Nieuwe energie(verbruik)meters

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Dominic
Berichten: 151
Lid geworden op: 13 mar 2007, 17:26
Locatie: Oud - Beijerland

Nieuwe energie(verbruik)meters

#1 Bericht door Dominic »

Hallo allen,
ik werd vandaag "vriendelijk" :? op de hoogste gebracht van een actie gericht tegen de komst van nieuwe energie(verbruik)meters.
Er is blijkbaar een "club" die zich hiertegen d.m.v. een petitie wil verzetten.
De redenen daarvoor zijn via onderstaande URL te lezen.
Ik heb het bange vermoeden dat wij als radio(zend)amateurs ook niet blij moeten zijn met de komst van deze nieuwe meters omdat (naar ik heb begrepen) de (data)communicatie over "ons" elektriciteitsnet gaat verlopen.
Dat zou best wel eens met een fikse "puist" aan stoorsignalen gepaard kunnen gaan :evil:
Wellicht heeft het zin om ons om die reden aan te sluiten bij dat protest :idea:

http://www.wijvertrouwenslimmemetersniet.nl
73 de Dominic
PD 0 LDC, NL 693

Gebruikersavatar
pb1a
Berichten: 413
Lid geworden op: 18 nov 2008, 21:56
Contacteer:

#2 Bericht door pb1a »

Goeie actie Dominic

Gr. Anne PB1A
Laatst gewijzigd door pb1a op 25 feb 2010, 23:28, 1 keer totaal gewijzigd.

PA1BVH
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 sep 2007, 19:05
Roepletters: PA1BVH
Locatie: Riel
Contacteer:

#3 Bericht door PA1BVH »

Hoi Dominic,

Ik heb hem gelijk getekend :!:

Ben wel benieuwd hoe de meters omgaan met HF :?:

laten we hopen dat het niet zo ver gaat komen.............

' 73 Bart

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

#4 Bericht door Ton_O_E »

Ik heb hem ook getekend.
Ben wel benieuwd hoe de meters omgaan met HF Question
Ja, of met kunstmatige blikseminslag :lol:
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
PE7RB
Berichten: 104
Lid geworden op: 09 dec 2008, 09:38

#5 Bericht door PE7RB »

Ook getekend! Dit speelt al een paar jaar. Met het vooruitzicht van 6 miljoen PLC apparaten hoeven we niet echt vrolijk te worden! Ik vind het overigens vreemd dat elk kwartier het opgenomen vermogen wordt doorgegeven aan de netwerkbeheerder, terwijl we maar één keer per jaar de rekening krijgen. Wat willen ze met die informatie? Er zijn nog wel een hoop andere bezwaren, zie het onderzoek van de Universiteit Tilburg:

http://www.consumentenbond.nl/morello-b ... nergi1.pdf

A.s. dinsdag wordt de wet in de Eerste Kamer behandeld. De Tweede Kamer is inmiddels akkoord :?

Het gaat inderdaad om PLC, waarvan de laatste meter in 2014 geinstalleerd moet zijn:

http://www.enexis.nl/netwerk/netbeheerd ... eters.html

Er loopt echter ook een proef met GPRS.
73 de Ron

FT817ND - HLA150 - NRD525 - PX777 - TH-F7E

Gebruikersavatar
PD7F
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 nov 2008, 14:45
Locatie: JO22mh

#6 Bericht door PD7F »

PE7RB schreef:<snip>Ik vind het overigens vreemd dat elk kwartier het opgenomen vermogen wordt doorgegeven aan de netwerkbeheerder, terwijl we maar één keer per jaar de rekening krijgen. Wat willen ze met die informatie? <snip>
Die 15 minuten interval is gewoon om de productie beter te kunnen afstemmen/plannen. Dat is dus voornamelijk interessant voor de producent en minder voor de netwerkbeheerder.
Overigens heb ik net ook getekend omdat NL het weer eens fout doet, sorry dat ik het moet zeggen maar de regeling in Duitsland is dermate beter dat ik er voor zal verhuizen 'du moment' de energieprijs over drie jaar explodeert.
Keep Calm and Carry On
(Frans is de naam)

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

#7 Bericht door PE7EB »

Die 15 minuten interval is gewoon om de productie beter te kunnen afstemmen/plannen.
Dat kunnen ze al jaren prima op statistische gegevens, dus geen verbetering op dat punt.
Naast de toename van storing als gevolg van de PLC achtige manier van data transmissie hebben we hier te maken met een systeem wat inbreuk doet op onze privacy.
Door de vele meetmomenten, krijgt men een zeer redelijk nauwkeurig beeld over wanneer wij thuis zijn, en wat we doen.
Dat gaat ze m.i. dus geen ene r**t aan en derhalve heb ik de petitie, en nog een aantal andere dus ook ondertekend.

