Low Pass filter misschien een optie?

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Low Pass filter misschien een optie?

#1 Bericht door xxxx »

Hallo allemaal.

Zit te denken om een losse low pass filter tekopen van MFJ type 704. Zodra ik namelijk op 10 meter ssb zit met meer dan 10 Watt wordt het beeld op de Tv van de buurman beetje streeperig. Buurman heeft namelijk het fantastische Digitenne :lol: :( ....Zitten hier namelijk in een Appartement kijk maar eens op Qrz.com PD4DX dus antenne's staan niet ver van elkaar. Zou een Low-Pass filter een oplossing kunnen zijn.

En zoja....Heeft het ook nadelen voor mij? Wil graag van de storing af voor de buurman maar wil het niet ten koste laten gaan van iets anders, slechtere ontvangst of wat ook maar door het Loww Pass filter.

Gr Jelle

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Low Pass filter misschien een optie?

#2 Bericht door andre »

Hallo Jelle,
ik ben bang dat een lowpass doorlaat niet echt de oplossing zal zijn.
Een beter idee zou mogelijk zijn om wat bekabeling van de installatie van de bewuste buren van wat ferriet te voorzien.
Heeft deze buurman toevallig een low cost multymedia circus aan zijn tv hangen, dan zal daar mogelijk in eerste instantie het probleem vandaan kunnen komen.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Low Pass filter misschien een optie?

#3 Bericht door Steef »

Is (was) het ook met de CAI? Dan wel met een dvd afspelen?
Dan is de kans groot dat het in de tv zit. LP zal dan denkelijk niet al te veel helpen.

Is het echt alleen Digitenne, dan zou zou een LP kunnen helpen.
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
pd1rh
Berichten: 532
Lid geworden op: 11 aug 2007, 16:12
Locatie: Ass'n ( jo33ga )

Re: Low Pass filter misschien een optie?

#4 Bericht door pd1rh »

PD1AFL schreef:Zodra ik namelijk op 10 meter ssb zit met meer dan 10 Watt wordt het beeld op de Tv van de buurman beetje streeperig.
Het zou helpen als je een slechte zender had met veel "bij-produkten". En die kun je inderdaad wegfilteren.
Maar ik vrees dat de digitenne ontvangen domweg niet tegen het sterke signaal van jou kan.
En wat nu de oplossing is durf ik niet te zeggen. Een filter achter jouw zender is denk ik weggegooid geld.
Condor16,KENWOOD480SAT,YAESU857D, KENWOOD TH-F7E en AOR8000 RX

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Low Pass filter misschien een optie?

#5 Bericht door andre »

Steef schreef:Is (was) het ook met de CAI? Dan wel met een dvd afspelen?
Dan is de kans groot dat het in de tv zit. LP zal dan denkelijk niet al te veel helpen.

Is het echt alleen Digitenne, dan zou zou een LP kunnen helpen.
De kans is niet zo groot dat het probleem in het digitenne systeem optreedt. Daar zitten vrijwel geen componenten in welke 28Mhz(of zijn harmonischen) detecteren. De tv zelf daarintegen, en de overige bekabeling die daaraan hangt, is doorgaans een probleem.

Anders zou het kunnen zijn wanneer de 10meter antenne van Jelle direct instraald op het digitenne antennetje. Is dat het geval dan helpt er maar een(1) ding en dat is een kniptangetje om de verbinding tussen digitenne en tv te "ontkoppelen" :D
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: Low Pass filter misschien een optie?

