Help 20db Storing op 20 meter

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Help 20db Storing op 20 meter

#1 Bericht door xxxx »

Hallo,

Al vanaf het begin heb ik een ontzettende ruis op de 20 meter band gemiddeld s9 +20db. Dit is echt ontzettend vervelend omdat veel stations mij wel horen maar ik moeite heb om hun goed te verstaan mits ze 20db++ zijn maar ja dat komt ook niet continu voor. Op deze manier is het voor mij extreem moeilijk om exotische Dx te werken.

Er wordt hier gewerkt met een Kenwood Ts-440-Sat voorzien van alle mogelijke inbouw filters, de antenne is een dubbele monoband dipool voor 20 en 10 gevoed vanuit 1 baluun. We wonen hier in een best wel grote flat dus dat zal ook de nodige storingen geven, heb hier in mijn eigen appartement alles al uitgehad maar zelf geen stoor bron kunnen ontdekken. Op 10 meter heb ik nagenoeg geen storing het is echt van 13Mhz tot 16Mhz met de peik op 14Mhz heel extreem.

Wat zou ik nog kunnen doen om van die vreselijke ruis af te komen? Zijn er losse filters tekoop oid?

Ben zeer benieuwt.

Groeten Jelle

andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

#2 Bericht door andre »

Ik vrees voor je Jelle dat daar bij jou geen filters voor te maken zijn.
Recentelijk heb ik die gein gehad op 40 meter, 9+10 tot 20db, maar ik ben er wonderbaarlijk(afkloppen) weer vanaf.

bijgaand een linkje met mogelijk de reden van je storing

http://www.vrza.org/info/Neen%20tegen%2 ... ateurs.pdf

En er is nog veeeeel meer over te vinden.

Andre.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

#3 Bericht door xxxx »

Andre bedankt voor je antwoord.

Was er helaas al bang voor dat hier toch waarschijnlijk geen filters voor te koop of te bouwen zijn.

Heb zelf ook wat zitten zoeken maar zou bijvoorbeeld een afstembaar Dsp filter nog voor verbetering kunnen zorgen?
Bijvoorbeeld de MFJ 784B DSP en zo staan er nog een paar op onderstaande link

http://www.classicinternational.nl/textned/dsp.htm

Ben ook wel benieuwt naar ervaringen van mensen die ook losse (Afstembare) Dsp filter gebruiken.

Groeten Jelle

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5129
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Antenne

#4 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Jelle,

Ook ik bewoon een appartement op de 1ste verdieping, daar door helaas ook nauwelijks ruimte voor een antenne.

Ik gebruik een magnetische loop met een doorsnede van 84cm. Met maximaal 20 watts maak ik erg leuke verbindingen, de meeste wel met CW. Van storing heb ik heb ik nauwelijks last, set is een FT950.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

#5 Bericht door andre »

Met dsp kan je wel wat van het rumoer weghalen Jelle, maar je zit denk ik in een situatie waarbij een van je appartement bewoners een router heeft staan welke via het lichtnet werkt, en daar is bij jou geen filter tegen betand. Ik begrijp verder dat je een symetrische antenne gebruik. Je zou nog kunnen proberen deze met een symetrische feeder te voeden, dat wil wel iets van storingen wegnemen.

Ik heb hier enige weken geleden van de ene op de andere dag een berg kabaal gekregen op 40 mtr. Ik heb hier AT over ingelicht, een week later nog eens telefonisch contact gehad met een mobile post van de AT, weer enkele dagen later was mijn storing geheel verdwenen. Misschien voor jou ook eens een idee eom AT te informeren, wellicht helpt het. Je kan ook eens een bevriende amateur vragen zijn hf set bij jou te zetten en daar eens op te kijken.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
pb1a
Berichten: 413
Lid geworden op: 18 nov 2008, 21:56
Contacteer:

#6 Bericht door pb1a »

