CV springt aan

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5129
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

CV springt aan

#1 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Het valt me de laatste tijd op dat als ik zend op HF de radiatoren van de CV warm worden.
Zou het kunnen dat de CV aanspringt door de HF energie?

Ik gebruik maximaal 5 watts in een ZEPP antenne. Ophang punt van deze antenne is enige meters van de ketel, NEFIT.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PE2HD
Berichten: 99
Lid geworden op: 13 aug 2006, 06:47
Locatie: Eindhoven

#2 Bericht door PE2HD »

Hallo Tjeerd,

De eenvoudigste manier om hier achter te komen is denk ik even met tweeën te checken. Een persoon observeert de verwarmingsketel en de andere persoon bedient de zender. Als de ketel inderdaad aanspringt op het moment de zender in werking komt, en dit is reproduceerbaar, is het antwoord ja en zal je moeten gaan ontstoren. (Balun aan voedingspunt antenne??, Ferriet aan (lange)kabels verwarming??)
Succes.

PE2HD, Harry

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5129
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

CV ketel

#3 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Bedankt voor je reactie Harry.

Aan de laatste optie zat ik zelf ook al te denken. Alleen een balun in een ZEPP antenne, ken je deze antenne?
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

pa2et
Berichten: 187
Lid geworden op: 10 aug 2006, 15:13
Locatie: Baarn

#4 Bericht door pa2et »

Hallo Tjeerd,

Hoe ga jij van je set naar de Zepp?
Misschien loont het de moeite om een dubbele antenne stroommeter te maken voor je open lijn, wellicht is er wat asymmetrie.

Maar het kan ook gewoon HF inslag zijn doordat je Zepp prima straalt.
Hier in het Gooi zijn verhalen bekend van ketels die op hol slaan, alleen een reset (power off/on) doet de vlam in de ketel doven!

73 de Eat, pa2et
73
Eat



ham4ever!

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5129
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

CV sprint aan

#5 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Hallo Eat,

De lintlijn gaat naar een symmetrische tuner. Van de tuner naar de set loopt coax.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PE2HD
Berichten: 99
Lid geworden op: 13 aug 2006, 06:47
Locatie: Eindhoven

#6 Bericht door PE2HD »

eh.... nee eerlijk gezegd ben ik pas na mijn reactie gaan zoeken wat nu precies een zepp antenne is.
Mijn eerste oplossing lijkt me in dit antenne concept dus ook niet mogelijk.
Bij mijn eigen experimenten en zoektochten in antenneland ben ik wel min of meer tot de conclusie gekomen dat je met asymmetrische (en/of niet resonerende) antennes de goden verzoekt tot emc, rfi, stralende voedingslijnen enz.
Met ferriet heb ik op mijn ketel altijd maar beperkt resultaat weten te behalen. Dat ding zelf is ook niet echt HF-dicht. (onder- achterzijde)
Als je niet met handen en voeten gebonden bent aan je zepp antenne zou ik ook een symmetrische antenne overwegen.

73, PE2HD, Harry

pa2et
Berichten: 187
Lid geworden op: 10 aug 2006, 15:13
Locatie: Baarn

#7 Bericht door pa2et »

Sorry voor de late reactie, maar een Zepp antenne is echt een symmetrische antenne. Het is namelijk een *eindgevoede* halve golf dipool.

De Zepp wordt met een kwart golf openlijn gevoed, die lijn transformeert de impedantie naar een zeer hoge waarde op het einde van de dipool. Het is dus spanningsvoeding, er heerst bij het voedingspunt een sterk E veld. Een kooi van kippengaas rond de ketel kan uitkomst brengen!
73
Eat



ham4ever!

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5129
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

CV storing

#8 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Hallo Eat,

Al weer enige weken heb ik i.p.v. de ZEPP een LW van 13,5 meter hangen. Hier zit een 1:9 balun aan en er loopt coax naar de ATU.
Met deze antenne heb ik minder problemen met de CV, zelf op 80!

Deze antenne "pikt" wel meer storing uit de omgeving op.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

pa2et
Berichten: 187
Lid geworden op: 10 aug 2006, 15:13
Locatie: Baarn

#9 Bericht door pa2et »

Hoi Tjeerd,
Yep, zie mijn reply in het 817 topic.
Ik heb eens de tip gehad van Marcel, PA3MRF, om een kleine lokale sense antenne te maken en het signaal hiervan met een 'phasing' circuit aan de ontvanger ingang, in tegenfaze aan te bieden.

Nog geen ervaring mee, met een loop antenne wel, dat gaat zeer goed. Deze zou je als ontvangst antenne kunnen proberen. Omschakelen via de PTT uitgang van je set met een relais.
73
Eat



ham4ever!

DELETED

#10 Bericht door DELETED »

DELETED
Laatst gewijzigd door DELETED op 17 sep 2007, 20:05, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5129
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

CV update

#11 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Al enige tijd zit ik een verdieping lager, cv is op zolder. Antenne is een halve ZS6BKW en de lintlijn loopt over het dak naar het raam van deze kamer.

Geen problemen meer met de CV.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PH4CK
Berichten: 591
Lid geworden op: 29 sep 2006, 16:30
Locatie: JO22XK

#12 Bericht door PH4CK »

Hallo Tjeerd

je hebt het over een halve ZS6BKW

wat zij hier de afmetingen van en voor welke banden is deze geschikt?
evt met antenne tuner.
Ik heb de "hele" uitvoering hangen maar wil eigenlijk een kortere voor de vakantie.

Erik

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5129
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

halve ZS6BKW

#13 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Hallo Erik,

Even uit het hoofd. De lintlijn is 12.20 meter. Er zit 1 straler aan en deze is 13,8 M ??, dit weet ik niet zeker. Lintlijn heb ik rechstreeks aan de tuner.


Ik gebruik deze antenne met tuner van 40 t/m 10 M. Nu ik een verdieping lager zit heb ik minder last met de CV.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
pb1a
Berichten: 413
Lid geworden op: 18 nov 2008, 21:56
Contacteer:

#14 Bericht door pb1a »

Ik heb zelf ook last als ik op 80 en zeker op 160 meter uitzend dat mijn ketel op hol springt. Laatst stond mijn vrouw onder een koude douche,
toen ik mijn antenne op 160 meter aan het afstemmen was. Gelukkig heeft ze ook een machtiging HI. Het elektrische snoer van de CV ketel een paar keer opgerold als mantelstroom filter en vaak is het dan weg.
Zelf heb ik er een haspel tussen gehangen en heb nu beduidend minder last.

Gr. Anne PA3FYI

Gebruikersavatar
PE7RB
Berichten: 104
Lid geworden op: 09 dec 2008, 09:38

#15 Bericht door PE7RB »

pa3fyi schreef:
Zelf heb ik er een haspel tussen gehangen en heb nu beduidend minder last.
Mooie oplossing, een haspel fungeert dan als mantelstroomfilter. Ik zal dat ook eens gaan proberen. Ook hier staat een ketel op zolder die zo af en toe op hol slaat en na een reset weer warm water wil geven. Het voedingspunt van de G5RV junior hangt een paar meter bij de ketel vandaan.
73 de Ron

FT817ND - HLA150 - NRD525 - PX777 - TH-F7E

Plaats reactie