#6 Bericht door xxxx »

Heren,

bedankt voor de antwoorden.....Buurman heeft ook storing van mij op zijn radio en computer boxen echter is dat allemaal van die goedkope prut dus heb hem ook verteld dat ik daar niet zoveel mee kan, en hij heeft daar verder vrede mee. Heb hier namelijk voor de radio een echte goede Technics ontvanger en mijn 3 meter antenne staat misschien 50cm van de draadantennen en die geeft een krimp ook al zit ik met 100watt ssb/am/fm. Heb dat de buurman ook laten zien en toen was hij ook wel overtuigd dat er echt wel verschil zit in de ene en andere ontvanger. Zo hebben wij hier RadioNl boven op een flat staan recht tegen over onze flat, op de wekker radio ontvang ik niets anders dan Radio Nl, met de technics tuner heb ik er weinig tot geen last van, ontvang zelfs met regelmaat piraaten uit Twente!
Dus denk ook wat andre zegt, gewoon de knipper door dat digitaal kabeltje heen halen en hem overtuigen dat hij beter Digitale Kabel tv kan nemen :D .

Maar goed als ik het zo hoor dan heeft het kopen van een Low-Pass filter dus geen zin.
Wat ik me nog wel af vraag, heeft het gebruik van een Low-Pass filter dan wel nadelen?

Jelle

Gebruikersavatar
pd1rh
Berichten: 532
Lid geworden op: 11 aug 2007, 16:12
Locatie: Ass'n ( jo33ga )

Re: Low Pass filter misschien een optie?

#7 Bericht door pd1rh »

PD1AFL schreef:Wat ik me nog wel af vraag, heeft het gebruik van een Low-Pass filter dan wel nadelen?
Jelle
Zeer waarschijnlijk zal er wat demping optreden, maar of dat echt merkbaar is...
Condor16,KENWOOD480SAT,YAESU857D, KENWOOD TH-F7E en AOR8000 RX

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Low Pass filter misschien een optie?

#8 Bericht door andre »

Heb net even naar de foto's op qrz gekeken Jelle.

Je hebt inderdaad niet de meest ideale situatie voor veel hf power te maken, alhoewel er amateurs in dezelfde situatie zitten waar het wel lukt. Je moet er wat geluk bij hebben.


Werk te doen bij de buurman, maar denk wel dat je het bij hem weg kan krijgen.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Low Pass filter misschien een optie?

#9 Bericht door PA0FRI »

PD1AFL schreef:Wat ik me nog wel af vraag, heeft het gebruik van een Low-Pass filter dan wel nadelen?e
Een LPF heeft ook voordelen:
(1) Het onderdrukken van harmonischen veroorzaakt door de diodes in de SWR meter tussen zender en antenne.
(2) Een antenne tuner kan nog nauwkeuriger afgestemd worden.
(3) Bij een eventueel bezoek van bureau telecom (RDR) zijn de controle ambtenaren zeer gecharmeerd (is mijn ervaring) als je er alles aan gedaan hebt om storing te beteugelen.
(4) Zelf maken is niet zo moeilijk.
Bijlagen
lp200s.gif
lp200s.gif (3.61 KiB) 4693 keer bekeken
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: Low Pass filter misschien een optie?

#10 Bericht door xxxx »

pa0fri,

Zijn er ook nadelen?

Gr Jelle

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1024
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

Re: Low Pass filter misschien een optie?

#11 Bericht door PD5DJ »

Ehh, als je op 6m wilt uitkomen, zul je hem er even tussen uit moeten halen..

Nadeel?


Ik kan eigenlijk geen nadeel bedenken..

Tenzij je in je set een ingebouwde tuner hebt zitten.. en die dus ook daadwerkelijk gebruikt.
Dan kan je niet zomaar een LPF gebruiken.

Dit omdat de LPF alleen werkt als de ingang van de LPF zowel de uitgang van LPF 50ohm is, voor de juiste werking.

De LPF moet wel tussen Tuner en TRX gemonteerd zitten.
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: Low Pass filter misschien een optie?

#12 Bericht door xxxx »

Bjorn,

Bedankt voor de goede info....Ik gebruik inderdaad (nog) de interne tuner van de TRX, dan had een LPF dus geen nut gehad.

Gr Jelle

Plaats reactie