
Berichten: 419
Lid geworden op: 24 apr 2007, 08:11
Roepletters: PA2RUS
Locatie: JO22ed

Re: Nieuw draadloos netwerk met storingen tot 370MHz

#2 Bericht door PA2RUS »

PE9PE schreef:Beste radiovrienden,


Lees en huiver over deze nieuwe storingsbron tot 370 MHz.
http://plt.g7cnf.me.uk/belkin.htm

73
Rob
PE9PE
Hoi Rob,

Ik zie dat jij hierover ook al hebt geschreven, nu staat er twee linkjes op. Jouw posting en die van mij hier
Gelukkig in twee verschillende topics. Ik laat het maar aan de forumbeheerders of ze de artikelen willen samenvoegen !?

73 Martin PA2RUS

PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

Re: Nieuw draadloos netwerk met storingen tot 370MHz

#3 Bericht door PE9PE »

PE9PE schreef:Beste radiovrienden,


Lees en huiver over deze nieuwe storingsbron tot 370 MHz.
http://plt.g7cnf.me.uk/belkin.htm

73
Rob
PE9PE
Beste radiovrienden,

Hier een filmpje hoe deze Belkin in de praktijk werkt (lees storing veroorzaakt).
http://www.youtube.com/watch?v=z3yVu5IfaEY

73
Rob
PE9PE
Life is too short for QRP.

Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 911
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

Re: Nieuw draadloos netwerk met storingen tot 370MHz

#4 Bericht door 19DT2120 »

Ja en dat noemen ze dan vooruitgang :evil: .

Ben wel benieuwd ,hoe ze dat soort spul testen :(
Soms weet ik het ook niet meer.........

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Nieuw draadloos netwerk met storingen tot 370MHz

#5 Bericht door coolepascal »

Zegt es, 370MegaHertzen, dat komt toch wel aardig dicht bij het C2000 netwerk !
Zou oom agent dat wel goed vinden ?
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Nieuw draadloos netwerk met storingen tot 370MHz

#6 Bericht door PA2LAD »

coolepascal schreef:Zegt es, 370MegaHertzen, dat komt toch wel aardig dicht bij het C2000 netwerk !
Zou oom agent dat wel goed vinden ?
Ik weet nog een regionaal politiebureau en de C2000mast staat daar zowat naast. Mischien dat we dan wat vlugger van die rommel af zijn :twisted:

PA-een
Berichten: 522
Lid geworden op: 08 nov 2007, 22:41

Re: Nieuw draadloos netwerk met storingen tot 370MHz

#7 Bericht door PA-een »

Ik denk wel dat het in een enorme stroomversnelling zou komen om dergelijke apparatuur te verbieden, wanneer de Overheid er directe hinder van ondervind. Dus die C2000 is zo'n gek voorbeeld nog niet.

Maar ja helaas worden dit soort zaken niet al in de kiem gesmoord...

PA2RUS
Berichten: 419
Lid geworden op: 24 apr 2007, 08:11
Roepletters: PA2RUS
Locatie: JO22ed

Re: Nieuw draadloos netwerk met storingen tot 370MHz

#8 Bericht door PA2RUS »

PA1FW schreef:Ik denk wel dat het in een enorme stroomversnelling zou komen om dergelijke apparatuur te verbieden, wanneer de Overheid er directe hinder van ondervind. Dus die C2000 is zo'n gek voorbeeld nog niet.

Maar ja helaas worden dit soort zaken niet al in de kiem gesmoord...
Zolang je probleemloos via grijze import nieuwe, niet CE-gekeurde, apparatuur kunt bestellen in het buitenland kun je als overheid verbieden wat je wilt, tenzij je een verdomd goede organisatie hebt die e.e.a. goed naleeft. Denk aan een 100% controle van douane die technisch ook goed onderlegd is, maar ook opsporingsinstanties zoals het AT moeten de capaciteit en de middelen krijgen om op een juiste manier te werk te kunnen gaan. Maar helaas, dat is te duur! En zolang wij een overheid hebben die ons dan ook nog eens een "slimme meter" door de strot wil duwen, dan begrijp je dat ik er niet veel vertrouwen meer in heb en ze totaal geen idee hebben waar ze mee bezig zijn. Uiteraard niet gehinderd door enige kennis van zaken.

