LG Plasmascherm

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3FS
Berichten: 1102
Lid geworden op: 11 okt 2006, 21:57
Roepletters: PA3FS
Locatie: Enschede/JO32KF

LG Plasmascherm

#1 Bericht door PA3FS »

De buurman van een Duitse zendamateur mag zijn tv niet meer aanzetten .Deze stoort nl op de HF banden van de zendamateur .

:arrow: http://www.youtube.com/watch?v=-BZSXKxyJn0

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: LG Plasmascherm

#2 Bericht door pa5cal »

wow... Mijn duits is niet zo best maar ik mag hopen dat er zo precedent geschapen is. Jammer dat europa nog niet zo'n goed geheel is dat we de duitse uitspraak in .nl kunnen gebruiken om plasma tv's te bannen :P

-P

PA-een
Berichten: 522
Lid geworden op: 08 nov 2007, 22:41

Re: LG Plasmascherm

#3 Bericht door PA-een »

Helaas is mijn Duits ook niet goed, maar kan het hier op kantoor ook niet beluisteren... :oops:

Het lijkt me sowieso wel een complex geval. Natuurlijk zou het goed nieuws zijn voor Amateurs als apparatuur welke storing veroorzaakt op HF 'niet meer gebruikt mag worden', maar het lijkt me dan wel enigzins onterecht om de koper van de apparatuur hiermee 'bestraft' zou worden. Tenslotte wordt de consument niet geacht op de hoogte te zijn van HF-compliance van de apparatuur? En ik zie de eigenaar ook geen geld terugkrijgen als hij z'n TV komt terugbrengen omdat 'hij stoort op de hobby van de buurman'.... :(

De fabrikant van de Plasma zou dan ook nog eens met een oplossing moeten komen om de HF-storing terug te dringen, maar dit krijg je met slechts een enkel(e) geval(len) nooit voor elkaar. Nu weet ik niet hoeveel actieve radioamateurs Duitsland kent, maar het zal vast een flinke groep 'klagers' moeten worden door heel Europa om de fabrikant zover te laten komen dat hij de HF-storingsbron in zijn producten gaat/moet/.. achterhalen.

Ook vraag ik me af welke afspraken er in Europa zijn gemaakt met betrekking tot hoeveel HF-storing een Plasma of ander apparaat mag veroorzaken, in hoeveel meter afstand, om goedgekeurd te zijn voor verkoop... :?:

En zo kan ik nog wel meer vragen stellen in deze categorie.. :?

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: LG Plasmascherm

#4 Bericht door PE7EB »

Mij is het geheel wel duidelijk, Das Bundes Netz Ambt doet gewoon waar het voor opgericht is en betaald wordt, namelijk handhaven.
Als een toestel stoort, dient het ontstoord, dan wel uitgeschakeld te worden, dat geldt voor (onze) zenders, dus zeker voor toestellen die niet eens te dienen uitzenden.

Dat LG tot andere meetresultaten komt verbaast me overigens niets, daar spelen vooral de commerciële belangen een rol.

De grootte van de groep klagers kon nog wel eens groter zijn dan we denken, niet alleen wij amateurs hebben last van het gepruttel van deze inferieure rommel, ook defensie begint langzaam door te krijgen, dat het door de alsmaar stijgende ruisvloer ten gevolge van de som van al dit soort pruttelpotten, steeds lastiger wordt om stabiele verbindingen op te bouwen met haar "in de ruis" apparatuur.
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: LG Plasmascherm

#5 Bericht door pe1rea »

Goed opgelet Eric.

Ik denk hetzelfde.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

PA-een
Berichten: 522
Lid geworden op: 08 nov 2007, 22:41

Re: LG Plasmascherm

#6 Bericht door PA-een »

Voorbeeld doet volgen zullen we dan maar zeggen, hopelijk gaat een Defensie (en meerdere organen) zich er dan inderdaad ook mee bemoeien. 8)

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

Re: LG Plasmascherm

#7 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 14 okt 2013, 15:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat is een zendamateur zonder antenne? Helemaal niets.

andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: LG Plasmascherm

#8 Bericht door andre »

PF3CH schreef:
PE7EB schreef:Mij is het geheel wel duidelijk, Das Bundes Netz Ambt doet gewoon waar het voor opgericht is en betaald wordt, namelijk handhaven.
Dat kan -helaas- niet gezegd worden van onze Agentschap Telecom :evil:
Heb de laatste paar jaar in elk geval geen beichten meer voorbij zien komen die aantonen dat AT óók daadwerkelijk handhaafd :cry:

In dat verband kan je je misschien nog de vaillant cv ketels herinneren met een op vhf storende thermostaat. Ik kan uit eigen ervaring spreken dat daar wel degelijk aktie op ondernomen is, en dat de storing(en) daadwerkelijk zijn opgelost, mede door de sancties die zijn opgelegd. Dit is een voorbeeld, en er zullen er nog vele zijn alleen van de meeste hoor je niets.

Overigens, ik heb gisteravond een storings formulier naar AT gezonden per mail, en vandaag rond 12.00 uur daar telefonisch een bevestiging van ontvangen.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: LG Plasmascherm

#9 Bericht door EMCees »

Leuk filmpje,

AT handhaaft ook, kijk maar eens naar de panasonic televisies, die storing veroorzaken.
Het grote probleem is niet zozeer het handhaven maar de regelgeving.
De EMC richtlijn (2004/108/EG) is redelijk eenvoudig,

art 2:
De lidstaten moeten ervoor zorgen dat radioverbindingen,
met inbegrip van radio-omroepontvangst en
radioamateurdiensten overeenkomstig het Radioreglement
van de Internationale Telecommunicatie-unie
(ITU), elektriciteits- en telecommunicatienetwerken,
alsmede de uitrusting die hierop is aangesloten, tegen
elektromagnetische storingen zijn beschermd.


