Zelfs het AT kan tot op heden mijn storing niet lokaliseren.

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
andre
Berichten: 2484
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Zelfs het AT kan tot op heden mijn storing niet lokaliseren.

#1 Bericht door andre »

Sinds enige maanden heb ik het genoegen om op 20 meter de nodige storing te hebben. Het is mij vooralsnog niet duidelijk waar of het vandaan komt of wat het voor soort signalen zijn.
Het Agentschap Telecom heeft inmiddels al de nodige peilingen hier in de omgeving gedaan maar tot op heden niets kunnen vinden.

Dat de storing hier uit de directe omgeving moet komen blijkt uit het gegeven dat bij een amateur op 700 meter hier vandaan deze signalen niet zijn waar te nemen.

Hoe openbaart zich dit stoorsignaal.
Op onregelmatige tijden, 7 dagen in de week. Soms enige uren aanhoudend, dan weer slechts enkele keren waarna weer stilte voor enige uren.

Het signaal bestaat uit een ruis van S9 over de gehele 20 meterband (voor zover mijn spectrum scoop laat zien). Deze ruis houdt dan enige secondes aan, variërend van 5 tot 20 seconden. Aan het einde van elke stoorperiode zit er een soort kortdurend data signaal gemixt. Als dit data signaal stopt(na een paar seconden) is direct de ruis ook weg.


Hieronder twee opnames van de spectrum scoop. De eerste een normaal signaal zonder storing, met een ruisnivo van gemiddels S2, de tweede opname is het stoorsignaal met ruisnivo S8-9 met op het einde het data signaal erdoorheen. Heel goed te zien is dat het gehele spectrum S8-9 aangeeft. Let vooral op de signaal deviatie wanneer het signaal hoorbaar door de ruis is waar te nemen.

Geluidsopname is SSB mode.

Wie herkent dit?

(mochten deze video’s niet werken, dan staan er ook nog twee linkjes voor dezelfde opnames op mijn website)

[De extensie mpg is uitgeschakeld en kan niet langer worden weergegeven.]

[De extensie mpg is uitgeschakeld en kan niet langer worden weergegeven.]


http://www.pd0pzr.nl/emc/1.mpg
http://www.pd0pzr.nl/emc/2.mpg
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

pa1bjs
Berichten: 1138
Lid geworden op: 09 okt 2006, 16:18
Roepletters: PA1BJS
Locatie: Abbenbroek

Re: Zelfs het AT kan tot op heden mijn storing niet lokaliseren.

#2 Bericht door pa1bjs »

Gaat het om het pulserende geluid op het 2de filmpje?

Woon je toevallig in de buurt van een grote waterweg?
Klinkt als een verbrandingsmotor....

Anders, heb je toevallig ergens van die mooie moderne telefoonopladertjes/adaptertjes enz?
Die willen als ze niet aan het laden zijn ook nog wel eens vage storing geven
(dimmers enz ook)

groet
Bas
Elecraft K2, FT897D, FT-7
Fritzel GPA404

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7118
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Zelfs het AT kan tot op heden mijn storing niet lokaliseren.

#3 Bericht door PE2AAB »

Vraagje:

Heb je dit op meerdere radio's? het probleem zou in je TRX zelf kunnen zitten bijvoorbeeld.

(Vast niet als ik de kwaliteit zo zie maar je moet alles uitsluiten nietwaar?)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

andre
Berichten: 2484
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Zelfs het AT kan tot op heden mijn storing niet lokaliseren.

#4 Bericht door andre »

pa1bjs schreef:Gaat het om het pulserende geluid op het 2de filmpje?

Woon je toevallig in de buurt van een grote waterweg?
Klinkt als een verbrandingsmotor....

Anders, heb je toevallig ergens van die mooie moderne telefoonopladertjes/adaptertjes enz?
Die willen als ze niet aan het laden zijn ook nog wel eens vage storing geven
(dimmers enz ook)

groet
Bas
Hallo Bas,
het gaat dus inderdaad om dat pulserende geluid wat gemoduleerd wordt op die S9 ruis.

Misschien nog ter verdere informatie, het signaal is alleen op antenne te ontvangen en is zelfs met de 3 elements beam op de achterkant nagenoeg niet meer hoorbaar. Wordt hier ontvangen op zowel de Icom als de Kenwood trx.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Zelfs het AT kan tot op heden mijn storing niet lokaliseren.

#5 Bericht door coolepascal »

Ga maar eens op zoek naar spaarlampen, daar heb ik inmiddels ook al flink de neus van vol.
Gewoon een spaarlamp in serie met je seinsleutel en je wordt overal ter wereld gehoord.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Marco
Berichten: 423
Lid geworden op: 22 apr 2009, 19:42

Re: Zelfs het AT kan tot op heden mijn storing niet lokaliseren.

#6 Bericht door Marco »

coolepascal schreef:Ga maar eens op zoek naar spaarlampen, daar heb ik inmiddels ook al flink de neus van vol.
Gewoon een spaarlamp in serie met je seinsleutel en je wordt overal ter wereld gehoord.

