Aarden van apparatuur

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PG7M
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 apr 2008, 13:40
Roepletters: PG7M
Locatie: Maassluis

Aarden van apparatuur

#1 Bericht door PG7M »

Het valt niet echt onder de categorie EMC, maar ik zie geen andere rubriek, dus probeer ik het hier.

Ik ben bezig om mijn apparatuur te gaan aarden. Nu weet ik, ook al aard je het, de kans altijd blijft bestaan dat er het e.e.a. sneuvelt.

Ik heb naar mijn shack randaarde getrokken, dus mijn stopcontact is geaard. Als je nu gebruik wilt gaan maken van een aardrail, kan je deze dan verder aansluiten op het aardpunt in het stopcontact of zijn er andere technieken voor nodig. Ik vraag me af, hoe ik dat dan aansluit, want je hebt toch die wandcontactdoos er ook op zitten. Moet ik daar een stukje uit zagen?

Ik ben totaal bleu op dit gebied, maar wil het graag gaan begrijpen en zorgen, dat het hier allemaal naar behoren is geinstalleerd.

Nu zie ik ook dat er aardrail en aard-nulrail bestaat en dan ook nog in diverse amperes. Welke is aan te bevelen?

De antenne(mastje) wil ik ook gaan aarden, er zou hier een aardpunt op het dak moeten zijn, van een vroegere CAI installatie, alleen ben ik die helaas nog niet tegengekomen.

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

#2 Bericht door fred101 »

Ik heb alle apparatuur op de randaarde zitten maar ook een aardrail lopen. Die bestaat uit een koperen leiding welke achter de sets door loopt . Hij begint bij de binnenkomst van de antennes. Daarop zitten patch kabeltjes met koperen accuklemmen aan de ene en een oog aan de andere kant. Die kabels zijn gemaakt van heel dik gevlochten koper draad (zo dik als RG58). Bij de muur komt er een net zo dikke aarde draad binnen. Die gaat naar mijn mast die buiten op de muur zit, 2 meter verder op. Onder aan de mast, op de grond, gaat weer zo'n stuk draad naar een reeks grondpennen van 1,5 tot 2 meter lang. Een tweede draad gaat naar een grondpen 10 meter naar links en mijn tweede mast is direct bij de voet ook geaard met een 2m lange pen. Ik zit hier vlak naast de Waal met een erg hoog grondwater nivo.

Er moet geen potentiaal verschil zijn tussen de randaarde en HF aarde. Ik werk voornamelijk met oude buizensets en die hangen aan 230V en hebben de vervelende eigenschap dat wanneer ze niet geaard zijn er 115V op het chassis staat. Als je er dan 2 tegelijk vast pakt krijg je iedere keer een tikje (zoals wanneer je statisch geladen bent)

Beveiligd tegen bliksem zijn ze zo niet. De antennes gaan er bij mij altijd uit. De kippenladder hang ik in een glazen bierpul, de coax van de vertical zit aan een antenne schakelaar waar niets aan zit op de andere kant als ik er niet bij ben. Ik woon in het open veld en ik heb met onweer in de buurt (maar toen nog verweg, het was nog zonnig en er was nog niets te horen, dus dit was alleen nog maar static) al een keer een paar cm lange vonk zien overspringen van loshangende kippeladder naar aardrail waar hij boven hing. Gelukkig hing hij toen niet boven een set te bengelen. Sindsdien zit hij in de bierpul.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

PG7M
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 apr 2008, 13:40
Roepletters: PG7M
Locatie: Maassluis

#3 Bericht door PG7M »

Ik was even vergeten te vermelden, dat ik in een appartement woon (bovenste etage) en niet in een normaal woonhuis. Even een pen in de grond slaan is er in mijn geval niet bij.