Eric
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
PE7RB
Berichten: 104
Lid geworden op: 09 dec 2008, 09:38

#8 Bericht door PE7RB »

PE7EB schreef:
Die 15 minuten interval is gewoon om de productie beter te kunnen afstemmen/plannen.
Dat kunnen ze al jaren prima op statistische gegevens, dus geen verbetering op dat punt.
Naast de toename van storing als gevolg van de PLC achtige manier van data transmissie hebben we hier te maken met een systeem wat inbreuk doet op onze privacy.
Dat staat dus ook beschreven in het rapport van de Universiteit Tilburg. Pieken en dalen in het verbruik kunnen en konden ze allang zien in de centrales, daar zijn de slimme meters niet voor nodig. Verder staat op pagina 15 (onderaan) van dat rapport:

Uit die gegevens kunnen immers direct en indirecht verschillende zaken worden afgeleid over de persoonlijke levenssfeer van de gebruiker. De Consumentenbond wijst in dit verband op het volgende:

- levenspatroon
- wanneer iemand (meestal) thuis is
- of iemand langdurig weg is; bijvoorbeeld op vakantie
- aanwezige type elektronische producten
- wat iemand aan het doen is, wanneer elektronische producten worden gebruikt
- of het elektronische product aan het begin of het eind van zijn levenscyclus is


Ik weet niet hoe anderen hierover denken, maar afgezien van het PLC verhaal, vind ik dit een forse inbreuk op wat erachter onze voordeur plaatsvind! Om die reden heb ik de petitie dan ook getekend, met als tweede reden het PLC verhaal.
73 de Ron

FT817ND - HLA150 - NRD525 - PX777 - TH-F7E

Gebruikersavatar
pa3ayw
Berichten: 88
Lid geworden op: 22 feb 2009, 23:00
Locatie: JO22QE

#9 Bericht door pa3ayw »

Dit is een van de zeer zorgelijke ontwikkelingen die de huidige politiek voor ons in petto heeft. Ik heb dus ook getekend.

andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

#10 Bericht door andre »

Zolang er niemand opstaat om dergelijke ontwikkelingen in een proefproces aan de kaak te stellen, en zodoende een eventueel verbod, zullen zowel de producent, gebruiker EN de politiek doorgaan met de ontwikkeling van dergelijke meters en allerhande PLC goedkeuringen, eenvoudig omdat de kennis ontbreekt om de consequenties te kunnen overzien. Ondanks de uitgebreide rapporten uit ons omringende landen.

Dat handjevol (wereldwijde) zendamateurs zijn geen partij voor de belangen van de gebruikers, lees, industrie. Zo gaat dat al jaren en zal nooit veranderen.
Verhuizen naar een ander Europees land is zinloos. kies dan een Caraibisch eiland....Krijg je het mooie klimaat er gratis bij!

Ben ik nu te negatief? Mischien..over 5 tot 10 jaar weten we meer..
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

#11 Bericht door pa3dsc »

Ik kan me herinneren dat een echtpaar ook de wereld achter zich liet.
ze waren op de Falklands gaan wonen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Falklandoorlog

73 martin pa3dsc

Gebruikersavatar
PE7RB
Berichten: 104
Lid geworden op: 09 dec 2008, 09:38

#12 Bericht door PE7RB »

Goed nieuws!!


Slimme meters niet verplicht

Nederlandse huishoudens worden toch niet verplicht om slimme energiemeters te plaatsen. Minister Van der Hoeven (Economische Zaken) zei dat vandaag in de Eerste Kamer.

Privacy

De minister wil dat de consument door de slimme meters beter inzicht krijgt in zijn energieverbruik. Maar de Eerste Kamer vindt de meter een te grote inbreuk op de privacy.

De meter stuurt elke dag alle gegevens door naar een centrale computer, waardoor onder meer het stroom- en watergebruik van iedereen precies wordt geregistreerd.

Economisch delict

De Eerste Kamer vindt ook dat het weigeren van zo'n meter niet moet worden beschouwd als een economisch delict. De minister ziet nu af van verplichte invoering, waardoor consumenten de meter nu ook mogen weigeren.

Als proef worden de slimme meters eerst geïnstalleerd in nieuwbouwwoningen en bij renovatieprojecten.

http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen ... eters.html#
73 de Ron

FT817ND - HLA150 - NRD525 - PX777 - TH-F7E

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

#13 Bericht door PA3FAT »

is daar privacy niet zo belangrijk dan. Raar.
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

Plaats reactie