VY 73 Martin PA2RUS

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: Nieuw draadloos netwerk met storingen tot 370MHz

#9 Bericht door EMCees »

Nogmaals CE is geen keur.
Dus kun je niet CE keuren.

In de richtlijn (emc) staat gij zult niet storen.
Maar hoe meet je dat.
Dus zijn er afspraken gemaakt om aan de hand van standaarden te meten.
zoals bijv. cispr 22 (NEN-EN 55022) en als je voldoet aan zo'n norm dan heb je een VERMOEDEN van voldoen aan de richtlijn.
Zie ook de dat duitse LG plasma filmpje.
De fabrikant zegt dat ie voldoet, de duitse versie van AT niet.

Kortom CE geeft slechts aandat het vermoeden bestaat dat dat apparaat voldoet aan de richtlijn, en zonder conformiteits verklaring kan het ook op de verf slaan.

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

Re: Nieuw draadloos netwerk met storingen tot 370MHz

#10 Bericht door vk2gwk »

EMCees schreef:Nogmaals CE is geen keur.
Dus kun je niet CE keuren.
.........
Kortom CE geeft slechts aandat het vermoeden bestaat dat dat apparaat voldoet aan de richtlijn, en zonder conformiteits verklaring kan het ook op de verf slaan.
Dit is een beetje erg kort door bocht. De EU geeft met betrekking tot het CE-merk het volgende aan:
By affixing the CE marking to a product, the manufacturer declares that the product is in conformity with the essential requirements in the applicable directives, and that the relevant conformity assessment procedures have been fulfilled. As products bearing the CE marking are presumed to be in compliance with the applicable directives and hence should benefit from free circulation, the CE marking operates as a "passport" to the whole European Union market.
Vrij vertaald houdt dit in dat de fabrikant verklaart dat het product voldoet aan de door de EU gestelde eisen en toelatingsvoorwaarden voor dat soort producten. Weliswaar een "eigen verklaring" maar dat brengt wel met zich mee dat wanneer aangetoond kan worden dat het product niet voldaat aan de eisen de febrikant zonder meer aansprakelijk is voor alle daar uit voortvloeiende (financiele) consequenties.
Juridisch gezien praten we hier over een omkering van de bewijslast:
Regel 1: Het apparaat voldoet omdat er CE op staat.
Regel 2: als het anders is blijft het zo omdat de fabrikant het zegt..... :) MAAR...
Regel 3: de gebruiker of andere belanghebbende kunnen aantonen dat het apparaat niet voldoet en dan hangt de fabrikant toch echt nog...

Achtergrond van deze aanpak is om te vookomen dat fabrikanten dure toelatingstesten moeten laten doen die eigen research en quality control dupliceren. Nadeel is dat minder gewetensvolle (aziatische... - O ik mag niet discrimineren) fabrikanten overal CE op plakken en sch**t hebben aan de regels. Maar als je de moeite er voor neemt kun je ze uit de markt bannen....
Overigens oor veel producten geldt de eis dat " the relevant conformity assessment procedures have been fulfilled" en dat betekent wel dat er gekeurd en gemeten moet worden voordat het CE merk mag worden gebruikt.
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuw draadloos netwerk met storingen tot 370MHz

#11 Bericht door PA0ETE »

Het is niet nieuw hoor. Ik heb anderhalf jaar geleden al (in Verbinding) geschreven over dit systeem dat toen in Japan al voor veel storingen zorgde (op YouTube kon je toen ook filmpjes vinden met storing tot ver voorbij de FM-omroepband).