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

#4 Bericht door fred101 »

Oeps, dat gaat inderdaad niet lukken, vooral niet als het gewapend beton is. Dan moet je wel de randaarde gebruiken. Dat is altijd nog beter dan geen aarde. Is een kwestie van proberen. Die aarddraad loopt door die hele flat heen dus als jij mantelstroom hebt loopt dat via de mantel van je coax zo via de aarde dus straalt het de hele flat door. Loopt er geen metalen regenpijp, balustrade hek ofzo. Je kunt ook een aarde draad door een kunstof regenpijp heentrekken of er langs binden.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

#5 Bericht door PD2R »

Hoi Robert,

Voordat je druk in de weer gaat met koper draad, lees dit artikel even door.
Misschien heb je er wat aan, misschien niet.
Het artikel gaat overigens niet over bliksem beveiliging, dat is totaal andere koek.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Dominic
Berichten: 151
Lid geworden op: 13 mar 2007, 17:26
Locatie: Oud - Beijerland

#6 Bericht door Dominic »

Een absolute aanrader dat artikel waar PD2R ons attent op maakt !!!
73 de Dominic
PD 0 LDC, NL 693

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

#7 Bericht door fred101 »

Vooral de commentaren eronder, daar staan wel wat zinnige dingen. Dit hele artikel heeft geen enkele wetenschappelijke onderbouwing. Dit is gewoon een verhaal wat je moet zien als: ik rij al 25 jaar motor zonder ongeluk, dus je kunt op de motor niet verongelukken dus je hebt geen helm nodig.

Ook dat SWR verhaal wat hij aanhaalt: natuurlijk kun je met een toren hoge swr verbindingen maken, geen probleem zeker met vintage apparatuur. Maar dat het werkt maakt het niet goed. Een stoomauto reed ook rond ondanks een waardeloos rendement.

Er zijn veel beter onderbouwde artikelen over aarde. Ik heb me in ieder geval bij de aanlag laten adviseren door twee kennisen die hier beroepshalve mee bezig zijn en daar vertrouw ik toch iets meer op.

Oja, ivm onweer (wat mij al een FT897D heeft gekost) als je een open lijn hebt, niet de feeders samen steken. Je wil de energie buiten houden en niet van buiten naar binnen in de hoop dat het door naar buiten gaat.
Bougies in schakelaars en lijnen helpen ook niet. de static alleen al sprong bij mij centimeters over maar als hij de keus heeft via je uitgang van je set naar massa te springen (lage impedantie) of via de bougie (hoge impedantie) dan mag je raden hoe het naar massa gaat.

Ik ben in ieder geval blij met mijn RF aarde al was het maar dat ik daarna een hoop herrie kwijt was.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

#8 Bericht door Steef »

IDD, wat een onzin!

De kans dat je een vliegtuig ongeluk krijgt is 1 op de 3 miljoen, dus de veiligheidscontrole kan wel over bord. heb je toch niet nodig.

Een buizen trapje heeft een zeg kleine 3kv... Even rekenen welke aarde je nodig hebt om een aanraak spanning minder dan 25 volt te krijgen.

Zou dat "derde" 1mm2 draadje dat via je stekker (als je geluk hebt op een geaarde wcd) naar dat verdeel blok gaat, en dan weer via het centraal doos systeem naar je meterkast, via een stuk of wat steek lassen echt aan die waarde voldoen?

Bij controle van elektrisch gereedschap is misschien 1 op de 1000 items dusdanig defect dat het gevaar op kan leveren. Ik ben liever niet die geen die nummer 1000 aanraakt :wink:
Wie praat luistert niet

PG7M
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 apr 2008, 13:40
Roepletters: PG7M
Locatie: Maassluis

#9 Bericht door PG7M »

Maarten bedankt voor het doorgeven van het artikel. Ik ben op dit moment niet thuis, maar op familie bezoek in ZL.

Als ik thuis ben, zal ik het eens aandachtig lezen.

Alleen de vragen die ik gesteld heb, zijn nog door niemand beantwoord.

Wat is het verschil tussen een aardrail en aard-nulrail en welke ampere hoeveelheid die men aanduidt, kan ik het beste aanhouden.

Mensen met een technische achtergrond zullen zich rot lachen bij mijn vragen, sorry daarvoor, maar ik heb totaal geen technische achtergrond tijdens mijn schooljaren genoten. Ik moet dingen voor mijn neus zien en er uitleg bij krijgen, zodat ik het beter ga begrijpen.
Ik moet zeggen, dat ik sinds ik mijn licentie heb, toch wel enige vooruitgang geboekt heb, gelukkig en dat hoop ik ook verder uit te gaan breiden.

