Storingen

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Boudewijn
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:36

Storingen

#1 Bericht door Boudewijn »

Als radio verzamelaar,en natuurlijk ook luisteren naar de lange midden en kortegolf heb ik ook veel last van storingen,veroorzaakt door dimmers ,winkeldiefstalpoortjes,geschakelde voedingen enz.Ook een freqentieregelaar op de koelinstallatie van een C1000 winkel veroorzaakt heel wat ellende.Een paar jaar geleden is het A Team hier geweest,en hebben laten weten dat er geen beginnen meer aan is.De meeste ellende komt met het net mee,en wordt door de bedrading in huis verspreid.Ik had een filter in de meterkast geplaatst,maar dat hielp ook niet veel.Vorig jaar met de verbouwing van ons huis heb ik alle bedrading voorzien van een aarddraad,en met een boormachine in elkaar gedraaid ,en dan in de buizen getrokken.Het was totvoor kort behoorlijk rustig,ik kon weer een radio op lange en middengolf laten spelen bijna zonder bijgeluiden,Brom,ratel enz.Er zat al enkele jaren een behoorlijke ruis waar volgens AT niets aan te doen was,Nu zit er enkele weken een zeer sterke ruis op,tot ongeveer 20 mhz. Op MG komt overdag bijna niets fatsoenlijks meer door.Als KG ontvanger heb ik een R-2000, sony icf 55 en 77 en een Siemens funk e566 DEBEG buizenontvanger.Deze Siemens ontvangt nog het best,niet zo gevoelig voor de storingen.Hij is apart geaard met een 6m koper buis.Wanneer ik alles zo eens lees,dan ziet het er niet best uit voor onze gezamelijke hobby.Mvg,Boudewijn.

Gebruikersavatar
PA2REH
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 nov 2009, 18:08
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Storingen

#2 Bericht door PA2REH »

Boudewijn,
Als ik dit zo lees, doet het me denken aan dezelfde situatie hier in huis. Dikke egale ruis die ik ook niet kom uitpeilen. De verschrikkelijke verhalen van Powerline communicatie leken realiteit te zijn geworden. In mijn gedachten beschuldigde ik de buren al. Maar, niets van dit alles was waar. Ik zat op een totaal verkeerd spoor.
Achteraf bleek het een lichtnet adapter te zijn. Bij mij thuis en in een straal van ca. 30-40m rondom het huis ellende. Deze adapter werkte gewoon normaal. Echter nadat ik het plastic huisje had opengemaakt bleek er een elco in het primaire circuit kaduuk te zijn. Gewoon een NUL Ohm weerstand geworden. Nieuwe elco erin, adapter dichtgetaped en voila. De banden waren weer schoon.
Succes,
73 Eric
best 73 de Eric - pa 2 reh
========================
Licensed since 1976 - CW operator
Member/operator PI4CC
Projectgroup PG.540
QRZ page: PA2REH

========================
"There are no strangers in Amateur Radio, just friends you haven't met."

PA3
Berichten: 394
Lid geworden op: 20 mar 2009, 13:03

Re: Storingen

#3 Bericht door PA3 »

Ik heb ook zo iets meegemaakt, waarvan je achteraf zegt.......grrrrr, eigen schuld!

Ik had een pulsstoring (woodpecker) van 0 tot circa 50 MHz. Stoppenkast in en alles afgezet. Storing niet verdwenen. De buurt onveilig gemaakt, maar toch kwam het nog steeds uit de nabijheid van mijn huis. Toen i.p.v. de stoppen eruit te draaien alle electriciteitssockets in huis afgekoppeld. Was dus een el-cheapo netadapter voor mijn oude notebook, maar daar zat een dikke elco in die eerst moest ontladen voordat het pulsen ophield. Dat duurde zeker 40 seconden. Moraal van dit verhaal:

Als je de stroom eraf haalt, een tijdje wachten totdat alles ook echt is ontladen.

73

Hans

Boudewijn
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:36

Re: Storingen

#4 Bericht door Boudewijn »

Ik heb alles thuis nog eens nagekeken,maar deze sterke ruis komt duidelijk via het net mee.een andere radioluisteraar die 500 meter verder woont heeft het ook.Het is van langegolf tot 21 Mhz.Boudewijn.

Plaats reactie