Ligt er aan welke spaarlamp. Groot verschil zit er in die dingen. Gebruik er hier nu al 2 niks geen last. Die ruis lijkt me meer iets van plc of iets dergelijks.. Lift of verwarming..
Laatst hier zelf wel wat Adapters vervangen die waren ook redelijk kaduuk.. Stonden heerlijk te spetteren.

Alle groepen al uit gehad in huis behalve de radio? Kan ook iets lokaal zijn.
Komt het uit 1 richting of is het vanuit alle hoeken?

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Zelfs het AT kan tot op heden mijn storing niet lokaliseren.

#7 Bericht door PA2LAD »

Ik weet dat er in die spaarlampen een HF signaal opgewekt wordt om de lamp aan te sturen.
Welke frequentie zou dat moeten zijn? Ik meen ooit gelezen te hebben dat het in de buurt van 1800 kHz moest zitten.

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Zelfs het AT kan tot op heden mijn storing niet lokaliseren.

#8 Bericht door coolepascal »

Hadden ze die niet gewoon op 538kHz kunnen zetten ? dan koop ik er ook wel een paar :twisted:
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Zelfs het AT kan tot op heden mijn storing niet lokaliseren.

#9 Bericht door coolepascal »

Oops, das dan wel erg dicht bij 500kHz he :oops:
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7118
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Zelfs het AT kan tot op heden mijn storing niet lokaliseren.

#10 Bericht door PE2AAB »

LED lampen geven ook storing trouwens met hun 'rotte' schakelende voedingkjes.

Nadeel is dat een niet nader te noemen loterij onlangs 3 kwart van Nederland heeft voorzien van deze ellendelingen.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1489
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Zelfs het AT kan tot op heden mijn storing niet lokaliseren.

#11 Bericht door pa3met »

ik heb heel soms ook een soortgelijke storing. Het doet zich een paar uur voor en verdwijnt dan ook opeens. Het zijn op de
scope naast elkaar en op een gegeven moment wordt de ruimte tussen de pulsen steeds korter en dan is het gewoon een
lange sliert ruis van S9 ofzo. Het is dan op alle banden zo ongveer te 'bewonderen'.

de pulsen lijken dus sneller te gaan en dan weer langzamer.... verdwijnt dan voor even en begint weer opeens.

Ik zal er ook eens een opname van maken als het weer eens een keer optreedt..
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

andre
Berichten: 2484
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Zelfs het AT kan tot op heden mijn storing niet lokaliseren.

#12 Bericht door andre »

Ik denk zelf dat het geen led of spaarlamp is. Hiervoor is de storing te incidenteel, en bovendien, overdag branden er doorgaans geen lampen terwijl de storing overdag net zo hevig is als 's avonds.
De suggestie van Marco ligt meer voor de hand. Een (plc) liftsturing hier of daar. Van die dingen staan er hier genoeg in de buurt, alleen geen nieuwe moderne liften.

Maar laat ik nog even afwachten op de tip die komen gaat op het forum van degene die het signaal herkent !
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Marco
Berichten: 423
Lid geworden op: 22 apr 2009, 19:42

Re: Zelfs het AT kan tot op heden mijn storing niet lokaliseren.

#13 Bericht door Marco »

Tja

Hier zit ik omgeven door HF FM en AM radio TV mobiele Radar Digitenne signalen. En geen kleine signalen we hebben het ook Kilo Watts.
Op zich denk je niks mis mee. Maar is de propagatie slecht is de ruis soms een s7 hier.
Ik merk het altijd heel goed gaat de band dicht ruis hoog.. Vele kunnen dan nog leuke contacten maken hier is het dan afgelopen.
Enige uitwijken naar 30 of 40mtr is nog een optie.

Ik weet het is een gegeven en je moet er mee om gaan. Ik jou geval is het misschien nog op te lossen. S6 hopelijk vinden ze het probleem.

Gebruikersavatar
PE9DX
Berichten: 490
Lid geworden op: 10 jan 2010, 00:08
Roepletters: PE9DX
Locatie: Winschoten
Contacteer:

Re: Zelfs het AT kan tot op heden mijn storing niet lokaliseren.

#14 Bericht door PE9DX »

Kun je eens uit de doeken doen hoe je het AT zover hebt gekregen dat ze voor jou de nodige peilingen zijn gaan doen.
Aangezien ze de laatste tijd niet zo gemakkelijk langskomen ben ik benieuwd hoe je dit aangepakt hebt.

Johan.
member SATNOGS project

http://www.pe9dx.com

andre
Berichten: 2484
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Zelfs het AT kan tot op heden mijn storing niet lokaliseren.

#15 Bericht door andre »

PE9DX schreef:Kun je eens uit de doeken doen hoe je het AT zover hebt gekregen dat ze voor jou de nodige peilingen zijn gaan doen.
Aangezien ze de laatste tijd niet zo gemakkelijk langskomen ben ik benieuwd hoe je dit aangepakt hebt.

Johan.
omdat dat dan weer wat off topic is heb ik je daar een pb-tje over gestuurd Johan.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Plaats reactie