En dan ook nog art 13

Geharmoniseerde normen geven de algemeen erkende
stand van de techniek op het gebied van de elektromagnetische
compatibiliteit in de Europese Unie weer. Voor
het functioneren van de interne markt is het dus van
belang om over op communautair niveau geharmoniseerde
normen te beschikken voor de elektromagnetische
compatibiliteit van uitrusting. Zodra de referentie van
een dergelijke norm in het Publicatieblad van de Europese
Unie is bekendgemaakt, dient de naleving ervan een
vermoeden van overeenstemming met de toepasselijke
essentiële eisen te scheppen, ofschoon andere middelen
om deze overeenstemming aan te tonen moeten worden
toegestaan. Overeenstemming met een geharmoniseerde
norm betekent overeenstemming met de bepalingen
ervan en het aantonen van die overeenstemming aan de
hand van methoden die de geharmoniseerde norm
beschrijft of waaraan zij refereert.


Dit betekend dat het voldoen aan een norm een VERMOEDEN geeft dat het apparaat voldoet aan de richtlijn.
Echter beneden de 30 MHz is er geen emissie norm behalve dan geleide storing. Dus mag zo'n TV lekker stralen maar niet via het 230 volt draadje storing veroorzaken.

Kortom een hiaat in de normen, het Bundes Ambt is hier gewoon goed bezig, AT zit tegenwoordig bij Economische Zaken, dus de belangen liggen daar iets anders.

Zo zouden ze het ook moeten doen voor de gevreesde PLC gewoon cispr 22 van toepassing verklaren, en dan ben je ook af van de storingen veroorzaakt door die zooi.

En dan nog de leuke led lampen van de Gamma, zie ook:
http://www.youtube.com/watch?v=rh_a1TyjpTI

Achter1 volgens wordt er een gloeilamp een PL lamp een Philips Led Lamp en een Gamma Ledlamp gemeten, aangesloten op een LISN (Line Impedance Stabilisation Network) wat het RF uitkoppeld naar een Spectrum analyser (R&S FSP 7) met een externe verzwakking van 10 dB. Tevens heb ik een power quality analyzer aangesloten, die de spanning en stroom laat zien.

Helaas had ik geen video editor beschikbaar.

Cees.

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: LG Plasmascherm

#10 Bericht door pa5cal »

my word...

Dit is toch wel te triest voor woorden?! Wordt die zooi uberhaupt getest voordat het verkocht wordt? Cees, laat vooral meer komen! prima setup heb je daar trouwens... is dat thuis of het qrl? ;)

-P

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: LG Plasmascherm

#11 Bericht door EMCees »

qrl, ik schijn docent emc te zijn :mrgreen:

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: LG Plasmascherm

#12 Bericht door pe5jw »

:) MOOI Cees kan je de volgende generatie mooi de juiste normen en waarden bij brengen (qua EMC in iedergeval)

Gekkigheid hoor, het is een leuk filmpje duidelijk te zien wat er gebeurt.

Er is hier ook veel intresse in de led lampen, ze schijnen soms veel warmte ontwikkelen en hoe effectief zijn ze nu echt ?
In de Meppelronde word er regelmatig over gesproken.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: LG Plasmascherm

#13 Bericht door PA0ETE »

Ik ken in ieder geval twee Nederlandse voorbeelden waar de betreffende plasma-tv tot verhelpen van de door het apparaat veroorzaakte storing bij buurman zendamateur ook niet meer mocht worden gebruikt.

En ik geef het niet graag toe, maar ik ben zelf in november nog door AT op de vingers getikt omdat ik met iets stouts bezig was (een onbemande D-STAR-repeater onder de call van PI1DSA op 145,625 waarvoor ik geen vergunning had). :oops:

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: LG Plasmascherm

#14 Bericht door EMCees »

Voor veel apparatuur geld het zogenaamde precompliance, dus als je apparatuur test en een goed technisch dossier hebt mag je er een CE logo opplakken. Dit CE logo verklaart alleen maar de de fabrikant beweerd dat de onderhavige apparatuur aan de nodige richtlijnen voldoet. Maar omdat het precompliance is geldt dat de apparatuur voldoet tenzij anders wordt aangetoond.

Over de inhoud van de gamma led lamp kun je twijfelen.
Afbeelding
Afbeelding

Foto's (c) VERON EMC cie.

PA-een
Berichten: 522
Lid geworden op: 08 nov 2007, 22:41

Re: LG Plasmascherm

#15 Bericht door PA-een »

EMCees schreef: Over de inhoud van de gamma led lamp kun je twijfelen.
Leuk om te zien wat er in schuil gaat en onvoorstelbaar bijna welke storing ermee gepaard gaat.

Er vallen mij een paar dingen op aan de lamp:
1> Er zitten weinig, maar 'ouderwets' ogende componenten in. Ik denk dat ik (onterecht) aannam dat SMD techniek al vaker gebruikt werd in hedendaagse apparatuur, maar dat zal ook wel een financiele reden hebben. ;)
2> Blijkbaar hield het oorspronkelijke ontwerp rekening met de plaatsing van 3 extra componenten. Zou de storing verminderen/verdwijnen als men zelf alsnog de ontbrekende componenten zou plaatsen?
3> Zie ik het goed dat er aan de andere zijde een component bij is gekomen die niet in het oorspronkelijke ontwerp zat?

Misschien wat open-deur opmerkingen van mijn zijde, maar op een of andere onverklaarbare wijze vind ik het machtig interessant :oops:

Plaats reactie