Ruis bult wel op set A en niet op set B

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pb1a
Berichten: 413
Lid geworden op: 18 nov 2008, 21:56
Contacteer:

Ruis bult wel op set A en niet op set B

#1 Bericht door pb1a »

Onlangs zag ik bij de blikker een leuke schemerlamp staan voor 10 Euro. Toen ik hem thuis uitpakte bleek het een lamp te zijn met 3 verschillende lichtstanden erin. (Dimmer). Wat mijn opviel is dat hij op mijn FT 897D een ruis bult op 40 meter gaf van een S 8 tot 9. Terwijl op mijn Kenwood TS 2000 er niets aan de hand was. Dus contacteerde ik dat mijn Yeasu 897 D er wel gevoelig voor was waardoor alle stations in de ruis verdwenen terwijl ik ze op mijn Kenwood TS 2000 nog rustig kon horen. Die was er dus totaal niet gevoelig voor. De toch wel mooie schemerlamp is in de vuilnisbak verdwenen. Mijn vraag is of er meerdere amateurs zijn met een dergelijk ervaring.

Gr. Anne PA3FYI

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5688
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

#2 Bericht door PA0ETE »

Eventueel kan het stoorsignaal op een spiegel van de ontvanger zitten. Als de ontvangers verschillende middenfrequenten hebben tenminste. Het kan ook een mengproduct zijn. In beide gevallen moet de ruis betrekkelijk smalbandig zijn en best wel sterk in amplitude (dat laatste vanwege de spiegelonderdrukking die zo'n ontvanger toch wel zal hebben). Verder kan het zijn dat de behuizing van de 897 minder goede afscherming biedt, waardoor het signaal op die manier makkelijker in de 897-ontvanger terechtkomt dan bij de TS-2000.

Gebruikersavatar
pb1a
Berichten: 413
Lid geworden op: 18 nov 2008, 21:56
Contacteer:

#3 Bericht door pb1a »

De ruis is zeker niet smalbandig. In tegendeel, het was een paar megahertz breed. Kwam door de dimmer van die lamp. (Bij 100 Watt ging de lamp ook vanzelf aan en uit HI) De toch wel dikke metalen behuizing van de TS 2000 kan een rol hebben gespeeld, maar of dat het enige is betwijfel ik. Zelf denk ik dat de filters er ook aan bij dragen. Maar zeker weten doe ik dat niet. Dus vandaar mijn vraag of er meerdere amateurs zijn met dergelijke ervaringen. Ik ben benieuwd.
Bij voorbaat dank,

Gr. Anne PA3FYI

Theo

#4 Bericht door Theo »

De FT 897 is prijs prestatie verhouding natuurlijk niet te verslaan.
Kwaliteid is wat anders :oops:

Groet,
Theo

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5688
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

#5 Bericht door PA0ETE »

Big T schreef:De FT 897 is prijs prestatie verhouding natuurlijk niet te verslaan.
Kwaliteid is wat anders :oops:

Groet,
Theo
Precies :D

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5688
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

#6 Bericht door PA0ETE »

pa3fyi schreef:De ruis is zeker niet smalbandig. In tegendeel, het was een paar megahertz breed. Kwam door de dimmer van die lamp. (Bij 100 Watt ging de lamp ook vanzelf aan en uit HI) De toch wel dikke metalen behuizing van de TS 2000 kan een rol hebben gespeeld, maar of dat het enige is betwijfel ik. Zelf denk ik dat de filters er ook aan bij dragen. Maar zeker weten doe ik dat niet. Dus vandaar mijn vraag of er meerdere amateurs zijn met dergelijke ervaringen. Ik ben benieuwd.
Bij voorbaat dank,

Gr. Anne PA3FYI
Met 'betrekkelijk smalbandig' bedoelde ik ook wel meerder megaherzen
hoor. Breedbandig werkende zendontvangers werken meest met een
middenfrequent van tussen 60 en 90 MHz. Als het ene apparaat nu op 70
MHz zijn MF heeft en de andere op 80 MHz, dan kan een ruisbult 18 MHz
breed zijn en toch op de ene ontvanger problemen geven en op de andere
niet :-)

Gebruikersavatar
pb1a
Berichten: 413
Lid geworden op: 18 nov 2008, 21:56
Contacteer:

#7 Bericht door pb1a »

Het zal inderdaad wel kwaliteitsverschil kunnen zijn. De FT 897D is ook veel gevoeliger voor lichtnetschakelaars. Toch blijf ik het een leuk setje vinden.
:lol: :D
Het verschil tussen deze twee zendontvangers was mij al eerder opgevallen.
Maar de vraag die daar aan ten grondslag ligt en waar het mij uiteindelijk om gaat is, als set A een ruisbult veroorzaakt door een lichtdimmer buiten de deur weet te houden en set B niet. Is het dan technisch ook niet mogelijk om PLC's buiten de deur te houden en zo ja hoe?? Want als die dingen wat ik vernomen heb als broodjes over de toonbank verkocht worden en AT kan er gezien Europese wetgeving ook niet veel mee is de vraag niet of we ermee te maken krijgen, maar wanneer?? :?:

Gr. Anne PA3FYI :idea:

Gebruikersavatar
ton.blokker
Berichten: 158
Lid geworden op: 29 nov 2005, 16:17
Roepletters: Pa0klt
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

#8 Bericht door ton.blokker »

Een Ft897 heeft geen pre selectie, alleen een laagdoorlaat filter van 50 MHz.
Dus de 50 MHz brede band komt in zijn geheel op de eerste mixer.
Deze mixer is denk ik niet van veel mindere kwaliteit, maar krijgt wel veel meer voor zijn kiezen.
Verder zijn ook de kwaliteit en breedte van het eerste Crystal filter van belang en de daarop volgende versterker en mixer.
Door een bandfilter voor de ontvanger te plaatsen, kan worden getest of het gebrek aan pre selectie de belangrijkste oorzaak is.
Ton PA0 KLT
Lid van de VERON
en de BENELUX QRP CLUB
http://www.pa0klt.nl/

Gebruikersavatar
pb1a
Berichten: 413
Lid geworden op: 18 nov 2008, 21:56
Contacteer:

#9 Bericht door pb1a »

Ik heb er een bandfilter voor geplaatst en dat scheelt een slok op een borrel. Dus je beredenering klopt. Bedankt daarvoor.

Gr. Anne PA3FYI

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5688
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

#10 Bericht door PA0ETE »

Mooi om te weten. Bedankt!

Gebruikersavatar
pb1a
Berichten: 413
Lid geworden op: 18 nov 2008, 21:56
Contacteer:

#11 Bericht door pb1a »

Dat is het voordeel van een forum John. Dan kom je nog eens achter conclusies waar je anders nooit aan gedacht zou hebben. En het is ook heel anders dan de zaken die via de band uitwisselt.

Gr. Anne

Gebruikersavatar
ad pa3fbi
Berichten: 83
Lid geworden op: 24 aug 2009, 21:07
Roepletters: pa3fbi
Locatie: Dordrecht

Re: Ruis bult wel op set A en niet op set B

#12 Bericht door ad pa3fbi »

Hallo mede amateurs,

Heb je dat bandfilter zelf gemaakt, en zo ja is er een schema van, ik wil ook eens kijken wat er te verbeteren valt... :roll:
Ad, pa3fbi

Plaats reactie