UHF draaggolf uit computer

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Johan PD1JMB
Berichten: 91
Lid geworden op: 13 feb 2007, 22:25
Locatie: Utrecht

UHF draaggolf uit computer

#1 Bericht door Johan PD1JMB »

Hallo,

Ik draai al een tijdje een stream van diverse streams in de Randstad, zie de signature :) en ik heb nu een nieuwe server neergezet.
Helaas heb ik nu een draaggolf op 430.125 Mhz op de ontvanger die ik gebruik, welke uit de harde schijf lijkt te komen. Als ik de kabels wat verschuif kan ik de storing wel redelijk ontwijken, maar ik heb liever dat de ontvanger dat signaal helemaal niet kan ontvangen. Hoe pak ik dit aan? Ik kan wel met ferriet gaan strooien en 10/100 nF c'tjes maar zijn deze wel geschikt voor deze hoge frequenties?

Graag advies over dit irritante probleem :)
http://www.dynode.nl - weblog over o.a. zendamateurisme, tevens site van Randstad Repeaters stream

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

#2 Bericht door PA2LAD »

Wat je kan doen is de ontvanger wat verder van je server afzetten of een minimale configuratie maken die nog werkt voor proef. Het kan b.v. zijn dat netwerkkabels de storing uitstralen doordat ze als antenne werken. Daar heb je van die ferrietklemmen voor om aan de kabel te klikken.
Er bestaan ook ferrietklemmen voor flatcables in de PC kast zelf. De storing lekt meestal naar buiten over de aangesloten bekabeling of door een PVC frontje. Is de kast echt HF dicht en sluiten de deksels zonder Ohmse weerstand op elkaar aan?

Johan PD1JMB
Berichten: 91
Lid geworden op: 13 feb 2007, 22:25
Locatie: Utrecht

#3 Bericht door Johan PD1JMB »

Ontvanger kan helaas op dit moment niet verder van de server af. Alles staat op een zolder in een hoekje met weinig speelruimte.

De draaggolf pikte ik ook met mijn portofoon op. De kast zit goed dicht. Ik denk dat de straling via de verschillende kabels naar buiten komt. Ik voed de ontvanger ook uit de PC, dat is waarschijnlijk ook niet zo verstandig. Ik ga kijken of ik hier nog ergens een dikke 12V adapter heb, dan mag die de scanner los van de PC voeden. Volgensmij heb ik ook nog ergens ferriet voor hogere frequenties uit oude kabeltv verdeelkastjes.

Ik zie wel. Maar zulke hoge frequenties uit apparatuur had ik niet verwacht. Ik dacht dat het allemaal harder stoorde op HF :shock:
http://www.dynode.nl - weblog over o.a. zendamateurisme, tevens site van Randstad Repeaters stream

Gebruikersavatar
PD7F
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 nov 2008, 14:45
Locatie: JO22mh

#4 Bericht door PD7F »

zoek eens op welke frequentie je geheugen loopt. Hoewel de processors tegenwoordig al ver in de Ghz lopen draait geheugen soms nog gewoon op 533 of lager. Ook kan je grafische kaart daar ergens 'uitzenden' en als je dan dezelfde voeding gebruikt kan je wel wat oppikken lijkt me. Vroeger toen ik nog machinetaal programeerde luisterde ik wel eens met een AM radio naar de processor of ie nog wat deed als het programma hing.
Keep Calm and Carry On
(Frans is de naam)

Gebruikersavatar
elmer
Berichten: 140
Lid geworden op: 11 mar 2009, 11:48
Locatie: Harlingen - JO23rd
Contacteer:

#5 Bericht door elmer »

Een pc kan voor een heel spectrum aan storingen zorgen. De CPU draait intern op meerdere GHz-en, maar die hoge frequentie wordt uit een relatief lage kristalfrequentie gemaakt via een multiplexer. Veel voorkomende multiplex waarden liggen tussen de 7 en 12x. Een CPU op 2.8GHz kan zijn kloksnelheid bijvoorbeeld krijgen uit een kristal van 254MHz met een 11x multiplexer. En zoals PD7F al aangeeft kunnen andere onderdelen in de computer (videokaart, geheugen, PCI-bus, etc.) de boel nog behoorlijk ingewikkeld maken.

Johan PD1JMB
Berichten: 91
Lid geworden op: 13 feb 2007, 22:25
Locatie: Utrecht

#6 Bericht door Johan PD1JMB »

Ik heb al vastgesteld dat het uit de harde schijf komt. Als die afgekoppeld wordt is er namelijk geen storing meer op de freq.

Ik kan ook kijken of die hardeschijfcontroller misschien langzamer of sneller kan, dan zou de frequentie ook moeten veranderen.

Helaas kan ik dat niet op afstand doen. Volgende keer als ik weer bij die server ben ga ik verder aan de gang, ook met ferriet en C..
http://www.dynode.nl - weblog over o.a. zendamateurisme, tevens site van Randstad Repeaters stream

Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 911
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

#7 Bericht door 19DT2120 »

Is het een gewone hdd of een externe hdd.Ik heb hier nl een NAS en als die aanstaat ,heb ik ik op de SW ook een hoop ruis extra.
Dus die schijf staat alleen nog maar aan als het eventjes nodig is.
Soms weet ik het ook niet meer.........

Plaats reactie