Nieuw draadloos netwerk met storingen tot 370MHz

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Nieuw draadloos netwerk met storingen tot 370MHz

#16 Bericht door PA2LAD »

Nu kan het zijn dat er verschillende regelingen van toepassing zijn. Een voorbeeld:
onlangs is door AT een enorme radiostoring gekonstateerd die afkomstig is uit bussen van een groot busbedrijf. Een taxibedrijf had hierover een klacht ingediend en AT heeft daarop een onderzoek gedaan. Voor bussen enz heeft AT geen bevoegdheid om daar tegen op te treden, omdat die onder de Automotive regeling vallen. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat gaat hierover en zover ik gehoord heb is de uitvoerende dienst de Rijksdienst voor het Wegverkeer.
Mogelijk zijn er zo nog meer dingen die toch anders in elkaar zitten als algemeen gedacht wordt.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuw draadloos netwerk met storingen tot 370MHz

#17 Bericht door PA0ETE »

(n.a.v. PA4TIM)

Je hoeft ook niet (zelf) te keuren. Je moet echter wel voor wet verklaren dat het product conform alle relevante Europese regelgeving in de markt wordt gezet.

De straffen (die niet vaak uitgedeeld worden) die vanwege het onterecht voeren van een CE-keurmerk gegeven kunnen worden zijn niet mis. Meestal gaat het daarbij om boetes. Een serietje van een tiental niet goedgekeurde 27MHz-apparaten aan particulieren verkopen kost een handelaar als ie betrapt wordt tussen 40.000 en 50.000 euro. Ik ken meerdere voorbeelden dat (heel kleine eenmansbedrijfjes) die boetes inderdaad moesten betalen. Bij ernstiger gevallen (kun je denken aan ondeugdelijk kinderspeelgoed waarbij gewonden vallen) kan de directie van het verantwoordelijke bedrijf tot 4 jaar celstraf krijgen. Voorzover ik echter weet zijn die celstraffen in Nederland nog nooit uitgedeeld.

Bedenk daarbij dat het bij dit soort regelgeving doorgaans het doorgeefluik aan gebruikers van de spullen in de particuliere of zakelijke markt is die in dat geval aansprakelijk is. Een winkelier kan zich daarbij bijvoorbeeld niet verschuilen achter een importeur die hem een onterecht uitgegeven verklaring gepresenteerd heeft. Hij zal zelf moeten nagaan of alle daarin opgevoerde of op te voeren feiten juist zijn.

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: Nieuw draadloos netwerk met storingen tot 370MHz

#18 Bericht door EMCees »

Die regel 1 een apparaat voldoet omdat er CE opstaat is niet geheel correct.

Het moet zijn:
De fabrikant beweert dat het apparaat voldoet en kan dat , naar zijn interpretatie, aantonen met een technisch dossier waaruit blijkt dat......
Vrij vertaald de fabrikant heeft het vermoeden dat het apparaat voldoet. En dat vermoeden blijft bestaan totdat anders is aangetoond.

Nogmaals, er bestaat een vermoeden van overeenstemming als je voldoet aan normen.
Zie ook de de presentatie van Dare!! over de nieuwe emc richtlijn gehouden bij de ned emc-esd vereniging.

Het blijft daarom uitermate belangrijkd at men zich realiseert dat het voldoen aan normen niet betekend dat men voldoet aan de richtlijn.
Tenzij de normen specifiek zijn genoemd in wetgeving en ook aldus bekend zijn gemaakt in het staatsblad.
Zie ook de uitspraak tussen nooble en de staat m.b.t. NEN 1010, oja die heb ik dus gevonden. PS hoger beroep loopt nog, omdat de NEN zijn inkomsten bron ziet wegvallen.

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Nieuw draadloos netwerk met storingen tot 370MHz

#19 Bericht door PA2LAD »

Daarom kan ik ook niet begrijpen dat je die Chinese portofoontjes zo maar mag verkopen.
Je kan wel zeggen: het is voor zendamateurs, maar zo zit de wet niet in elkaar.

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: Nieuw draadloos netwerk met storingen tot 370MHz

#20 Bericht door EMCees »

m.b.t. autobussen,
Als het de nieuwe trolly bussen zijn, die vallen onder de algemene emc richtlijn, omdat deze niet worden afgedekt door het voertuig besluit.
Kweste van een formeel handhavings verzoek indienen.
En vindt At dat zij niet de aangewezen instantie is, dan dient zij de klacht door te sturen naar de bevoegde instantie geheel conform de Algemene Wet Bestuursrecht. En dat binnen bekwame tijd (zes weken)

btw een Handhavingsverzoek is een formeel verzoek conform de AWB, en is dus vatbaar voor bezwaar en beroep, ook als AT weigert iets te doen (kennelijke weigering).

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Nieuw draadloos netwerk met storingen tot 370MHz

#21 Bericht door PA2LAD »

EMCees schreef:m.b.t. autobussen,
Als het de nieuwe trolly bussen zijn, die vallen onder de algemene emc richtlijn, omdat deze niet worden afgedekt door het voertuig besluit.
Het zijn gewone bussen. Ik ken de trolly wel uit Arnhem, maar dat is zo ver mij bekend ook de enige gemeente waar ze rijden.

Plaats reactie