Beste Jelle,

Ik weet niet wat voor antenne je gebruikt en of je een automatische antenne tuner gebruikt. Allereerst is het van belang dat je weet waar de storing vandaan komt. Ook een CV-ketel of een rotte elektra leiding kunnen verantwoordelijk zijn voor jou probleem. Lampen met dimmers en ga zo maar door. Met een gewone portable kortegolfontvanger kan je het al aardig bepalen. Wat jeverder kan proberen is om een losse antennetuner te gebruiken. Je creëert dan een extra pre-selectie wat het nodige kan wegfilteren. Komt de storing niet bij jou vandaan maar bij je buren kan je proberen je antennes zo ver mogelijk bij de storingsbron vandaan te hangen. Verder zal ik me niet schamen mocht je er niet uit komen om een officiële klacht in te dienen bij Agentschap Telecom. Doe dat het liefst aangetekend dan kunnen ze er niet om heen. Vraag ook regelmatig naar je status van de storing en wanneer ze bij jou langs komen. Laat je zeker niet afschepen. Je hebt examen gedaan en geïnvesteerd in zendapparatuur. Dat doe je niet om na storing te luisteren. Laat het ook weten aan je vereniging dan kunnen ze dat meenemen in amateur overleggen. We moeten tegenwoordig aanzienlijk meer moeite doen om serieus genomen te worden dan vroeger. Gelukkig is dit tijdelijk.
Sterkte en laat de uitkomst horen.

Gr. Anne PA3FYI

pa1bjs
Berichten: 1137
Lid geworden op: 09 okt 2006, 16:18
Roepletters: PA1BJS
Locatie: Abbenbroek

#7 Bericht door pa1bjs »

Hallo heren!
Nog een kleine tip, aard je set eens GOED!
Dat kan ook een end schelen.
Gebruik als test eens je radiator van je verwarming als aarde.
Hier heb ik wel geaarde stopkontacten maar de aarde is niet uitbedraad.
Draad naar mijn radiator, en probleem opgelost.
Groet
Bas
Elecraft K2, FT897D, FT-7
Fritzel GPA404

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

#8 Bericht door PD2R »

Om te zien of de storing van het lichtnet afkomstig is kun je de TS 440 ook eens op een accu aansluiten. Is de storing weg dan komt het van het lichtnet.

Verder is het gewoon een speurtocht, maar dan wel een vervelende :?

Veel succes.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

pa1bjs
Berichten: 1137
Lid geworden op: 09 okt 2006, 16:18
Roepletters: PA1BJS
Locatie: Abbenbroek

#9 Bericht door pa1bjs »

PD2R schreef:Om te zien of de storing van het lichtnet afkomstig is kun je de TS 440 ook eens op een accu aansluiten. Is de storing weg dan komt het van het lichtnet.
.
Als dit het geval is probeer eens een Scheidingstrafo op te sporen
230 in/230 uit
groet
Bas
Elecraft K2, FT897D, FT-7
Fritzel GPA404

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

#10 Bericht door PA1ZP »

Hoi Allen

Een kennis van me heeft dezelfde storing alleen op 20 mtr en op 40 , 15, 10, 80 mtr geen storing.
Hij heeft het al minimaal 3 jaar en kan het niet gevonden krijgen.
Hij heeft zowel vertikale als horizontale antenne's geprobeerd en dat maakt helemaal niks uit, constant storing 24 op 24 uur.

Veel succes in ieder geval.
De enige tip die ik je kan geven probeer het eens op te sporen met een FT817 portabeltje of een klein kortegolf radiotje, waarmee je de storing ook kan ontvangen
Ikzelf heb het op 1 t/m 10 MHz gehad, kreeg wel gevonden maar het was wel even zoeken het was namelijk 2 deuren verderop.

Ik heb het toestel dar nooit kunnen localiseren, toen ik eenmaal gevonden had waar het was gingen die mensen juist die week verhuizen en gelukkig namen ze het storend geval mee.

