Storing op HF 20 meter

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA7AVS
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 mar 2008, 21:56
Locatie: Grou
Contacteer:

Storing op HF 20 meter

#1 Bericht door PA7AVS »

Heren zend- en luisteramateurs.

Let OP :?:

Als u woonachtig bent in de buurt van een agrarisch melkvee bedrijf
en u ondervindt net zoals ik S 9+ storing op de hf banden met name op 20 meter een modulerende stoorbron.
Gelieve het bij mij te melden. Wij, en de VERON zijn samen met AT
volop bezig info te verzamelen.

Waarschijnlijk komt het door slecht werkende frequentie regelaars
met name geleverd door het merk DELAVAL..

73 Allart PA7AVS

Mijn e-mail is 7avs@planet.nl
Beter 10 antenne's in de lucht dan 1 ......

Gebruikersavatar
PA3FS
Berichten: 1102
Lid geworden op: 11 okt 2006, 21:57
Roepletters: PA3FS
Locatie: Enschede/JO32KF

Re: Storing op HF 20 meter

#2 Bericht door PA3FS »

Heb je een geluids voorbeeld :?:

PA7AVS
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 mar 2008, 21:56
Locatie: Grou
Contacteer:

Re: Storing op HF 20 meter

#3 Bericht door PA7AVS »

ik zal mijn best doen om het op internet te krijgen

Allart
Beter 10 antenne's in de lucht dan 1 ......

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Storing op HF 20 meter

#4 Bericht door PA1ZP »

Hoi Allen

Ik heb hier sinds kort ook last van storing op ontvangst op 20 meter.
Dat is pas sinds ik een nieuwe antenne heb.
Wat blijkt geen boer in de buurt , is het mijn eigen SAMSUNG LCD-TV die de troep veroorzaakt (S 8 op 20 mtr).

Gelukkig kan ik die gewoon uitzetten.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

PA7AVS
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 mar 2008, 21:56
Locatie: Grou
Contacteer:

Re: Storing op HF 20 meter

#5 Bericht door PA7AVS »

Het betreft hier een een frequentie regelaar van het merk
Reroy Somer die kan ik niet zomaar uitzetten , de storing is tot ongeveer 250 meter cirkel S9 te horen ( zeer krachtig dus )

Het gaat er om te weten of er mischien meer met dit zelfde zitten

Allart
Beter 10 antenne's in de lucht dan 1 ......

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Storing op HF 20 meter

#6 Bericht door Ton_O_E »

Sommige kleinere frequentie-regelaars moeten volgens de gebruiksaanwijzing worden voorzien van een extra filter in de voeding,
dit wordt echter nogal eens 'vergeten' (omdat dit extra geld kost)
Verder dienen de kabels van de frequentie regelaar naar de motor altijd te zijn afgeschermd.(erg belangrijk)
Maarja, het werkt toch ook prima met een gewone kabel?
Ook de manier van aarden is belangrijk om storing te voorkomen. EMC-wartels e.d.
Dus geef niet direct de frequentie regelaar de schuld, vaak is het de installateur!
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
on4ma
Berichten: 549
Lid geworden op: 01 nov 2008, 11:52
Roepletters: ON4MA
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Storing op HF 20 meter

#7 Bericht door on4ma »

PA3TON schreef:Sommige kleinere frequentie-regelaars moeten volgens de gebruiksaanwijzing worden voorzien van een extra filter in de voeding,
dit wordt echter nogal eens 'vergeten' (omdat dit extra geld kost)
Verder dienen de kabels van de frequentie regelaar naar de motor altijd te zijn afgeschermd.(erg belangrijk)
Maarja, het werkt toch ook prima met een gewone kabel?
Ook de manier van aarden is belangrijk om storing te voorkomen. EMC-wartels e.d.
Dus geef niet direct de frequentie regelaar de schuld, vaak is het de installateur!

Dan is de installateur zwaar in de fout gegaan en kan je dit aanvechten.Maar hoe ? Jaren terug had ik plots dagelijks
op HF een noise van s9+10db op HF. Dit steeds van 10 to 23.00u. Na wat zoekwerk bleek een buur in
zijn garage een zeewater viswinkel te hebben. Het viel mij op doordat er steeds veel volk s'avonds langs kwam.

Alles verlichting was gestuurd met HFP ballasten maar waar geen aarding aanlag. We hebben hier nog een bovengronds net en dit stond gewoon
te stralen. Na afspraak met de eletricien installateur meldde die mij doodleuk dat alles gekeurd was en ik een filter op mijn antenne moest plaatsen ?
Een keuring zonder aarding ? Leg mij dat eens uit vroeg ik hem? Ooh ik moest maar een filter op mijn antenne plaatsen en alles was in orde !

Ik kreeg totaal geen medewerking van mijn buurman en moest maar een andere hobby zoeken.

Ik heb toen bij ons BIPT een klacht neergelegd. Zij deden een meting en deelden mij leuk mede dat alles nog onder een vastgesteld emc niveau lag en
ik maar een kleinere antenne moest plaatsen. Daar sta je dan. Gelukkig heeft dit maar een paar maanden geduurd dat winkeltje en is hij met een andere
hobby begonnen.

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Storing op HF 20 meter

#8 Bericht door PA2LAD »

PA3TON schreef:Dus geef niet direct de frequentie regelaar de schuld, vaak is het de installateur!
De meeste installateurs kennen het EMC probleem niet zolang ze dat nooit zelf hebben meegemaakt. Ze zijn over het algemeen wel bereid om mee te helpen aan een oplossing, maar hebben de juiste meetinstrumenten niet en de kennis om daar mee om te gaan. Ik heb zelf een storing meegemaakt in een ziekenhuis waarbij een RFIDpasjeslezer storing gaf. De bekabeling er naar toe werkte als antenne op een harmonische en gaf een vette storing op een taxikanaal waarvan de antenne ongeveer 20 meter vanaf de lezer stond op dak van het ziekenhuis. De lezer verwisselen bracht geen verbetering, maar een afgeschermde kabel als probeersel er naar toe wel. De bekabeling is nu vervangen en de storing is weg. Bij liftmotoren trad enige jaren geleden hetzelfde probleem op. De regelaars op zich waren goedgekeurd, maar de bekabeling was niet afgeschermd en werkte daardoor ook als antenne. Je moet er ook niet van opkijken als er wel afgeschermde kabel gebruikt is, maar de mantel niet is aangesloten. AT kan de installateur verplichten om de installatie te verbeteren.

Plaats reactie