PLC is ingesprongen op een tijdelijke leemte in Europees beleid. Vandaar dat fabrikanten en met name de grootste patenthouder een tijdje zeer massief de technologie geprobeerd hebben in de markt te zetten. Kennelijk wordt gedacht dat wanneer de zaak inmiddels breed in de markt staat ook nieuwe producten minder makkelijk zijn tegen te houden. Ik weet niet of de toen aangekondigde nieuwe regelgeving er inmiddels is (als ik dit zo zie dan is dat waarschijnlijk niet zo).

Er is wel een lichtpuntje: dit soort apparatuur wordt steeds slimmer. Bij de meeste apparaten worden technieken toegepast die aan cognitieve radio verwant zijn (er wordt een frequentiegebied gezocht waar het systeem zelf de minste storing ondervindt), maar tegelijk worden ook bij de meeste systemen frequenties voor radio-astronomie, radioamateurs en andere gevoelige diensten waarvan de frequenties relatief weinig gebruikt worden ontzien.

Ik wil zeker niet zeggen dat het geen zorgelijke ontwikkeling is, zeker dit soort giga-systemen, maar tegelijk kun je wel zeggen dat door die slimme systemen het aantal storingen bij amateurs in Nederland in ieder geval lager is dan je op basis van verkoopcijfers van dit soort apparatuur (die je tegenwoordig zowat zelfs bij de benzinepomp kunt kopen) is meegevallen.

Ik denk dat we ons vooral moeten inzetten om de fabrikanten te benaderen om in nieuwe versies van de firmware de amateurbanden én de banden waar amateurs mogelijk onterecht de schuld van storingen zouden kunnen krijgen te (blijven) ontzien, in plaats van de techniek te proberen te verbieden. Heel mooi zou zijn als de verenigingen de discussie met de handel daarover zouden aangaan.

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: Nieuw draadloos netwerk met storingen tot 370MHz

#12 Bericht door EMCees »

Keuren kun je alleen doen tegen concrete eisen die in wetgeving (waaronder amvb's) etc staan.
In de richtlijnen (uitzonderingen daar gelaten) m.b.t. de emc richtlijn is geen enkele norm genoemd.
Dus kun je niet keuren.
Dus geeft een CE logo m.b.t. emc (niet zijnde automotive of medisch) slechts een vermoeden van voldoen.

Bijv de NEN 1010 (huis installaties) is wel wetgeving, omdat deze in het bouwbesluit specifiek genoemd is.
En daarbij komt nog dat wetgeving openbaar is, waarom moet ik dan betalen vor de NEN 1010, ps weet iemand hoe die rechtszaak is afgelopen???, dus zouden de NEN-EN-55022 etc ook openbaar moeten zijn.

kortom het is een grijs gebied.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuw draadloos netwerk met storingen tot 370MHz

#13 Bericht door PA0ETE »

vk2gwk schreef:
EMCees schreef:Nogmaals CE is geen keur.
Dus kun je niet CE keuren.
.........
Kortom CE geeft slechts aandat het vermoeden bestaat dat dat apparaat voldoet aan de richtlijn, en zonder conformiteits verklaring kan het ook op de verf slaan.
Dit is een beetje erg kort door bocht. De EU geeft met betrekking tot het CE-merk het volgende aan:
By affixing the CE marking to a product, the manufacturer declares that the product is in conformity with the essential requirements in the applicable directives, and that the relevant conformity assessment procedures have been fulfilled. As products bearing the CE marking are presumed to be in compliance with the applicable directives and hence should benefit from free circulation, the CE marking operates as a "passport" to the whole European Union market.
Vrij vertaald houdt dit in dat de fabrikant verklaart dat het product voldoet aan de door de EU gestelde eisen en toelatingsvoorwaarden voor dat soort producten. Weliswaar een "eigen verklaring" maar dat brengt wel met zich mee dat wanneer aangetoond kan worden dat het product niet voldaat aan de eisen de febrikant zonder meer aansprakelijk is voor alle daar uit voortvloeiende (financiele) consequenties.
Juridisch gezien praten we hier over een omkering van de bewijslast:
Regel 1: Het apparaat voldoet omdat er CE op staat.
Regel 2: als het anders is blijft het zo omdat de fabrikant het zegt..... :) MAAR...
Regel 3: de gebruiker of andere belanghebbende kunnen aantonen dat het apparaat niet voldoet en dan hangt de fabrikant toch echt nog...