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#10 Bericht door vk2gwk »

Met enig zoeken moet je ook soortgelijke draadjes op dit forum kunnen vinden, waar dit onderwerp al uitgebreid is behandeld.

Ik zou me niet druk maken om het verschil tussen een aard rail en een aard-nul rail en de stroomsterkte door beiden.

Gewoon zorgen dat alle met het net verbonden apparaten een goede rand aarde hebben - en dat is dan voor de veiligheid.

HF aarde is afhankelijk van je antenne systeem: Bij symetrische antennes (zoals een dipool of een beam) heb je geen afzonderlijke HF aarde nodig. Voor een verticale antenne heb je een goed grondvlak onder de antenne nodig (al dan niet afgestemde radialen, dat is een verhaal apart).
En voor een langdraad moet je ook zorgen voor een goede tegencapaciteit bij de antenne.
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

#11 Bericht door fred101 »

Ik even gegoogled en die dingen lijken verdacht veel op die dingen in een meterkast. Wij moesten op het QRL van 32 naar 64A toe en daarbij werd de bedrading vervangen door dikker draad en dus ook die rail die daarin zitten door uitvoeringen met grotere gaten. Ik denk dat je daar nu naar zit te kijken. Je kunt dat gebruiken in de lichtste uitvoering maar een stuk koperen gaspijp met slangklemmen werkt ook. Het aller beste is een sterstructuur maar dat vond ik wat te omslachtig. Bij mij was het eerst om mijn langdraad stiller te krijgen. Wat ook prima lukte dmv een speciale unun die ik bedacht had. Ook voor de vertical hoewel daar radialen belangrijker zijn. Later was het om al dat buizenspul potentiaal vrij van elkaar te krijgen. Niet al die oude apparaten hebben randaarde, als het op 12V of 24V werkt ook niet natuurlijk en omdat ik toch al dat aardnet heb hangen gebruik ik dat.

Ik heb nog een voordeel ontdekt. Ik ben nu aan een FT101e bezig. Die is niet geaard. Die klip ik nu aan de aardrail maar mijn scopen enzo zitten aan de randaard. Nu klapt dus niet steeds de zekering als ik er in meet en er een aardverschil ontstaat terwijl hij nog wel geaard is.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Dominic
Berichten: 151
Lid geworden op: 13 mar 2007, 17:26
Locatie: Oud - Beijerland

#12 Bericht door Dominic »

Tjonge, tjonge waar de draadjes hier al niet op kunnen uitdraaien ....

Ik heb het gevoel dat ik op dit forum aan het verdwalen ben geraakt.

In een (moeder) aarde vraagstelling / discussie loopt het "uit de hand".

Ineens komen er motoren langs scheuren ; dan stoomauto's aanpuffen ; daarna gaan bougies en vliegtuigen achtereenvolgens aan de feestvreugde bijdragen om "knallend" te eindigen met elektrisch gereedschap ....... :oops:

HI,HI,HI. :D
73 de Dominic
PD 0 LDC, NL 693

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

#13 Bericht door PE7EB »

Of je een aarde of aarde-nul rail gebruikt maakt in dit geval niets uit.

Dat is iets wat te maken heef met de aard van de nuts invoer TT of TN stelsel

Voor meer info hierover
http://www.et-installateur.nl/PDF/TA94_2.PDF
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Rekal
Berichten: 123
Lid geworden op: 28 aug 2007, 21:24

Re: Aarden van apparatuur

#14 Bericht door Rekal »

lol aan dominic.

hij schreef:
Tjonge, tjonge waar de draadjes hier al niet op kunnen uitdraaien ....

Ik heb het gevoel dat ik op dit forum aan het verdwalen ben geraakt.

In een (moeder) aarde vraagstelling / discussie loopt het "uit de hand".

Ineens komen er motoren langs scheuren ; dan stoomauto's aanpuffen ; daarna gaan bougies en vliegtuigen achtereenvolgens aan de feestvreugde bijdragen om "knallend" te eindigen met elektrisch gereedschap .......

HI,HI,HI.

Plaats reactie