Zodra de storing op de te ontvangen frequentie zit kan je met filters niks meer
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

#11 Bericht door xxxx »

Zow dat zijn weer een heleboel antwoorden....Mijn dank daarvoor is zeer groot!

Zal even een korte opsomming maken van de antwoorden, een aantal zaken had ik namelijk ook al getest.

Magnetic Loop antenne: Dit heb ik nog niet geprobeerd omdat ik wisselende ervaringen hoor, wel hoor ik goed ervaringen wat betreft Qrm. Zou hier best wel eens een Magnetic Loop willen testen, echter heb ik geen zin in zo'n duure antenne van Mfj. Is er ook iets simpels te maken voor bijv 20 meter? Ook al zou het maar puur zijn voor het luisteren.....?

Symetrische Feeder gebruiken: Kun je omschrijven wat een Symetrische feeder is? Kippenladder?

Andere Hf Set: Dit gaan we binnen kort testen, een goede vriend van mij heeft een Yeasy Ft 847? We gaan zien wat deze set hier op 20 doet.

Contact opnemen met AT: Persoonlijk denk ik daar niet gelijk veel mee te bereiken. Aangezien ik in een Flat woon van 13 verdiepingen hoog met op elke verdieping 7 huishoudens.....Dan vinden we bij elk huishouden misschien wel een storings bron?. Persoonlijk denk ik dat het misschien ook wel de PLC besturing van de Lift is, aangezien ik 24/7 minimaal 10db ruis heb, soms iets meer soms iets minder.

Antenne Tuner: Ik gebruik inderdaad een interne antenne tuner, zou misschine idd nog eens een externe kunnen gebruiken. Echter hoef ik de tuner niet te gebruiken aangezien de swr wel redelijk goed staat.

Uitzoeken met porto waar de storing vandaan komt: Dit zou een optie kunnen zijn, echter ben ik bang dat ik bij elk huishouden wel een storings bron ga vinden, en kan moeilijk van deze mensen verwachten dat ze daar direct wat aan gaan doen. Denk eerder dat ze mij met een paar grote ogen aan kijken van waar heb ik het over :-)

TRX Aarden: Heb ik al getest, maakt bij mij helemaal niets uit. (Helaas)

Testen met een Accu: Hele goede ga ik binnenkort zeer zeker proberen.

Zitten een aantal hele goede tips tussen waar ik zeker iets mee kan.
Wat ik binnenkort zelf nog ga testen is het maken of kopen van een 2 elements multiband Yagi voor 10/15/20. Heb mijn oog een beetje laten vallen op een PKW Yagi voor 10/15/20 deze heeft namelijk een boom lengte van 2 meter en de Reflector is 8.0 meter, dit zou ik prima kwijt kunnen op mijn balkon. Door het gebruik maken van een reflector ben ik misschien iets meer storing kwijt? Mocht het niet werken dan kan ik hem altijd nog voor portabele werkzaamheden gebruiken.
Verder heb ik van MFJ nog een Noise canceller gezien de MFJ 1026, echter vraag ik mij af of deze ook ruis wegneemt, iemand hier ervaring mee?

Ben benieuwt of er nog wat reacties komen, was weer een heel verhaal hi.

Met vriendelijke groet,

Jelle

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5129
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Magnetic Loop

#12 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PD1AFL schreef:Magnetic Loop antenne: Dit heb ik nog niet geprobeerd omdat ik wisselende ervaringen hoor, wel hoor ik goed ervaringen wat betreft Qrm. Zou hier best wel eens een Magnetic Loop willen testen, echter heb ik geen zin in zo'n duure antenne van Mfj. Is er ook iets simpels te maken voor bijv 20 meter? Ook al zou het maar puur zijn voor het luisteren.....?
Jelle,

Kijk eens op deze site van John, magnetic loop is zelf te maken. Ik heb een variant van deze ook in gebruik.

http://pa-11019.blogspot.com/
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Plaats reactie