Achtergrond van deze aanpak is om te vookomen dat fabrikanten dure toelatingstesten moeten laten doen die eigen research en quality control dupliceren. Nadeel is dat minder gewetensvolle (aziatische... - O ik mag niet discrimineren) fabrikanten overal CE op plakken en sch**t hebben aan de regels. Maar als je de moeite er voor neemt kun je ze uit de markt bannen....
Overigens oor veel producten geldt de eis dat " the relevant conformity assessment procedures have been fulfilled" en dat betekent wel dat er gekeurd en gemeten moet worden voordat het CE merk mag worden gebruikt.
Behalve de algemeen geldende regel dat voor alle apparatuur binnen de Europese Ruimte een conformiteitsverklaring moet worden afgegeven (wat met het CE-keurmerk wordt aangegeven) moet apparatuur die het radiospectrum gebruikt tevens voldoen aan de veel strengere Radio equipment and telecommunications terminal equipment and the mutual recognition of their conformity directive (1999/5/EC "R&TTE Directive"). Hiervoor is in veel gevallen wel degelijk een keuring nodig. Onlangs nog constateerde Agentschap Telecom dat een groot aantal WiFi-apparaten op de Nederlandse markt niet aan deze richlijn voldeed en daarop is tegen de betreffende leveranciers/importeurs opgetreden.

De leemte waar ik in de vorige post en in het artikel hierover schreef bestaat hieruit dat PLC-apparatuur (nog) niet onder de R&TTE-richtlijn valt/viel omdat ze immers niet het doel hebben om het radiospectrum (althans in de ether) te gebruiken. De verschillende Europese landen waren nog aan het bakkelijen over hoe dit precies in de regelgeving terecht moest komen en in de tussentijd zag de HomePlug-organisatie haar kans schoon om zoveel mogelijk van dit soort apparaten in de Europese ruimte uit te zetten, om daarmee de landen voor een voldongen feit te plaatsen. Dat ging er niet zachtzinnig aan toe o.a. ook naar journalisten toe (doorgaans word ik juist dwars van zoiets, en is dat juist aanleiding om er een extra kritisch artikel over te schrijven wat ook gebeurd is).

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: Nieuw draadloos netwerk met storingen tot 370MHz

#14 Bericht door fred101 »

Ik heb het in mijn branche meegemaakt. Dat was een product waarbij er wel een CE sticker opzat maar niet de gebruikelijke andere keurmerken. De importeur zei toen doodleuk het is ook niet CE gekeurd, CE staat in dit geval voor Chinese export.......
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: Nieuw draadloos netwerk met storingen tot 370MHz

#15 Bericht door EMCees »

Spullen die aan een product richtlijn moeten voldoen gebruiken soms een loop hole.
Zo bevat, even uit mijn hoofd, de cispr 22 geen emissie eisen behalve conducted beneden 30 MHz.
Kortom PLC maakt hiervan gebruik, in Australie hebben ze gewoon cispr 22 van toepassing verklaart op plc dus daar wordt het niet meer verkocht.

Tevens is het zo, dat bijv 12 volt 230 V omzetters onder de automotive richtlijn worden getest. In de markt worden gezet met de bedoeling inhuis gebruik....... Dus ze voldoen aan de automotive richtlijn maar worden anders ingezet.
De fabrikant roept dan gewoon, ja maar ze zijn voor automotive en niet voor in huis gebruik......

Plaats reactie