CV springt aan

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pb1a
Berichten: 413
Lid geworden op: 18 nov 2008, 21:56
Contacteer:

#16 Bericht door pb1a »

Als dat niet afdoende helpt kan je ook je G5RV junior vervangen door een geheel symmetrische antenne en een losse symmetrische antennetuner.
Dat scheelt ook nog iets. Alleen kan je dan de automatische antennetuner van je set niet meer gebruiken. Ik werk altijd met losse symmetrische antennetuners. Volgens AT heb je dan de minste problemen.

Gr. Anne PA3FYI

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

#17 Bericht door PA1ZP »

Hoi Allen

Hier springt de ketel nooit uit of aan en heeft geen last van de zenders hoeveel ik er op stook maakt niet uit.
Ik maak minimaal 100 watt.
De antennes die ik gebruik zijn of een 1/4 golf vertical voor 80 of een halve golf vertical voor 40 mtr of een 1/4 golf vert. GP voor 20 mtr.

En ik maak echt genoeg vermogen , en nergens last van.
Alle antennes zijn coax gevoed en hebben geen mantelstroom filters etc.
De !/4 golf GP staat 3.5 mtr boven de ketel en de tegencapaciteiten (2 lopen er maar 2 meter boven langs.

Zou het niet kunnen zijn dat bij jullie het probleem wordt veroorzaakt door instraling op de thermostaat of het thermostaat circuit.

Ik heb hier ook een magloop gehad en die stond op zolder een meter of 5 van de ketel af, ook toen et 100 watt geen probleem , er was zoveel veld dat als ik er een 60 watt TL-buis bij de antenne hield deze vanzelf ging branden als ik er mee in mijn hand stond hihi.

Ikzelf gebruik hier gewoon een hele oude Honeywell thermostaat met een simpel quick schakelaartje als aan en uit switch voor de ketel.

Verder zou je nog kunnen trachten de thermostaat kabel te ontkoppelen door deze zo kort mogelijk bij de ketel door een flinke ringkern te halen.

Het verhaal ken ik wel want als de vrouw van PA3DHN onder de douche stond en Wim was aan het seinen viel ook het warm water uit.

Succes met deze lastige storing
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
PE7RB
Berichten: 104
Lid geworden op: 09 dec 2008, 09:38

#18 Bericht door PE7RB »

PA1ZP schreef:
Ikzelf gebruik hier gewoon een hele oude Honeywell thermostaat met een simpel quick schakelaartje als aan en uit switch voor de ketel.
Ik moet wel zeggen dat ik het probleem hier heb sinds we een modulerende ketel hebben met elektronische thermostaat. Daarvoor een simpele ketel met ouderwetse draaiknop thermostaat en die liet zich niet foppen ;)

Ik zoek nu eigenlijk ringkernen die eenvoudig over netsnoeren en kabelboompjes heen zijn te klikken, zonder dat de kniptang in de bedraging gezet moet worden. Dus iets met een sleufje aan de zijkant. Bestaan die uberhaupt?

Vanmorgen nog een aantal verbindingen op 20 gemaakt en er was verder geen probleem met uitval.
73 de Ron

FT817ND - HLA150 - NRD525 - PX777 - TH-F7E

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

#19 Bericht door PA2LAD »

Niet direct ringkernen, maar 2 halve delen van ferriet die je tegen elkaar zet met de kabel er tussen zijn wel te koop.

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

#20 Bericht door PA1ZP »

Hoi Allen

Die ferriet surpreccors heb ik hier ook.
Ik heb ze hier en daar aan een 12V voedingsnoer hangen van een antenne switch en een PTT lijn.

Die zijn gewoon te koop.
Daarvoor hoef je inderdaad geen snoer te slopen en je kan er de draad gewoon omheen wikkelen en dan dicht klikken.
In Rosmalen zijn er altijd meerere handelaren die die dingen verkopen.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
PE7RB
Berichten: 104
Lid geworden op: 09 dec 2008, 09:38

#21 Bericht door PE7RB »

OK beiden bedankt voor de nuttige tips! Zo blijven we als radiozendamateur nuttig bezig ;)
73 de Ron

FT817ND - HLA150 - NRD525 - PX777 - TH-F7E

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

#22 Bericht door Steef »

PA1ZP schreef:Hoi Allen

Hier springt de ketel nooit uit of aan en heeft geen last van de zenders hoeveel ik er op stook maakt niet uit.
Ik maak minimaal 100 watt.
De antennes die ik gebruik zijn of een 1/4 golf vertical voor 80 of een halve golf vertical voor 40 mtr of een 1/4 golf vert. GP voor 20 mtr.

En ik maak echt genoeg vermogen , en nergens last van.
Alle antennes zijn coax gevoed en hebben geen mantelstroom filters etc.
De !/4 golf GP staat 3.5 mtr boven de ketel en de tegencapaciteiten (2 lopen er maar 2 meter boven langs.


Ikzelf gebruik hier gewoon een hele oude Honeywell thermostaat met een simpel quick schakelaartje als aan en uit switch voor de ketel.



Succes met deze lastige storing

En kolenkachel zal er ook geen last van hebben ........................






:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: (grapje)
Wie praat luistert niet

Plaats reactie