Storing van trolleybussen in Arnhem

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PD8L
Berichten: 52
Lid geworden op: 21 feb 2009, 16:46
Roepletters: PD8L
Locatie: JO21WX

Storing van trolleybussen in Arnhem

#1 Bericht door PD8L »

Hallo medeamateurs,


Sinds kort rijden er in Arnhem een stuk of 7 nieuwe trolley's rond, en tot mijn grote schrik veroorzaken deze bussen storing op de Hf banden.
Je hoort een boel ruis, en als ze stoppen en optrekken hoor je de pulsjes van de electromotor, op het ritme van de bus.
Omdat de bushalte hier voor de deur staat, kon ik het horen én zien, zo kwam ik erachter.
Maar het blijft niet bij hier voor de deur, maar ook tot 2 haltes verder hoor je deze storing.
En als ze voorbijrijden hoor je tot een s9 ruis.

Het rare, en goede, is dat de oude modellen nergens last van hebben, als die voorbijrijden, stoppen etc. heb ik nergens last van.
Het is nog een proef, maar straks zullen alle modellen vervangen gaan worden en je snapt wat voor gevolgen dit heeft.

Volgens mij overschrijd de bus de EU normen, en lijkt het niet zo'n groot probleem om dit op te lossen.
En de firma Hess, die de bussen geleverd heeft, mag hier wel eens naar kijken lijkt me.

Dus voor de amateus in arnhem, ik zou ook graag jullie ervaring willen weten.
Hoor je ze, of niet? Ik hoor graag van jullie, want ik ga hierovereen brief sturen naar de vervoersmaatschappij Breng.

Alvast bedankt,

Groetjes Erik.

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: Storing van trolleybussen in Arnhem

#2 Bericht door EMCees »

Ik zou eens informeren bij AT of bij het RDW.

De bussen moeten voldoen aan de automotive rcihtlijn. En als daar in geen paragraaf staat over elektrische aandrijving, dan aan de EMC richtlijn.

Het lijkt me verstandig om je klacht bij AT neer te leggen, als het daar niet op zijn plaats is dienen zij volgens het AWB de klacht door te sturen naar het juiste orgaan.

AWB = Algemene Wet Bestuursrecht.

Je kunt ook, indien lid, je klacht cc-en aan de veron EMC cie.
Laatst gewijzigd door EMCees op 22 feb 2010, 17:07, 1 keer totaal gewijzigd.

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Storing van trolleybussen in Arnhem

#3 Bericht door pa5cal »

Hmm wist je dat auto's in de US niet aan de FCC richtlijnen hoeven te voldoen? Hence de storingen van hybrides. Ik weet niet hoe dat in de EU zit maar wij hebben 1:1 dezelfde hybrids rondknarren... Wellicht dat een in .nl gebouwde trolley echter wel aan eisen moet voldoen ;) Hou ons vooral op de hoogte!

-P

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: Storing van trolleybussen in Arnhem

#4 Bericht door EMCees »

Vandaag bij de NEd EMC-ESD vereniging bijeenkomst over EMC en Automotive iemand van het RDW gesproken.
Die vermoed dat deze trolly bussen niet aan de automotive richtlijn hoeven te voldoen, zeker weten doet hij het niet.
Als dat zo is moeten ze aan de normale emc richtlijn voldoen, dus een klacht ri AT zou voldoende moeten zijn.

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Storing van trolleybussen in Arnhem

#5 Bericht door PA2LAD »

EMCees schreef:Vandaag bij de NEd EMC-ESD vereniging bijeenkomst over EMC en Automotive iemand van het RDW gesproken.
Die vermoed dat deze trolly bussen niet aan de automotive richtlijn hoeven te voldoen, zeker weten doet hij het niet.
Als dat zo is moeten ze aan de normale emc richtlijn voldoen, dus een klacht ri AT zou voldoende moeten zijn.
Om op je verhaal in te haken: in Rotterdam hebben de taxi`s enorme storing op de mobilofoon van Arivabussen. AT heeft onderzoek gedaan en de nieuwe OV-CHIPlezer als schuldige kunnen aanwijzen. Bij metingen aan een bus alleen valt het binnen de normen, maar het probleem is dat ze samenkomen op het Zuid-Plein en dan met z'n allen naast elkaar staan en 1 blok stoorzender vormen. Het gekke is dat bij bussen van andere maatschappijen het probleem niet optreed.

pa1bjs
Berichten: 1137
Lid geworden op: 09 okt 2006, 16:18
Roepletters: PA1BJS
Locatie: Abbenbroek

Re: Storing van trolleybussen in Arnhem

#6 Bericht door pa1bjs »

lang leve rfid....

Je zou eens een loop antenne kunnen proberen, deze schijnen minder last van lokale storing te hebben.

En indd een klacht bij AT neerleggen.

groet
Bas
Elecraft K2, FT897D, FT-7
Fritzel GPA404

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Storing van trolleybussen in Arnhem

#7 Bericht door coolepascal »

Kenlijk word er niet gerealiseerd dat :
- Het verhaaltje over het korte bereik aka securecy aka privacy hiermede in een klap teniet wordt gedaan.
- De RFID aparatuur ook andersom valt te beinvloeden, en dus zal dat ook wel een keer gebeuren.
- CE normen kunnen worden bepaald van (deel) systemen maar dit niet noodzakelijk de eindsituatie hoeft te zijn. (een prima CE gekeurd zendertje kan flinke storing veroorzaken als de externe antenne situatie niet deugt)
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: Storing van trolleybussen in Arnhem

#8 Bericht door EMCees »

Even je uit de droom helpen.
CE is geen keurmerk, alleen maar een logo waarbij de fabrikant aangeeft dat het door hem in de markt gezette apparaat voldoet aan Europese richtlijnen.
Het voldoen aan een norm (EMC normen) geeft slechts het vermoeden van voldoen aan de richtlijn.

Alleen normen zoals de NEN1010 die genoemd worden in een wetgeving of AMVB zijn wetgeving.
NEN1010 staat in het bouwbesluit genoemd.

Dus die trolly bussen moeten gewoon aan de emc richtlijn voldoen.
Ben benieuwd hoe ze dat gaan meten, nogal een lange antenne die kabels.

Plaats reactie